Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Net gebeld met Tesla over stand van zaken icm Leaseplan. Blijkbaar heeft Leaseplan 1000 bestellingen gedaan, echter is dit administratief nog niet verwerkt in het systeem van wie ik sprak. Daarom zie ik ook nog niks in mijn Tesla account. Afwachten dus maar weer. Zoethoudertje: "we verwachten wel heel veel afleveringen te kunnen doen in maart. "
heeft tesla de Purchase order al ontvangen van leaseplan. Volgende stap is VIN nummer en kenteken.
 
Iemand die ook vertraagd is? Afspraak was 14-02 om 10:00. Net gebeld, en "uiterlijk 1 maart", nogal een verschil door die stakende Belgen ...

Ik stond ook voor vandaag gepland, maar dat is woensdag al afgezegd ivm de staking. Gisteren zelf even gebeld over de stand van zaken en de nieuwe afleverdatum is morgen, 15u :) Ik belde kennelijk op 't goede moment, want er was nog één plaatsje vrij (van dat soort toeval moet (en mag!) je het natuurlijk niet hebben, maar ik ben er blij mee).
 
Hier net ook eens gebeld, wachttijd slechts 5 min. Ondanks Belgisch nummer toch Nederlandse collega gesproken. VIN zou reeds zijn gekend, auto staat op de 4e boot, geplande aankomst in Gent is 1/3 (levering mogelijk vanaf 4/3). => Reservatie 31/7/18, besteld op 24/12/18, non-P
 
Nog 40 km te gaan voor de AURORA, hopelijk zitten hier de 19" velgen op...:cool:

upload_2019-2-15_20-15-57.png
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Ik heb er een aantal keer over zitten nadenken hoe je nou een VIN van een auto op een boot moet koppelen aan een eigenaar. Ik kon geen goede werkwijze bedenken. Ik denk dat dit wordt onderschat? Ik kwam op:

- De auto's staan op het ICO terrein ingebouwd. Je kunt niet er eentje zo uit pikken. Je kunt alleen de 1e auto uit de rij pakken.
- Je bent beperkt welke auto's je naar welke locatie kunt rijden. De trailers kun je immers alleen vullen met de 1e auto's uit de rij.
- Je bent beperkt door welke auto's je naar welke locatie rijdt. Je kunt niet een trailer met 7 auto's heel europa door laten rijden om in elk land 1 auto te lossen.
- Je kunt pas plannen welke auto's je gaat afleveren als je een leverafspraak met je klant hebt. Die is misschien wel op vakantie, andere verplichtingen, heeft financiering nog niet rond, weet ik 't allemaal.
- De meeste afleverlocaties hebben weinig parkeerplek. Je kunt dus niet zomaar alles naar Tesla locaties rijden, want dan staat het daar vol. Amsterdam is een leuk voorbeeld.

Dit lijkt mij een behoorlijk ingewikkelde wiskundige puzzel om dit in goede banen te leiden. Alles moet precies in elkaar passen. En dat doet het natuurlijk nooit :)

Tel daarbij op het te laat aankomen van de boot, de staking, vast ook wat onwennigheid bij ICO en het drama is compleet.

Ik denk mede hierom dat bv. het accepteren van screenshots van betalingen een noodoplossing is van Tesla om toch zo snel mogelijk auto's kwijt te kunnen. Ook het eerst uitleveren aan reserveringhouders is hierdoor naar mijn idee compleet onrealistisch.


Lijkt mij nochtans poepsimpel.
Je hoeft helemaal niet te wachten tot de boot in Zeebrugge is aangekomen.
Je kan het huiswerk zelfs al maken nog voor de boot in SFO geladen is !

Het is vrij simpel :
- je maakt twee lijsten

De eerste lijst met de bestellingen, gesorteerd volgens de vooropgestelde prioriteiten :
a. Tesla medewerkers
b. Tesla eigenaars
c. Niet-Tesla eigenaars.
Binnen iedere groep sorteer je vervolgens volgens reservatiedatum, opnieuw zoals vooropgesteld.
Van elke bestelling heb je uiteraard de gewenste configuratie. En waar deze afgeleverd zal worden.

