Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Even naar de relevante draad verhuisd.

Dus jij weet dat ze gepland hadden in Q3 investeringen origineel "te activeren"? En dat deze latere activatie ook maar iets te maken had met zaken die in de fabrieken plaatsvonden? En dat dit niet een financiële handeling was die boekhouders nu eenmaal doen?

Ja, dat weet ik. En iedereen die de conference calls van het eerste en tweede kwartaalrapportage vorig jaar heeft gevolgd ook. Dat de investeringen niet zijn doorgegaan zoals gepland zou inderdaad een boekhoudkundige greep kunnen zijn, maar dat wil desalniettemin zeggen dat er afgeweken wordt van het plan.

Tuurlijk...als je 1 onderdeel mist, heb je geen auto.

Nogmaals, het is goed mogelijk dat dit geen kritiek probleem hoeft te zijn. Maar dat bewering was dat er geen enkel signaal was en dat alles volgens planning gaat. De twee bovenstaande feiten logenstraffen die sterke bewering.

Dus de Model 3 komt eigenlijk op zeker dit jaar uit de fabriek rollen en er is op zeker in de lente een onthulling. Hoeveel 3's er dit jaar gemaakt worden, weet helemaal niemand....maar is leuk om over te speculeren...dat is wat anders dan dromen. ;)

Over die onthulling. Die was eigenlijk voor het einde van het jaar gepland, maar daar is dan handig een mouw aangepast door AP2 onthulling dan maar als model 3 onthulling af te doen. Een sterk staaltje reality distortion field, of zoals ze dat nu zouden noemen: alternative facts.

Los daarvan zelfs al loopt het zoals jij beschrijft: 30k Model S dit jaar in Amerika dan zullen de eerste twee kwartalen van 2018 volledig aan de Amerikaanse productie besteed worden, met dus de vroegste West Europese leveringen tegen het einde van 2018. En dat was ook mijn oorspronkelijke punt.
 
Even naar de relevante draad verhuisd.



Ja, dat weet ik. En iedereen die de conference calls van het eerste en tweede kwartaalrapportage vorig jaar heeft gevolgd ook. Dat de investeringen niet zijn doorgegaan zoals gepland zou inderdaad een boekhoudkundige greep kunnen zijn, maar dat wil desalniettemin zeggen dat er afgeweken wordt van het plan.



Nogmaals, het is goed mogelijk dat dit geen kritiek probleem hoeft te zijn. Maar dat bewering was dat er geen enkel signaal was en dat alles volgens planning gaat. De twee bovenstaande feiten logenstraffen die sterke bewering.



Over die onthulling. Die was eigenlijk voor het einde van het jaar gepland, maar daar is dan handig een mouw aangepast door AP2 onthulling dan maar als model 3 onthulling af te doen. Een sterk staaltje reality distortion field, of zoals ze dat nu zouden noemen: alternative facts.

Los daarvan zelfs al loopt het zoals jij beschrijft: 30k Model S dit jaar in Amerika dan zullen de eerste twee kwartalen van 2018 volledig aan de Amerikaanse productie besteed worden, met dus de vroegste West Europese leveringen tegen het einde van 2018. En dat was ook mijn oorspronkelijke punt.

Die onthulling was naar mijn bescheiden mening helemaal niet vorig jaar gepland. Waar haar je die informatie vandaan? Enige gecommuniceerde vanuit Tesla was dat de volgende onthulling "dichter bij de start van de productie" zou plaatsvinden. Ook heeft Elon gezegd dat 1 juli 2017 als "interne" plandatum wordt gehanteerd...ook voor leveranciers. Daarbij opmerkend dat de daadwerkelijke datum misschien iets later zou kunnen zijn door onvoorziene situaties.

