Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hier weer een artikel, eentje van de vele.

Tesla Model 3 Madness is Coming - Expect Apple iPhone-like Craziness at Tesla Stores

Grappig is dat men zich steeds druk maakt over de vraag of het wel eerlijk gaat door de tijdzones. Wat is nu gemakkelijker dan dat naast de reservering en het tijdstip de tijdzone wordt genoteerd. Dat wordt dan bij het opstellen van de top 2000 verwerkt. Een reservering in Amsterdam om 10.05 uur (onze tijdzone) zal dan staan onder die van 10.04 in San Francisco ook al is hij hier (bijna) 9 uur eerder gedaan.
Die spreiding geeft dan ook volop adem aan de servers van Tesla, ook één van de zorgpunten in het artikel :)

We kijken steeds naar de basisprijs van zeg 35k (mogelijk zelfs nog een subsidie van €.5.000,00 voor particulieren zoals in België en Duitsland) maar er zit een enorm potentieel in de leasemarkt.
Gezien het fysiek formaat van de auto past hij in de grote leasegroep terwijl de Model S en X daar royaal boven zitten.

Ik denk dat er van de kant van de leasemaatschappijen ook flink ingetekend gaat worden en dan gaat het juist om de wat meer aangeklede versies van zeg 50 tot 60k. Om vooral aan de vraag van de leaserijders te voldoen die dan de voordelen zien van de 4% bijtelling en de lage onderhouds- en brandstofkosten en, een term die ik net bedacht, convenience-charging, zal men er flink tegenaan gaan. Men wil geen neen verkopen straks.

Misschien zal deze impact nog wel het grootst zijn naast de aanloop vanuit de particulier.
 
Mijn sales manager zit nu al verlekkerd te kijken naar het moment dat hij zijn V40 kan inruilen voor een Model 3. Dat prijspunt van 35K wordt erg interessant.

Ik ben ERG benieuwd wat voor auto je krijgt voor 35k, mijn verwachtingen zijn getemperd.

Over dat volgorderlijk inschrijven bij Tesla - gezien hun logistieke processen (met zelf ontwikkelde software!) ben ik daar niet te positief over. De afgelopen jaren laat zien dat de nummers random worden uitgedeeld, de productie planning een belangrijke rol speelt, in welke boot je onderdelen zitten, etc. Maar, de optimist in mij zegt dat je als je 'm nu besteld, dat je in 2019 een goede kans maakt en of het dan een maandje korter of langer duurt maakt dat ook niet zo veel meer uit.

Zorgen over server, dat is jaren 80 denken. Schaalbaarheid is tegenwoordig eindeloos.
 
Ik ben ERG benieuwd wat voor auto je krijgt voor 35k, mijn verwachtingen zijn getemperd.

Over dat volgorderlijk inschrijven bij Tesla - gezien hun logistieke processen (met zelf ontwikkelde software!) ben ik daar niet te positief over. De afgelopen jaren laat zien dat de nummers random worden uitgedeeld, de productie planning een belangrijke rol speelt, in welke boot je onderdelen zitten, etc. Maar, de optimist in mij zegt dat je als je 'm nu besteld, dat je in 2019 een goede kans maakt en of het dan een maandje korter of langer duurt maakt dat ook niet zo veel meer uit.

Zorgen over server, dat is jaren 80 denken. Schaalbaarheid is tegenwoordig eindeloos.

Stel, stel dat ze echt eind 2017 de productie starten en je zit bij de eerste duizend. Dan zul je hem echt wel eerder hebben toch? Of heb ik teveel optimisme in mijn half volle glas?
 
mijn 5 centen:

in NL gaan gewoon een of meerdere stores open die nacht om synchroon met USA direct na de onthulling te kunnen bestellen. Heb wel zin in een nachtfeestje!
in de aanloop naar 31-3 komt er een wachtrij voor de store, zal je in de USA en om de wereld ook zien gebeuren
bestellingen p 31-3 kunnen toch alleen in de store gedaan worden. daar ontstaat geen overbelasting door op de servers. die gaat pas op 1-4 komen, if any. Beetje opschalen met AWS..
de zakelijke markt is inderdaad belangrijk want die kopen de meeste nieuwe auto's boven de 20K. maar die kopen wat de klant vraagt en die gaan niet gelijk hun nek uitsteken maar bestellen hun grote orders als ze zien hoe de markt zich ontwikkelt. kan nog maanden duren.
 
Ik ben benieuwd wat we te zien krijgen. Dit soort berichten maken de verwachtingen wel hoog.
Tesla Model 3 - 300 Mile Range, BMW M3 Performance

Het zou mooi zijn en ik ben er ook van overtuigd dat er veel "wow" momenten langs zullen komen.

