You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vind je? Ik vind dat juist wel een aardige benadering. Km/h geeft je in ieder geval een ruwe indicatie van wat voor bereik je mag verwachten na een uur laden. kWh/h (oftewel kW) vertelt je, zonder verder inzicht in het verbruik, helemaal niets.
Eh, de kWh is inderdaad de enige ondubbelzinnige eenheid, maar zo gek vind ik een km/uur laadeenheid nog niet.
Immers wat heeft het voor een zin om te weten dat je er veel kW inpompt als je er maar weinig kilometers mee kan rijden ?
Zo is mijns inziens de juiste benchmark voor wat een goede of slechte ev is de 'roadtrip' speed, hoe lang doe je over een rit van zeg 1500km.
Hierin komt niet alleen de battery size tot uitdrukking, maar ook de efficiency, en de laadsnelheid (in kW) die de auto aankan, maar dus ook hoe die laadsnelheid zich verhoudt tot het aantal kilometers dat je er weer mee kan rijden.
abetterrouteplanner had een keer een mooie blog waarin de triptijd van diverse Tesla modellen werden vergeleken en de Model 3 er als beste uit kwam.
Dat zou kunnen als je 1) een DC lader met CCS stekker aanschaft voor thuis, bijvoorbeeld 11 of 22kW, echter die zijn behoorlijk prijzig, een veelvoud van een 11kW AC lader, en 2) je thuis het benodigde vermogen beschikbaar hebt. Ook dat laatste is niet gratis.Thuis DC laden is niet mogelijk, right?
standard zwart interieur, maar ik zal één van de laatste zijn hoor. Heb pas gereserveerd begin december 2018Hier ook nog niet gebeld als reserveerder van het 1e moment. Toevallig ook het zwart/witte interieur besteld? Zou de Glovis Captain alleen auto's met de standaard bekleding aan boord hebben?
Dat zou kunnen als je 1) een DC lader met CCS stekker aanschaft voor thuis, bijvoorbeeld 11 of 22kW, echter die zijn behoorlijk prijzig, een veelvoud van een 11kW AC lader, en 2) je thuis het benodigde vermogen beschikbaar hebt. Ook dat laatste is niet gratis.
Als dat zo is, dan is dat m.i. zo omdat het doel bij tanken vrijwel altijd is om je tank vol te krijgen. En niet om een bepaald bereik te realiseren. Omdat je niet, zoals met een EV, met een halve tank naar huis kunt rijden en daar verder tanken.Bij benzine tanken wil je toch ook gewoon weten hoeveel liters je erbij tankt? Je duidelijkste referentiepunt is je de capaciteit van je tank.
Maar ook niet minder dan "zoveel liter er bij". Voor veel mensen zegt het denk ik wel meer. Als ik tegen mijn vrouw zeg dat er in een half uur FastNed-ten ongeveer 100 km bereik bij komt, heeft ze daar heel veel meer aan dan wanneer ik haar vertel dat er in een half uur FastNed-ten 25 kWh bij komt.Zonder inzicht in het verbruik van je volgende rit zegt km/h ook erg weinig.
Maar dat is toch het enige wat telt? Want waarom zou je je accu vol willen hebben als je meer dan genoeg bereik hebt om thuis of waar dan ook te komen. Dat is toch helemaal niet interessant? Als ik bij FastNed sta koppel ik af wanneer ik genoeg bereik heb om thuis te komen, niet wanneer mijn accu vol is.Een inschatting van hoeveel km's je daar vervolgens mee kan rijden is een heel ander hoofdstuk en compleet afhankelijk van wat voor rit je gaat maken. Die inschatting maak je dus verder onderweg.
In het draadje “verzekeringen” staan een paar specifieke verzekeringsmaatschappijen genoemd, waar ik offerte heb gevraagd.Mijn huidige verzekeringsmaatschappij biedt geen dekking op Tesla. Wat hebben jullie voor verzekeringmaatschappij gekozen?
