Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Frank bedoelde dat Tesla een aanpassing van de koopovereenkomst niet zal accepteren.

Dat kan zeker hun houding zijn wanneer iemand niet direct (via het touchscreen) op akkoord wil drukken op het standaard contract met alle standaard voorwaarden (hallo Apple :D). Toch zou men in redelijkheid wel aanvullende informatie moeten verschaffen die de koper in staat stelt te voldoen aan de onderzoeksplicht die hoort bij het opbouwen van een redelijke verwachting van het te kopen product.

De modelovereenkomst hoeft ook helemaal niet aangepast te worden hoor. Dat bepleit ik ook niet...alleen wel aanvullende informatie leveren die als onderbouwing van de verwachting onderdeel uitmaakt van de overeenkomst.

Redelijk is het toverwoord in deze natuurlijk. We weten bij de huidige modellen inmiddels meer...zoals dat de driveunits 1 miljoen km (of het was het miles?) mee moeten kunnen gaan inmiddels. Als je na 9 jaar met 150.000km een nieuwe nodig hebt, dan moet dat verschil een redelijk oplossing mogelijk maken. Als particulier mag je gewoon verwachten dat vitale onderdelen (niet onderhoudszaken zoals; HVAC reinigen, interieurfilters, schokbrekers, 12V accu etc) een "leven lang" mee zouden moeten gaan. Met logische mitsen en maren (goed gebruiken, correct onderhoud, schade niet door slijtage, etc).

Als je direct een rechtszaak gaat aanspannen voor € 100, dan is dat niet echt proportioneel in mijn ogen...maar wanneer je verwacht dat bijvoorbeeld de MCU 8 jaar meegaat (200.000km) en na 5 jaar (100.000km) mag je € 5000 betalen (volle mep), dan ontstaat er sneller een probleem. Zeker wanneer een onderdeel faalt buiten je schuld om (geen misbruik door hogedrukreiniger in de auto :)) binnen de gestelde te verwachten levensduur.

Denk daarbij ook aan de laadsystemen aan boord. Het zou raar zijn dat je na 5 jaar een rekening van duizenden euro's zou krijgen wanneer een onboard lader stuk gaat, of dat door een defect SuperCharging niet meer werkt, terwijl dit affabriek in de auto zit.

Het is onzinnig alles van tevoren te bedenken en te bepalen. Dan kom je nergens en wordt je terecht hard uitgelachen in de shop. Toch is het misschien niet onverstandig van een aantal zaken die je als koper "risicovol" (duur) acht, na te vragen wat de te verwachten technische levensduur is bij normaal en correct gebruik. Ik denk dan aan:

- MCU
- HUD/Augmented Reality
- onboard laadsystemen
- koplampunits
- Nvidia PX2 computer?

Uiteindelijk hebben we het over een particuliere aankoop van zeer waarschijnlijk €50.000+. Daar mag je ook wat van verwachten natuurlijk. Het is geen 15 jaar oude roestbak van € 500.

Ik vind het licht verontrustend dat men bij Tesla zonder schaamrood op de kaken mensen een prijsopgave geeft van €750 om een "productiefout" in de deurgrepen van een S te herstellen. En dan gaat het om een kabeltje van een paar cent en twee a drie uurtjes prutten in de deur. Het is verontrustend omdat dit de houding is van de "standaard" automerken en dealers....en Tesla wil graag een fantastisch servicebedrijf zijn. En voor alle klachten die binnen garantie vallen, zijn ze ook fantastisch en er zijn ook geluiden dat men aardig coulant is tot nu toe....echter breekt nu de tijd aan van de "oudjes" die uit garantie lopen....en dan ga je merken uit welk hout ze echt gesneden zijn :).

Deze materie is voor Tesla nieuw...en ik hou dit serviceverhaal in de gaten. Het zal een onderdeel zijn van de besluitvorming voor de uiteindelijke bestelling...naast natuurlijk de echt belangrijke dingen...zoals:

accupack
opties
prijzen
kofferbakruimte
kofferbakklep
mogelijkheid dakdragers
etc... :D
 
Last edited:
Je hebt twee factoren genoemd die de levering van de Model 3 zouden (kunnen) vertragen.

