Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet hoe het met jullie zit (model 3 reserveringhouders) maar de instelling van Tesla "America first!" begint me nu lichtelijk de keel uit te hangen. Zit je dan met je goede bedoelingen al ruim 2 jaar met een reservering en nu kan Jan en alleman in Amerika zonder reservering een model 3 bestellen en binnen 4 maanden in ontvangst nemen.
Ja tuurlijk, zijn daar allemaal verklaarbare redenen voor en ik snap dat ze echt dit jaar winstgevend willen zijn en alles op alles zetten om dit jaar nog zo veel mogelijk (het liefst Performance) modellen in Amerika te verkopen. Zoals ik het zie: Ze zijn het afgelopen jaar zo druk bezig geweest met "Production hell" dat ze nu beseffen dat ze te maken krijgen met "Delivery hell" vooral dus nog in de regios buiten Noord Amerika. Ik vraag me af hoe ze bijvoorbeeld de model 3 gaan distribueren binnen de EU. Tilburg lijkt redelijk aan zijn plafond te zitten.

Verder heb ik wel geduld hoor nu we inmiddels een model S hebben aangeschaft ;)
 
Nu het zo warm is, komt ook onze Zoe ver genoeg voor de verschillende familie-bezoekjes. Bij een temperatuur onder de 10 graden Celsius ontstaan er wel problemen. We moeten dan altijd onderweg bijladen. Niet echt comfortabel met de vrij trage laadsnelheid van een Zoe, los van het gegeven dat nogal wat laadplekken ge-ICEd worden :mad: . Voor dat het echt weer koud wordt zou een model 3 toch wel prettig zijn. Wat mij betreft zou Tesla dus wel mogen leveren de komende winter.
 
Kun je met de Zoe niet snelladen bij Allego en Fastned? Daar heb je weinig last van ICE'ing is mijn ervaring. Er zijn veel locaties langs de snelweg, meestal wel in de buurt van een tankstation, dus dan kun je ook even een kopje koffie pakken.

Neemt niet weg dat een Model 3 leuker is natuurlijk ;)
 
De Zoe van mijn eega is een snellader, heeft daardoor wel een groter bereik. Hij is indertijd uitgezocht als vervanger van haar Twingo 2 turbo ivm haar werk en diende ook de mogelijkheid te hebben om naar ons verst-wonende kind (in Hengelo Ov) heen en terug te rijden zonder bijladen (dat lukt als de temperatuur boven de 10 graden blijft). In noodgevallen kunnen we bij dat kind met de "granny-charger" tijdens ons bezoek daar nog wat extra "prik" erin douwen, zodat we net thuis kunnen geraken. De rest van de familie woont te noordelijk of te zuidelijk voor ons.
Natuurlijk kunnen we altijd nog mijn diesel uit 2005 opstarten :confused:
 
Ik weet niet hoe het met jullie zit (model 3 reserveringhouders) maar de instelling van Tesla "America first!" begint me nu lichtelijk de keel uit te hangen. Zit je dan met je goede bedoelingen al ruim 2 jaar met een reservering en nu kan Jan en alleman in Amerika zonder reservering een model 3 bestellen en binnen 4 maanden in ontvangst nemen.
Ja tuurlijk, zijn daar allemaal verklaarbare redenen voor en ik snap dat ze echt dit jaar winstgevend willen zijn en alles op alles zetten om dit jaar nog zo veel mogelijk (het liefst Performance) modellen in Amerika te verkopen. Zoals ik het zie: Ze zijn het afgelopen jaar zo druk bezig geweest met "Production hell" dat ze nu beseffen dat ze te maken krijgen met "Delivery hell" vooral dus nog in de regios buiten Noord Amerika. Ik vraag me af hoe ze bijvoorbeeld de model 3 gaan distribueren binnen de EU. Tilburg lijkt redelijk aan zijn plafond te zitten.

