Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dit zijn trouwens Amerikaans Model 3s met een CCS poort geretrofit, zie hieronder.
Maar ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er iig 1 M3 in NL is met een net ingebouwde socket waarmee wel CCS is getest :)
View attachment 357446
Model 3 Prijzen
Kan iemand die nu al MAG configureren / bestellen even de Model 3 prijzen meedelen svp! Is ook leuk voor de rest van dit forum.
Dus
LR + AWD is ...euro
meerprijs van een kleur ...euro
etc etc
Thx

AWD €58.800 Performance +€10.900
Grijs, blauw €1.600 wit €2.100 rood €2.700
Sportvelgen €1.600
Wit interieur €1.050
Autopilot €5.300
 
de kans is groot dat RWD nooit naar Europa komt.
Waarom denk je dat?

Een midrange/RWD zal ongeveer €8.000 goedkoper zijn.
De bijtelling voor LR/AWD in 5 jaar is 110% = €8.800
De meerwaarde van LR na vijf jaar schat ik op €3.000.
Dus die 100 kilometer extra range kost ongeveer €2.800 extra per jaar (gedurende vijf jaar)

Dus een midrange/RWD versie zal zeker aantrekkelijk zijn voor de calculerende Nederlander...
 
Waarom denk je dat?

Een midrange/RWD zal ongeveer €8.000 goedkoper zijn.
De bijtelling voor LR/AWD in 5 jaar is 110% = €8.800
De meerwaarde van LR na vijf jaar schat ik op €3.000.
Dus die 100 kilometer extra range kost ongeveer €2.800 extra per jaar (gedurende vijf jaar)

Dus een midrange/RWD versie zal zeker aantrekkelijk zijn voor de calculerende Nederlander...
Ik denk dat voor Tesla relevanter is of ze er meer auto's door verkopen waar ze geld aan verdienen. In mijn ogen is de MR RWD op de VS markt gezet (gebaseerd op een onvolledig gevuld LR battery pack) om extra kopers te trekken die wachtten op de SR RWD en door de MR nog gebruik konden maken van de $ 7500 tax benefit. Ik schat in dat de MR snel uit de VS bestellijsten verdwijnt en nooit naar Europa komt.
Tenzij Tesla geld verdient aan de MR en er brood in ziet om zo extra kopers aan te trekken. Ik denk echter dat de markt van de calculerend Nederlander met ons specifieke bijtelling systeem daarvoor te klein is.
 
Hoho, voor er sprake is van een misverstand: thumbs down is geen 'dislike', maar 'disagree'.
Als het hier opgevat wordt als dislike, wil ik ze best weghalen. Zo waren ze niet bedoeld.

Ik was het dus niet ermee eens dat 19" S wielen op een 3 passen. En ik ben het er niet mee eens dat de LR RWD terugkomt.
Waarom ben je het er niet mee eens dat de LR RWD terugkomt? Dat is precies de enige Model 3 die ik zou kopen.
O ja, ook luchtvering moet erop zitten.
 
Om dezelfde reden dat de S nu ook alleen als D te koop is. Zolang de vraag groot genoeg is verkopen ze het liefst auto's waaraan ze meer verdienen. Enige uitzondering is de Model 3 SR non-PuP, omdat de $ 35,000 Model 3 beloofd is. Maar die komt pas over een half jaar.

Tesla is begonnen met de LR RWD (en de S 60 en S70) omdat die technisch simpeler is (er dus minder mis kan gaan) en ze zo de instapprijs lager konden houden. Nu de auto enthousiast ontvangen is en de productie op gang is, vervallen de goedkopere modellen.

Het zou me dus ook niet verbazen als de prijzen (die lager zijn dan velen van ons verwachtten) na de jaarwisseling omhoog gaan. Al wil ik ook heel graag luchtvering.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: beJels
Om dezelfde reden dat de S nu ook alleen als D te koop is. Zolang de vraag groot genoeg is verkopen ze het liefst auto's waaraan ze meer verdienen. Enige uitzondering is de Model 3 SR non-PuP, omdat de $ 35,000 Model 3 beloofd is. Maar die komt pas over een half jaar.

Tesla is begonnen met de LR RWD (en de S 60 en S70) omdat die technisch simpeler is (er dus minder mis kan gaan) en ze zo de instapprijs lager konden houden. Nu de auto enthousiast ontvangen is en de productie op gang is, vervallen de goedkopere modellen.

Het zou me dus ook niet verbazen als de prijzen (die lager zijn dan velen van ons verwachtten) na de jaarwisseling omhoog gaan. Al wil ik ook heel graag luchtvering.
Ben benieuwd hoe snel ze om gaan, als ze hier en op andere fora zien hoeveel er gereserveerd hadden maar toch niet voor deze versies, en nu onzeker zijn of zelfs afhaken omdat ze niet weten of en wanneer RWD, MR, andere kleuren (Silver), luchtvering etc nog gaan komen.
Van mijn reserveringen was er ook ten minste een voor een basisversie en ik wil voor de LR toch echt RWD en Silver.
 
Waarom denk je dat?

Een midrange/RWD zal ongeveer €8.000 goedkoper zijn.
De bijtelling voor LR/AWD in 5 jaar is 110% = €8.800
De meerwaarde van LR na vijf jaar schat ik op €3.000.
Dus die 100 kilometer extra range kost ongeveer €2.800 extra per jaar (gedurende vijf jaar)

Dus een midrange/RWD versie zal zeker aantrekkelijk zijn voor de calculerende Nederlander...
Mag je over die meerprijs niet kan fiscaal afschrijven dan ;)

De meerwaarde na vijf jaar schat ik juist hoger in. Na vijf jaar degradatie hou je toch echt een duidelijk grotere range en SuC laadsnelheid over met een groter pakket.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Tuurlijk alles mag je afschrijven. Maar als je die extra range bijvoorbeeld alleen op vakanties gaat benutten wordt het een dure grap, die zeg al gauw 'netto €400 per uitgespaard uur' kost.

Ik ben uitgegaan van het (financial) leasevoorstel van Tesla: na vijf jaar nog €22.796 laatste termijn. Dat bedrag zal niet ver van de verwachte marktwaarde afliggen in 2024. Stel dat je voor een M3 MR op dat moment €27.000 kan beuren, dan schat ik dat een grote groep mensen ongeveer €3.000 over hebben voor die tijdsbesparing tijdens hun vakanties. Zeker geen €6.000, lijkt mij.
 
Bandenmaat of merk worden niet vermeld bij de configuratie
Thx voor het snelle antw.
In de Usa voorzover ik weet bij de 18" wielen standaard de Michelin Primacy MXM4, met M+S vermelding op de band. Zelf ook geconstateerd bij Tesla Fremont in Sept. jl.
 

Attachments

  • IMG_4082.JPG
    IMG_4082.JPG
    254.4 KB · Views: 46
  • Like
Reactions: Michel3