Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Even een case nu de Model 3's een stuk goedkoper zijn geworden:

Mijn auto: Model 3 long range zwart, 19" wheels, black en verder geen opties. Ook geen AP besteld.
Factuur al betaald. Kenteken bekend.
Ik zou hem volgende week op kunnen halen.
Was € 61.420,- is nu € 58.218,-

Het prijsverschil is niet alleen die € 3.200, maar ook jaarlijks € 704,- aan bijtelling.
Dus over 5 jaar scheelt het € 6.720,- !!

Echter de auto is al op kenteken gezet, dus is de waarde bij het RDW al geregistreerd.......
Ook al krijg ik het prijsverschil van €3200 terug, de fiscale waarde van de auto is reeds vastgelegd. Deze is niet meer te veranderen volgens mij.

belastingdienst : "De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto."

Ik cancel hem en bestel dezelfde auto morgen met levering in Maart. Ik heb vandaag dus € 6.720,- verdient.

Morgen krijgt iemand een telefoontje krijgt dat er een Model 3 voor hem klaar staat met VIN nummer 5YJ3E7EB7KF2170xx
Maar wie wil er nu een auto kopen waarvan de fiscale waarde ruim boven de huidige nieuwprijs ligt?
Misschien iemand die hem privé koopt?

Omdat er inmiddels aftermarket wielen zijn die ga bestellen, hoef ik de 19” sportwielen ook niet meer. Daardoor is de auto nu zelfs € 56.618,-

Dat scheelt qua aanschaf € 4.802,- en dus € 1.056,44 per jaar en dus € 10.084,20 over 5 jaar.
 
Omdat er inmiddels aftermarket wielen zijn die ga bestellen, hoef ik de 19” sportwielen ook niet meer. Daardoor is de auto nu zelfs € 56.618,-

Dat scheelt qua aanschaf € 4.802,- en dus € 1.056,44 per jaar en dus € 10.084,20 over 5 jaar.

Aftermarket wielen waren altijd al, misschien al wel meer dan 20 jaar.
Dat is ook de reden dat ik geen 19inch of een extra winterbanden set bij Tesla heb besteld, je betaalt de hoofdprijs voor iets wat veel goedkoper kan bij je velgenboer om de hoek.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Zoals ik het nu lees is de standaard autopilot een optie geworden voor €3200,- en is de standaard prijs met ongeveer het zelfde bedrag gedaald. Netto krijg je volgens mij in de nieuwe configuratie de AWD-non P met een wat aangekleed AP voor ongeveer dezelfde prijs als voorheen zonder EAP. De 'nieuwe' verbeterde autopilot is nu een extra optie voor nog eens €5300,-. Ik denk dat ik wel ga bellen om te vragen autopilot erbij te nemen in combinatie met de lagere basisprijs. Please correct me if I'm wrong.
 
Last edited:
Ik krijg hem ook vandaag geleverd. Rood, zwart interieur, 18 inch Aero's, geen AP (ivm bijtelling). Oude prijs 62.571,50, nieuwe prijs 59.318,50. Dat is dus een verschil van EUR 3.200,-.

Ik heb de auto zakelijk in een BV besteld in 2018 en MIA aangevraagd. 2018 MIA: 50.000 * 37% * 20% (vennootschapsbelasting) = EUR 3.700

MIA als ik vandaag cancel en opnieuw bestel: MIA 2019: 40.000 * 27% * 20% = EUR 2.160,-.

Dat scheelt dus 1.540,- maar maakt het verschil natuurlijk niet goed.

Daarnaast heb je natuurlijk bijtelling: 3.200 * 25% * 52% = EUR 416 per jaar.

Tja, cancellen dus ben ik bang. Als ik vandaag bestel is er ook levering in maart, dus uitstel is beperkt...
 
Ik lees dit van iemand op het amerikaanse forum:
Contact your DS, he emailed me some info:

  • Customer who have currently undelivered orders will receive one of two AutoPilot packages:
  • If they do not have any AP package configured, they will get the new Autopilot base package
  • If they have Enhanced AP in their build, they will get Full Self Driving which includes navigate on AP, Summon, Autopark, and all future updates

Basically, the pricing won’t change to the vehicle itself, but you will get some awesome tech to make up for it!
 
Zoals ik het nu lees is de standaard autopilot (uitgebreid met navigeren op autopilot, autopark en summon) een optie geworden voor €3200,- en is de standaard prijs met ongeveer het zelfde bedrag gedaald. Netto krijg je volgens mij in de nieuwe configuratie de AWD-non P met diverse extra functies van de de vorige EAP voor ongeveer dezelfde prijs als voorheem zonder EAP. De 'nieuwe' verbeterde autopilot is nu een extra optie voor nog eens €5300,-. Ik denk dat ik wel ga bellen om te vragen autopilot erbij te nemen in combinatie met de lagere basisprijs. Please correct me if I'm wrong.

Ik weet niet of ik je bericht helemaal snap maar hier is zoals ik het zie;

EAP heet nu AP en kost 3200
FSD is een nieuwe optie voor de toekomst (inclusief inparkeren anders kregen ze het niet aan de man :p) en kost 5300 bovenop AP
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Zoals ik het nu lees is de standaard autopilot (uitgebreid met navigeren op autopilot, autopark en summon) een optie geworden voor €3200,- en is de standaard prijs met ongeveer het zelfde bedrag gedaald. Netto krijg je volgens mij in de nieuwe configuratie de AWD-non P met diverse extra functies van de de vorige EAP voor ongeveer dezelfde prijs als voorheem zonder EAP. De 'nieuwe' verbeterde autopilot is nu een extra optie voor nog eens €5300,-. Ik denk dat ik wel ga bellen om te vragen autopilot erbij te nemen in combinatie met de lagere basisprijs. Please correct me if I'm wrong.
Ben erg benieuwd naar reactie op de eerste van ons die deze discussie aangaat.

