Het valt me op dat er vrij weinig wordt gesproken over auto pilot de laatste tijd. En dan bedoel ik de kwestie: "compensatie" na aanleiding initiële prijsdaling M3 voor de "early birds".
Ik schrijf deze post, om even jullie even op de hoogte te stellen van de situatie die volgens mij gaande is bij Tesla. Voor de mensen die wachten op gratis AP, terwijl er grote kans is, dat jullie wachten op niks.
Ik wil de discussie niet weer oplaaien van: "Je ging akkoord met de verkoopprijs" of "wees blij met wat je hebt".
Ik zelf wil het graag bij de feiten houden en dat is dat er geruchten rondgingen, vlak na de aankondigen prijsdalingen, dat mensen die al reeds een M3 hebben mogen ontvangen, een tegemoetkoming konden verwachten in de vorm van gratis AP. De nieuwe "kale" slimme adaptive CC versie dus.
Sommigen hebben schriftelijk bevestiging ervan. Anderen niet. Communicatie vanuit Tesla was dat het "afwachten" was. Zal wellicht te maken hebben met de doorvoering van het systeem naar aanleiding van zowel prijsveranderingen alsook nieuwe vormen van AP en/of FSD, was van mijn gedachte. Mij werd destijds verteld dat ze dit handmatig in het systeem één voor één moeten aanzetten en dat AP dan OTA wordt geactiveerd.
Aangezien ik maar niet werd terug gebeld voor de op- en aanmerkingen die ik had bij de aflevering en de afgelopen periode sinds ik de auto in bezit heb, ging ik zelf maar bellen. Ik zou namelijk binnen 2 weken worden opgebeld door de dichsbijzijnde SEC en dan zou alles achteraf nog gefixt worden. Zie mij problemen -> Storingen - Problemen Model 3
Dus heb ik afgelopen dinsdag gebeld. Afspraak gemaakt voor over 2 weken en ik ga een Tesla loaner krijgen volgens de helpdesk. Prima.
Of ik nog andere vragen had.
Kwestie van AP op tafel gebracht en ik werd doorverbonden.
De volgende meneer wist waar ik het over had en wilde mij duidelijk maken dat gratis AP ter compensatie niet aan de orde was. Deze belofte was een vorm van slechte communicatie en hij verwees naar de blog op Tesla.com van "Elon Musk" (in zijn woorden), waarin wordt gezegd dat de "early birds" compensatie krijgen in de zin van AP en/of FSD voor de helft van de aanschafwaarde. Deze blog dateert van 1 maart.
Ik was onaangenaam verrast met de houding en reactie van deze meneer en hield voet bij stuk. Dat dit geen manier van bedrijfsvoering is en dat ik zelf als ondernemer, ook niet zo omga met mijn klanten. Ik heb namelijk ook een schriftelijke bevestiging (gedateerd 2 maart). Meerdere keren probeerde deze meneer mij af te wimpelen met hetzelfde riedeltje, namelijk een verwijzing naar het blog.
Ik heb aangegeven ontevreden te zijn met de reactie en iemand hoger op te willen spreken en weer werd ik doorverbonden. De volgende Tesla medewerker, de Higher Up, noem ik maar even, probeerde met hetzelfde verhaal te komen. Toen ik aangaf dat ik dit al meerdere keren had gehoord van de vorige collega en ook nog eens aangaf dat ik een schriftelijke toezegging had, wilde de Higher Up in kwestie dit wel even met eigen ogen zien. Ik werd even in de wacht gezet en toen kwam meneer terug met inderdaad de erkenning dat de desbetreffende toezegging te zien was in de outbox.
Vervolgens werd mij verteld dat ik binnen 2 dagen hierover wordt teruggebeld, maar de kans dus wel groot is dat ik toch wel zou krijgen aangezien ik het zwart op wit toegezegd heb gekregen.
Woensdag ging voorbij alsook donderdag. Geen belletje.
Verbaasd was ik niet. Als ik iets heb geleerd de afgelopen maanden, is dat ik zelf achter dingen aan moet gaan als het om Tesla gaat. Vrijdagochtend hing ik weer aan de telefoon om de Higher Up te pakken te krijgen.. 3x doorverbonden en uiteindelijk een mevrouw aan de lijn die de desbetreffende Tesla Medewerker even te pakken kon krijgen (hij had het kennelijk heel druk, meetings e.d). Deze meneer keek blijkbaar eventjes mee, zag dat het om mij ging, en gaf door aan de mevrouw die ik aan de lijn had, dat ik dus inderdaad AP ga krijgen. Uiteraard met hetzelfde verhaal: "..even afwachten tot het in het systeem is verwerkt."
Nogmaals gevraagd om schriftelijk bevestiging en later in de middag ook ontvangen. Ik heb nu dus 2x een schriftelijk bevestiging.
Ik weet niet of ik hier een uitzondering in ga worden, of dat anderen dit ook krijgen. Maar ik dacht, ik deel dit verhaal toch even. Voor degene die geen schriftelijke bevestiging hebben, hoop ik het beste. Maar ik ben bang, dat als je geen schriftelijke bevestiging hebt , je toch een stuk zwakker in de schoenen staat.
Mij ging het uiteindelijk niet om het geld, de helft van de aanschafwaarde kan ik best betalen, ik was eigenlijk gewoon van plan de volle pond te betalen, echter wel na aflevering (en eventueel na proefperiode), ivm bijtellingsverhaal. Het ging mij nu om het principe en dat is dat een belofte een belofte is. Bij de yearly earnings call werd notabene gezegd hard te werken aan (klanten)service, en dit was verre van dat. De staat van de auto bij aflevering en de gebreken die later nog zijn geconstateerd, zie ik als Tesla eigen en zie ik nog door de vingers. In de hoop dat ze dit keurig oplossen. Deze kwestie wilde ik echter niet opgeven.
View attachment 387245
Wanneer is jouw levering geweest? Voor 1 maart? Vanuit mijn LM en ook Leaseplan wordt in ieder geval nog volgehouden dat we AP krijgen omdat we oude prijs hebben en levering na 1 maart.