Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allemaal,

Net als velen van jullie volg ik de Model 3 sinds de introductie een aantal jaar geleden. Komende week is het zover en ga ik er zelf eentje bestellen via de werkgever. Afgelopen maanden gewacht op de RWD omdat deze fiscaal voordeliger was. Nu de AP echter niet meer geincludeerd is, is het prijsverschil met de AWD echter nog maar 2K. Voor mij persoonlijk is dat 3 a 4 tientjes in de maand. Hierdoor ben ik nu enorm aan het twijfelen. Toch maar voor de AWD gaan?

Voor 3 a 4 tientjes meer heb je wel ong 170 PK meer, en als ik velen mag geloven ook een veel betere rijervaring. De iets betere range van de RWD trekt me overigens dan wel weer aan. Het is wellicht maar 30 km verschil (bij snelweg snelheid), maar kan net weer het verschil maken tussen een tussenstop moeten maken en niet moeten maken.

Al met al enorm aan het twijfelen nu. Mensen die hetzelfde dilemma hebben meegemaakt en hun ervaring willen delen?
Ik was voornemens voor de LR RWD te gaan, mits trekhaak optie beschikbaar was. Nu Met AP het verschil tussen RWD en AWD slechts ca €1.800 is, toch gekozen voor AWD.
Het lijkt mij dat een tweedehands AWD over een paar jaar ook extra opbrengt tov RWD. Dat de eerste groep de RWD (inclusief AP) goedkoper heeft kunnen kopen trekt misschien die tweedehands marktprijs iets extra naar beneden voor de huidige kopers.die wel nu AP moeten betalen.

Die 25 km minder werkelijke range kun je in die ene incidente situatie ook compenseren door dan 10- 15 ? Km minder hard te rijden.
 
Ik denk dat de software zelf bepaalt de tweede motor wel of niet te gebruiken afhankelijk van een aantal factoren, waaronder je rechtervoet. Maw die tweede motor is niet 100% van de tijd uitgeschakeld. Wanneer je handmatig kunt instellen dat hij wel altijd uit staat, dan krijg je op die manier wel degelijk meer bereik lijkt mij?

Dat lijkt mij niet en op lange stukken op de snelweg kan dat ook geen significant verschil maken.
 
Hmm het gewicht is zeker ook nog een dingetje ja. Goed punt.
En jammer als het geen significant verschil maakt inderdaad. Ik kon het idee op z’n minst opperen hè :)
Je kunt de motor wel uitschakelen, maar de aandrijfassen, het cardan en de motor zelf blijven wel draaien. Dat kost hoe dan ook wat energie en maakt wat geluid.
Ik heb in eerste instantie ook gewacht op de LR RWD, maar toen de prijzen 6% naar beneden gingen en voordat ze weer 3% omhoog gingen heb ik toch een LR AWD besteld, omdat ik niet langer wilde wachten. Maar die auto is nog steeds niet geleverd. Qua snelheid heeft het dus niets uitgemaakt. Op een gegeven ogenblik ben ik afgehaakt met alle prijswijzigingen, typewijzigingen, AP wel, niet enz. enz. Geeft een hoop rust kan ik je vertellen. Nu is het gewoon wachten en alle verhalen over je kan beter dit of dat hoef ik niet meer lezen. ;)
 
  • Like
Reactions: Darth_Roel
Omdat ik gewend ben geraakt aan de Keyfob van mijn Model S, wilde ik er ook een bestellen voor mijn Model 3 to come.
Het lijkt mij namelijk lastig om altijd je telefoon op te moeten starten om de trunk of laadklep te openen. Bovendien worden die telefoons steeds groter en steeds vaker laat ik hem thuis. Als laatste argument: je telefoon wordt sneller gestolen en dan kan de dief ook je auto open maken.
Maar de Nederlandse website vermeldt de Keyfob helemaal niet en op de Amerkiaanse website is het al geruime tijd uitverkocht.
Heeft iemand hier een keyfob voor de Model 3 gekocht en zo ja waar? (Ik weet dat het duur is, maar op de prijs van de auto).
Zijn mijn argumenten misschien niet juist, of zijn er zelfs argumenten tegen de keyfob, behalve dan dat je een extra dingetje bij je moet hebben, dat snap ik.
 
