Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wel hier nog even op terug komen.
Anderhalf jaar geleden is Félix Godard https://nl.linkedin.com/in/godardfelix binnengehaald bij tesla om de cockpit van de model 3 te ontwerpen. Op dat moment was hij 3 jaar hoofddesigner bij Porsche en stond daar in voor het design van de Mission E concept en de productieversie.(zie ook in zijn linkedin profiel bij welke patenten zijn naam staat als bedenker.)

Zo iemand zou dan na anderhalf jaar werken dit stuur ontworpen hebben....:confused:
View attachment 231983

dan lag hij toch al lang met zijn kl.... buiten.:rolleyes:
Ok, met het strakke interieur, ok, met 1 centraal scherm, ok, dat er geen HUD in komt, het enige waar hij dan toch nog iets mee kan doen is het stuur. Ik begrijp ook dat binnen het vooropgestelde budget niet alles kan, maar DIT stuur kan je vandaag in geen enkele auto nog terugvinden.

Ik blijf dus geloven in een verrassing bij de launch van de model 3.
Voor mij zijn er een X-aantal andere cockpits gemaakt om als afleiding de straat op te sturen.

mocht dit toch niet het geval zijn, en bij de Launch is er geen andere versie (lees indrukwekkender)
dan past het in ieder geval in een van deze Youtupe filmpjes.

En dan zal E.M. heel wat minder moeite moeten doen om de aandelen naar beneden te praten, en de reservatiehouders van de model 3 richting model S te duwen. (of richting annulatie)

Hier zit ik nu ook al een paar weken op te broeden. OK, de quote van EM 'spaceshiplike' kan misschien wat overdreven zijn, maar dit stuur is inderdaad aan de andere kant te overdreven. 'De jaren 90 willen hun trackballen terug' zoals dat heet.
Ik besef ook dat de Model 3 gebouwd is met 1 hoofddoel: (productie) kosten reduceren. Nu ja, na de revelatie van de productie kosten van de Model X zijn ze misschien iets te ver doorgeslagen in het pendulum, met een wel heel spartaans interieur. Feit dat er ook al bericht is dat de Model Y niet op hetzelfde platform als de Model 3 komt, zegt misschien ook al veel over de 'fouten' die ze met de Model 3 gemaakt hebben en pas bij het volgende model zullen kunnen rechtzetten.

Ik kan me ook nog steeds niet verzoenen met dit interieur. Ooit al een met een vervangwagen gereden waar de teller in het midden van het dashboard zit en dat zat me toch niet goed. Ik kan het ook niet rijmen met het imago van Tesla als 'driver-cars'. Een sportief merk als Tesla wil toch de bestuurder in controle zetten van het gegeven (ook al zit de AP op zijn hielen).

Ik kijk dus enorm uit naar de final reveal, en de testritten volgend jaar om echt deze configuratie te beleven. Het alternatief, een CPO Model S komt aan de andere kant ook steeds dichterbij.
 
Hier zit ik nu ook al een paar weken op te broeden. OK, de quote van EM 'spaceshiplike' kan misschien wat overdreven zijn, maar dit stuur is inderdaad aan de andere kant te overdreven. 'De jaren 90 willen hun trackballen terug' zoals dat heet.
Ik besef ook dat de Model 3 gebouwd is met 1 hoofddoel: (productie) kosten reduceren. Nu ja, na de revelatie van de productie kosten van de Model X zijn ze misschien iets te ver doorgeslagen in het pendulum, met een wel heel spartaans interieur. Feit dat er ook al bericht is dat de Model Y niet op hetzelfde platform als de Model 3 komt, zegt misschien ook al veel over de 'fouten' die ze met de Model 3 gemaakt hebben en pas bij het volgende model zullen kunnen rechtzetten.

Ik kan me ook nog steeds niet verzoenen met dit interieur. Ooit al een met een vervangwagen gereden waar de teller in het midden van het dashboard zit en dat zat me toch niet goed. Ik kan het ook niet rijmen met het imago van Tesla als 'driver-cars'. Een sportief merk als Tesla wil toch de bestuurder in controle zetten van het gegeven (ook al zit de AP op zijn hielen).

Ik kijk dus enorm uit naar de final reveal, en de testritten volgend jaar om echt deze configuratie te beleven. Het alternatief, een CPO Model S komt aan de andere kant ook steeds dichterbij.

Afwachten inderdaad maar twee kleine opmerkingen.

Men heeft Model X op het platform van Model S gebouwd en dat ervaart men nu als een minder gunstig aspect. Achteraf gezien had men liever voor Model X een eigen platform gemaakt.
Model 3 heeft zijn eigen platform en men wil Model Y, nu ze er achter zijn dat het beter is om, in tegenstelling tot de rest die zoveel mogelijk op één platform wil bouwen, voor elke auto een bijpassend platform te ontwerpen.
Dat zegt niets over platform van Model 3.

En ja, Model S is en zal altijd, zoals ze zeggen, het vlaggenschip blijven. Model 3 is nu natuurlijk nog hype en spannend maar straks staan ze naast elkaar.....
 
