Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
@locuta er staat mij bij dat je een vraag had over kinderstoeltjes/zitjes in de Model 3. Hier hebben ze er twee geplaatst en geven ze aan dat 3 niet gaat lukken. Tesla Model 3 – Your questions answered
Ik zie de foto: zijn twee babystoeltjes (maxi cosi), geen kinderstoeltjes. Ik heb straks 1 maxi cosi, 1 kinderstoel en 1 zo'n verhoginkje nodig (dat laatste mag als je drie kinderen hebt, ook al zou het kind in kwestie eigenlijk nog in een kinderstoel moeten). Die combi zou ik dus moeten zien, maar ja, lastig te regelen.. Aan de andere kant; als het echt zo lang gaat duren allemaal als het nu lijkt, dan zijn er straks alleen twee verhogers en één kinderstoel nodig... :/
 
Ik zie de foto: zijn twee babystoeltjes (maxi cosi), geen kinderstoeltjes. Ik heb straks 1 maxi cosi, 1 kinderstoel en 1 zo'n verhoginkje nodig (dat laatste mag als je drie kinderen hebt, ook al zou het kind in kwestie eigenlijk nog in een kinderstoel moeten). Die combi zou ik dus moeten zien, maar ja, lastig te regelen.. Aan de andere kant; als het echt zo lang gaat duren allemaal als het nu lijkt, dan zijn er straks alleen twee verhogers en één kinderstoel nodig... :/

Ga er maar van uit dat dat kan. Een 3 is niet zoveel smaller van binnen dan een S en in een S passen moeiteloos een Maxicosi en een kinderstoel en zo'n stoelverhoging. Hebben wij regelmatig gehad. Anders gezegd, als het in een 3 niet zal passen, past het in geen enkele auto die enigszins vergelijkbaar is.
 
Accuverwarming ontbreekt
Nu de eerste ervaringen binnenkomen van de M3 zie ik dat er bij flinke vorst een behoorlijke uitdaging zal zijn om de M3 te laden.
De M3 heeft geen accuverwarming met een vloeistofsysteem als in de S en de X. De enige verwarming die er is is de restwarmte van de motor en elektrische componenten. Bij een recente trip door Canada met een M3 heeft dat voor vele uren extra wachten gezorgd omdat een M3 bij zware vorst simpelweg nauwelijks of niet gaat laden. Björn Nyland heeft dit met zijn X ook ervaren.
Betekent in de praktijk dat als je in een koud klimaat woont en geen verwarmde garage hebt, dat het rijden in een M3 niet zo vanzelfsprekend is als met onze S en X. Je kunt bij flinke vorst natuurlijk wel rijden, zij het met beperkt vermogen, maar de range kan zo maar halveren.
Dit is wel iets om bij rijden naar wintersportplaatsen goed rekening mee te houden.
Tesla Model 3 Range Loss In Bitter Cold - Video
 
Accuverwarming ontbreekt
Nu de eerste ervaringen binnenkomen van de M3 zie ik dat er bij flinke vorst een behoorlijke uitdaging zal zijn om de M3 te laden.
De M3 heeft geen accuverwarming met een vloeistofsysteem als in de S en de X. De enige verwarming die er is is de restwarmte van de motor en elektrische componenten. Bij een recente trip door Canada met een M3 heeft dat voor vele uren extra wachten gezorgd omdat een M3 bij zware vorst simpelweg nauwelijks of niet gaat laden. Björn Nyland heeft dit met zijn X ook ervaren.
Betekent in de praktijk dat als je in een koud klimaat woont en geen verwarmde garage hebt, dat het rijden in een M3 niet zo vanzelfsprekend is als met onze S en X. Je kunt bij flinke vorst natuurlijk wel rijden, zij het met beperkt vermogen, maar de range kan zo maar halveren.
Dit is wel iets om bij rijden naar wintersportplaatsen goed rekening mee te houden.
Tesla Model 3 Range Loss In Bitter Cold - Video

In dit licht interessant. Valt wellicht mee. Je kunt een Model 3 batterij ook voorverwarmen. Als de batterij helemaal door en door koud is, dus nagenoeg niet gereden voorafgaand aan het laden, dan is het met een S en X ook een kwestie van lang wachten.

The Tesla Model 3 battery pack design is going to be the target for other carmakers to shoot for | Torque News
 
Last edited:
In dit licht interessant. Valt wellicht mee. Je kunt een Model 3 batterij ook voorverwarmen. Als de batterij helemaal door en door koud is, dus nagenoeg niet gereden voorafgaand aan het laden, dan is het met een S en X ook een kwestie van lang wachten.

The Tesla Model 3 battery pack design is going to be the target for other carmakers to shoot for | Torque News
De accu's van de S en X kunnen aan het lichtnet aangesloten worden verwarmd, bij de 3 kan dat niet.
 
De accu's van de S en X kunnen aan het lichtnet aangesloten worden verwarmd, bij de 3 kan dat niet.

Ik lees dat anders.

"Even when parked, Tesla’s software can send a request to the powertrain inverter to start powering up and pass the appropriate currents to the motor in order to produce enough heat to warm the cells – all while not producing any torque so the Model 3 does not move."

Als er shorepower binnenkomt zal die ook daarvoor gebruikt worden, alleen de plek waar de warmte wordt opgewekt is een andere. In plaats van een extra externe heater wordt de combinatie van inverter en motor gebruikt.
 
Ik lees dat anders.

"Even when parked, Tesla’s software can send a request to the powertrain inverter to start powering up and pass the appropriate currents to the motor in order to produce enough heat to warm the cells – all while not producing any torque so the Model 3 does not move."

