Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De launch zelf is geen do or die...afhankelijk waardoor deze eventueel uitgesteld zou worden (nog geen aanwijzingen, maar toch). Het Model is wel do-or-die. Wanneer de Model 3 niet voldoet qua financiën (marge), productiesnelheid en betrouwbaarheid, gaat Tesla dik onderuit. De kans is nu iets minder groot dan in 2008, toen ze geen exemplaren uit de fabriek kregen en geen cent financiering voor hun eerste eigen auto konden krijgen....maar Model 3 is wel degelijk het meest belangrijke momenteel voor het voortbestaan van Tesla.
 
Ik wel hier nog even op terug komen.
Anderhalf jaar geleden is Félix Godard https://nl.linkedin.com/in/godardfelix binnengehaald bij tesla om de cockpit van de model 3 te ontwerpen. Op dat moment was hij 3 jaar hoofddesigner bij Porsche en stond daar in voor het design van de Mission E concept en de productieversie.(zie ook in zijn linkedin profiel bij welke patenten zijn naam staat als bedenker.)

Zo iemand zou dan na anderhalf jaar werken dit stuur ontworpen hebben....:confused:
View attachment 231983

dan lag hij toch al lang met zijn kl.... buiten.:rolleyes:
Ok, met het strakke interieur, ok, met 1 centraal scherm, ok, dat er geen HUD in komt, het enige waar hij dan toch nog iets mee kan doen is het stuur. Ik begrijp ook dat binnen het vooropgestelde budget niet alles kan, maar DIT stuur kan je vandaag in geen enkele auto nog terugvinden.

Ik blijf dus geloven in een verrassing bij de launch van de model 3.
Voor mij zijn er een X-aantal andere cockpits gemaakt om als afleiding de straat op te sturen.

mocht dit toch niet het geval zijn, en bij de Launch is er geen andere versie (lees indrukwekkender)
dan past het in ieder geval in een van deze Youtupe filmpjes.

En dan zal E.M. heel wat minder moeite moeten doen om de aandelen naar beneden te praten, en de reservatiehouders van de model 3 richting model S te duwen. (of richting annulatie)
Zijn ook net nieuwe collega Anders Bell Tesla nabs Volvo’s top interior designer helpt hem hopelijk een handje. Praktisch misschien wel, een losstaand ipad XXL scherm in het interieur is heden ten dage een beetje armoedig stijlelement.
 
Even verduidelijken waarom Model-3 volgens mij niet "the most important event in Company's History" is.

Ten tijdje van de problemen met de Roadster; en na de eerste drie opeenvolgende mislukkingen van Falcon-1 bij SpaceX, toen stond het water tot boven de neus.
Had toen ook Falcon 1, Flight 4; op 28 September 2008 een mislukking geweest, dan was het echt over en uit geweest met Musk, SpaceX én Tesla. Gelukkig ging het wel goed; en kon Musk beroep doen op bijkomende investeerders.
Maar Falcon 1; vlucht 4 : dat was do-or-die !

Toen Model-S werd gelanceerd, dan was het opnieuw erop of eronder. Als Model-S was gefaald, was het over en out geweest met Tesla. Buiten Musk, een aantal Signature-reservatie houders en wat "kleinere" investeerders, was het geloof op een goede afloop klein, en niemand had Tesla overgenomen bij een flop.


Als nu Model-3 zou floppen; dan gaan er héél veel koppen rollen; ook die van Musk. En vele investeerders gaan miljoenen verliezen. Maar Tesla; met Model S en Model X staat er wel. Ze zullen in de problemen komen; maar er zal zeker een nieuwe investeerder komen die véél geld gaat pompen in Tesla. Daarvoor staat de techniek te ver !
Wie er geld zal neertellen, weet ik uiteraard niet. Iemand met deep pockets, dat is zeker. Maar zo zijn er velen; én die nu naar Tesla kijken.


Wat natuurlijk wel klopt, is dat er nooit eerder zoveel exposure was, nooit eerder is Tesla, of zelfs Musk; zo mainstream gevolgd als nu. Dus, als met 'most important" bedoeld wordt : "breedst gevolgd"; of "financieel belangrijkste" - dan ben ik het wel eens.
 
nog even aanvullen dat volgens mij Model-3 wel een gamecharger zal zijn.

Er zijn voldoende competente mensen én middelen aangetrokken om deze auto wél volledig als auto uit te engineeren.

