Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Oei!
"When will international deliveries begin?
Every country has its own set of rules and regulations, which means that we effectively must build a different car for different markets. This means international Model 3 deliveries will begin in late 2018, "
Ik was net begonnen met de plannen om een carport extension te maken aan de garage voor de model 3.
Er is dus geen haast bij.;)
Een voordeel is wel dat de S dan al iets verder is afgeschreven.
 
Bij de FAQ bij Model3 reservations staat specifiek dat er een 100.000 mile 8 year warranty is...op de battery. Daar staat geen drive train! Kan nu de ModS config niet in...hier blijft alles geredirect worden naar de stream URL...
 
Bij de FAQ bij Model3 reservations staat specifiek dat er een 100.000 mile 8 year warranty is...op de battery. Daar staat geen drive train! Kan nu de ModS config niet in...hier blijft alles geredirect worden naar de stream URL...

Ik vind die garantie sowieso jammer. Die km beperking moet weg. Dat maakt het veel sterker. Ik moet zeggen dat ik het een geweldig aanbod vind met twee kanttekeningen. Prijs bij aankleden is (te) hoog en garantie op batterij had geen km beperking moeten hebben en hele drive train moeten bevatten.
 
Bij Electrek onder andere nu ook wat meer informatie. Tesla heeft de verschillende media voorafgaand aan het event extra informatie gegeven:

Tesla Model 3 production specs revealed: up to 310 miles range, 140 mph top speed, and more

Zonde dat het lijkt dat elektrisch verstelbare stoelen en elektrisch verstelbare spiegels in een premiumpakket zitten van $5,000. Dat zijn toch wel dingen die je standaard mag verwachten. Al sluit ik niet uit dat dit gewoon even een miscommunicatie is.
Er zijn legio auto's in die prijsklasse die dat niet standaard hebben. Dus niet zo heel bijzonder.
 
Ik vind die garantie sowieso jammer. Die km beperking moet weg. Dat maakt het veel sterker. Ik moet zeggen dat ik het een geweldig aanbod vind met twee kanttekeningen. Prijs bij aankleden is (te) hoog en garantie op batterij had geen km beperking moeten hebben en hele drive train moeten bevatten.

Het is een geweldige auto. Buiten kijf.

Maar dat deze pas naar alle waarschijnlijkheid ergens in H1-2019 geleverd kan worden is een domper. Ja, na slechts 1 week was het achteraan sluiten in een zeer lange rij, maar op basis van alle eerdere info, leek een levering ergens in Q3 of 4 van komend jaar mogelijk.

Het premium pakket bevat toch zaken die standaard horen te zijn in een dergelijke auto en er zitten dingen in die je eigenlijk wel zou willen. Geen fan van "lederen" bekleding en blijkbaar is dat verplicht in een premium pakket. Een pakket met een behoorlijk stevige prijs (minimaal € 6000 incl BTW)

AutoPilot opties zijn net zo duur als bij de S. Had het eigenlijk wel logischer gevonden wanneer bij alle auto's de prijs iets kon worden verlaagd.

In het motortrend filmpje staat dat het glazendak een optie is, maar geen prijs afgegeven. Zit ook in premium package.

Bij Electrek staat LTE connectivity. Helaas geen info over die dat moet betalen. Ook opvallend is de verstelbare stuurkolom genoemd in het premium package. In een zin dat het elektrisch verstelbaar zou zijn, maar er staat nergens dat deze uberhaupt te verstellen is zonder premium.

Alleen de Amerikaanse "thuislaadopties" zijn genoemd en geen info over 3 fase AC.

[side note]

Big battery:

240 * 40 = 9.6kW
310 miles / 37 miles/h = 8.4 h

8.4 * 9.6 = 80.6 kWh. Laden via AC is ongeveer 90% efficient -> 72.5kWh netto geladen

Base battery:

240 * 32 = 7.7 kW
220 miles / 30 miles/h = 7.3 h

7.7 * 7.3 = 56.2 kWh. Laden via AC is ongeveer 90% efficient -> 50.5kWh netto geladen


[/side note]

Ondanks dat het meeste te verwachten was...toch een beetje teleurgesteld (iets te groot woord; niet positief verrast is beter) moet ik bekennen. Alles bij elkaar moet ik toch maar alles even laten bezinken. De levertijd en kosten vond ik al op mijn grens, maar daar heeft Tesla nog twee schepjes bijgedaan. Terug naar het originele plan van sparen, wachten en lezen. Geen reden voor overhaaste beslissingen. Gewoon wachten hoe de prijzen en opties zijn tegen de tijd dat ik mag configureren...ergens begin 2019 dus...

Als er 1 ding duidelijk is wanneer Tesla informatie deelt...is dat "the devil in the details" zit en vooral dat ze precies leveren wat ze zeggen. Dus als wordt gezegd: "So little faith" over range...dan heeft Elon het over Model 3...niet base Model 3.