Je vergeet er hier voor het gemak eentje. Om heel precies te zijn. Ik zie twee redenen waarin de productie van Model 3 niet loopt zoals na de eerste onthulling gepland. Enerzijds een schrapping van een niet-triviale leverancier 9 maanden nadat het ontwerp definitief is. Anderzijds het uitstellen van de kapitaalsuitgaven voor de opbouw van de Model 3 assemblagelijnen. Ik zie daarnaast ook een reden waarom Tesla minstens twee kwartalen lang voornamelijk zal produceren voor de Amerikaanse markt en zoals het er nu naar uit ziet zullen dat kwartaal 2 en 3 van de Model 3 productie zijn.

Het verbaast me dat deze redenen hier zo controversieel liggen. In het Amerikaanse gedeelte van het forum als op electrek.co, zowat de lijfmedia van Tesla, is dit zo vanzelfsprekend dat het haast niet ter sprake komt. Maar toch de verwijzingen voor wie zich nog wat moet inlezen : Exclusive: Tesla’s Model 3 sourcing program proves stringent, supplier SHW stung by $100 million parts cancellation [updated] Tesla’s new Model 3 production plan will optimize access to the federal tax credit en tenslotte wat betreft de capital expenditures verwijs ik naar http://files.shareholder.com/downlo...E45227BA/Q1_2016_Tesla_Shareholder_Letter.pdf en http://files.shareholder.com/downlo...-ED9B0F912622/Q3_16_Update_Letter_-_final.pdf Kan je in de eigen woorden van Tesla lezen dat de verwachte kapitaalsuitgaven voor het volledige jaar in 2016Q1 vlak na het enorme aanmeldingssucces van de Model 3 naar boven bijgesteld werden tot $2.25B specifiek om Model 3 productie te versnellen om in 2016Q3 naar weer naar beneden bijgesteld te worden naar $1,8B.

Je mag er van mijn part van mening over verschillen hoe ernstig die signalen zijn, maar botweg beweren dat er geen enkel signaal is, dat is gewoon de ogen sluiten voor de feiten zoals ze er liggen. En AUB, bouw deze geen stromannen op als ik zou gezegd hebben dat de Model 3 zeker vertraagd zal zijn en dat bovenstaande daarvan het bewijs is.

Verder haal je de termen investeringen en uitgaven door elkaar. Nu heb ik tijdens mijn vervolgopleiding (Bedrijfskundige Informatica) bizar slecht gescoord bij boekhoudkundige modules, maar kort gezegd...

Tesla is een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf met een navenante rapporteringsplicht. Wanneer ze in officiele communicatie naar investeerders hun capital expenditures bespreken dan gaat het hier wel degelijk om te voorziene uitgaven in de bedoelde periode.

(Knip een heleboel argumenten waarom de eerder besproken signalen niet zo ernstig zijn)

Nogmaals, daar heb ik niet per se een mening over ingenomen hier. Of misschien wel, dat die vertraging minimaal ging zijn want ik ging in mijn oorspronkelijke schema ook gewoon uit van start productie eind 2017. Waar ik tegen in ga was je oorspronkelijke positie dat "alles loopt op schema".

Ik wens je echt toe dat je de sleutels van je auto op 1 juli 2018 in handen hebt. Maar als ik er op zou moeten wedden, dan maak ik daar toch echt 1 januari 2019 van.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Dat kan zeker hun houding zijn wanneer iemand niet direct (via het touchscreen) op akkoord wil drukken op het standaard contract met alle standaard voorwaarden (hallo Apple :D). Toch zou men in redelijkheid wel aanvullende informatie moeten verschaffen die de koper in staat stelt te voldoen aan de onderzoeksplicht die hoort bij het opbouwen van een redelijke verwachting van het te kopen product.

De modelovereenkomst hoeft ook helemaal niet aangepast te worden hoor. Dat bepleit ik ook niet...alleen wel aanvullende informatie die als onderbouwing van de verwachting onderdeel uitmaakt van de overeenkomst.