Je kunt de motor wel uitschakelen, maar de aandrijfassen, het cardan en de motor zelf blijven wel draaien. Dat kost hoe dan ook wat energie en maakt wat geluid.
Ik heb in eerste instantie ook gewacht op de LR RWD, maar toen de prijzen 6% naar beneden gingen en voordat ze weer 3% omhoog gingen heb ik toch een LR AWD besteld, omdat ik niet langer wilde wachten. Maar die auto is nog steeds niet geleverd. Qua snelheid heeft het dus niets uitgemaakt. Op een gegeven ogenblik ben ik afgehaakt met alle prijswijzigingen, typewijzigingen, AP wel, niet enz. enz. Geeft een hoop rust kan ik je vertellen. Nu is het gewoon wachten en alle verhalen over je kan beter dit of dat hoef ik niet meer lezen. ;)
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Heb 15 april uiteindelijk toch de AWD besteld, maar nu lijkt het erop dat de mensen die RWD besteld hebben de auto toch eerder geleverd krijgen. Ik hoop toch stiekem nog op een telefoontje volgende week ;)
 
Omdat ik gewend ben geraakt aan de Keyfob van mijn Model S, wilde ik er ook een bestellen voor mijn Model 3 to come.
Het lijkt mij namelijk lastig om altijd je telefoon op te moeten starten om de trunk of laadklep te openen. Bovendien worden die telefoons steeds groter en steeds vaker laat ik hem thuis. Als laatste argument: je telefoon wordt sneller gestolen en dan kan de dief ook je auto open maken.
Maar de Nederlandse website vermeldt de Keyfob helemaal niet en op de Amerkiaanse website is het al geruime tijd uitverkocht.
Heeft iemand hier een keyfob voor de Model 3 gekocht en zo ja waar? (Ik weet dat het duur is, maar op de prijs van de auto).
Zijn mijn argumenten misschien niet juist, of zijn er zelfs argumenten tegen de keyfob, behalve dan dat je een extra dingetje bij je moet hebben, dat snap ik.

Het argument dat je je telefoon moet gebruiken om de deuren/kleppen te openen is niet valide. Middels 4 Bluetooth ontvangers rondom en de sterkte van ontvangst weet de auto dat je in de buurt bent en kun je vrij alles openen. De keyfob voor de 3 mist deze belangrijke optie. Mij lijkt het dus juist andersom; bij de keyfob moet je fysiek ergens op drukken wil je ontgrendelen. Met de telefoon is het ontgrendeld bij voldoende afstand.
 
Hoe komen jullie erbij dat RWD vs AWD 1800 Euro scheelt? Ik dacht dat basisprjis was:

SR+ ~48000
LR RWD ~53000
LR AWD ~58000​

Is dat niet meer zo? Ik heb de Model 3 (nog) niet besteld maar steeds vanaf de andere kant beredeneerd; voor ~5000 meer krijg je long range, efficiency, alles premium t.o.v. de SR+. Dan is vooral meer 'optreksnelheid' nog eens ~5000 erbij naar de LR AWD best een forse stap. Premium en long range battery pack had je al...
 
Als we gaan vergelijken is het natuurlijk eerlijk of voor beide de op papier 0-100 tijden te gebruiken of beide de werkelijke 0-100. Met de juiste banden en velgen zit de AWD ook richting de 4.1 i.p.v. 4.6 dus dat blijft een seconde verschil.

Op papier (Tesla China) is 0-100 km/u bij de LR RWD 5.3s de LR AWD 4.6s.

Wat jij zegt over de 4.1s ipv 4.6s kan kloppen - op YouTube zag ik dat iemand met de LR RWD van 0-60 mijl/u in 4.87s heeft gehaald.
 
  • Helpful
Reactions: Hannes85
Dat klopt niet helemaal, ik heb vorige week nog gebeld. 55 euro ex btw, 66 incl en dan zelf ophalen.
Of het is per SeC verschillend, dat zou dan wel weer bij Tesla passen. ;)

Als we hier de WheelCapKit bedoelen, dus niet de Model 3 18" Putdeksels / Covers klopt dat denk ik helemaal zie deze post van mij
Op die toch vrij neutrale prijsinfo heb ik nb. ook een disagree gekregen, wellicht dat ze ergens anders met een nog veel groter verschil weggaan... :oops:
 
Dat klopt niet helemaal, ik heb vorige week nog gebeld. 55 euro ex btw, 66 incl en dan zelf ophalen.
Of het is per SeC verschillend, dat zou dan wel weer bij Tesla passen. ;)

Ik kreeg 45 euro door incl. btw. Ik had echter slechts een enkele naafkap nodig. Die zou 15 euro kosten. En vervolgens meegekregen en nooit een factuur gehad.

Ook dat is Tesla. ;)
 
  • Funny
Reactions: DeHakkelaar