Die AP2 aankondiging (die wat bij betreft onterecht Model 3 Unveil 2 als naam kreeg), was volgens mij ongepland. Zeker gezien de ogenschijnlijke knulligheid waarmee het plaatsvond. Waarschijnlijk het directe gevolg van de opgebroken relatie met MobilEye. Dat vermoeden wordt wat mij betreft onderschreven door het feit dat de software verre van gereed was voor de nieuwe hardware. En misschien is dat zelfs de oorzaak van het net niet halen van hun productiedoelen voor 2016. AP2.0 had waarschijnlijk gelijk met de Model 3 de wereld ingeschopt moeten worden, niet een dik half jaar voor die tijd. Maar ik zeg erbij dat dit MIJN vermoedens zijn, op zijn best secundair ondersteund door de berichtgeving.

Het is niet belangrijk wanneer investeringen in de boeken terecht komen. Het is belangrijk of de planning van de werkelijke werkzaamheden in (en rond) de fabrieken gehaald wordt. Ik heb nergens kunnen lezen of horen dat geplande werkzaamheden zijn vertraagd, dan wel niet door zijn gegaan. Als jij dat wel hebt gelezen, dan zou ik graag ook die bronnen bezoeken om mijn kennis aan te vullen en mening wellicht bij te stellen.

Verder maakt het niet uit of een leverancier wordt gekicked...TENZIJ het product wat men zou leveren op het kritische pad ligt van de planning. Wanneer de planning voldoende ruimte laat voor een backup plan (andere leverancier of insourcen), dan heeft dat geen enkele invloed op de planning.

Een signaal zegt op zichzelf niets en in de media gebruikt men op zichzelf staande signalen om een vooringenomen positie te verkondigen....dat zijn de echter alternatieve facts...die worden door de media gemaakt...niet door Tesla.

Wanneer er bewijs wordt geleverd dat een gebeurtenis invloed heeft op het kritieke pad van de planning van Tesla, dan heb je nieuws. Wanneer je slechts een signaal hebt, zonder bewezen invloed op de planning en een ontkenning van Tesla aan de andere kant....dan heb je geen nieuws, maar slechts sensatie (of nog erger...een conspiracy theory).

En ter aanvulling....een plan is niet hetzelfde als een planning...
 
Die onthulling was naar mijn bescheiden mening helemaal niet vorig jaar gepland.

Toch wel. Zie hier Part 2 Of Tesla Model 3 Reveal Coming By End Of 2016

Het is niet belangrijk wanneer investeringen in de boeken terecht komen. Het is belangrijk of de planning van de werkelijke werkzaamheden in (en rond) de fabrieken gehaald wordt. Ik heb nergens kunnen lezen of horen dat geplande werkzaamheden zijn vertraagd, dan wel niet door zijn gegaan. Als jij dat wel hebt gelezen, dan zou ik graag ook die bronnen bezoeken om mijn kennis aan te vullen en mening wellicht bij te stellen.

Contractors eisen boter bij de vis. Als je de uitgaven niet doet, wordt er geen fabriek op poten gezet.

PS. Je moet me dan inderdaad verkeerd begrepen hebben want ik zeg niet dat er een vertraging is. Wel dat er signalen zijn dat die daar op kunnen wijzen. Dat is toch een essentieel verschil.
 
Toch wel. Zie hier Part 2 Of Tesla Model 3 Reveal Coming By End Of 2016



Contractors eisen boter bij de vis. Als je de uitgaven niet doet, wordt er geen fabriek op poten gezet.

PS. Je moet me dan inderdaad verkeerd begrepen hebben want ik zeg niet dat er een vertraging is. Wel dat er signalen zijn dat die daar op kunnen wijzen. Dat is toch een essentieel verschil.

Welnee, dat waren gewoon clickbaits van Inside EV achteraf gezien. Ze zeggen niks en tonen uitspraken van Elon die zegt dat het: 1. closer to production date is en 2: sometime after the design is complete. Dat geeft toch helemaal geen duidelijkheid? Als we het hier van moeten hebben.

Die signalen, welke dat ook zijn, zullen ook wel in die categorie vallen.
 
