Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het idee dat de bedrijven om zo'n Supercharger heen, de kosten voor een groot deel of geheel op zich nemen, door de te verwachten extra klandizie. Elke laadbeurt gaat toch vaak vergezeld van een diner of kopje koffie.
Akkoord voor een destination charger, maar voor een supercharger, zal je toch tot het einde der tijden koffie moeten schenken.
en sommige geven de koffie dan nog gratis bij een laadbeurt.;)

edit,
ik dacht dat je het over de aanlegkosten van de super charger had, maar je hebt het blijkbaar over het verbruik...
 
Last edited:
Maar toch:
ik heb schat ik in 30% van de keren dat ik een supercharger bezocht in een restaurant daar gegeten, gemiddeld met drie personen.
De Tesla bestuurders en passagiers zijn over het algemeen mensen die niet iedere stuiver hoeven om te draaien.
Een kop koffie kost hen waarschijnlijk 0,10 ct.
Uitbreiding van de Tesla vloot, zorgt straks voor wachtrijen.
Klantenbinding (ik had in geen twintig jaar meer bij vd Valk gegeten)
Reclame (kijk ons eens meedoen met duurzaamheid / innovatief bezig zijn)
Elektriciteit wordt steeds goedkoper
Klantvriendelijkheid
Extra hotelovernachtingen voor mensen op doortocht
Link met het coole Tesla

Ik zou verbaasd zijn als dat allemaal op kosten van Tesla zou zijn.
 
  • Like
Reactions: AnalysiZ and Ivo-G
Maar toch:
ik heb schat ik in 30% van de keren dat ik een supercharger bezocht in een restaurant daar gegeten, gemiddeld met drie personen.
De Tesla bestuurders en passagiers zijn over het algemeen mensen die niet iedere stuiver hoeven om te draaien.
Een kop koffie kost hen waarschijnlijk 0,10 ct.
Uitbreiding van de Tesla vloot, zorgt straks voor wachtrijen.
Klantenbinding (ik had in geen twintig jaar meer bij vd Valk gegeten)
Reclame (kijk ons eens meedoen met duurzaamheid / innovatief bezig zijn)
Elektriciteit wordt steeds goedkoper
Klantvriendelijkheid
Extra hotelovernachtingen voor mensen op doortocht
Link met het coole Tesla
Helemaal met je eens hoor. Hoe de kostenverdeling is boeit me nog niet eens zo veel, maar dat het extra klandizie en omzet betekent is zeker.
 
  • Like
Reactions: AnalysiZ
Dergelijke bedrijven zijn grootverbruikers en betalen een paar cent per kWh. Kom je dan een 30 kWh laden kost het hen 1 tot 1,5 €.

Daar heb je echt geen koffie voor :)
Helemaal waar, H.
@FaillietSchaap: Probeer er anders eens net zo over te denken als ik, wanneer ik des avonds uit Groningen terug naar huis rijd. Even in Zwolle bijkomen met een lekkere kop soep en wat lichts te eten. Nog een kopje koffie en dan met meer dan genoeg lading naar huis. Totale kosten minder dan een kwart van dat vieze gedoe met zo'n dieselpomp...
 
Ik heb niet gezegd dat het nutteloos is, ik heb gezegd dat het voor mij geen meerwaarde biedt. Een groot deel hier probeert Superchargers te verkopen als een voordeel tov klassieke tankstations, maar dat is het niet. Alle tijd die je daar (verplicht!) zit te wachten is verloren tijd. Argumenten als "kan ik ff mijn mails afwerken" slaan nergens op. Uiteraard is af en toe rusten tijdens een lange rit goed voor geest en lichaam. Maar met een ICE heb jij de keuze om dat te doen waar en wanneer je wilt, met een Tesla moet je stoppen op de vaste SuC locaties.
Ik rust liever uit bij mij thuis in de zetel terwijl de wagen in de garage oplaadt, dan ergens op een tweederangs parkeerterrein.
Tesla heeft héél veel voordelen, maar de snelheid van opladen en range zijn ontegensprekelijk nadelen tov diesel. Dat proberen goedpraten of onder de mat vegen bewijs je niemand een dienst mee. Soms gaat het akelig dicht naar de Apple religie, waarbij elke objectieve kritiek wordt weggezet als "iemand die er niets van kent"
Eerste en belangrijkste tip: Lees de verhalen op dit forum.
 
