Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Klinkt het 'raar' als ik niet ieders 'pre-order' ook als daadwerkelijk potentiele omzet zie? Ja er hebben heel, heel, veel mensen 1000 euro betaald, maar gaan die 'm ook allemaal rijden of zitten er ook 'gelukszoekers' bij die het als (mini)-investering zien. Vergeet niet dat diezelfde banken ook het geld moeten voorschieten (als in leningen) of uit deposito moeten halen. Met de huidige rentestand niet zo'n probleem voor ze, maar toch een bijzondere situatie.

On the bright side, zelfs als de 80/20 regel opgaat en er nog een hoop 'vroege opties' worden verkocht voor 2-4x de investering (bij opbod een laag reserveringsnummer kon best eens interessant zijn), dan is het nog een hoop omzet. Het zal met name zitten in de ramp-up die Tesla kan genereren in productie. Vroeg produceren klinkt zinvol als je naar de 'incidenten' in de S-lijn en X-lijn kijkt. Hoe meer van dat soort issues hoe drukker de SeCs het krijgen - en kijk naar bijv een schade-topic - dat soort situaties wil je niet als bedrijf. Ook met regelmaat in het begin drivetrains of een stuurkolom vervangen, dat doet 't grote publiek geen goed. Naast je portemonnee natuurlijk :)

Ze zullen er zeker geen flater mee slaan, maar als de auto straks 'wat duurder uitpakt' is het de vraag of je reeel over 12 miljard wilt/kunt/mag praten. Zie ik de Tesla-toekomst somber in, nee zeker niet (hoewel, waar blijft mijn S toch!), maar laten we er geen bubbel van maken met z'n allen.

Met regelmaat worden de 'openbare laadpalen' bekritiseerd of met een belerend toontje belaagd op het forum. Begrijpelijk, maar als net-niet-villa-bewoner ben ik reuzeblij dat er straks een paal hier twee straten verderop staat. Collega's zijn reuze enthousiast over de chargers langs de snelweg en we zijn (bijna) allemaal zeer tevreden met de SuCs. Maar bekijk inderdaad eens wat dat doet als er straks ernstig veel model 3 en bolts (naast anderen) staan. Dan hebben de Stedins (NL-energie-net), Allego's en wat dies meer zij nog aardig wat te doen. In onze wijk krijg je thuisladen niet voor elkaar. Vermits de gemeente al toestemming verleent een voor-het-huis-gelegen parkeerplaats met een verlening vanuit de meterkast van stroom te voorzien zit daar de keiharde eis dat je er een openbare laadplaats van maakt. De gemeente boeit het niet hoe je regelt dat iemand daar kan laden, maar het moet openbaar. Dus de keus is weggeven, laten opkopen door een leverancier of zelf een paal regelen en aanmelden bij een reseller. In al die gevallen ben je tussen de 3.5k en 5k kwijt - dat is ook een extra forse investering die je er zelf niet meer uit gaat halen.

Ik mis even waar het 'wat kost de model 3'-topic is gebleven, het staat niet meer in het overzicht? Maar daar stond de gevoelsmeter al op 45k. Als je daar nog zelf je charging infra voor moet regelen bij een rijtjeshuis zit je dus mogelijk al op 50k. Das best een flinke investering! Blijft over laden via leveranciers, maar dan spring je als gezin toch al snel van 21ct naar 26 of zelfs 30 de kWh.

Het kan allemaal prima en enthousiast zijn is terecht op zijn plaats maar liever geen herhaling van die-vrouw-met-haar-duimen-omhoog terwijl het (internet)schip zonk.

De redenen voor bovenstaande is met name het gevoel van rijk-rekenen aangevuld met het doorlezen van de verslagen van de plenaire vergadering 2e kamer afgelopen donderdag en dinsdag. Dan zie je dat onze regering denkt dat alles met een model 3 zich wel oplost, de bolt (/opel nog iets) wordt eigenlijk niet eens genoemd terwijl die volgend jaar al beschikbaar is. Meer dan een motie voor we-moeten-iets-met-laadpalen komt er eigenlijk niet uit. Correct omdat de meeste nuts-bedrijven nv/bv zijn en niet meer van het rijk, maar iets verder vooruitdenken zou hen sieren.