Redelijk is het toverwoord in deze natuurlijk. We weten bij de huidige modellen inmiddels meer...zoals dat de driveunits 1 miljoen km (of het was het miles?) mee moeten kunnen gaan inmiddels. Als je na 9 jaar met 150.000km een nieuwe nodig hebt, dan moet dat verschil een redelijk oplossing mogelijk maken. Als particulier mag je gewoon verwachten dat vitale onderdelen (niet onderhoudszaken zoals; HVAC reinigen, interieurfilters, schokbrekers, 12V accu etc) een "leven lang" mee zouden moeten gaan. Met logische mitsen en maren (goed gebruiken, correct onderhoud, schade niet door slijtage, etc).

Als je direct een rechtszaak gaat aanspannen voor € 100, dan is dat niet echt proportioneel in mijn ogen...maar wanneer je verwacht dat bijvoorbeeld de MCU 8 jaar meegaat (200.000km) en na 5 jaar (100.000km) mag je € 5000 betalen (volle mep), dan ontstaat er sneller een probleem. Zeker wanneer een onderdeel faalt buiten je schuld om (geen misbruik door hogedrukreiniger in de auto :)) binnen de gestelde te verwachten levensduur.

Ga er maar van uit dat Tesla geen 'sideletters' in de koopovereenkomst accepteert. Tesla zegt dat zij de wetgeving rond garantie van ieder land accepteert. Dan kun je maar blij zijn dat je in Nederland woont. Consumenten worden zeer goed beschermd, maar ook kopers van producten door bedrijven hebben een goede rechtsbescherming. Het zogenaamde conformiteitsbeginsel wordt in de Nederlandse rechtspraak goed gehanteerd. Ik verkocht ooit Apple computers en het is algemeen bekend dat Apple moeilijk doet rond garantiekwesties.
Keer op keer werd en wordt Apple teruggefloten.
Het is tamelijk eenvoudig. Onderdelen van een kostbaar gebruiksvoorwerp moeten aan redelijk te stellen eisen qua levensduur voldoen.
Een beeldscherm van een computer dat na 2,5 jaar de geest geeft wordt in een rechtszaak gemiddeld op 50% van zijn levensduur beoordeeld. De rechter wijst dan een schadevergoeding van 50% van de reparatiekosten toe. Gaat het scherm tussen één en twee jaar kapot, dan zal Apple de reparatie vrijwel altijd zelf moeten betalen.
Als bijvoorbeeld het beeldscherm in de auto kapot gaat na 5 jaar en de levensduur van de auto wordt op 12 jaar gesteld, dan zal Tesla in een rechtzaak vermoedelijk worden veroordeeld om dit scherm kosteloos te vervangen. Pas voorbij de helft van de geschatte levensduur zal de eigenaar naar rato een deel mee gaan betalen.

Tesla Nederland heeft inmiddels geleerd dat het in Nederland zo werkt en handelt gemiddeld correct. Wel is soms enige assertiviteit zinvol.
Als je als klant elke rekening aanstonds betaalt, dan kun je Tesla natuurlijk niks verwijten.
Mijn tip is eerst goed overleggen of er een rekening komt en hoe hoog die wordt. Een eenmaal uitgeschreven rekening is bij Tesla heel moeilijk nog uit te poetsen.
 
Tesla could also prioritize deliveries in the US during that quarter to allow even more people to have access to the credit.

Uit het Electrek linkje. Could....niet Will. Verder gaat dat bericht uit van 100.000 model 3's in Q4 2017. Wat tezamen met Q1 2018 de max credits kan opleveren.

Onder de streep heb ik steeds gezegd dat er geen harde bewijzen zijn dat Tesla achterloopt op de planning. Iets wat veel in de media wordt gesuggereerd. Uiteindelijk begint Tesla halverwege 2017 en niet eind 2017 zoals een jaar geleden gesteld. En produceert men niet 500.000 auto's in totaal in 2020, maar al in 2018. Er mogen misschien wat aanwijzingen zijn die er op duiden dat de erg positieve outlook voor het aantal exemplaren moet worden bijgesteld...maar er is niets wat er op wijst dat Tesla niet eerder dan origineel gepland (namelijk halverwege 2017 ipv eind 2017) de productie start.