Verder heb ik wel geduld hoor nu we inmiddels een model S hebben aangeschaft ;)

Tesla heeft altijd al aangegeven hoe de uitrol van de Model 3 gaat plaatsvinden. Daar is vervolgens enige vertraging in ontstaan door productieproblemen. Mijn vader ging kijken naar nieuwe auto en wilde perse volledig elektrisch. De Model 3 kwam voor hem simpelweg te laat naar Nederland, dus nu een Kona gekozen met levering in december. Hij houdt echter wel zijn reservering voor het geval de andere fossiele auto ook vervangen gaat worden. Dus ja, ik deel je frustratie dat het lang duurt, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er verschillende redenen waarom de VS voorrang krijgt. 2019 wordt ons jaar :)

Hoe Tilburg het gaat doen met alle leveringen weet ik niet. Wellicht wordt de Model 3 in zijn geheel verscheept en hoeft Tilburg niet zoveel meer te doen. Misschien worden ze dan direct naar SeC gebracht en doen ze daar laatste check? Zou zeker kunnen als Trump zijn zin krijgt met opschorten van alle importheffingen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Tesla heeft altijd al aangegeven hoe de uitrol van de Model 3 gaat plaatsvinden. Daar is vervolgens enige vertraging in ontstaan door productieproblemen. Mijn vader ging kijken naar nieuwe auto en wilde perse volledig elektrisch. De Model 3 kwam voor hem simpelweg te laat naar Nederland, dus nu een Kona gekozen met levering in december. Hij houdt echter wel zijn reservering voor het geval de andere fossiele auto ook vervangen gaat worden. Dus ja, ik deel je frustratie dat het lang duurt, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er verschillende redenen waarom de VS voorrang krijgt. 2019 wordt ons jaar :)

Hoe Tilburg het gaat doen met alle leveringen weet ik niet. Wellicht wordt de Model 3 in zijn geheel verscheept en hoeft Tilburg niet zoveel meer te doen. Misschien worden ze dan direct naar SeC gebracht en doen ze daar laatste check? Zou zeker kunnen als Trump zijn zin krijgt met opschorten van alle importheffingen.

Het gaat me niet zozeer om het lange wachten. Daarover vind ik dat tesla redelijk transparant in is geweest. Het is immers al een half jaar bekend dat Europa pas vanaf "Beginning 2019" aan de beurt is. Maar wat me irriteert is het feit dat er een signaal wordt afgegeven dat vroegtijdig een reservering doen en daarbij een aanbetaling doet van 1000 euro, kennelijk geen enkele waarde heeft. En dat er mensen zonder reservering hun model 3 eerder mogen bestellen dan andere mensen met reserveren heeft Tesla toch echt nooit eerder aangegeven. Ja tuurlijk begrijp ik de reden erachter. Blijkbaar wachten er veel meer Amerikanen en Canadezen op de Short Range versie dan dat ze vantevoren dachten en ze willen nu ze eindelijk op 5k/pw zitten (of misschien zelfs al iets meer) wel de toko draaiend blijven houden.
En verder houdt Tesla Europa zich naar zijn klanten irritant stil. Had op zn minst een verklaring van ze verwacht. Wat denken ze nu: dat wij hier geen nieuws lezen , of geen lid zijn van Amerikaanse Tesla forums of Facebook groepen en dat dit nieuws langs ons heen gaat??
Vergelijk het met een situatie op een willekeurige basisschool. Een kind wordt duidelijk voorgetrokken en de leraar of lerares weigert om het andere kind een verklaring te geven.
 
Het gaat me niet zozeer om het lange wachten. Daarover vind ik dat tesla redelijk transparant in is geweest. Het is immers al een half jaar bekend dat Europa pas vanaf "Beginning 2019" aan de beurt is. Maar wat me irriteert is het feit dat er een signaal wordt afgegeven dat vroegtijdig een reservering doen en daarbij een aanbetaling doet van 1000 euro, kennelijk geen enkele waarde heeft. Ja tuurlijk begrijp ik de reden erachter. Blijkbaar wachten er veel meer Amerikanen en Canadezen op de Short Range versie dan dat ze vantevoren dachten en ze willen nu ze eindelijk op 5k/pw zitten (of misschien zelfs al iets meer) wel de toko draaiend blijven houden.
En verder houdt Tesla Europa zich naar zijn klanten irritant stil. Had op zn minst een verklaring van ze verwacht. Wat denken ze nu: dat wij hier geen nieuws lezen , of geen lid zijn van Amerikaanse Tesla forums of Facebook groepen en dat dit nieuws langs ons heen gaat??
Vergelijk het met een situatie op een willekeurige basisschool. Een kind wordt duidelijk voorgetrokken en de leraar of lerares weigert om het andere kind een verklaring te geven.

Die reservering heeft wel een waarde. Reken maar dat als je de Model 3 bestelt zodra hij hier wordt geleverd, je achter alle reserveringen mag aansluiten. Dat is in de VS niet anders. Wat echter niet vergeten moet worden is dat bij een productie van 5k of meer per week het verschil tussen mensen met en zonder reserveringen kleiner wordt. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik zie niet in hoe wij (EU) anders worden behandeld dan VS. Ook zie ik geen onverwacht of oneerlijk verschijnsel omtrent reserveringen en niet-reserveringen.