Om dan toch met een knipoog te eindigen, als er tekort in het leveren van stroom zou ontstaan - met zo'n geweldige auto is er natuurlijk niemand meer die met stalen wielen op stap wil. Mooie mogelijkheid om perrons om te bouwen tot (maxi)-SuCs en een groot deel van de infrastructuur is per direct beschikbaar. Mocht dat mislukken kunnen de provo's altijd nog hun idee uit de kast halen voor een witte-model-3-plan waarbij je gewoon je lege 3 voor een volle ruilt op de volgende hoek.
 
Mijn post was misschien wat summier. Ik bedoel niet dat de banken (die nu nergens rendement kunnen maken op hun geld en dus hard op zoek zijn naar veilige plekken om te investeren) gelijk 12 miljard gaat voorfinancieren. Tesla heeft bij lange na niet zoveel geld nodig. Ze hebben nog ruim 1 miljard in kas volgens mij en dat is waarschijnlijk voldoende om hun aandeel in de Giga Factory en de Model 3 productielijnen op te tuigen als je er heel zuinig mee omgaat. Hans geeft ook aan dat de cashflow uit de S en X sales daarvoor gebruikt zou worden. Nu er zo'n grote orderportefeuille is (met nog eens 300M extra aan liquide middelen) verdwijnt het cash probleem onmiddelijk. Dat geeft ruimte om ontwikkeling en productie naar voren te halen. Banken zullen bereid zijn dat te financieren.
De toekomst van Tesla is sinds vorige week gewoon een stuk zonniger.
 
  • Like
Reactions: AnalysiZ
Misschien een beetje een gekke vraag:

ik heb vrij vroeg een Model 3 besteld (31 april) echter willen wij er nu toch 2 bestellen. In hoeverre zal deze een stuk later uitgeleverd worden? Opzich is dat nog niet zo'n probleem, zolang ze die eerste order van mij maar niet gaan verlaten. Weten huidige model S eigenaren dat misschien die er destijds 2 hadden besteld. Worden de auto's los van elkaar geleverd?

En kan je je productieplaats voor model 3 ook weer doorverkopen? of moet je hem dan eerst zelf afnemen
 
Misschien een beetje een gekke vraag:

ik heb vrij vroeg een Model 3 besteld (31 april) echter willen wij er nu toch 2 bestellen. In hoeverre zal deze een stuk later uitgeleverd worden? Opzich is dat nog niet zo'n probleem, zolang ze die eerste order van mij maar niet gaan verlaten. Weten huidige model S eigenaren dat misschien die er destijds 2 hadden besteld. Worden de auto's los van elkaar geleverd?

En kan je je productieplaats voor model 3 ook weer doorverkopen? of moet je hem dan eerst zelf afnemen

Volgens mij staan bestellingen los van elkaar.
We heb er ook 2 in bestelling staan. Hier verwacht ik ook veel tijd tussen.
de ene zit tussen die van het personeel en is besteld op 17/3
de tweede is tijdens de live voorstelling gereserveerd en schat ik rond positie 130k a 135k
Wat ik met de tweede reservatie ga doen, weet ik zelf ook nog niet.

Overdragen via tesla gaat niet, maar is wel zelf te regelen denk ik.
 
Volgens mij staan bestellingen los van elkaar.
We heb er ook 2 in bestelling staan. Hier verwacht ik ook veel tijd tussen.
de ene zit tussen die van het personeel en is besteld op 17/3
de tweede is tijdens de live voorstelling gereserveerd en schat ik rond positie 130k a 135k
Wat ik met de tweede reservatie ga doen, weet ik zelf ook nog niet.

Overdragen via tesla gaat niet, maar is wel zelf te regelen denk ik.

Oke thanks,

Maar als je het zelf regelt moet je hem wel zelf eerst betalen en beslissen hoe die eruit gaat zien? eerst zelf op mijn naam laten zetten? of zie ik dat verkeerd?
 
Maar als je het zelf regelt moet je hem wel zelf eerst betalen en beslissen hoe die eruit gaat zien? eerst zelf op mijn naam laten zetten? of zie ik dat verkeerd?

Je kan op het moment dat je moet finaliseren, iemand zoeken die interesse heeft.
Je spreekt een commissie af en dat bedrag laat je hem als voorschot betalen.
dan laat je de nieuwe eigenaar zelf finaliseren. bij levering kan je de wagen onmiddellijk door verkopen.

dit moet kunnen lukken zonder hem zelf eerst in te gaan schrijven denk ik.
We hebben nog een paar jaar om eea uit te vissen.;)
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