Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Goed bezig! Hopelijk krijgen we dan eindelijk definitief uitsluitsel. ;)
Nou, en het definitieve uitsluitsel is er:

Dear,

Thanks for reaching out.
The Model 3 max AC charge rate (determined by the on-board charger) is 11 kW.
However, due to efficiency increases, this will still result in a maximum added range of 65 km/h. (This is comparable to Model S and X charging at 16,5 kW.)
Overnight charging will therefore be easily sufficient to top up your Model 3: in case of a daily driving distance of 150km, less than 3 hours of charging is needed.

Furthermore, less capacity has to made available at your home charging installation.
Let us know if you have further questions about your home charging installation.

Best regards,
Emma Snaak
Tesla Charging
Lekker is dat. Net de componenten in mijn meterkast en laadpaal aangepast en mijn bekabeling geupgraded o.b.v. de info op de Tesla Website .... :mad:
 
  • Informative
Reactions: JPDeckers
Nou, en het definitieve uitsluitsel is er:
Lekker is dat. Net de componenten in mijn meterkast en laadpaal aangepast en mijn bekabeling geupgraded o.b.v. de info op de Tesla Website .... :mad:
Dank u Tesla!

Als je je componenten had aangepast op 17kW, voldoet het perfect voor 11kW. En als je aangepast had naar 22kW, heb je voldoende voor 2 auto's te laden.

Ik zit al anderhalf jaar aan 3,5kW te laden op een Model X 100D. :confused: Dat lukt ook, voor zover ik niet elke dag meer dan 100km moet doen :)
 
  • Like
Reactions: Cely and Maurice1
Ik heb thuis een 3x230V aansluiting zonder neuter en 32A. Daarop laad ik de Zoe die tot 43 kW AC kan laden noodgedwongen enkelfasig. Ik doe dat met een slimme lader, ingesteld op 30A met een maximale stroom in de thuisaansluiting van 32A. Ik stel vast dat de laadstroom bijna constant 30A bedraagt. Mijn gemiddeld laadvermogen ligt op 6,5 kW.
Ik ben er zeker van dat wie thuis een 3x400V en 25A heeft, met een slimme lader een gemiddeld laadvermogen haalt van ongeveer 5,5 kW. Dat is dus niet onbruikbaar. Ik heb de indruk dat zo'n twee naar één fase lader niet slim kan aangestuurd worden. Je moet dus een marge voorzien voor de overige verbruikers en daardoor zal je gemiddelde laadvermogen niet eens zoveel hoger kunnen liggen.
 
Dank u Tesla!

Als je je componenten had aangepast op 17kW, voldoet het perfect voor 11kW. En als je aangepast had naar 22kW, heb je voldoende voor 2 auto's te laden.

Ik zit al anderhalf jaar aan 3,5kW te laden op een Model X 100D. :confused: Dat lukt ook, voor zover ik niet elke dag meer dan 100km moet doen :)

Ook al enige tijd thuis aan de 3.5 kWh... Helaas moet ik dagelijks 150km laden en sta dan ook wekelijks bij de SuC het tekort aan te vullen. Zeker in de winter gaat dat hard.
 
Dank u Tesla!

Als je je componenten had aangepast op 17kW, voldoet het perfect voor 11kW. En als je aangepast had naar 22kW, heb je voldoende voor 2 auto's te laden.
Sorry, maar dat gaat nergens over. Had ik het geweten, dan had ik niet of veel minder aan hoeven passen. Ik heb vorige week bijvoorbeeld een 15 meter lange 3 fase 32 A laadkabel besteld van 370,-. Had ik achteraf gezien niet nodig gehad.
 
@fivari - Niemand heeft toch "3x400V" thuis? Wij hebben 3x240V 64A en dat was het maximum dat we konden krijgen. OK, tussen de fasen wordt 400V gemeten maar de afname is toch altijd één of meerdere fase(s) + N waardoor 240V?
Het is maar een manier om het verschil te maken tussen een 3x230V zonder neuter. En eigenlijk heb je 3x400V: tussen fase 1-2, 2-3 en 1-3, dus zo verkeerd is het niet. Enkelfasige toestellen gebruiken inderdaad altijd de 230V/240V tussen fase en nul, maar een echt driefasig toestel gebruikt eigenlijk de 400V tussen de fasen onderling.
 
  • Like
Reactions: m0rph
Laadt een model 3 nu sneller op dan een model S aan de dezelfde stroomkabel of begrijp ik je verkeerd?
't Is omgekeerd. Bij mij aan mijn nieuwe kabel zou een Model S sneller laden dan de 3, zowel in kWh/h als in km/h. Ondanks dat de 3 zuiniger met stroom om gaat. Alleen als je niet het maximale uit de OBC van de S kunt halen omdat je infrastructuur de zwakste schakel is, dan kan de 3 in het voordeel zijn doordat hij zuiniger is.
 
Ja inderdaad. Die eenheid van Km/h bij laden is eigenlijk maar een onzinnige.
Eh, de kWh is inderdaad de enige ondubbelzinnige eenheid, maar zo gek vind ik een km/uur laadeenheid nog niet.
Immers wat heeft het voor een zin om te weten dat je er veel kW inpompt als je er maar weinig kilometers mee kan rijden ?

Zo is mijns inziens de juiste benchmark voor wat een goede of slechte ev is de 'roadtrip' speed, hoe lang doe je over een rit van zeg 1500km.
Hierin komt niet alleen de battery size tot uitdrukking, maar ook de efficiency, en de laadsnelheid (in kW) die de auto aankan, maar dus ook hoe die laadsnelheid zich verhoudt tot het aantal kilometers dat je er weer mee kan rijden.
abetterrouteplanner had een keer een mooie blog waarin de triptijd van diverse Tesla modellen werden vergeleken en de Model 3 er als beste uit kwam.
 
  • Informative
Reactions: beJels