Blijkbaar wachten er veel meer Amerikanen en Canadezen op de Short Range versie dan dat ze vantevoren dachten en ze willen nu ze eindelijk op 5k/pw zitten (of misschien zelfs al iets meer) wel de toko draaiend blijven houden.
Dan zouden ze toch juist eerder naar EU leveren?

En verder houdt Tesla Europa zich naar zijn klanten irritant stil. Had op zn minst een verklaring van ze verwacht. Wat denken ze nu: dat wij hier geen nieuws lezen , of geen lid zijn van Amerikaanse Tesla forums of Facebook groepen en dat dit nieuws langs ons heen gaat??
Vergelijk het met een situatie op een willekeurige basisschool. Een kind wordt duidelijk voorgetrokken en de leraar of lerares weigert om het andere kind een verklaring te geven.
Dit begrijp ik niet. De website is aangepast. Wat hadden ze moeten zeggen volgens jou?
 
Waar Bojaaa op doelt (correct me if its wrong) is dat het fair zou zijn dat na alle reserveringshouders in de vs Europa aan de beurt zou komen (nu dus). In plaats van Amerikanen die nu bestellen en over twee maanden rijden. Als Tesla dit consistent had toegepast hadden we al duizenden Tesla model 3s in NL en veel blije mensen.

Tegelijk begrijpt hij ook wel dat de huidige aanpak business wise beter is voor Tesla. Homologatie en productievariant Europa regelen, Supply Chain in Europa regelen, service etc kunnen ze nu nog even uitstellen om maximaal in vs en Canada te leveren om de nodige omzet en cash flow binnen te krijgen.

Een simpel bericht aan reserveringshouders: dank voor jullie geduld en om deze redenen leveren we pas in 2019 was netjes geweest. Tegelijkertijd kan zo’n bericht ook verkeerd vallen bij mensen en mogelijk tot cancellations leiden.

Je kunt het ook nooit goed doen... ;)

Nog even geduld en wacht maar tot je rijdt: dan wordt je geduld rijkelijk beloond en krijg je die glimlach niet meer van je gezicht!!
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
ook nog even afwachten tot welke gevolgen de onderhandelingen EU -US gaan leiden. Stel je voor een europese importheffing van 25% . De short range basisversie meteen van 35000 € naar 43.750. Dit is voor velen geen klein bier.

zou het ook kunnen dat van zodra Tesla vlot de short range versie van de band kan laten rollen en de bestellingen / leveringen in de VS/ Can vlot lopen dat ze dan pas in EU starten met de uitrol van de longe range + performance versie en 6 tot 12 maand later pas de short range versie bestelbaar maken?
 
ook nog even afwachten tot welke gevolgen de onderhandelingen EU -US gaan leiden. Stel je voor een europese importheffing van 25% . De short range basisversie meteen van 35000 € naar 43.750. Dit is voor velen geen klein bier.

zou het ook kunnen dat van zodra Tesla vlot de short range versie van de band kan laten rollen en de bestellingen / leveringen in de VS/ Can vlot lopen dat ze dan pas in EU starten met de uitrol van de longe range + performance versie en 6 tot 12 maand later pas de short range versie bestelbaar maken?

Wat een doemscenario.Daar ga ik niet van uit. Dan heb je grandioos gefaald in je missie, nl nen betaalbare elektrische wagen op de markt brengen voor de massa.

Die importheffing gaat er trouwens niet komen,. VS en Eu hebben daarover net een akkoord gesloten...
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ElecFan
ook nog even afwachten tot welke gevolgen de onderhandelingen EU -US gaan leiden. Stel je voor een europese importheffing van 25% . De short range basisversie meteen van 35000 € naar 43.750. Dit is voor velen geen klein bier.

zou het ook kunnen dat van zodra Tesla vlot de short range versie van de band kan laten rollen en de bestellingen / leveringen in de VS/ Can vlot lopen dat ze dan pas in EU starten met de uitrol van de longe range + performance versie en 6 tot 12 maand later pas de short range versie bestelbaar maken?
ik denk dat velen zich op die 35000$ miskijken en de basisversie zowieso al rond de 42000€ gaat uitkomen. 35000$ +10% invoerrechten +21% BTW
 
ik denk dat velen zich op die 35000$ miskijken en de basisversie zowieso al rond de 42000€ gaat uitkomen. 35000$ +10% invoerrechten +21% BTW
Dan hebben ze zitten slapen, want de 35.000 dollar in de VS is ook ex BTW en behalve invoerrechten zijn er ook transportkosten. Het is alweer even geleden dat ik de rekensom gemaakt heb, maar met een simpele vergelijking tussen de verkoopprijzen van de S/X in de VS en Europa kom je ook uit op 40.000+ euro. Er zijn ook youtube video's over gemaakt. Genoeg informatie dus.
 
