Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil graag een hondendeken voor de achterbank van de Model3 kopen. Ergens heb ik er 1 gezien die specifiek is voor de Model3, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij was hij van Tesla zelf. Iemand ervaring mee? Iemand tips? Ik heb al gezocht op dit forum voordat ik de vraag stelde, maar kon niets relevants vinden, dus vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Ik heb deze via Tesland @Herbie65
 

Attachments

  • E7BD5A16-2C9D-4790-A5D6-6D260DC51871.jpeg
    E7BD5A16-2C9D-4790-A5D6-6D260DC51871.jpeg
    476.6 KB · Views: 217
  • 4841DF5B-991F-437E-ABE4-9B48CE209B31.jpeg
    4841DF5B-991F-437E-ABE4-9B48CE209B31.jpeg
    413.1 KB · Views: 88
  • E8EFCB2B-5CD7-4D6D-8581-F6EDDAD12CFC.jpeg
    E8EFCB2B-5CD7-4D6D-8581-F6EDDAD12CFC.jpeg
    478.6 KB · Views: 76
  • Like
Reactions: RobPet
Ik was eten dus ik heb de charge cyclus niet van dichtbij gezien. Hij begon traag toen we wegliepen.

Het was witte damp maar geen pure stoom. Daar was het te dik voor. Ik gok dat het iets glycol achtige was, het deed me denken aan een rookmachine en dat werkt ook door glycol te verdampen.

Beetje slechte opname, want het was stikdonker waar ik stond (10 meter van de linker stall).

Arjan van der Oest on Instagram: “My brand new Tesla Model 3 started hissing and smoking violently right after its first supercharging session in Zevenaar, The Netherlands.…”

Het lijkt me zeker niet goed inderdaad.
Weet je inmiddels al meer? Staat hij bij Tesla nu?
 
Nee, hij is vanmorgen bij Tesla aangekomen en hij heeft daar al die tijd idle buiten gestaan. Rond 17:00 even gebeld en ze waren er niet aan toegekomen.

Wel even wat lopen rondsnuffelen: in de M3 zit een groot lagedruk koel/verwarmcircuit waarvan een mooie weergave hier:

)

Deze loopt zowel langs de batterij, de motoren en de airco onderdelen (compressor, verdamper, condensor) en is gevuld met glycol (wat kookt bij 200 graden). Het koelcircuit zal zorgen dat de temperatuur van de batterij tijdens het superchargen niet boven de 45 graden uit komt (bron: Watch Tesla's battery thermal management in action while Supercharging), bij hogere temperaturen zal het BMS de snelheid van laden verlagen. Ergo: de glycol zou nooit op (pak hem beet) meer dan 50 graden moeten uitkomen en kan al helemaal niet koken. Aangenomen dat de rook die ik zag vanuit het koelsysteem kwam dan kan dat geen gevolg zijn van kokende glycol.

Hieruit maak ik op dat er mogelijk een lek in het koelsysteem is ontstaan en dat het op een heet onderdeel terecht is gekomen dat heet genoeg was om deze rook te veroorzaken. Maar: welk onderdeel dan? De batterij is niet heet genoeg, de motor zou niet heet genoeg moeten zijn (stond al 20 minuten stil). Over de cabin heater ben ik nog niet uit, ik lees her en der dat er gewoon een gloeispiraal in zit voor als de drivetrain niet voldoende warmte kan leveren, maar ik lees ook elders dat er puur verwarmt wordt door de motor wamte te laten opwekken terwijl hij stil staat (door een non-productief electrisch signaal door de motor te sturen).

Tijdens het laden zaten we te eten en vijf minuten voordat we naar de auto liepen heb ik de verwarming op 20 graden gezet. Ik kan me voorstellen dat de Tesla dan warmte genereert via de motor, maar dat zou ook niet heet genoeg moeten zijn om glycol zo in rook om te zetten. Zou er dan glycol in de heater op de spiraal terecht zijn gekomen? Dan had de rook voornamelijk direct in de cabine moeten komen denk ik? Uiteindelijk kwam daar wel iets van rook in, maar het merendeel kwam uit het frunk gebied, rechts voor. Dat is overigens ook de plek waar de hete aanvoer naar de condensor zit...

Vooralsnog dus een raadsel, momenteel verdenk ik het koelcircuit maar de modus operandi is me nog volslagen onduidelijk.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL and jorisee
Ik had eerder al wat in het supercharger topic gezet, maar het lijkt me hier meer op zijn plaats: mijn gloednieuwe Model3 begon vanavond minuten na m’n eerste echte supercharger sessie (14 naar 50% SoC, waarbij het vermogen opliep naar 90kW) in Zevenaar heftig te roken uit/onder de frunk en dat hield een minuut of 15 aan. Inmiddels tesla gebeld en die zagen op afstand geen foutmeldingen, maar wilden de auto toch afslepen.