Zo is het natuurlijk wel heel eenvoudig om de ogen dicht te doen. We zullen het zien.

Noem het wat je wilt maar ik ben er inmiddels achter dat Elon behoorlijk duidelijk en éénduidig is en het zinloos is om daaromheen met allerlei speculaties te komen "om maar iets te melden te hebben".
Ook al diverse keren gezien dat werd beweerd dat niet wordt gedaan wat werd gezegd, terwijl niet werd gedaan wat anderen beweren dat er is gezegd.

Heeft ook een beetje te maken met de rode draad waar ik steeds op terugval.

Misschien nog een toepasselijke tweet:

Elon Musk on Twitter

Gewoon afwachten en we horen het wel.
En gezonde scepsis ten aanzien van wie het beter weet, (including myself).
 
Zo is het natuurlijk wel heel eenvoudig om de ogen dicht te doen. We zullen het zien.

Het is heel eenvoudig de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Zeker als deze niet overeenkomt met wat je wenselijk vindt...of wanneer de werkelijkheid je huidige beeld/geloof uitdaagt betreffende een bepaald onderwerp.

Zonder te vervallen in een welles/nietes spelletje of erg onaangenaam te worden....Je hebt twee factoren genoemd die de levering van de Model 3 zouden (kunnen) vertragen. Enerzijds jouw inschatting dat Tesla een behoorlijke periode maximaal gaat produceren voor uitsluitend de Amerikaanse markt en dat daardoor pas ergens halverwege 2018 begonnen wordt met de productie voor de overige markten. En anderzijds de door mij gequote opmerking dat er überhaupt vertraging kan ontstaan door bepaalde signalen.

Beide statements zijn gebaseerd op inschattingen en speculaties die door bepaalde volgers van Tesla zijn geuit. Nog Elon Musk, nog Tesla heeft iets gezegd waar direct de statements op te baseren zijn. Behalve een statement dat Tesla gaat proberen zoveel mogelijk Amerikanen te laten genieten van de belastingkorting. Maar dat is geen binaire opmerking. Zeker niet gezien de uitingen dat reserveringshouders eerder worden bediend dan mensen die na de launch een order plaatsen. De volgorde van het afhandelen van reserveringen is in grote lijnen uiteengezet door Tesla, maar in detail weet niemand precies wanneer de auto waar wordt geleverd.

Verder haal je de termen investeringen en uitgaven door elkaar. Nu heb ik tijdens mijn vervolgopleiding (Bedrijfskundige Informatica) bizar slecht gescoord bij boekhoudkundige modules, maar kort gezegd....investeringen zijn boekhoudkundige zaken en uitgaven vinden in de werkelijkheid plaats (jouw boter bij de vis; pingels, cash).

Waar heb je gevonden dat contractors achterlopen op schema omdat Tesla hen niet heeft betaald? Ik lees steeds overal dat de bouw van de Gigafactory en het opzetten van productielijnen volgens planning verloopt. Heb je andere bronnen, dan lees ik die graag. Ik heb niet graag een blinde vlek voor informatie.

Verder zijn een hoop short-zittende hedgefonds beheerders notoir oneerlijk, senstatiebelust en onvolledig in hun informatieverstrekking aangaande Tesla. Mooi voorbeeld is een bewering dat er $9000 verlies per S en X wordt gemaakt. Die deelt het verlies aan het eind van het jaar door het aantal geproduceerde auto's. Dat is echt een onzinnige actie die financieel weinig zegt over de S en X. Onterecht worden allerlei kosten die niets met de productie van de autos te maken heeft betrokken bij de "winstmarge" van een auto.

Zo ook wordt direct door de media op een signaal gesprongen dat 1 leverancier blijkbaar niet meer voor de Model 3 zal gaan produceren. Daarbij wordt geen bewijs geleverd dat dit impact heeft op de planning van de Model 3. Een dergelijke break-up KAN zeker invloed hebben op de planning in theorie, maar er is bewijs nodig voor de praktijk. En die is niet geleverd. Dus is het een gerucht welke wordt tegengesproken door Tesla zelf.