Maar dit artikel, net als alle andere louter speculatief, is alweer een half jaartje oud.

Het zal wel een range worden met de goedkope 35k onderaan en dan oplopend zodat de midden leaseklasse (40 tot 75k) geheel bediend kan gaan worden met Model 3.
Daarbij denk ik dat de leasebedrijven ook wel op het puntje van de stoel zullen zitten straks.
 
Het zal wel een range worden met de goedkope 35k onderaan en dan oplopend zodat de midden leaseklasse (40 tot 75k) geheel bediend kan gaan worden met Model 3.
Daarbij denk ik dat de leasebedrijven ook wel op het puntje van de stoel zullen zitten straks.

35K is in dollars zonder btw...als ik kijk naar wat de X in NL doet tov van de USA zit daar dik 10% boven. Dus dat betekend een basis prijs van 39K. En dat is dan voor een 60/70 accu? Ga er maar vanuit dat een beetje 3 al 50K kost als je hem wilt met een 90 accu / AP / Mettalic ( wat ik verwacht dat 80% van de geleverde auto's zullen bevatten ) en dan heb je nog niks luxe zoals leer/winterpakket/velgen etc...

Voor mijn vrouw zou een 3 ook interessant zijn, alhoewel ze hem vooral zakelijk rijd, korte ritjes en dus niet veel poespas erop hoeft, maar ik hou zelf rekening met 55K voor de 3....
 
35K is in dollars zonder btw...als ik kijk naar wat de X in NL doet tov van de USA zit daar dik 10% boven. Dus dat betekend een basis prijs van 39K.

Volgens mij was de markup tussen US en Europa iets boven de 6%. Als je dat doorrekent kom ik op een inc BTW prijs in Nederland van net boven de 40K. Het zou met niets verwonderen als ze het basis model voor 39.500 euro gaan verkopen.
 
Volgens mij was de markup tussen US en Europa iets boven de 6%. Als je dat doorrekent kom ik op een inc BTW prijs in Nederland van net boven de 40K. Het zou met niets verwonderen als ze het basis model voor 39.500 euro gaan verkopen.

Dat zou betekenen dat het mogelijk is om een enigszins aangeklede Model-3 aan te schaffen nog onder de 50.000 euro. Dat is vanaf 2019 waarschijnlijk de grens voor de aanschafprijs waaronder je voor de volledige cataloguswaarde van een elektrische auto nog in het bijtellingstarief van 4% valt. Helaas is de praktijk van Nederland dat de aanschaf van zakelijke auto's nogal een fiscaal gedreven verhaal is, maar dat lijkt wel in het voordeel uit te pakken van Model 3 (en in het nadeel van Model S..).
 
Dat zou betekenen dat het mogelijk is om een enigszins aangeklede Model-3 aan te schaffen nog onder de 50.000 euro. Dat is vanaf 2019 waarschijnlijk de grens voor de aanschafprijs waaronder je voor de volledige cataloguswaarde van een elektrische auto nog in het bijtellingstarief van 4% valt. Helaas is de praktijk van Nederland dat de aanschaf van zakelijke auto's nogal een fiscaal gedreven verhaal is, maar dat lijkt wel in het voordeel uit te pakken van Model 3 (en in het nadeel van Model S..).

En vergeet niet, ook bij de Model 3 is de batterij de grootste kostenpost. Daarom zal er veel vraag zijn naar de basis met 320 km range (ik houd dat maar even aan) en de batterij van 50 tot 55 kWh. Door verdere ontwikkeling en efficiency zal dat wel haalbaar zijn en ik verwacht ook best wel dat deze dik onder de 40k zal blijven.
Laten we stellen dat het lukt om de kosten per kWh op €.200,00 te krijgen. Dan zal een grotere batterij, iemand noemde 90 kWh, de auto 40 x 200,00 = 8k duurder maken. Ik vraag me af of men dat, behoudens in de zakelijke markt met veel kilometers ervoor over zal hebben. Je kunt immers ook met 320 km de dagelijkse ritten gemakkelijk maken en die keer dat je op reis gaat kun je nog steeds via de SuC's laden en heel Europa doorkarren.

Ik denk ook best dat het met de prijs gaat lukken. Zeker bij opschaling wordt de prijs lager en elementen als aandrijflijn zullen steeds eenvoudiger en goedkoper worden, net als de batterij.
 
Ik denk ook best dat het met de prijs gaat lukken. Zeker bij opschaling wordt de prijs lager en elementen als aandrijflijn zullen steeds eenvoudiger en goedkoper worden, net als de batterij.

Zouden financieel analisten ook dit forum lezen? Zo ja, dan verwacht ik binnenkort in FD/FT verhalen over de 'automotive bubble' (wellicht als logisch vervolg op de 'carbon bubble').