Als er shorepower binnenkomt zal die ook daarvoor gebruikt worden, alleen de plek waar de warmte wordt opgewekt is een andere. In plaats van een extra externe heater wordt de combinatie van inverter en motor gebruikt.
Dat mag zo zijn maar de eerste ervaringen wijzen erop dat dat veel minder efficiënt werkt dan een door vloeistof verwarmde accu in de S en X. Is overigens niet zo gek, ergens moeten de besparingen gevonden worden. Dit is er in elk geval één van.
 
Ik zie de foto: zijn twee babystoeltjes (maxi cosi), geen kinderstoeltjes. Ik heb straks 1 maxi cosi, 1 kinderstoel en 1 zo'n verhoginkje nodig (dat laatste mag als je drie kinderen hebt, ook al zou het kind in kwestie eigenlijk nog in een kinderstoel moeten). Die combi zou ik dus moeten zien, maar ja, lastig te regelen.. Aan de andere kant; als het echt zo lang gaat duren allemaal als het nu lijkt, dan zijn er straks alleen twee verhogers en één kinderstoel nodig... :/
Nou zo te zien gaat dat echt niet passen. Dan zal je smalle verhogers moeten zoeken, dan gaat dat misschien net passen. En dan sowieso van die riemverlengers want anders kan je ze echt niet vastklikken.
 
Nou zo te zien gaat dat echt niet passen. Dan zal je smalle verhogers moeten zoeken, dan gaat dat misschien net passen. En dan sowieso van die riemverlengers want anders kan je ze echt niet vastklikken.

Met de stoelverhoger in het midden is dat inklikken minder een probleem. Maar zo te zien weten we het antwoord niet. Ik zou adviseren eens de stoeltjes te proberen in een S en zien wat je dan overhoudt (of niet). Dan kun je inschatten of de drie, die iets smaller is, dat ook zal kunnen.
 
Ik vind het ook gek dat zoveel mensen roepen om de 2170 batterij in de S/X. Het bestaande batterijpack heeft toch bewezen het beste ter wereld te zijn (qua behoud van capaciteit na honderdduizenden km) en van de 2170-packs weten we nog niets (behalve dat ze waarschijnlijk goedkoper te produceren zijn, en misschien hoogstens een paar procent efficiënter). Dus tenzij de "nieuwe" MS/MX komt met 30% meer range voor dezelfde prijs, of dezelfde range met een 30% lagere prijs (zal niet gebeuren, weet ik ook) denk ik dat we goed zitten met het bestaande batterijpack!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: basvk and Maarten
Ik zie de foto: zijn twee babystoeltjes (maxi cosi), geen kinderstoeltjes. Ik heb straks 1 maxi cosi, 1 kinderstoel en 1 zo'n verhoginkje nodig (dat laatste mag als je drie kinderen hebt, ook al zou het kind in kwestie eigenlijk nog in een kinderstoel moeten). Die combi zou ik dus moeten zien, maar ja, lastig te regelen.. Aan de andere kant; als het echt zo lang gaat duren allemaal als het nu lijkt, dan zijn er straks alleen twee verhogers en één kinderstoel nodig... :/
Mogelijk zullen er in herfst 2018 wel M3's zijn in Nederland/België waarmee testritten kunnen worden gedaan, en waar je dat in 't echt kan uitproberen. Als ik me goed herinner was dat voor de MS in januari of februari 2013 (zo'n zeven maanden voor de eerste 'echte' leveringen).
 
Ik vind het ook gek dat zoveel mensen roepen om de 2170 batterij in de S/X. De bestaande batterijpack heeft toch bewezen de beste ter wereld te zijn (qua behoud van capaciteit na honderdduizenden km) en van de 2170-packs weten we nog niets (behalve dat ze waarschijnlijk goedkoper te produceren zijn, en misschien hoogstens een paar procent efficiënter). Dus tenzij de "nieuwe" MS/MX komt met 30% meer range voor dezelfde prijs, of dezelfde range met een 30% lagere prijs (zal niet gebeuren, weet ik ook) denk ik dat we goed zitten met de bestaande batterijpack!

We zitten zeker goed met het huidige pack. Maar je onderschat de 2170 cell. Deze is gebruikt in Powerwall 2 en Powerpack 2 en daarbij is het mogelijk gebleken dat met bijna hetzelfde volume en gewicht (powerwall is iets zwaarder geworden maar heeft nu ingebouwde inverter) nagenoeg de dubbele capaciteit en laad- en ontlaadsnelheid mogelijk is. Tegen ook nagenoeg dezelfde prijs.

Voor de autopacks zien we het resultaat bij de Roadster (200 kWh in een relatief klein autootje) en bij de Semi die ook de 2170 cell krijgt.

We kunnen ervan uitgaan dat zodra S en X ook nieuwe packs krijgen deze veel meer dan 100 kWh kunnen bevatten, waarschijnlijk ook wel 200 kWh en dan ook een veel grotere range krijgen (niet veel minder dan 1000 km) en dubbel zo snel kunnen laden.

Model 3 is een wat vreemde. Ik zal hier niet veel over zeggen maar heb het vermoeden dat we daar nog wel een keer wat gaan zien. Voorlopig is het nog antiselling wat de klok slaat.

Maar "for the time being" is alle 2170 batterijcapaciteit nodig voor Tesla Energy en Model 3 en komt S en X later aan de beurt.
En wie weet wat er aan afspraken en contracten lopen wat de bestaande cellen betreft.