De media (vooral de bevooroordeelde/gekochte) en bloggers (vooral die short zitten op Tesla) zoeken constant naar "signalen", hopende (vooral de short zitters) dat Tesla zal falen. Zelfs kan je stellen dat hun "alternatieve feiten" (namelijk niet onderbouwd en ontkend door Tesla zelf) expres op een bepaalde manier de wereld in worden geschoten, hopende op een reactie van de beurskoers van Tesla. Triest, maar waar. Tot nu toe is dit verhaal het "beste" wat ze hebben kunnen vinden, na bijna een jaar sensatiezoeken.

De overige media kopiëren 1op1 al het nieuws over Tesla (onderbouwd of niet), omdat het sowieso veel traffic en discussie genereert. Dat zie je ook gebeuren in de berichtgeving omtrent ongelukken. Feit: Tesla-bestuurder Florida heeft om onduidelijke reden niet geremd en is tegen de voor hem langs kruisende vrachtwagen gereden. Alternatief feit: Tesla-bestuurder zat HarryPotter te kijken omdat hij op AutoPilot reed en AutoPilot heeft niet goed gewerkt, want hij is achterop de vrachtwagen gereden.

Er is momenteel geen bewijs dat de start van de productie van Model 3 wordt uitgesteld. Sterker nog...Tesla heeft zelf tot voor kort "eind 2017" aangehouden voor de start van de productie. Dit hebben ze zelf aangepast in "De productie gaat midden 2017 van start." Met andere woorden verwacht men eerder te starten met de productie dan men maart 2016 dacht.

Nogmaals.....een plan is niet hetzelfde als een planning. Zolang het falen van een plan a, het overschakelen naar een noodplan geen invloed heeft op het kritieke pad binnen een planning, zal de geplande opleverdatum (de planning) niet in gevaar komen.

Er zijn zeer valide vragen te stellen over Tesla en of ze het overleven tot 2025 en de overgang kunnen maken van exploderende startup naar een volwassen bedrijf met een gezonde financiële huishouding. Er zijn voldoende risico's en bedreigingen rondom Tesla. Daar hoeven we niet krampachtig over te doen....echter zijn niet-onderbouwde en ontkende signalen niet de manier om hierover een goede inschatting te maken.
 
Welnee, dat waren gewoon clickbaits van Inside EV achteraf gezien. Ze zeggen niks en tonen uitspraken van Elon die zegt dat het: 1. closer to production date is en 2: sometime after the design is complete. Dat geeft toch helemaal geen duidelijkheid? Als we het hier van moeten hebben.

Die signalen, welke dat ook zijn, zullen ook wel in die categorie vallen.

DIT! Het is heel makkelijk om uit een artikel dat om een tweet heen is geschreven iets af te leiden. Feit is dat Tesla/Elon niet eind 2016 heeft aangegeven als unveil part 2. Overigens lijkt het mij beter om de discussie zoals die nu plaatsvindt te voeren via DM's. Dan blijven de draadjes "schoon" met informatie die voor iedereen interessant is.
 
Ik vond Defiant's commentaar best wel voor iedereen interessant ! (mogelijk natuurlijk ook omdat het datgene is dat ik zin heb om te horen :)).

Ik vind het eerlijk gezegd ook wezenlijk. De meeste vervuiling komt uit foutieve berichtgeving. Laten we beseffen dat het hun brood is om zoveel mogelijk bezoekers te trekken en dan gaat het er niet echt om hoe. Niets nieuws overigens, want hebben we niet ook al de bladen die je bij de kapper leest met op de omslag een titel als: "Heeft de koningin een vriend?" en dan op pagina 3 iets als: "neen hoor, hoe kom je er bij". En het gaat om Model 3 dus niet offtopic ook. Het gaat er niet om wat je wel of niet wilt horen maar om steeds dicht bij de bron te blijven. Verhip, weer het rode draadje.
 