Dat men iets minder geld reserveert, betekent niet 1 op 1 dat navenant de productieaantallen zouden dalen. Dat is nu precies wat ik steeds bedoel te zeggen. Het zijn indicaties...zeker...maar niet direct ten aanzien van de huidige geplande start van productie, of van de geplande rampup naar 500.000 auto's in 2018.

Bovendien heb ik altijd als inschatting gehouden dat ik ergens tweede helft 2018, eerste helft 2019 over mijn 3 zou kunnen beschikken. Door de berichtgeving en steeds verder naar boven bijgestelde productiedoelen van Tesla "ben ik bang" dat het misschien wel eens Q2 2018 kan worden.

Alles is afhankelijk van de start van productie en de ramp up....en daar is nog niets zinnigs en bewezen over te zeggen...ander dan wat Tesla daarover te melden heeft gehad.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Mijn ongevraagde mening over dure reparaties aan een model 3:
ik denk dat er een hoop bedrijven in de loop der jaren bij gaan komen die Tesla's kunnen servicen, en Tesla zal hopelijk met het opschalen van de productie ook de verkrijgbaarheid van onderdelen verbeteren.
Daarnaast verwacht ik dat waarschijnlijk ook onderdelen door derden nagemaakt worden (plaatdelen etc.) wanneer de aantallen groot genoeg worden. Je zult tegen die tijd dus hopelijk keuze hebben naast de 'dealer'.
Het zal daarom denk ik wel loslopen... Mits de model 3 een succes wordt.
 
Tesla Model 3 top battery pack option will be lower than 100 kWh, says Elon Musk

Ieder tipje van de sluier over de Model 3 is natuurlijk nieuws. We moeten het nog met kruimels doen tot de lente. Blijkbaar heeft Elon weer een en ander op twitter gegooid. Er zijn momenteel geen grotere accupacks dan 100kWh in de planning voor de S, 3(Y) en X. Afgezien van de vrachtwagen en mogelijk de toekomstige pickup.

Ook zou de Model 3 een pack krijgen die kleiner is dan 100kWh. Gecombineerd met tweets van Elon rondom de initiële unveil vorig jaar van de Model 3, zijn we nu in staat een inschatting te doen naar de mogelijke accupack groottes.

Base model zou < 60kWh krijgen
Top model zou < 100kWh krijgen

Verder zou het topmodel mogelijk een 300 miles+ auto moeten worden en de base een 215+ auto.

Die 215 miles zou (gerekend met het EPA verbruik van de Bolt) in de Model 3 mogelijk moeten zijn met een 50-55kWh accupack. 300 miles zou dan met een 75kWh pack moeten lukken in de 3. Misschien zelfs met een 70kWh wanneer het testverbruik lager is door bijvoorbeeld de betere stroomlijn van de Model 3 t.o.v. de Bolt.

Een zuinige inschatting bij 3 accupack keuzes zou dan zijn:

Base: 50kWh - 55kWh (346/351km EPA)
Medium: 60kWh - 65kWh (383/414 km EPA)
Top: 70kWh - 75kWh (446/479km EPA)

Natuurlijk is een positieve verrassing altijd welkom en Tesla verrast nog al eens. Maar gezien de krappere marges (zeker te verwachten bij het basismodel tot de productie op volle toeren draait) van de Model 3, is het misschien niet verstandig ons zelf "rijk" te rekenen. Ben inmiddels wel toe aan de lente :).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Carl and eelcodb
Het gerucht gaat de ronde dat Tesla eind februari een aantal Model 3 betas zal produceren. Bevestiging daarvan zou een mooi teken zijn dat ze op de goeie weg zitten. Tenzij het om hand-geassembleerde auto's zou gaan. Dat is een mijlpaal die ze eigenlijk al maanden geleden hadden moeten passeren. Maar het betekent in ieder geval dat een volledige onthulling niet lang erna op zich zal laten wachten (eind maart lijkt me logisch)
 