Ter voorbereiding van een levering, wil ik in mijn garages laders plaatsen. Heeft iemand hiervoor tips?
Op een locatie heb ik 380 en de andere locatie is 220.

ikzelf zou vandaag steeds opteren voor de Tesla HPWC. Mooi, betaalbaar en met het handige knopje om de laadpoort te openen. Kan zowel op 3*380+N als op 3*230 werken.
Maar smaken verschillen soms.;)
 
380V rode stekker en 220V blauwe stekker, anyone? Is bij @MartineAntwerp gewoon in twee garages, en niet eens buiten. Kost vermoedelijk 50 à 100 EUR installatie. Blauw = 30 km/u laden, rood = 45 km/u laden. Zijn er minpunten aan dit idee (zou ze graag kennen want ik wil ook wel een lekker excuus om een HPWC te kopen :)) ?
 
380V rode stekker en 220V blauwe stekker, anyone? Is bij @MartineAntwerp gewoon in twee garages, en niet eens buiten. Kost vermoedelijk 50 à 100 EUR installatie. Blauw = 30 km/u laden, rood = 45 km/u laden. Zijn er minpunten aan dit idee (zou ze graag kennen want ik wil ook wel een lekker excuus om een HPWC te kopen :)) ?

Na bijna 3,5 jaar laden aan de rode stekker zonder ook maar één storing zou ik ze niet kunnen noemen. Wel de UMC er permanent aankoppelen (behalve vakanties) Maar als men dan iets anders wil, dan is de Wallcharger natuurlijk een mooi ding. Komt er hier ook nog wel eens.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Precies, bij mij ook al sedert 2013 een blauwe stekker, buiten onder de carport, met UMC erop. Laadt vanaf middernacht @ 30 km/u. Meer dan goed genoeg.

Maar om terug meer on topic te komen: hoe doen we dat met twee EV's die tegelijk willen laden, eens de M3 er is? Smart charging? Andere uren instellen? Hoe doe jij dat, Hans, met je MS en de Leaf?
 
Na bijna 3,5 jaar laden aan de rode stekker zonder ook maar één storing zou ik ze niet kunnen noemen. Wel de UMC er permanent aankoppelen (behalve vakanties) Maar als men dan iets anders wil, dan is de Wallcharger natuurlijk een mooi ding. Komt er hier ook nog wel eens.
Ik laad ook al 3,5 jaar met de UMC. Ik zie ook wel wat in dat mooie Tesla kastje maar realiseer me dat het alleen 'voor de mooi' is. Eh nee, niet helemaal. Met 11 kW laden in de winter, het maximum met de UMC, warmt je accu niet echt op. Doe je dit met 22 kW, je moet dan wel een dubbele lader hebben, warmt je accu wel goed op. Het grote voordeel is dat je bij vertrek een laag verbruik en direct ook meer 'regen' ondervindt.
Dus toch maar dat coole kastje aanschaffen.
 
Ik laad ook al 3,5 jaar met de UMC. Ik zie ook wel wat in dat mooie Tesla kastje maar realiseer me dat het alleen 'voor de mooi' is. Eh nee, niet helemaal. Met 11 kW laden in de winter, het maximum met de UMC, warmt je accu niet echt op. Doe je dit met 22 kW, je moet dan wel een dubbele lader hebben, warmt je accu wel goed op. Het grote voordeel is dat je bij vertrek een laag verbruik en direct ook meer 'regen' ondervindt.
Dus toch maar dat coole kastje aanschaffen.
heb jij dan wel >3x25A en €€capaciteitstarief
 
Maar om terug meer on topic te komen: hoe doen we dat met twee EV's die tegelijk willen laden, eens de M3 er is? Smart charging? Andere uren instellen? Hoe doe jij dat, Hans, met je MS en de Leaf?

We hebben de 2013 S nu als tweede auto.. die maakt veel minder km's waardoor wij lig geen probleem met "gelijk" laden ervaren. Maar goed - dat zal voor iedereen anders zijn natuurlijk.
 
Precies, bij mij ook al sedert 2013 een blauwe stekker, buiten onder de carport, met UMC erop. Laadt vanaf middernacht @ 30 km/u. Meer dan goed genoeg.

Maar om terug meer on topic te komen: hoe doen we dat met twee EV's die tegelijk willen laden, eens de M3 er is? Smart charging? Andere uren instellen? Hoe doe jij dat, Hans, met je MS en de Leaf?

Leaf pakt 13 ampere, no problem. Laadt eens in de drie dagen dus gemakkelijk te regelen. MS pakt 11 Kw en laadt niet zo heel lang. 3 uurtjes is al 150 km en tot nu toe hebben ze elkaar niet gebeten.

Als straks Model 3 komt, mag van mij een basic RWD zijn, zal het niet veel veranderen. De Leaf rijdt 20 tot 30 km per dag en de Model 3 zal wel 60 worden (gezien normaal gedrag als men een Tesla heeft) en dan is het ook best te doen. Daarnaast denk ik dat het goed is om voorlopig te wachten want ik (maar wie ben ik) verwacht binnen niet al te lange tijd een andere laadoplossing. Ik hoop, is dus nergens bevestigd, dat straks een Powerwall, die ik zeker wil gaan kopen, de rol van de huidige inverter van de zonnepanelen kan overnemen en dan ook gelijk kan dienen als DC lader waarbij er meer flexibiliteit kan komen, zeker als er een netmetering mogelijkheid bijkomt zodat alles in samenwerking met de netwerkbeheerder (ik zeg expres niet energiebedrijf want die worden overbodig en zijn straks alleen maar geldrondpompers) helpt bij het balanceren van het net. Stapje verder kunnen leuke energiehandigheidjes bedacht worden, domotica, die allemaal met elkaar samenwerken en mooi op de app komt. Ik lok reacties uit in de geest van "Droom maar fijn" maar so it be.