Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Letterlijk 1 sec de lader uit de auto halen, in de laadpaal hangen, deur open doen en wegrijden. De auto is ALTIJD aan.
Alleen als ze slaapt, en je de auto wakker moet maken met de app kan het 5 tot 10 seconden duren. Maar volgens mij als je de ' credit card ' als sleutel gebruikt is het onmiddelijk omdat je dan geen verbinding met de app hoeft te maken.

Bedankt voor je bericht, wat houdt het "slapen" precies in? Onder welke omstandigheden gebeurd dat?
 
Niet voorgloeien?
Wat?

Bedoel je pre-conditioning? Want dat is een functie die wel fijn is, en kan je via je telefoon (of via websites) activeren en zelfs voorprogrammeren op gezette tijden (bv als je iedere dag om 07:00 weg moet), maar in zo'n 'noodsituatie' helemaal niet nodig. De auto rijdt gewoon weg. In het ergste geval is je accu koud en dan kan je tijdelijk iets minder hard optrekken als een baas en heb je minder regenerative braking totdat de accu opgewarmd is.
 
Model 3 kan de accu niet voorverwarmen. Het interieur voorverwarmen is vooral lekker om zelf niet in een koude auto te stappen, maar de honderden kilo zware accu onder de bodemplaat krijg je met de warme luchtstroom echt niet verwarmd in pakweg een half of een heel uur.

Maar...... het heeft wel op een andere manier iets effect namelijk door stroom te trekken uit je accu, verwarmt je accu ook een klein beetje. Ik ben geen deskundige, maar weet wel dat ook door een accu op te laden de accu opwarmt (zie ook laptop, telefoon etc). Volgens mij is de beste voorverwarming voor de Model 3 overnacht opladen tot pakweg 80% en dan voordat je vertrekt aan de (thuis/straat)lader in een 45 minuten nog eens 10% erbij te laden en qua timing erop mikken dat je net vol zit voordat je vertrekt. Lijkt me alleen met vrieskou zinvol.... Volgend jaar ?!?
Is het anders dan de Model X, mijn Model X verwarmt de Accu wel bij koude weer, krijg ik een teken op Tesla App op koude dag
 
bedankt alvast voor de reacties.
Rijd eigenlijk altijd met muziek op, merk dus niets van de wind/geluid van banden. Je hebt hier wel een 'kit' voor. Je propt dan één extra rubber tussen het dak. Heb hier zelf geen ervaringen mee.

Afhankelijk van hoeveel KM je per dag aflegt zal je de auto wel of niet elke dag op moeten laden. Als je de auto aan de paal legt, kan je hem met een seconde ontkoppelen en rijd je zo weg. De auto is immers altijd aan (behalve als je de auto voor langere tijd niet gebruikt).
 
Bedankt voor je bericht, wat houdt het "slapen" precies in? Onder welke omstandigheden gebeurd dat?
De Tesla heeft grof genomen 3 standen: Online, sleep, en deep sleep.

Online is de auto tijdens het rijden, en tijdens korte pauzes.

Als de auto merkt dat je een tijdje niet meer in de buurt bent geweest wordt Sleep mode geactiveerd. Dat bespaart energie omdat er dan niet iedere minuut data naar Tesla HQ (en dan weer naar jouw telefoon) verzonden wordt. Dit kan dan maximaal 10 seconden kosten als je 's ochtends de auto voor het eerst weer laat verbinden met de app. Maar ik bedenk me nu dat het niet eens 10 seconden duurt als je je telefoon met bluetooth gebruikt als sleutel, dan is het een kwestie van bluetooth aan op de telefoon en de deurgrendel vastpakken.
Ik heb in ieder geval nog nooit hoeven 'wachten' om de auto in te kunnen of te rijden (tenzij ik bluetooth ben vergeten in te schakelen op mijn telefoon).

Deep sleep is een speciale modus die je doorgaans niet gebruikt tenzij je de auto een week of meer op het vliegveld wilt laten staan. Dan gaat (bijna) alles echt uit om zoveel mogelijk accu te besparen.
 
  • Informative
Reactions: 0383
Maar ik bedenk me nu dat het niet eens 10 seconden duurt als je je telefoon met bluetooth gebruikt als sleutel, dan is het een kwestie van bluetooth aan op de telefoon en de deurgrendel vastpakken.
Ik heb in ieder geval nog nooit hoeven 'wachten' om de auto in te kunnen of te rijden (tenzij ik bluetooth ben vergeten in te schakelen op mijn telefoon).