De tweede lijst is de lijst met de VIN-nummers van auto's op de boot, en daaraan gekoppeld uiteraard de configuratie.

- Je begint nu de eerste lijst af te vinken vanuit de tweede lijst.
Bvb op de tweede lijst is de volgende lijn : VIN234567, configuratie xyz
Dan zoek je in de eerste lijst de eerste, nog niet afgevinkte bestelling met configuratie xyz
Et voila, gematched.

- Je kan dan meteen de klant verwittigen welke zijn VIN-nummer is, en de geschatte levertijd meedelen.
Geschat, de boot heeft tenslotte nog een paar weken te varen.
Als er dan klanten zijn die om één of andere reden toch afhaken (bvb ik wil ze alle vier tegelijk), dan komt die VIN-nummer gewoon vrij, en koppel je deze opnieuw aan de eerste lijst.

Je kan dit doen voordat de boot in SFO vertrekt; omdat men uiteraard weet welke auto's op de boot zullen geladen worden.
En als je dat toch niet vertrouwt (misschien knallen die beladers er wel eentje in de prak of zo), dan doe je dat zodra de boot geladen is.
Heb je nog een tweetal weken.
Dan heb je vervolgens twee weken om het papierwerk in orde te maken (nummerplaten, verzekering, leasing, ...)


- En dan de aankomst in de haven :
Vermits elke wagen toegekend is aan een bestelling, weet je welke VIN's naar welke afleverplek moeten.
Er zijn uiteraard verschillende parkeervakken, als je op GoogleMaps kijkt typisch een 16 auto's lang.
Dat is niet toevallig zo, dat zijn 2 vrachtwagens. Maar de lengte is eigenlijk minder van belang.
Je moet gewoon, op basis van het aantal afleveringen per punt, een aantal vakken reserveren.

- Vervolgens stapt de chauffeur in de auto, scant de VIN, en ziet in welk vak bij de wagen moet zetten.
Bij aankomst in de vak, bevestigt hij het vak. En meteen ken je de volgorde van de wagen zoals ze op de vrachtwagen komen.
Je kan zelfs wat prioriteiten inbouwen, want ieder afleveringspunt zal meerdere vakken hebben.
Wagens met de hoogste prioriteit komen in het eerste vakken, wagens met lagere prioriteiten in de volgende vakken.

- En dan zijn er wat busjes die een rondje rijden om de chauffeurs terug op de boot te brengen.


Het feit dat je de wagens nog wil laden, maakt het sorteer-proces nog makkelijker :
dan moet je immers de wagens nog twee maal verplaatsen (naar de laders, en vervolgens naar de vertrekzone). Iedere keer heb je uiteraard een paar vakken, en dat betekent dan ook dat je de auto's slim kan verdelen over die vakken om de sortering te verbeteren.


Waar mag ik mijn factuur naar toe sturen ?;)
 
Last edited:
@Xfrank, hang je nog samen van de spanning ? Slaap je nog ‘s nachts ? :D:D:D

BTW. Uitstekende keuze, dat rood. Ik zag er al een paar in het zwart en het is een ongelooflijk teer kleur. Je ziet elke vliegenscheet en vingerafdruk vanop een twee meter afstand.
Hun nieuwe baasjes continu alles wegwissend met hun natgemaakte zakdoek en daarbij extatisch cirkelend rond hun jonge aanwinst zie je vanop twintig meter afstand. :p
 
Volgens mij gaan alleen de voor NL bestelde m3’s naar Tilburg. X en S worden in Tilburg geassembleerd om invoer heffing te vermijden, maar de m3’s komen gewoon als auto aan en dus wordt ook invoer heffing gewoon betaald. Zou ook van de zotte zijn om per week 3000 m3’s eert ook nog naar tilburg te slepen en dan de rest van europa in.
 
  • Like
Reactions: Michel3 and SeBsZ