Interessante juridische casus volgens Nederlands recht: nu dus situatie waarin je iets hebt besteld, dus wilsovereenstemming had op dat moment, nog niet betaald en geleverd maar nu de leverancier een identiek product aan anderen levert voor een lagere prijs.

Het vrij dominante Nederlandse juridische afwegingskader “redelijkheid en billijkheid” lijkt me toch vrij duidelijk te gaan naar moeten aanpassen van prijs ook voor vroegere -nog niet geleverde- bestellingen.
 
Basisprijs is €3200,- goedkoper en bij autopilot nu twee opties waarbij optie 1 een uitgeklede versie van de vorige EAP is geworden. Volgens mij had ik het in mijn vorige bericht dus niet juist verwoord. Optie 1 bevat niet autopark en summon maar wel adaptieve cruise controle.

OPTIE 1:

Autopilot

Hiermee kan uw auto automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook.

Optie geselecteerd€ 3.200
€ 4.300 upgrade na levering

OPTIE 2:

Volledig zelfrijdende besturing

  • Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
  • Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
  • Summon: uw auto komt vanaf de parkeerplaats automatisch naar u toe. Echt waar.
Later dit jaar verwacht:

  • Herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden binnen de bebouwde kom.
Optie geselecteerd€ 5.300
Verbeterde Autopilot

Prijs van upgrade bedraagt € 7.400 wanneer deze na levering wordt toegevoegd

De huidige functies vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet zelfrijdend. Of deze functies in de toekomst zonder toezicht kunnen worden gebruik, is afhankelijk van het bereiken van een betrouwbaarheid die menselijke bestuurders ruimschoots overtreft. Dit zal blijken uit miljarden gereden kilometers en wettelijke goedkeuring, dat in sommige landen langer kan duren. Naarmate deze functies voor een zelfrijdende auto zich ontwikkelen, wordt uw auto voortdurend verbeterd en vernieuwd door middel van draadloze software-updates.
 
Ik lees dit van iemand op het amerikaanse forum:
Contact your DS, he emailed me some info:

  • Customer who have currently undelivered orders will receive one of two AutoPilot packages:
  • If they do not have any AP package configured, they will get the new Autopilot base package
  • If they have Enhanced AP in their build, they will get Full Self Driving which includes navigate on AP, Summon, Autopark, and all future updates

Basically, the pricing won’t change to the vehicle itself, but you will get some awesome tech to make up for it!

In essentie dus: als al besteld hou je oude prijs maar krijg je meer functionaliteit erbij. Vind ik “redelijk” klinken

Nogmaals erg benieuwd naar reacties op leden die vandaag gaan ophalen. Die discussie is meest “concrete” en geeft ook juridisch precedent voor alle anderen
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ja,gratis AP zou ik genoegen mee nemen en vind ik ook redelijk. Ben benieuwd wie er van dit forum nog meer vandaag gaan ophalen.
Kunnen we de discussies en resultaten vandaag beetje bijhouden:
-waar kom je op uit als je geen EAP had?
-waar kom je op uit als je wel EAP had besteld?

En nogmaals, ik denk dat Nederlands recht hier erg in voordeel van ons is. Niets doen is niet “redelijk en billijk in maatschappelijk verkeer” ongeacht welke overeenkomst met welke voorwaarden je getekend hebt
 
Als ik nu de auto configureer zoals ik m maandag kom halen kost hij exact hetzelfde en krijg ik FSD er wel gratis bij net als iedereen die al EAP heeft betaald. Ik zie alleen maar voordelen


Ik lees dit van iemand op het amerikaanse forum:
Contact your DS, he emailed me some info:

  • Customer who have currently undelivered orders will receive one of two AutoPilot packages:
  • If they do not have any AP package configured, they will get the new Autopilot base package
  • If they have Enhanced AP in their build, they will get Full Self Driving which includes navigate on AP, Summon, Autopark, and all future updates

Basically, the pricing won’t change to the vehicle itself, but you will get some awesome tech to make up for it!
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Michel3
Vandaag de eerste afbetaling van mijn lening gedaan.
Waarvoor ik betaal, weet ik nog steeds niet!:confused:

Kan erger, bestelling annuleren en je tweede en ook je derde auto al wegdoen, zoals wij. Yep hier is mijn nieuwe vervoermiddel, twee weken geleden gekocht, alsof ik een voorgevoel had. Kan er gelukkig nu nog om lachen, maar ik kan eigenlijk niet zo goed fietsen. Waar zijn wij aan begonnen...

DCAA2493-24F6-4D05-B6C6-BFFFD6B96BA3.jpeg
 
  • Funny
Reactions: Michel3
De vraag is ook: als je geen EAP had besteld krijg je die dan nu door de strot geduwd, of is je aanschafprijs zonder EAP nu €3200 minder geworden en hou je gewoon de keuze om AP en/of EAP (zijn nu twee opties) later aan te schaffen voor €4300 respectievelijk €7400,- dus totaal €11.700 na aanschaf?