Het gerucht gaat de ronde dat Tesla eind februari een aantal Model 3 betas zal produceren. Bevestiging daarvan zou een mooi teken zijn dat ze op de goeie weg zitten. Tenzij het om hand-geassembleerde auto's zou gaan. Dat is een mijlpaal die ze eigenlijk al maanden geleden hadden moeten passeren. Maar het betekent in ieder geval dat een volledige onthulling niet lang erna op zich zal laten wachten (eind maart lijkt me logisch)

Ik las het op Reuters ja. Het zijn geruchten, maar het zou precies mooi uitkomen aangezien de 22ste de conference call over 2016 Q4 gepland staat. En het zou inderdaad gaan om een "validatie" batch door machines gemaakt. Dus we hebben:

- 20 februari productie enkele modellen (gerucht)
- 22 februari conf call voor 2016 Q4 met hopelijk Model 3 info
- lente 2017 Model 3 onthulling

Elon zal overigens niet te veel zeggen tijdens de conf call...hij heeft al eerder (uiteraard via Twitter) aangeven "het kruid droog" te willen houden over de Model 3 tot de daadwerkelijke onthulling.
 
Je vergeet er hier voor het gemak eentje. Om heel precies te zijn. Ik zie twee redenen waarin de productie van Model 3 niet loopt zoals na de eerste onthulling gepland. Enerzijds een schrapping van een niet-triviale leverancier 9 maanden nadat het ontwerp definitief is. Anderzijds het uitstellen van de kapitaalsuitgaven voor de opbouw van de Model 3 assemblagelijnen. Ik zie daarnaast ook een reden waarom Tesla minstens twee kwartalen lang voornamelijk zal produceren voor de Amerikaanse markt en zoals het er nu naar uit ziet zullen dat kwartaal 2 en 3 van de Model 3 productie zijn.

Het verbaast me dat deze redenen hier zo controversieel liggen. In het Amerikaanse gedeelte van het forum als op electrek.co, zowat de lijfmedia van Tesla, is dit zo vanzelfsprekend dat het haast niet ter sprake komt. Maar toch de verwijzingen voor wie zich nog wat moet inlezen : Exclusive: Tesla’s Model 3 sourcing program proves stringent, supplier SHW stung by $100 million parts cancellation [updated] Tesla’s new Model 3 production plan will optimize access to the federal tax credit en tenslotte wat betreft de capital expenditures verwijs ik naar http://files.shareholder.com/downlo...E45227BA/Q1_2016_Tesla_Shareholder_Letter.pdf en http://files.shareholder.com/downlo...-ED9B0F912622/Q3_16_Update_Letter_-_final.pdf Kan je in de eigen woorden van Tesla lezen dat de verwachte kapitaalsuitgaven voor het volledige jaar in 2016Q1 vlak na het enorme aanmeldingssucces van de Model 3 naar boven bijgesteld werden tot $2.25B specifiek om Model 3 productie te versnellen om in 2016Q3 naar weer naar beneden bijgesteld te worden naar $1,8B.

Je mag er van mijn part van mening over verschillen hoe ernstig die signalen zijn, maar botweg beweren dat er geen enkel signaal is, dat is gewoon de ogen sluiten voor de feiten zoals ze er liggen. En AUB, bouw deze geen stromannen op als ik zou gezegd hebben dat de Model 3 zeker vertraagd zal zijn en dat bovenstaande daarvan het bewijs is.



Tesla is een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf met een navenante rapporteringsplicht. Wanneer ze in officiele communicatie naar investeerders hun capital expenditures bespreken dan gaat het hier wel degelijk om te voorziene uitgaven in de bedoelde periode.


(Knip een heleboel argumenten waarom de eerder besproken signalen niet zo ernstig zijn)

Nogmaals, daar heb ik niet per se een mening over ingenomen hier. Of misschien wel, dat die vertraging minimaal ging zijn want ik ging in mijn oorspronkelijke schema ook gewoon uit van start productie eind 2017. Waar ik tegen in ga was je oorspronkelijke positie dat "alles loopt op schema".

Ik wens je echt toe dat je de sleutels van je auto op 1 juli 2018 in handen hebt. Maar als ik er op zou moeten wedden, dan maak ik daar toch echt 1 januari 2019 van.