Gebaseerd op Model S prijzen van 75D kaal, 100D kaal en P100D full option, is de rekensom ongeveer: 35.000 * 0,97 * 1,21 = ~41.000.

B8B27B4F-1F6E-4E8F-AFD6-7001670C1172.jpeg

Linker prijzen zijn Model S, rechter prijzen zijn Model X.
 
Waar Bojaaa op doelt (correct me if its wrong) is dat het fair zou zijn dat na alle reserveringshouders in de vs Europa aan de beurt zou komen (nu dus). In plaats van Amerikanen die nu bestellen en over twee maanden rijden. Als Tesla dit consistent had toegepast hadden we al duizenden Tesla model 3s in NL en veel blije mensen.

Tegelijk begrijpt hij ook wel dat de huidige aanpak business wise beter is voor Tesla. Homologatie en productievariant Europa regelen, Supply Chain in Europa regelen, service etc kunnen ze nu nog even uitstellen om maximaal in vs en Canada te leveren om de nodige omzet en cash flow binnen te krijgen.

Een simpel bericht aan reserveringshouders: dank voor jullie geduld en om deze redenen leveren we pas in 2019 was netjes geweest. Tegelijkertijd kan zo’n bericht ook verkeerd vallen bij mensen en mogelijk tot cancellations leiden.

Je kunt het ook nooit goed doen... ;)

Nog even geduld en wacht maar tot je rijdt: dan wordt je geduld rijkelijk beloond en krijg je die glimlach niet meer van je gezicht!!

Ik denk dat je me helemaal begrepen hebt ;)
 
Gebaseerd op Model S prijzen van 75D kaal, 100D kaal en P100D full option, is de rekensom ongeveer: 35.000 * 0,97 * 1,21 = ~41.000.

View attachment 320381
Linker prijzen zijn Model S, rechter prijzen zijn Model X.

Een Long Range M3, Rood, standaard 18"wielen, zo'n nu verplicht pret PUP pakket, afleverkosten,
zou dan wellicht zijn
35k + 9k (LR) + 1k (Rood) + 0k (gewone 18"weilen) + 5k + 1k (?) = $ 51k * 0,96 * 1,21 = een 59.242 euro
..of vergeet ik iets ???

 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Een Long Range M3, Rood, standaard 18"wielen, zo'n nu verplicht pret PUP pakket, afleverkosten,
zou dan wellicht zijn
35k + 9k (LR) + 1k (Rood) + 0k (gewone 18"weilen) + 5k + 1k (?) = $ 51k * 0,96 * 1,21 = een 59.242 euro
..of vergeet ik iets ???

Rode lak is $1500, maar verder klopt het volgens mij. Je kiest niet voor EAP? Ik zou die altijd nemen, maar begrijp dat het een flink bedrag is en de een meer waarde hecht aan die systemen dan de ander. Ik zou denk ik zelfs eerder de SR nemen met EAP dan de LR zonder, maar dat is een beetje off-topic.
 
Rode lak is $1500, maar verder klopt het volgens mij. Je kiest niet voor EAP? Ik zou die altijd nemen, maar begrijp dat het een flink bedrag is en de een meer waarde hecht aan die systemen dan de ander. Ik zou denk ik zelfs eerder de SR nemen met EAP dan de LR zonder, maar dat is een beetje off-topic.

Okay, thx voor de snelle terugkoppeling. Van die $1500 voor rood wist ik niet. EAP, nou ja kijk desnoods maar even op het AP-draadje, daar wordt onze mening over ...het natuurlijk heel spannende en grensverleggende EAP... :cool: duidelijk verwoord. We waren het eigenlijk eerst wel ' gewoon ' van plan maar zijn door de nauwgezette berichtgeving op het AP-draadje het afgelopen jaar nadrukkelijk van mening veranderd...! LR is geen discussie in ons geval, we hebben één auto en met de Leaf-30kWh naar bijv. de méditerrannéé ' kan ' weten we uit ervaring ( je probeert eens wat.. ) maar met de M3 LR is zoiets wel eenvoudiger. Benieuwd hoe de M3 prijzen straks echt uitpakken.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN