Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Vind je? Ik vind dat juist wel een aardige benadering. Km/h geeft je in ieder geval een ruwe indicatie van wat voor bereik je mag verwachten na een uur laden. kWh/h (oftewel kW) vertelt je, zonder verder inzicht in het verbruik, helemaal niets.

Zonder inzicht in het verbruik van je volgende rit zegt km/h ook erg weinig.

Eh, de kWh is inderdaad de enige ondubbelzinnige eenheid, maar zo gek vind ik een km/uur laadeenheid nog niet.
Immers wat heeft het voor een zin om te weten dat je er veel kW inpompt als je er maar weinig kilometers mee kan rijden ?

Bij benzine tanken wil je toch ook gewoon weten hoeveel liters je erbij tankt? Je duidelijkste referentiepunt is je de capaciteit van je tank.

Zo is mijns inziens de juiste benchmark voor wat een goede of slechte ev is de 'roadtrip' speed, hoe lang doe je over een rit van zeg 1500km.
Hierin komt niet alleen de battery size tot uitdrukking, maar ook de efficiency, en de laadsnelheid (in kW) die de auto aankan, maar dus ook hoe die laadsnelheid zich verhoudt tot het aantal kilometers dat je er weer mee kan rijden.
abetterrouteplanner had een keer een mooie blog waarin de triptijd van diverse Tesla modellen werden vergeleken en de Model 3 er als beste uit kwam.

Ik zou zeggen kijk gewoon puur naar de batterij hoeveel capaciteit die heeft en hoeveel daar met het laden op dat moment bij komt. Per uur of per minuut, wat je wil. Zo doe je dat met normaal brandstof tanken ook.
Je hebt een tank van 60 liter en daar komt 1 liter per seconden bij aan de pomp dus na 60 seconden is hij vol. Helder en duidelijk.
Je hebt een accu van 80kwh en daar komt 10kwh per uur bij.

Een inschatting van hoeveel km's je daar vervolgens mee kan rijden is een heel ander hoofdstuk en compleet afhankelijk van wat voor rit je gaat maken. Die inschatting maak je dus verder onderweg.
 
Bij benzine tanken wil je toch ook gewoon weten hoeveel liters je erbij tankt? Je duidelijkste referentiepunt is je de capaciteit van je tank.
Als dat zo is, dan is dat m.i. zo omdat het doel bij tanken vrijwel altijd is om je tank vol te krijgen. En niet om een bepaald bereik te realiseren. Omdat je niet, zoals met een EV, met een halve tank naar huis kunt rijden en daar verder tanken.

Zonder inzicht in het verbruik van je auto zegt "40 liter erbij" verder toch ook helemaal niets?
Zonder inzicht in het verbruik van je volgende rit zegt km/h ook erg weinig.
Maar ook niet minder dan "zoveel liter er bij". Voor veel mensen zegt het denk ik wel meer. Als ik tegen mijn vrouw zeg dat er in een half uur FastNed-ten ongeveer 100 km bereik bij komt, heeft ze daar heel veel meer aan dan wanneer ik haar vertel dat er in een half uur FastNed-ten 25 kWh bij komt.
Een inschatting van hoeveel km's je daar vervolgens mee kan rijden is een heel ander hoofdstuk en compleet afhankelijk van wat voor rit je gaat maken. Die inschatting maak je dus verder onderweg.
Maar dat is toch het enige wat telt? Want waarom zou je je accu vol willen hebben als je meer dan genoeg bereik hebt om thuis of waar dan ook te komen. Dat is toch helemaal niet interessant? Als ik bij FastNed sta koppel ik af wanneer ik genoeg bereik heb om thuis te komen, niet wanneer mijn accu vol is.
 
Als ik me niet vergis zijn het allemaal onze nederlandse vrienden die reeds door het delivery team opgebeld zijn. Zijn er ook al belgen opgebeld? Want tot nu toe gaan alle mails naar [email protected] en oproepen in a black hole waar niets terug uitkomt. Ze komen aan in Zeebrugge maar vermoed dat jullie sneller toegang zullen hebben tot leveringen :(
 
Als dat zo is, dan is dat m.i. zo omdat het doel bij tanken vrijwel altijd is om je tank vol te krijgen. En niet om een bepaald bereik te realiseren. Omdat je niet, zoals met een EV, met een halve tank naar huis kunt rijden en daar verder tanken.

Zonder inzicht in het verbruik van je auto zegt "40 liter erbij" verder toch ook helemaal niets?
Maar ook niet minder dan "zoveel liter er bij". Voor veel mensen zegt het denk ik wel meer. Als ik tegen mijn vrouw zeg dat er in een half uur FastNed-ten ongeveer 100 km bereik bij komt, heeft ze daar heel veel meer aan dan wanneer ik haar vertel dat er in een half uur FastNed-ten 25 kWh bij komt.
Maar dat is toch het enige wat telt? Want waarom zou je je accu vol willen hebben als je meer dan genoeg bereik hebt om thuis of waar dan ook te komen. Dat is toch helemaal niet interessant? Als ik bij FastNed sta koppel ik af wanneer ik genoeg bereik heb om thuis te komen, niet wanneer mijn accu vol is.

Ik ga er inderdaad wel vanuit dat je inzicht hebt in je verbruik en weet hoeveel een volle accu is.
Dan is 25kwh erbij of " ik heb nu een halve tank" (voor je vrouw) voldoende informatie.

En ik zeg ook niet dat ik hem persee vol wil hebben.
Dat je afkoppelt omdat je genoeg hebt om thuis te komen snap ik en is ook logisch.
Maar dat doet toch niets af aan de manier van meten van kwh's in je accu?

Als ik sta te laden met de wetenschap dat het met 50km/h gebeurt, moet ik dus bij gaan houden hoe lang ik sta te laden om te weten dat ik over een uur de rit van 50km naar huis ga halen. En de tank was ook vast niet helemaal leeg dus dan laat je eigenlijk alweer onnodig teveel. Terwijl als je weet dat je met 15kwh thuis kan komen lijkt me dat veel logischer en dan laadt je ook niet teveel.
Je kijkt dan gewoon op je app, staat hij al op 15kwh (of een kwart tank)? Zo ja kan je stoppen met laden en vertrekken.
 
Je kijkt dan gewoon op je app, staat hij al op 15kwh (of een kwart tank)? Zo ja kan je stoppen met laden en vertrekken.
Sorry, maar je weet toch denk ik hoeveel km het naar je huis is, en niet hoeveel kWh? Dan is het toch logisch om op je app te kijken hoeveel km je nog (al weer) kunt rijden en niet hoeveel kWh er in je accu zit? Want als je alleen dat laatste weet dan moet je nadenken over je Wh/km verbruik en gaan rekenen, voor dat eerste niet.

En ja, natuurlijk. Als je ineens een heel andere rijstijl toe gaat passen, of de condities veranderen, dan kun je nat gaan. Maar dat geldt in beide gevallen.
 
Sorry, maar je weet toch denk ik hoeveel km het naar je huis is, en niet hoeveel kWh? Dan is het toch logisch om op je app te kijken hoeveel km je nog (al weer) kunt rijden en niet hoeveel kWh er in je accu zit? Want als je alleen dat laatste weet dan moet je nadenken over je Wh/km verbruik en gaan rekenen, voor dat eerste niet.

En ja, natuurlijk. Als je ineens een heel andere rijstijl toe gaat passen, of de condities veranderen, dan kun je nat gaan. Maar dat geldt in beide gevallen.
Geen idee hoe het straks t handigst is bij de M3, maar bij onze Leaf-30kWh denken wij nu nog helemaal in % ( dus kWh ) en wat de Leaf dan aan km-bereik berekent ! Hij laat ze trouwens ook allebei tegelijk zien, % en km. Erg handig. Op de snelweg past hij heel snel en nauwkeurig bereik aan tot snelwegbereik ( globaal bij ons 5km/kWh ) en regionaal / stad rekenen wij met 7km / kWh. Met kou, 's winters en 's avonds is alles anders.... :cool: De echte afstand nog te rijden geeft TomTomGo dan weer in gps-km's. Zodra je de snelweg verlaat neemt het % uiteraard tergend langzaam af maar stijgt het bereik in km's... Van zeg maar 16km ineens weer tot 20+. Die spanning gaan we nog missen bij de Model 3 ! ;)