Anders dan Model-S : toen ging het specifiek om het electrisch rijden : batterij en motor. De rest was bijzaak.
Nu is er duidelijk wel véél aandacht gegaan naar afwerking, interieur én fabricatie.

Er zullen véle lessen getrokken zijn uit Model-S, Model-X en rond het produceren van een auto.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Als nu Model-3 zou floppen; dan gaan er héél veel koppen rollen; ook die van Musk. En vele investeerders gaan miljoenen verliezen. Maar Tesla; met Model S en Model X staat er wel. Ze zullen in de problemen komen; maar er zal zeker een nieuwe investeerder komen die véél geld gaat pompen in Tesla. Daarvoor staat de techniek te ver !
Wie er geld zal neertellen, weet ik uiteraard niet. Iemand met deep pockets, dat is zeker. Maar zo zijn er velen; én die nu naar Tesla kijken.

Amai, Ik dacht even dat je op de 'bigger fool' theorie duidde! ;)
 
  • Funny
Reactions: S-19910
interessante foto's om te speculeren over batterijcapaciteit en SuC laadsnelheid: Tesla Model 3 design is “pretty much final,” plus new insights from a batch of high quality photos

Denk dat de laadsnelheden redelijk te voorspellen zijn....check filmpjes van 70-75kWh S of X. Elon gaf aan dat nieuwe formfactor van de cellen en Model 3 packdesign vooral voor kostenreductie zijn en niet voor performance.

Het laden zal dus redelijk overeenkomen met bestaande modellen.


De accu grootte dan...zie ik 30% SOC en 95 miles! Dat is een whopping 315miles! Ik vermoed 'rated' en niet typical. ;)

0,238 kWh/mile uitgaande van 75kWh accu. Bolt doet 0,25 kWh/mile EPA.

Wanneer je het rated verbruik van de 3 terugbrengt tot 215 miles, kan je uitkomen op 50kWh.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
First Tesla Model 3 spotted outside the US

Model 3 gaat kiwi's eten!

Naar verluid zouden er twee 18" velgen zijn en 1 19". Ik zie de "aero" rims op deze Model 3 en we hebben de "standaard" zilveren velgen gezien op de candidates (allen "nog" zonder carbon middenstuk). De aero's van de S waren niet erg populair...wie "gaat" voor deze? Ik twijfel heel hard....maar als deze de "basis" standaard zijn en de zilveren bijvoorbeeld 2k extra kosten (18")...dan zou ik misschien toch overstag gaan.

Met een zilverachtige auto ziet het er niet eens slecht uit... ;)
 
First Tesla Model 3 spotted outside the US

Model 3 gaat kiwi's eten!

Naar verluid zouden er twee 18" velgen zijn en 1 19". Ik zie de "aero" rims op deze Model 3 en we hebben de "standaard" zilveren velgen gezien op de candidates (allen "nog" zonder carbon middenstuk). De aero's van de S waren niet erg populair...wie "gaat" voor deze? Ik twijfel heel hard....maar als deze de "basis" standaard zijn en de zilveren bijvoorbeeld 2k extra kosten (18")...dan zou ik misschien toch overstag gaan.

Met een zilverachtige auto ziet het er niet eens slecht uit... ;)

dan koop ik de basis en zet er meteen andere velgen op :) Ben je een stuk goedkoper uit.
 
dan koop ik de basis en zet er meteen andere velgen op :) Ben je een stuk goedkoper uit.
Was ik zo al van plan. Winterbanden op de standaard velgen en een set after-market velgen voor de zomer. Voor de prijs die je moet opleggen voor originele Tesla velgen kan je een andere set velgen kopen van een deftig merk. Persoonlijk vind ik geen enkele originele velgen type van Tesla echt mooi, staan mij veel te vlak maar dit is mijn persoonlijke mening.
 
Was ik zo al van plan. Winterbanden op de standaard velgen en een set after-market velgen voor de zomer. Voor de prijs die je moet opleggen voor originele Tesla velgen kan je een andere set velgen kopen van een deftig merk. Persoonlijk vind ik geen enkele originele velgen type van Tesla echt mooi, staan mij veel te vlak maar dit is mijn persoonlijke mening.

Ligt er aan waar. Er schijnen plaatsen te zijn waar Tesla velgen redelijk betaalbaar zijn !
 
  • Funny
Reactions: Basvdpoel