[edit]
Volgens https://3.tesla.com/model3/delivery-estimate zou ik nog op eind 2018 mogen rekenen...afwachten dus.
[/edit]
 
Last edited:
Toch een lichte ontgoocheling. Vooral de dure opties zijn een stevige domper. 8000 euro neertellen voor AP is voor mij niet echt een optie, reken daar nog eens een wachttijd bij van goed 1,5 jaar en dan begin je vanzelf naar alternatieven te zoeken. ik wacht nog even af en laat het nog wat bezinken. Tijd met hopen om een beslissing te nemen.


Hieronder een filmpje van een kort ritje met de M3. strategisch goed gezien om dit savonds te doen zodat ze nog niet te veel van het interieur moeten prijsgeven. vanaf 18:00
 
Deze hier nog niet zien voorbijkomen: officiele specs Model 3 met prijzen (USD) en optiepaketten:
Press Kit | Tesla België

Verder goede beslissing genomen niet op te staan deze ochtend, hoewel ik ook (abnormaal) vroeg wakker was. Het event was 'underwhelming', ondermaats dus, voor mij. Nuja, ik had dus ook geen grote onthullingen verwacht, deze delivery events gaan precies toch in dalende lijn (S, X) wat betreft spectakel.

Ik hoop verder dat de ramp-up van de productie goed gaat zodat invoering AWD en uitbreiding opties ook vlot komt tegen dat we zelf aan de beurt zijn. Ik hoop (vrees) nog op een levering aug/sept 2018.
 
Ik vind het fascinerend om alle teleurstelling te zien. Eerst is de Model 3 gehypet tot het niet meer extremer kan en nu valt het ineens tegen.

Het is een beetje hetzelfde als met het aandeel. Kort na de IPO voorspelden sommigen ook al een koers van $500+ binnen enkele jaren. Sommige dingen hebben tijd nodig.

De Model 3 is absoluut value for money. $5k voor de opties is veel geld, maar ga maar eens uitsplitsen wat je daarvoor krijgt.
 
Ik vind het fascinerend om alle teleurstelling te zien. Eerst is de Model 3 gehypet tot het niet meer extremer kan en nu valt het ineens tegen.

Het is een beetje hetzelfde als met het aandeel. Kort na de IPO voorspelden sommigen ook al een koers van $500+ binnen enkele jaren. Sommige dingen hebben tijd nodig.

De Model 3 is absoluut value for money. $5k voor de opties is veel geld, maar ga maar eens uitsplitsen wat je daarvoor krijgt.

Ja, een hoop auto en waarde voor dat geld. Beste BEV voor die prijs en zeker een concurrent voor de auto's die Tesla op de korrel heeft. De hype is vooral ontstaan door oppompen van tweets van Elon in de media en ook de ruimte voor persoonlijke interpretatie die mensen nemen bij het lezen/duiden daarvan.

Dus 100% eens. Waarom dan toch een klein beetje teleurgesteld? Toch helaas geen kleine verrassing in positieve zin bovenop wat redelijkerwijs te verwachten was. En uiteindelijk worden nu wat lagere leveringsdoelen gehanteerd door Tesla dan een tijdje terug en de prijs loopt toch behoorlijk op uiteindelijk.

Het is 100% een prachtige auto. Ook van binnen met het dure interieur.

Wat ook duidelijk is...de Ampera-e is geen concurrent. Totaal onvergelijkbare auto. Dat wisten we al, maar nu helemaal. Wie weet heb ik ooit nog zin om die onzin die komt in Autoweek etc te corrigeren...beter van niet ;).
 
  • Like
Reactions: HWS and simonsmidt
Leveringen in Europa eind 2018/begin 2019, dus nog een dik jaar tijd om te configureren.
In die tussentijd zal de batterijgrootte al wel 5x aangepast zijn, 4x nieuwe soorten stoelen, vermogensupgrades, prijsaanpassingen, etc. (tenminste als het gaat zoals bij model S/X).

Ik denk dat Tesla de vrijheid wil houden om veel tussentijds te kunnen aanpassen en daarom bewust heel weinig specs naar buiten brengt...
 
Ik heb eerst op de echte tijd gekeken en vond het, omdat het ineens "Thanks for watching" was, tegenvallen. Ik heb inmiddels nog een keer gekeken en ben er wat genuanceerder over. Ik weet ook dat wat wij te zien krijgen alleen de presentatie is maar het event veel meer is dan dat. Dat weet ik nog van vorig jaar. Overigens was het toen wat intiemer, we stonden op 4 meter van Elon. Bij de tweede keer kijken daarstraks had het meer structuur.
Los daarvan is het natuurlijk jammer dat wij pas eind 2018 aan de beurt komen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat men zo snel mogelijk zoveel mogelijk auto's op de weg wil hebben. Dan is deze keuze, waarbij de US eerst de volle mep krijgt, ook wel weer begrijpelijk.
De komende tijd zullen we meer te zien krijgen maar nu is al duidelijk dat er geen enkele relevante concurrentie is of is te verwachten voor 2019. Dus, om mijn onafschudbare positieve blik nog eens te bevestigen: geen reden om af te haken of het zou moeten zijn om een S of X te kopen (die toch echt wel wat meer zijn) en kans om nog even door te sparen voor de +versie (voor wie het de eerste en enige Tesla zal zijn) of blijven genieten van de huidige S/X en bijvoorbeeld de basisversie straks bestellen voor wie al blij rijdt.
En tot nu toe zijn we met regelmaat opgeschrikt met tussentijdse verrassingen. Wie weet heeft men nog wat kruit droog gehouden om de animo beheersbaar te houden en zien we straks toch weer wat uitbreidingen. Wij kunnen de tijd nemen in ieder geval :)

En stilletjes ben ik dan erg blij met mijn S die hier naast mij op de oprit staat, in het Hongaarse zonnetje.