Last edited:
Ik moet het failliete schaap hierin toch enigszins bijstaan. Een SuC is voor mij ook niets anders dan een middel om een onmiskenbaar nadeel van een EV wat te verzachten. We moeten nou eenmaal laden, en laden duurt lang vergeleken met brandstof tanken bij een ICE. Een SuC beperkt dat nadeel, maar om de verloren tijd bij een SuC te verheerlijken terwijl het gewoon geen voordeel is t.o.v. een ICE gaat mij ook wat ver. Als je het zo ontspannend vindt om een half uur pauze te nemen dan heb je die vrijheid met een ICE ook, maar draai het niet om door het als een voordeel van een Tesla te beschouwen. Wat mij hier op het forum ook wel eens stoort is dat je voordelen van een ICE nauwelijks mag benoemen, en een ICE een mooie auto vinden is ook uit den boze. En al gaat mijn liefde voor Tesla ook best ver, we schurken als trouwe volgelingen van Elon Musk soms tegen sektarisch gedrag aan. Een beetje nuchterheid zou ons als lage landen bewoners juist niet misstaan.

Waar ik het wel oneens met lama ben is of het nuttig is dat supercharging enabled is of niet. Dat is voor lama misschien niet interessant, maar met een klein beetje inlevingsvermogen kun je wel nagaan dat supercharging voor veel mensen die wel regelmatig een roadtrip maken een bijzonder prettige optie is.
 
Last edited:
Ik heb niet gezegd dat het nutteloos is, ik heb gezegd dat het voor mij geen meerwaarde biedt. Een groot deel hier probeert Superchargers te verkopen als een voordeel tov klassieke tankstations, maar dat is het niet. Alle tijd die je daar (verplicht!) zit te wachten is verloren tijd. Argumenten als "kan ik ff mijn mails afwerken" slaan nergens op. Uiteraard is af en toe rusten tijdens een lange rit goed voor geest en lichaam. Maar met een ICE heb jij de keuze om dat te doen waar en wanneer je wilt, met een Tesla moet je stoppen op de vaste SuC locaties.
Ik rust liever uit bij mij thuis in de zetel terwijl de wagen in de garage oplaadt, dan ergens op een tweederangs parkeerterrein.
Tesla heeft héél veel voordelen, maar de snelheid van opladen en range zijn ontegensprekelijk nadelen tov diesel. Dat proberen goedpraten of onder de mat vegen bewijs je niemand een dienst mee. Soms gaat het akelig dicht naar de Apple religie, waarbij elke objectieve kritiek wordt weggezet als "iemand die er niets van kent"
Weer zo iemand die er niets van kent...:rolleyes:

Volgens mij zijn er weinigen die Superchargers als een voordeel ten opzichte van tankstations proberen te verkopen. Wat wij proberen te verkopen is elektrisch rijden INCLUSIEF de op dit moment alleen aan Tesla toebehorende mogelijkheid om relatief (met je thuislader vergeleken) snel de accu weer op te kunnen laden.
Dat ICE sneller kan tanken staat buiten kijf, maar dáár focust niemand hier op, we focussen op de algehele ervaring van het EV rijderschap. En dankzij de Superchargers kunnen we ook op stap zonder range anxiety of urenlange laadtijden, en dat straks hopelijk ook met de Model 3 dus.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Soms gaat het akelig dicht naar de Apple religie, waarbij elke objectieve kritiek wordt weggezet als "iemand die er niets van kent"

Wat mij hier op het forum ook wel eens stoort is dat je voordelen van een ICE nauwelijks mag benoemen, en een ICE een mooie auto vinden is ook uit den boze. En al gaat mijn liefde voor Tesla ook best ver, we schurken als trouwe volgelingen van Elon Musk soms tegen sektarisch gedrag aan. Een beetje nuchterheid zou ons als lage landen bewoners juist niet misstaan.

ALERT: please dispatch a dissident cleanup team to contain these two users, so that all cult operations can continue without interruptions please. Anyone else resisting the dogma should also be dealt with in a swift and resolute matter as dictated by our leader EM.
 
Ik moet het failliete schaap hierin toch enigszins bijstaan. Een SuC is voor mij ook niets anders dan een middel om een onmiskenbaar nadeel van een EV wat te verzachten. We moeten nou eenmaal laden, en laden duurt lang vergeleken met brandstof tanken bij een ICE. Een SuC beperkt dat nadeel, maar om de verloren tijd bij een SuC te verheerlijken terwijl het gewoon geen voordeel is t.o.v. een ICE gaat mij ook wat ver. Als je het zo ontspannend vindt om een half uur pauze te nemen dan heb je die vrijheid met een ICE ook, maar draai het niet om door het als een voordeel van een Tesla te beschouwen. Wat mij hier op het forum ook wel eens stoort is dat je voordelen van een ICE nauwelijks mag benoemen, en een ICE een mooie auto vinden is ook uit den boze. En al gaat mijn liefde voor Tesla ook best ver, we schurken als trouwe volgelingen van Elon Musk soms tegen sektarisch gedrag aan. Een beetje nuchterheid zou ons als lage landen bewoners juist niet misstaan.

