Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
210 volt is wel dusdanig laag dat ik even zou checken of dat wel allemaal lekker in elkaar zit. Het is een vrij forse spanningsval van +/- 20 volt en dat kan het gevolg zijn van slechte contacten cq. hitte opbouw in een contact en daarmee mogelijk risico op brandgevaar (of minder erg: een gesmolten stopcontact of een weggefikte lasdop ergens in je huis)

Klimt het voltage erg omhoog wanneer je 'm op 5A zet?
Thx. Bij de stekker zelf wordt niets warm. Lauw is bijna al t veel gezegd. Ik gebruik ook nog een korte verlengsnoer. Ook daar niets warm.

Met die 5A moet ik nog ff testen. Soms ook 207 volt.
 
20V x 13A = 260 W. Dat is veel warmte als die zich in een wandcontactdoos (stopcontact) of een andere aansluiting ontwikkelt, maar verwaarloosbaar over een lengte van tientallen meters koperdraad. In ieder geval even voelen aan de bereikbare delen of zich daar iets voordoet. Ik heb een maand lang op 208V geladen, voordat de driefase aansluiting er was. Verlies zat gewoon in de lengte van de bedrading. Nu is het nagenoeg 230V, met misschien wat overdreven zwaar uitgevallen bekabeling. (Exacte dikte van de draad weet ik niet meer, maar ik vroeg de installateur daar niet op te beknibbelen.)
 
20V x 13A = 260 W. Dat is veel warmte als die zich in een wandcontactdoos (stopcontact) of een andere aansluiting ontwikkelt, maar verwaarloosbaar over een lengte van tientallen meters koperdraad. In ieder geval even voelen aan de bereikbare delen of zich daar iets voordoet. Ik heb een maand lang op 208V geladen, voordat de driefase aansluiting er was. Verlies zat gewoon in de lengte van de bedrading. Nu is het nagenoeg 230V, met misschien wat overdreven zwaar uitgevallen bekabeling. (Exacte dikte van de draad weet ik niet meer, maar ik vroeg de installateur daar niet op te beknibbelen.)

Nouja, dat hangt dan wel af van de dikte van de kabel. Als ik naar mijn situatie kijk, ik heb 20 meter in de kruipruimte liggen (van groepenkast naar laadpaal) en dan nog 7,5 meter van de laadkabel zelf. Dus een kleine 30 meter. Voltage in de auto blijft netjes ~230V (gemiddeld 1 a 2 volt drop t.o.v. gemeten waarde in de groepenkast).

Ik heb een keer nav. een ander draadje hier gemeten.. Ik heb toen 75 meter aan kabelhaspels aan elkaar geknupt (allemaal 1.5mm2) en gekeken of ik nog kon laden. Dat lukte net wel / net niet met 13 ampere. Bleef ~200V over, en 200V is de grens waarop Tesla stopt met laden.

20 volt verlies vind ik dan wel fors uit een regulier stopcontact.
 
210 volt is wel dusdanig laag dat ik even zou checken of dat wel allemaal lekker in elkaar zit. Het is een vrij forse spanningsval van +/- 20 volt en dat kan het gevolg zijn van slechte contacten cq. hitte opbouw in een contact en daarmee mogelijk risico op brandgevaar (of minder erg: een gesmolten stopcontact of een weggefikte lasdop ergens in je huis)

Klimt het voltage erg omhoog wanneer je 'm op 5A zet?
Als ik de auto op 5A zet, dan gaat aantal volts naar circa 220.

Wat leer ik daar van...? Ik heb hier geen verstand van, maar leer graag.
 
Als ik de auto op 5A zet, dan gaat aantal volts naar circa 220.
Wat leer ik daar van...? Ik heb hier geen verstand van, maar leer graag.

Als ik even de aanname doe dat het voltage dat bij je huis binnenkomt 230V is dan verlies je dus daadwerkelijk 260W aan warmte:
20V x 13A = 260W. Zelfs bij "slechts" ~10V vind ik het al een fors verschil als je geen gebruik maakt van lange kabels / haspels, etc.

Dat bij 5A vs 13A het voltage toch behoorlijk omhoog klimt is een indicatie dat de verbinding slecht is.

Ergens in de aansluitingen tussen je groepenkast en dat stopcontact wordt er iets heel erg warm.

260W aan warmte is veel en is genoeg om brandgevaarlijk te zijn. Ik zou dat stopcontact niet langer gebruiken.
 
661A05AA-EC5F-459E-A258-7E4AC3DA42A5.jpeg
Auto opgehaald

Paar kleine krasjes
Spoiler ontbreekt ook

Mijn stuur piept wel lichtjes als ik er meer dan kwartslag aan draai. Nog mensen die dit hebben? Is dit omdat hij nieuw is. Ik heb 15km op de teller staan
 
Sinds vrijdag aan het bellen om FSD te activeren. Op dit moment nog geen autopilot. Ik heb verschillende bedragen gehoord, van EUR2644 tot EUR9700 (en alles er tussen in, EUR3200, EUR3600, USD5000). Niemand die mij het exacte bedrag kan vertellen.

Zojuist eindelijk iemand te pakken gekregen die vertelde dat ik het beste tot 1 april kan wachten. Dan komt er "iets" in NL, wat in dit stadium gecommuniceerd kan worden. Ik wacht dus tot maandag en bel dan maar weer...Iemand een idee wat dit "iets" kan zijn>

Hoe moeilijk kan het zijn voor sales om een bedrag te noemen en geld te verdienen? Vreemd....
 
  • Informative
Reactions: Odie
Sinds vrijdag aan het bellen om FSD te activeren. Op dit moment nog geen autopilot. Ik heb verschillende bedragen gehoord, van EUR2644 tot EUR9700 (en alles er tussen in, EUR3200, EUR3600, USD5000). Niemand die mij het exacte bedrag kan vertellen.

Zojuist eindelijk iemand te pakken gekregen die vertelde dat ik het beste tot 1 april kan wachten. Dan komt er "iets" in NL, wat in dit stadium gecommuniceerd kan worden. Ik wacht dus tot maandag en bel dan maar weer...Iemand een idee wat dit "iets" kan zijn>

Hoe moeilijk kan het zijn voor sales om een bedrag te noemen en geld te verdienen? Vreemd....

Q2 begint op 1 april en zullen ze wel eea bedacht hebben om de orderboeken weer vol te schrijven, hopelijk oa het bestelbaar maken van de LR RWD
 
  • Funny
Reactions: Julius
Dat kan dus niet, zie reactie van
Sinds vrijdag aan het bellen om FSD te activeren. Op dit moment nog geen autopilot. Ik heb verschillende bedragen gehoord, van EUR2644 tot EUR9700 (en alles er tussen in, EUR3200, EUR3600, USD5000). Niemand die mij het exacte bedrag kan vertellen.

Zojuist eindelijk iemand te pakken gekregen die vertelde dat ik het beste tot 1 april kan wachten. Dan komt er "iets" in NL, wat in dit stadium gecommuniceerd kan worden. Ik wacht dus tot maandag en bel dan maar weer...Iemand een idee wat dit "iets" kan zijn>

Bizar he, exact dit maak ik dus ook mee. Mensen aan de lijn, op de interwebs, bij Delivery en in het Sec zeggen allemaal wat anders.

Maar er komt *iets* aan op 1 april. Nou dan gaat Elon aankondigen dat FSD voor iedereen gratis is..... OH NEE TOCH NIET, aprils fools.
 
  • Funny
Reactions: Johan4444