In de commentaren worden (vaak bij voorkeur) argumenten verzameld die de toekomst uitermate problematisch maken. Zo nu het benodigde kapitaal om de Model 3 te gaan bouwen.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Op de eerste plaats is er al jaren R&D gepleegd waardoor het ontwerp voor de auto al voor >90% klaar is. Juist die ontwerpfase is kostbaar. Deze is gefinancierd vanuit de extra opslag op de Model S. Ook is er al een begin van de Gigafactory en is het SuC netwerk op zijn zachts gezegd imposant en ook voor de toekomst veelbelovend. Zodra het kwartje valt van de Destination chargers zal er een enorm vraag komen om bij de eigen (bedrijfs)lokatie enkele Destinationchargers op te hangen. In Amerika en China is die trein al een jaartje of wat aan het rijden en de groei is enorm.
Wat nu de toekomst?
Ik heb opgevangen dat de startproblemen met de X inmiddels zijn opgelost en de productie "ramped up" naar 720 of 750 (kreeg 2 aantallen te horen in US) per week. Stel dat de gemiddelde prijs 110k is dan is dat met 25% marge 750 x 27,5k = 20 miljoen per week die vrijkomt.
Daarnaast draait de S op rond 1000 per week, stel de marge daar op 20K dan is dat ook 20 miljoen per week.
Door het hanteren van de marge (en die dan te investeren waardoor het bedrijf verliesgevend is
) komt er per week een bedrag vrij van 40 MILJOEN, ofwel per jaar 2 miljard. Gezien de wachtrijen gaat dat nog wel even zo door.
Een SuC kost gemiddeld rond 200k dus een verdubbeling met zeg 800 stuks kost 200 miljoen. In het totaal een schijntje. Destination chargers worden maar gedeeltelijk gefinancierd door Tesla terwijl de uitbaters zorgen voor een deel van de aanleg en de stroom. Dat is gewoon een economisch model.
De fabriek voor de eerste fase van de Model 3 staat er al en het zal gaan om de inrichting, wat natuurlijk een enorme investering zal zijn maar die is voor een flink aantal jaren.
Ook de logistiek is er al want er werden eerder al zo'n 700k auto's per jaar gebouwd.
Nu al, kort na de aankondiging, hebben fabrikanten Tesla benaderd (en zullen dat steeds meer doen) om te praten over het bouwen van Model 3, zie ook de leuke aanbieding uit Frankrijk om op de plaats van een kerncentrale die gesloten is een Tesla fabriek te bouwen. Er zal net als bij de Gigafactory een competitie ontstaan. Voor autofabrikanten die de bui echt wel zien hangen kan het een stukje toekomst zeker stellen betekenen.
En uiteindelijk, als er cash nodig is, dan kunnen er aandelen uitgegeven worden of gewoon leningen worden aangegaan. Ik denk dat ze op basis van de huidige situatie en de aantoonbare portefeuille moeiteloos kredieten kunnen krijgen.
Al met al lijkt het mij een gezond model. Just my two cents (om in verhouding te blijven)