Ik vond Defiant's commentaar best wel voor iedereen interessant ! (mogelijk natuurlijk ook omdat het datgene is dat ik zin heb om te horen :)).
Als je zo'n veer erin stopt, kan ik niet anders dan liken.

Overigens kan ik me ook voorstellen dat je door de overvloed aan foutieve berichtgeving een bepaald gevoel overhoudt. En ik ben ook zeker voor een kritische noot. Dus ik wil niet dat @schonelucht of anderen het gevoel krijgen dat ik hen "de les" aan het lezen ben en oeverloos aan het prediken ben in de kerk van Elon (serieus een verwijt in een Autoweekdraadje...). Ik vind het gewoon jammer dat er zoveel gesproken moet worden over punten die aantoonbaar niet juist zijn of slechts een inschatting zijn op basis van gevoelens of vage opmerkingen/tweets. Er is veel moois te bepraten over Tesla in het algemeen en Model 3 in het bijzonder. Het lijkt echt een hele bijzondere auto te worden!!

Aan de andere kant zijn er ook veel punten van aandacht, dan wel zorg betreffende Tesla in het algemeen. Denk aan financiën of de overgang van startup naar "echt" bedrijf. Ook de ogenschijnlijk versplinterde focus van Elon, de koop van SolarCity en minder realistische projecten als Hyperloop of dat tunnelverhaal, vind ik aandachtspunten. Ik sta zeker voor open voor gefundeerde kritiek over Elon Musk, dan wel Tesla (maar misschien niet in dit topic). Elon Musk heeft al zijn fiches naar voren geschoven en gaat all-in met zijn bedrijven. Dat wordt een succes of een spectaculaire klap. Voorlopig houdt hij alles (vaak tegen de verhoudingen in) overeind en produceert men wat men belooft. Hooguit iets minder exemplaren dat de erg positieve outlooks van Elon.

Overigens meer over de Model 3...net een artikel gelezen op elektrec...blijkbaar zijn SJW/Snowflakes een nieuwe bron van misinformatie en sfeer verpesterij...netjes uitvergroot door de bearisch shortzitters ongetwijfeld. Er is altijd wat.... :(

Het wordt tijd voor de echte Unveil 2...de reveil!! Met specs, een heuse nieuwe kofferbakopening, wel of geen andere neus, lokale prijzen, gegevens over productieramps, trekhaken, zonnedaken, reserveringen, Augmented Reality en al die ander dingen die in deze luxe, middenklasser productieauto zitten en niet slechts in een concept.
 
Hans, ik wil hier niet in een welles-nietes verhaal terecht komen en eigenlijk is dit ook of topic. Toch wil ik even uitleggen waarom ikzelf vind dat de onderhoudskosten van een Tesla hoog zijn en waarom Tesla daar best iets aan doet vooraleer de Model 3 er is.

$2400 vooraf te betalen voor 4 jaar is de nieuwe prijs. Dus pakweg 700 Euro incl. BTW elk jaar. Voor mijn vorige auto, een Audi, was dat 350 Euro elke 2 (twee) jaar incl. verwisselen van allerlei vloeistoffen. Ik ben met die Audi slechts 2 keer op onderhoud geweest tevens, op 4,5 jaar. Mijn Tesla is dus 4 keer zo duur qua onderhoud. Nu zijn wij allemaal luxe beesten, want we rijden in een auto van 100k, en wat is dan 700 Euro per jaar. Echter zodra de Model 3 er is kan dit wel eens verkeerd lopen. De Model 3 kopers zullen meer prijsbewust zijn en zodra ze te weten komen dat het onderhoud zo duur is, kan dat wel eens een negatieve impact hebben op de verkoop.