Doet mij een beetje denken aan een defect koelsysteem waarbij een hoeveelheid koelmiddel is gelekt op iets heets? Ik zie een paar andere soortgelijke verhalen op de interwebs, zonder echt definitieve conclusie wat dit nou is.

Ik moet toegeven dat ik wel ff “brand, eruit!” dacht, niet een heel tof gevoel.

Bij mij dus ook. Ik moet weer terug naar het sec. Die mevrouw aan de telefoon vond het vreemd dat ik zonder inspectie was weggestuurd. Hij rookte overigens alleen na mijn eerste supercharger sessie.
Iemand anders met deze problemen?
 
Ik was eten dus ik heb de charge cyclus niet van dichtbij gezien. Hij begon traag toen we wegliepen.

Het was witte damp maar geen pure stoom. Daar was het te dik voor. Ik gok dat het iets glycol achtige was, het deed me denken aan een rookmachine en dat werkt ook door glycol te verdampen.

Beetje slechte opname, want het was stikdonker waar ik stond (10 meter van de linker stall).

Arjan van der Oest on Instagram: “My brand new Tesla Model 3 started hissing and smoking violently right after its first supercharging session in Zevenaar, The Netherlands.…”
Dat had ik ook
 
Nee, hij is vanmorgen bij Tesla aangekomen en hij heeft daar al die tijd idle buiten gestaan. Rond 17:00 even gebeld en ze waren er niet aan toegekomen.

Wel even wat lopen rondsnuffelen: in de M3 zit een groot lagedruk koel/verwarmcircuit waarvan een mooie weergave hier:

)

Deze loopt zowel langs de batterij, de motoren en de airco onderdelen (compressor, verdamper, condensor) en is gevuld met glycol (wat kookt bij 200 graden). Het koelcircuit zal zorgen dat de temperatuur van de batterij tijdens het superchargen niet boven de 45 graden uit komt (bron: Watch Tesla's battery thermal management in action while Supercharging), bij hogere temperaturen zal het BMS de snelheid van laden verlagen. Ergo: de glycol zou nooit op (pak hem beet) meer dan 50 graden moeten uitkomen en kan al helemaal niet koken. Aangenomen dat de rook die ik zag vanuit het koelsysteem kwam dan kan dat geen gevolg zijn van kokende glycol.

Hieruit maak ik op dat er mogelijk een lek in het koelsysteem is ontstaan en dat het op een heet onderdeel terecht is gekomen dat heet genoeg was om deze rook te veroorzaken. Maar: welk onderdeel dan? De batterij is niet heet genoeg, de motor zou niet heet genoeg moeten zijn (stond al 20 minuten stil). Over de cabin heater ben ik nog niet uit, ik lees her en der dat er gewoon een gloeispiraal in zit voor als de drivetrain niet voldoende warmte kan leveren, maar ik lees ook elders dat er puur verwarmt wordt door de motor wamte te laten opwekken terwijl hij stil staat (door een non-productief electrisch signaal door de motor te sturen).

Tijdens het laden zaten we te eten en vijf minuten voordat we naar de auto liepen heb ik de verwarming op 20 graden gezet. Ik kan me voorstellen dat de Tesla dan warmte genereert via de motor, maar dat zou ook niet heet genoeg moeten zijn om glycol zo in rook om te zetten. Zou er dan glycol in de heater op de spiraal terecht zijn gekomen? Dan had de rook voornamelijk direct in de cabine moeten komen denk ik? Uiteindelijk kwam daar wel iets van rook in, maar het merendeel kwam uit het frunk gebied, rechts voor. Dat is overigens ook de plek waar de hete aanvoer naar de condensor zit...

Vooralsnog dus een raadsel, momenteel verdenk ik het koelcircuit maar de modus operandi is me nog volslagen onduidelijk.


Ik heb de laadcyclus wel bijgehouden en bij mij is hij niet boven de 60kw uitgekomen. Toen ik wegreedt ging de fan enorm hard blazen. Het leek wel of hij opsteeg. Volgens het sec is het normaal dat dit gebeurd bij het laden. In het sec stond er op dat moment ook een te blazen die aan een twc hing.
Overigens toen het blazen ophieldt was ook de rook/damp weg. Ik had wel onder de frunk witte poederachtige deeltjes in en bij de naden. Er zat geen geur aan.
 