Top, dan moet dat geen probleem zijn, zeker niet als ik m'n bluetooth continue aanlaat op mijn telefoon.
 
Batterij kan indd wel voorverwarmd/gekoeld worden. (Heeft denk ik ook niemand ontkend). Er is echter een verschil met de model S/X waar er een externe battery heater opzit. Dit is bij de 3 niet het geval waardoor er stroom van de batterij wordt gebruikt om (zoals in de manual op p144 vermeld) om de batterij eerst te verwarmen/koelen indien nodig alvorens te beginnen laden.

(Correct me if i'm wrong maar zo heb ik het toch gelezen/begrepen)

ik begrijp je niet helemaal, denk ik...

Bij de S of X is er inderdaad een externe verwarmingsweerstand in het conditioneringscircuit.
Die weerstand werkt door er een stroom door te sturen.

De drie heeft inderdaad geen weerstand , en wordt de batterij zelf opgewarmd door een stroom te sturen door motor en batterij. Hierdoor waren batterij en motor op, en via het conditioneringscircuit wordt het geheel opgewarmd.
Uiteindelijk wordt de electrische energie omgezet in warmte.
Resultaat is hetzelfde.
Maakt het dan wat ?
Of heb ik iets niet goed begrepen?
thx.
 
Voor wie zijn Model 3 kwijt is in de app, zojuist contact gehad met de klantenservice en lijkt op wereldwijde storing. Er was een mail vanuit de US gekomen dat er een flink aantal auto's uit apps zijn verdwenen. Gaat tot 72 uur duren waarschijnlijk. Nogmaals bevestiging altijd de access card bij je te hebben

Zo ver ik heb begrepen, hoef je toch geen internetverbinding te hebben om op de Model 3 met je telefoon weg te kunnen rijden? Dat gaat toch via bluetooth rechtstreeks van telefoon naar auto?
 
Dit is inderdaad wat er bedoeld wordt en niet wat @Houdimi zegt.
Thanks voor de verduidelijking. Vraag blijft: wat best te doen om 's ochtends bij vertrek een opgewarmde batterij te hebben. (Terug 30 min laden, zodat batterij op temperatuur is, of climate control gebruiken zonder
ik begrijp je niet helemaal, denk ik...

Bij de S of X is er inderdaad een externe verwarmingsweerstand in het conditioneringscircuit.
Die weerstand werkt door er een stroom door te sturen.

De drie heeft inderdaad geen weerstand , en wordt de batterij zelf opgewarmd door een stroom te sturen door motor en batterij. Hierdoor waren batterij en motor op, en via het conditioneringscircuit wordt het geheel opgewarmd.
Uiteindelijk wordt de electrische energie omgezet in warmte.
Resultaat is hetzelfde.
Maakt het dan wat ?
Of heb ik iets niet goed begrepen?
thx.
Aangezien ik hier al meermaals gelezen heb dat 's ochtends de eerste km's het verbruik hoger liggen gezien de batterij eerst moet opwarmen, was mijn vraag hoe je dit best kan omzeilen (lees: de batterij opwarmen voor vertrek) gezien met de model 3 de "Range mode" niet mogelijk is. Hopelijk is de vraag nu duidelijker? :D
 
Thanks voor de verduidelijking. Vraag blijft: wat best te doen om 's ochtends bij vertrek een opgewarmde batterij te hebben. (Terug 30 min laden, zodat batterij op temperatuur is, of climate control gebruiken zonder

Aangezien ik hier al meermaals gelezen heb dat 's ochtends de eerste km's het verbruik hoger liggen gezien de batterij eerst moet opwarmen, was mijn vraag hoe je dit best kan omzeilen (lees: de batterij opwarmen voor vertrek) gezien met de model 3 de "Range mode" niet mogelijk is. Hopelijk is de vraag nu duidelijker? :D

Aan de stekker houden en als je wakker wordt (of bijvb 15-20 min voor vertrek) even je limiet iets optrekken zodat de auto gaat laden. Dan laadt hij nog wat bij en warmt hij de accu op indien deze onvoldoende warm is.