Er zouden een pak autodealers van bekende merken heel gelukkig zijn indien ze aan hun klanten elk jaar opnieuw 700 Euro voor onderhoud konden vragen hoor. Bon, dan toch voor die klanten die de normale 20k kms per jaar afleggen.

Phil, banden wisselen bij een bandencentrale kost 30 tot max. 50 Euro. Ook hier is Tesla duur.

Even naar aftakking naar (even slapend) Model 3 draadje getrokken....

Je slaat de spijker op de kop van een van de weinige "angsten" van mij als potentiële Model 3 eigenaar.

De Model 3 wordt een behoorlijk dure auto (voor mij). Ik kom uit de wereld van 3 jaar oude C segmenters die als ze 6-8 jaar oud zijn, weer van de hand gaan. En hoewel het onderhoud van de ouderwetse auto's redelijk meevalt (200-300 per jaar), loop ik wel tegen reparaties aan en groot onderhoud. Denk aan distributieriemen, remschijven, uitlaten, katalysatoren, etc.

Echter mede omdat de 3 een behoorlijk dure auto zal zijn (zal beetje aangekleed echt de 50k makkelijk overschrijden), zal ik er lang mee "moeten" rijden (7 tot 8 jaar). Dus veel langer dan de standaard 4 jaar garantie. Als ze die überhaupt gaan toepassen op de 3, want we weten geen enkele garantie die men wil gaan hanteren. Niet bumper to bumper, of op de accu/drivetrain.

Ondertussen lees ik redelijk wat "kleine" dingen die aan Tesla's stuk gaan en die zelf betaald moeten worden na de 4 jaar garantie. Nu weet ik best dat deze verhalen met een korreltje zout genomen moeten worden omdat nu voornamelijk de eerste series S'sen uit de garantie beginnen te lopen...maar ik lees toch dat men een MCU moet vervangen omdat na 4 jaar een fan ermee ophoudt. Of dat deurgrepen niet meer werken door een aangevreten connector door (achteraf) onhandige cablerouting (€750 uit eigen zak). Ook cuppende banden voor te komen. Wat vooral met de grote en brede S en X banden een kostbare zaak is.

Bij de S en X is extra garantie af te nemen voor dit soort zaken, maar daar heb je alleen recht op wanneer de auto "volgens het boekje" onderhoud heeft genoten. Dat kan bij de 3 potentieel best kostbaar worden.

Dus wanneer onderhoud "officieel" €400-€500 per jaar zou kosten voor de 3 en ik dan na 4 jaar behoorlijk dure onderdelen zelf moet gaan vervangen die essentieel zijn voor de auto, zou ik duurder uit kunnen komen dan met een ICE auto na 8 jaar. Dit gevoel is eigenlijk alleen "af te kopen" met een Onderhoudspakket en Verlengde garantie....of een door juristen dichtgespijkerd koopcontract waarbij ik steeds voor dat soort zaken "mijn recht moet gaan halen". Het koopproces wordt dan heel erg onromantisch... ;)

Nu zijn dit standaard overwegingen bij het kopen van iedere auto....echter. Tesla "verkoopt" EV met een argument dat "door minder draaiende onderdelen, etc" onderhoud goedkoper zal zijn en dat dit de meerprijs bij de aanschaf (mede) rechtvaardigt. Wanneer blijkt dat ze uiteindelijk het niveau van een ICE niet overstijgen, dan zit ik toch een beetje "met de gebakken peren" onder de streep.

Door onzekerheid van de kwaliteit van alles dat Model 3 is, zal ik waarschijnlijk de "te verwachten technische levensduur" van een aantal dure zaken in het koopcontract op willen laten nemen...vooral voor de periode 4-8 jaar (AP camera's, Nvidia "supercomputerunit", MCU, koplampunits (branduren)).

Dit alles in de hoop dat ik over 8 daar denk dat ik in 2017 een enorme schijtert was om dit te denken ;).
 