Ik ben ook nog niet gebeld en heb het zwarte/witte interieur non-P besteld. Weliswaar via de leasemaatschappij en heb ook al een estimated delivery date gekregen (omstreeks 15 maart).Hier ook nog niet gebeld als reserveerder van het 1e moment. Toevallig ook het zwart/witte interieur besteld? Zou de Glovis Captain alleen auto's met de standaard bekleding aan boord hebben?
Als dat zo is, dan is dat m.i. zo omdat het doel bij tanken vrijwel altijd is om je tank vol te krijgen. En niet om een bepaald bereik te realiseren. Omdat je niet, zoals met een EV, met een halve tank naar huis kunt rijden en daar verder tanken.
Zonder inzicht in het verbruik van je auto zegt "40 liter erbij" verder toch ook helemaal niets?
Maar ook niet minder dan "zoveel liter er bij". Voor veel mensen zegt het denk ik wel meer. Als ik tegen mijn vrouw zeg dat er in een half uur FastNed-ten ongeveer 100 km bereik bij komt, heeft ze daar heel veel meer aan dan wanneer ik haar vertel dat er in een half uur FastNed-ten 25 kWh bij komt.
Maar dat is toch het enige wat telt? Want waarom zou je je accu vol willen hebben als je meer dan genoeg bereik hebt om thuis of waar dan ook te komen. Dat is toch helemaal niet interessant? Als ik bij FastNed sta koppel ik af wanneer ik genoeg bereik heb om thuis te komen, niet wanneer mijn accu vol is.
Of met een powerwall en je direct vanaf je powerwall de DC je auto in pompt.
Neen, kan ook niet. Sowieso is het voltage van een powerwall lager dan dat van de auto, dus daar moet nog iets tussen. Dan kan je al net zo goed even via AC gaan met de standaard uitrusting.
Sorry, maar je weet toch denk ik hoeveel km het naar je huis is, en niet hoeveel kWh? Dan is het toch logisch om op je app te kijken hoeveel km je nog (al weer) kunt rijden en niet hoeveel kWh er in je accu zit? Want als je alleen dat laatste weet dan moet je nadenken over je Wh/km verbruik en gaan rekenen, voor dat eerste niet.Je kijkt dan gewoon op je app, staat hij al op 15kwh (of een kwart tank)? Zo ja kan je stoppen met laden en vertrekken.
Kan je misschien delen welke aanbieder welke keurige aanbieding heeft gedaan? (wellicht in het “verzekeringen”-draadje)In het draadje “verzekeringen” staan een paar specifieke verzekeringsmaatschappijen genoemd, waar ik offerte heb gevraagd.
Snel, persoonlijke benadering en wat mij betreft keurige aanbieding
Kan je misschien delen welke aanbieder welke keurige aanbieding heeft gedaan? (wellicht in het “verzekeringen”-draadje)
Geen idee hoe het straks t handigst is bij de M3, maar bij onze Leaf-30kWh denken wij nu nog helemaal in % ( dus kWh ) en wat de Leaf dan aan km-bereik berekent ! Hij laat ze trouwens ook allebei tegelijk zien, % en km. Erg handig. Op de snelweg past hij heel snel en nauwkeurig bereik aan tot snelwegbereik ( globaal bij ons 5km/kWh ) en regionaal / stad rekenen wij met 7km / kWh. Met kou, 's winters en 's avonds is alles anders.... De echte afstand nog te rijden geeft TomTomGo dan weer in gps-km's. Zodra je de snelweg verlaat neemt het % uiteraard tergend langzaam af maar stijgt het bereik in km's... Van zeg maar 16km ineens weer tot 20+. Die spanning gaan we nog missen bij de Model 3 !Sorry, maar je weet toch denk ik hoeveel km het naar je huis is, en niet hoeveel kWh? Dan is het toch logisch om op je app te kijken hoeveel km je nog (al weer) kunt rijden en niet hoeveel kWh er in je accu zit? Want als je alleen dat laatste weet dan moet je nadenken over je Wh/km verbruik en gaan rekenen, voor dat eerste niet.
En ja, natuurlijk. Als je ineens een heel andere rijstijl toe gaat passen, of de condities veranderen, dan kun je nat gaan. Maar dat geldt in beide gevallen.