Ik heb de laadcyclus wel bijgehouden en bij mij is hij niet boven de 60kw uitgekomen. Toen ik wegreedt ging de fan enorm hard blazen. Het leek wel of hij opsteeg. Volgens het sec is het normaal dat dit gebeurd bij het laden. In het sec stond er op dat moment ook een te blazen die aan een twc hing.
Overigens toen het blazen ophieldt was ook de rook/damp weg. Ik had wel onder de frunk witte poederachtige deeltjes in en bij de naden. Er zat geen geur aan.

Bij mij ging het roken lang door, ook nadat de auto “uit” ging. Eenmaal op de sleper was het wel rustig.

Poeder heb ik niet gezien maar ook als dit eenmalig is/was dan mag tesla me even heeeeel stevig overtuigen dat het geen kwaad kan en wat het dan precies was. Want in de huidige staat heb ik geen vertrouwen in de auto.

Maar bij jou is er dus niets door het SeC gedaan?
 
Bij mij ging het roken lang door, ook nadat de auto “uit” ging. Eenmaal op de sleper was het wel rustig.

Poeder heb ik niet gezien maar ook als dit eenmalig is/was dan mag tesla me even heeeeel stevig overtuigen dat het geen kwaad kan en wat het dan precies was. Want in de huidige staat heb ik geen vertrouwen in de auto.

Maar bij jou is er dus niets door het SeC gedaan?
Nee dat was het meest vreemde.
Ik heb drie keer aangegeven dat het wel heel vreemd was bij zo’n service expert. Hij bleef volhouden dat hij in de woestijn had gestaan en dat het stof was. Raarrrrr. Ik heb aangegeven dat ik dat een vaag verhaal vond. Toen ging hij checken bij een technisch expert en die zei dat er niks was wat kon roken. Omdat hij maar relatief kort rookte en onderweg naar het sec er niks geks gebeurde ben ik naar huis gereden.
Had er ook mee te maken dat ik geen tijd meer had. Nu word ik dus uitgenodigd voor een nieuwe service bezoek.
 
Zakt de spanning tijdens het laden? (kun je volgen op het scherm -> rechtsonder bij M3) Wordt er iets warm? Deze 2 beveiligingen kunnen het vermogen reduceren of laden zelfs stoppen. Lange kabels en/of verlengkabels kunnen een oorzaak zijn.

hoi, heb mijn M3 donderdag mogen ophalen en wat rijdt die auto. Lees al wat langer geïnteresseerd het forum.
Ik heb echter hetzelfde probleem met mijn icu lader. Alleen duurt het bij mij hoogstens een minuut totdat hij van 16 naar 1 afzwakt. De icu heeft al 5,5 jaar geen problemen gegeven. Als ik het opladen stop met de app en weer start doet hij het een minuut en zwakt dan weer af. Er zit een 8 meter kabel aan. Zal een kortere kabel de oplossing zijn? zou het zonde vinden als ik de kabel inkort en dat is het probleem niet. Iemand enig idee? hoor graag
 
Het past niet volgens mij. Ik probeerde het de eerste keer bij de SuC en voelde me toen heel dom
De type 2 stekkers aan de omgebouwde stalls (dus die met 2 kabels) hebben een extra nokje waardoor deze niet in de inlet Model 3 passen. De stekkers aan de oude stalls met enkele kabels hebben dat nokje niet (geen enkele die ik gezien heb in ieder geval) en past wel in de Model 3, maar gaat niet opladen.
 
  • Like
Reactions: Odie
Ik zie hier afbeeldingen voorbijkomen van een model 3 die op 90 procent geladen is en 450 km aangeeft.

Nu heb ik een model 3p en laad deze zowel thuis als op het werk ook op na 90 procent.

Maar kom niet verder als 416 km klopt dit of doe ik iets verkeerd

Mvg

Eric
 
Last edited:
B5244BE8-D5EC-483C-82DB-BB2921468472.jpeg
Ik zie hier afbeeldingen voorbijkomen van een model 3 die op 90 procent geladen is en 450 km aangeeft.

Nu heb ik een model 3p en laad deze zowel thuis als op het werk ook op na 90 procent.

Maar kom niet verder als 416 km klopt dit of doe ik iets verkeerd

Mvg

Eric
Gisterenavond opgeladen tot 90% opgeladen.
Daarna meteen van de lader gehaald.
Vandaag de auto laten staan met het mooie weer, dus wel wat phantom drain op 24u

Nu na 24u van de lader dus 430km, meteen na het laden had ik 444 km