Door onzekerheid van de kwaliteit van alles dat Model 3 is, zal ik waarschijnlijk de "te verwachten technische levensduur" van een aantal dure zaken in het koopcontract op willen laten nemen...vooral voor de periode 4-8 jaar (AP camera's, Nvidia "supercomputerunit", MCU, koplampunits (branduren)).
Ik twijfel of je aan een model 3 gaat geraken op deze manier:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: NicoV
Ik twijfel of je aan een model 3 gaat geraken op deze manier:rolleyes:

Gaat meevallen denk ik hoor...eigenlijk gaat dit onderwerp veel meer spelen bij auto's in het algemeen.

Particulieren die een auto voorbij de 100.000 - 150.000km rijden, kunnen behoorlijk op kosten komen doordat onderdelen dan vervangen moeten worden buiten garantie. Denk bij ICE's aan (onderhoud; ) turbo's of roetfilters (ook binnenkort bij benzine auto's!). Denk ook aan haperend motormanagment (EMU's). Ik voorspel in 2022 een Radar (NL consumentenrechtprogramma) items over haperende, vitale, digitale systemen in auto's die net buiten garantie kaduuk gaan en veel geld kosten bij reparatie. ;)

In algemene zin wordt er best veel door de consument "gepikt" wat auto's aangaat.

Wanneer een LED koplampunit officieel bijvoorbeeld (lukraak getal) 200.000 branduren moeten hebben en je mag deze na 80.000 uur al vervangen voor meer dan €1000, dan loopt de boel wel op zeg maar. Ik heb het niet over een schokbreker en remschijf oid. ;).

En over de kwaliteit....ik twijfel niet aan de intenties van Tesla, maar maak slechts een opmerking dat het feitelijk onbekend is hoe de 3 in elkaar steekt en welke kinderziektes zich openbaren na 4 jaar (zoals bijvoorbeeld de deurgrepen bij de S deden...soms ;)).

Nee, wat dat aangaat ben ik nog net te verliefd om alleen hierdoor een relatie te verbreken voor ze is aangegaan. :) Maar ik zou niet eerlijk zijn als ik zou zeggen dat dit niet meespeelt in het achterhoofd.
 
  • Like
Reactions: Gtech and Xfrank
Gaat meevallen denk ik hoor...eigenlijk gaat dit onderwerp veel meer spelen bij auto's in het algemeen.

Particulieren die een auto voorbij de 100.000 - 150.000km rijden, kunnen behoorlijk op kosten komen doordat onderdelen dan vervangen moeten worden buiten garantie. Denk bij ICE's aan (onderhoud; ) turbo's of roetfilters (ook binnenkort bij benzine auto's!). Denk ook aan haperend motormanagment (EMU's). Ik voorspel in 2022 een Radar (NL consumentenrechtprogramma) items over haperende, vitale, digitale systemen in auto's die net buiten garantie kaduuk gaan en veel geld kosten bij reparatie. ;)

In algemene zin wordt er best veel door de consument "gepikt" wat auto's aangaat.

Wanneer een LED koplampunit officieel bijvoorbeeld (lukraak getal) 200.000 branduren moeten hebben en je mag deze na 80.000 uur al vervangen voor meer dan €1000, dan loopt de boel wel op zeg maar. Ik heb het niet over een schokbreker en remschijf oid. ;).

En over de kwaliteit....ik twijfel niet aan de intenties van Tesla, maar maak slechts een opmerking dat het feitelijk onbekend is hoe de 3 in elkaar steekt en welke kinderziektes zich openbaren na 4 jaar (zoals bijvoorbeeld de deurgrepen bij de S deden...soms ;)).

Nee, wat dat aangaat ben ik nog net te verliefd om alleen hierdoor een relatie te verbreken voor ze is aangegaan. :) Maar ik zou niet eerlijk zijn als ik zou zeggen dat dit niet meespeelt in het achterhoofd.
Frank bedoelde dat Tesla een aanpassing van de koopovereenkomst niet zal accepteren.