IMG_8107.JPG
 
Last edited:
Leveringen in Europa eind 2018/begin 2019, dus nog een dik jaar tijd om te configureren.
In die tussentijd zal de batterijgrootte al wel 5x aangepast zijn, 4x nieuwe soorten stoelen, vermogensupgrades, prijsaanpassingen, etc. (tenminste als het gaat zoals bij model S/X).

Ik denk dat Tesla de vrijheid wil houden om veel tussentijds te kunnen aanpassen en daarom bewust heel weinig specs naar buiten brengt...
Ik verneem in z'n algemeenheid een teleurstelling die ik niet begrijp. Elon musk heeft meerdere malen genoemd dat de model 3 geen kleinere model s is, maar een beduidend eenvoudiger en goedkoper model. Dat bepaalde zaken bij de model s standaard zijn en bij de model 3 niet lijkt mij niet raar.

Maar even kijken wat we nu wel weten.
Het is een ev, die waarschijnlijk veel beter rijdt dan enig andere conventionele auto op de markt.
Hij gaat onder de 6 seconden naar de 100, welke huidige gezinsauto in deze prijsklasse krijgt dat voor elkaar.

Het is een ruime auto, formaat A4, 3 serie. Wie krijgt dit soort auto's leuk aangekleed incl beperkte autonome functies onder de 65k?

Oftewel, het is een fraaie auto, met bizarre specs, die in de basis keurig is uitgevoerd (kijk eens wat je op een 40k kostende Passat aan standaardopties krijgt), en met een paar optiepakketten zelfs autopilot heeft (welk merk levert autopilot op een middenklasse auto de komende 5 jaar?).

Dus waarom deze teleurstellingen?
 
Ik verneem in z'n algemeenheid een teleurstelling die ik niet begrijp. Elon musk heeft meerdere malen genoemd dat de model 3 geen kleinere model s is, maar een beduidend eenvoudiger en goedkoper model. Dat bepaalde zaken bij de model s standaard zijn en bij de model 3 niet lijkt mij niet raar.

Maar even kijken wat we nu wel weten.
Het is een ev, die waarschijnlijk veel beter rijdt dan enig andere conventionele auto op de markt.
Hij gaat onder de 6 seconden naar de 100, welke huidige gezinsauto in deze prijsklasse krijgt dat voor elkaar.

Het is een ruime auto, formaat A4, 3 serie. Wie krijgt dit soort auto's leuk aangekleed incl beperkte autonome functies onder de 65k?

Oftewel, het is een fraaie auto, met bizarre specs, die in de basis keurig is uitgevoerd (kijk eens wat je op een 40k kostende Passat aan standaardopties krijgt), en met een paar optiepakketten zelfs autopilot heeft (welk merk levert autopilot op een middenklasse auto de komende 5 jaar?).

Dus waarom deze teleurstellingen?

De groep teleurgestelden valt een beetje in tweeën denk ik. Enerzijds heb je de groep die:

- verwachte veel sneller laden door nieuwe accutechnieken (supercharger 3); er werd zelfs geroepen dat er 44160 cellen zouden komen.
- verwachte een space ship interieur met een HUD
- verwachte zinvol geïmplementeerde zonnecellen
- verwachte een next level auto tov een Model S
- minimaal 60kWh en 75-85kWh accu-opties
- compleet andere kofferbak(klep/opening)

Anderzijds de meer realistische "teleurgestelden" die:

- lezen dat er beperkte garantie is tov de S en X
- vinden dat het optiepakket toch best kostbaar is (Model S prijzen en helaas weinig prijsdruk door schaalgrootte)
- vinden dat AP opties best kostbaar zijn (zie vorige punt)
- vinden het jammer dat de mogelijke startdatum levering in EU pas eind 2018 zal zijn (vermoedelijk)
- vinden het jammer dat er weinig aanvullende info is gegeven; bijvoorbeeld CCS DC snelladen of dakkoffers of trekhaak. Zelfs geen officiële cijfers van de pack groottes. Gewoon bij de testritten uitgezet op het scherm!!

De eerste groep had beter moeten weten. Ik hoor bij de tweede groep...die niet teleurgesteld is over de auto, maar wel een beetje over belangrijke andere zaken rondom de auto.
 
  • Like
Reactions: sweep and Rla