Het aandeel van Tesla doet het de laatste maanden weer erg goed, zeker in vergelijking met andere auomotives. Aandelenmarkten zijn niet heilig, maar blijkbaar is er (hernieuwd) vertrouwen in de productie van de Model 3. Dit maakt mij optimistisch voor een tijdige komst.
 
Het aandeel van Tesla doet het de laatste maanden weer erg goed, zeker in vergelijking met andere auomotives. Aandelenmarkten zijn niet heilig, maar blijkbaar is er (hernieuwd) vertrouwen in de productie van de Model 3. Dit maakt mij optimistisch voor een tijdige komst.
De hoeveelheid short stock TSLA is ook op een hoogtepunt, die moeten ook nog gaan kopen...
 
Ondertussen op de NL site is de prijs van de S en X verhoogd. Van het basismodel dan. In de VS is dat niet gebeurd....wat resulteert in een omrekenfactor van 1,23 wanneer je de dollarprijs in de VS vergelijkt met de NL in euro's.

Deze factor toegepast op de VS dollar richtprijs van de Model 3 ($ 35000), zou dat een Euro prijs in NL inhouden van: € 43.000.
 
Ondertussen op de NL site is de prijs van de S en X verhoogd. Van het basismodel dan. In de VS is dat niet gebeurd....wat resulteert in een omrekenfactor van 1,23 wanneer je de dollarprijs in de VS vergelijkt met de NL in euro's.

Deze factor toegepast op de VS dollar richtprijs van de Model 3 ($ 35000), zou dat een Euro prijs in NL inhouden van: € 43.000.
Vergeet de BTW niet toe te passen. In de VS is de prijs exclusief BTW.

Ik ga er nog steeds van uit dat mijn Model 3 75D toch snel 65k zal gaan kosten.
 
Vergeet de BTW niet toe te passen. In de VS is de prijs exclusief BTW.

Ik ga er nog steeds van uit dat mijn Model 3 75D toch snel 65k zal gaan kosten.

Zo kijkend naar de VS Tesla site, zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Aangezien er staat dat het excl. taxes is omdat deze kan wijzigen van staat tot staat, dan wel plaats tot plaats. Dan ben ik "iets" te negatief (afronding) geweest in mijn "factor" aangezien de BTW wel in de NL prijs zit.

Dan wordt het dus:

$ 68.000 in VS
€ 69078 in NL (ex. BTW)

Model 3: € 43.000 (incl BTW) (35.000 x 1.02 x 1.21)

Accus voor de 3...nee...geen 75 :p. Een 55, 70 of 85. :)

Een 3.70D kost:

€ 43.000 base
€ 3500 Dual motor
€ 7000 accu van 55 -> 70
€ 1000 kleurtje
€ 5000 Enhanced AP of Full Autonomy
€ 3500 Premium interior (HEPA filter, HUD)

€ 63000

Met leer en option alloys kan je daar nog eens 5-7000 bij optellen.

Merde....dan wordt mijn 3 net zo duur als die van jou?!
 
Zo kijkend naar de VS Tesla site, zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Aangezien er staat dat het excl. taxes is omdat deze kan wijzigen van staat tot staat, dan wel plaats tot plaats. Dan ben ik "iets" te negatief (afronding) geweest in mijn "factor" aangezien de BTW wel in de NL prijs zit.

Dan wordt het dus:

$ 68.000 in VS
€ 69078 in NL (ex. BTW)

Model 3: € 43.000 (incl BTW) (35.000 x 1.02 x 1.21)

Accus voor de 3...nee...geen 75 :p. Een 55, 70 of 85. :)

Een 3.70D kost:

€ 43.000 base
€ 3500 Dual motor
€ 7000 accu van 55 -> 70
€ 1000 kleurtje
€ 5000 Enhanced AP of Full Autonomy
€ 3500 Premium interior (HEPA filter, HUD)

€ 63000

Met leer en option alloys kan je daar nog eens 5-7000 bij optellen.

Merde....dan wordt mijn 3 net zo duur als die van jou?!
Als dat de prijs zal worden dan voorzie ik een hoop annuleringen. De auto ligt nu mooi in het segment aangeklede Golf/ A3 start A4 met de prijzen die jullie noemen zal dat een heel ander verhaal worden.