Waar ik het wel oneens met lama ben is of het nuttig is dat supercharging enabled is of niet. Dat is voor lama misschien niet interessant, maar met een klein beetje inlevingsvermogen kun je wel nagaan dat supercharging voor veel mensen die wel regelmatig een roadtrip maken een bijzonder prettige optie is.
Ik zou zeggen dat je de andere fora eens moet bezoeken, bijvoorbeeld de Bolt rijders.
Voor mij heeft EM veel betekend, ik vind wat hij heeft gedaan super en ben eigenlijk anti ICE.

Weet dat ik met liefde de M3 heb gekocht, ongezien, dus sektarisch gedrag spreekt mij niet aan.

EM heeft rijden aantrekkelijk gemaakt, en zonder hem zouden er nog veel meer Mitsubishi's PC Hoofdstraat tractors rondrijden op 0% bijtelling!
 
In de commentaren worden (vaak bij voorkeur) argumenten verzameld die de toekomst uitermate problematisch maken. Zo nu het benodigde kapitaal om de Model 3 te gaan bouwen.

Ik denk dat dat wel meevalt.

Op de eerste plaats is er al jaren R&D gepleegd waardoor het ontwerp voor de auto al voor >90% klaar is. Juist die ontwerpfase is kostbaar. Deze is gefinancierd vanuit de extra opslag op de Model S. Ook is er al een begin van de Gigafactory en is het SuC netwerk op zijn zachts gezegd imposant en ook voor de toekomst veelbelovend. Zodra het kwartje valt van de Destination chargers zal er een enorm vraag komen om bij de eigen (bedrijfs)lokatie enkele Destinationchargers op te hangen. In Amerika en China is die trein al een jaartje of wat aan het rijden en de groei is enorm.

Wat nu de toekomst?

Ik heb opgevangen dat de startproblemen met de X inmiddels zijn opgelost en de productie "ramped up" naar 720 of 750 (kreeg 2 aantallen te horen in US) per week. Stel dat de gemiddelde prijs 110k is dan is dat met 25% marge 750 x 27,5k = 20 miljoen per week die vrijkomt.

Daarnaast draait de S op rond 1000 per week, stel de marge daar op 20K dan is dat ook 20 miljoen per week.

Door het hanteren van de marge (en die dan te investeren waardoor het bedrijf verliesgevend is :) ) komt er per week een bedrag vrij van 40 MILJOEN, ofwel per jaar 2 miljard. Gezien de wachtrijen gaat dat nog wel even zo door.
Een SuC kost gemiddeld rond 200k dus een verdubbeling met zeg 800 stuks kost 200 miljoen. In het totaal een schijntje. Destination chargers worden maar gedeeltelijk gefinancierd door Tesla terwijl de uitbaters zorgen voor een deel van de aanleg en de stroom. Dat is gewoon een economisch model.

De fabriek voor de eerste fase van de Model 3 staat er al en het zal gaan om de inrichting, wat natuurlijk een enorme investering zal zijn maar die is voor een flink aantal jaren.

Ook de logistiek is er al want er werden eerder al zo'n 700k auto's per jaar gebouwd.

Nu al, kort na de aankondiging, hebben fabrikanten Tesla benaderd (en zullen dat steeds meer doen) om te praten over het bouwen van Model 3, zie ook de leuke aanbieding uit Frankrijk om op de plaats van een kerncentrale die gesloten is een Tesla fabriek te bouwen. Er zal net als bij de Gigafactory een competitie ontstaan. Voor autofabrikanten die de bui echt wel zien hangen kan het een stukje toekomst zeker stellen betekenen.

En uiteindelijk, als er cash nodig is, dan kunnen er aandelen uitgegeven worden of gewoon leningen worden aangegaan. Ik denk dat ze op basis van de huidige situatie en de aantoonbare portefeuille moeiteloos kredieten kunnen krijgen.

Al met al lijkt het mij een gezond model. Just my two cents (om in verhouding te blijven)