Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, mijn rokende Model3 is net gediagnostiseerd in Arnhem: de radiator is lek/defect en moet vervangen worden. Vervangende spullen zijn besteld maar ze konden me niet vertellen of het op voorraad is (hoezo niet, je kan WEL online autos verkopen maar kan je eigen mensen niet vertellen of er onderdelen ergens liggen?) en hoe lang het eventueel gaat duren, ook als de spullen uit de VS moeten komen. De Service man weigerde verder een stap harder te lopen, Tesla Sales Arnhem weigerde ook verantwoording te nemen en verwees terug naar Service en om een lang verhaal kort te maken: van een Netto Promotor hebben ze zojuist een Netto Distractor gemaakt. Wat een schandalig slechte vertoning, iemand schrikt zich het leplazarus met een rokende wagen na superchargen, als ik de verantwoordelijke bij Tesla was had ik al op de stoep gestaan met een bos bloemen, 1000 excuses en de belofte dat ik mijn wagen binnen een aantal dagen terug had OF een nieuwe wagen zou ontvangen.

Nee niet bij Tesla, je laat iemand gewoon in zijn sop (en rokende huurauto) gaar koken. Bedankt voor u geld, veel plezier van uw nieuwe wagen... NOT.

Hoe vervelend het voor jou (en iedereen die op service zit te wachten) ook uitpakt, feit is dat er ineens 2.000 auto's zijn uitgeleverd waarvan velen nu service nodig hebben. Om dat in perspectief te plaatsen, dat is het dubbele van wat VW aan Golfjes op de weg heeft gekregen in Nederland en die heb heel veel meer werkplaatsen ter beschikking.

Dus je kan de servicemedewerkers weinig verwijten. Die doen echt hun best wel, maar hebben gewoon te maken met een enorme piekdrukte waar de organisatie niet op berekend is.

Ik zou ze even de kans geven om het snel op te lossen en ik neem aan dat je ander vervoer hebt ontvangen...
 
Nou, mijn rokende Model3 is net gediagnostiseerd in Arnhem: de radiator is lek/defect en moet vervangen worden. Vervangende spullen zijn besteld maar ze konden me niet vertellen of het op voorraad is (hoezo niet, je kan WEL online autos verkopen maar kan je eigen mensen niet vertellen of er onderdelen ergens liggen?) en hoe lang het eventueel gaat duren, ook als de spullen uit de VS moeten komen. De Service man weigerde verder een stap harder te lopen, Tesla Sales Arnhem weigerde ook verantwoording te nemen en verwees terug naar Service en om een lang verhaal kort te maken: van een Netto Promotor hebben ze zojuist een Netto Distractor gemaakt. Wat een schandalig slechte vertoning, iemand schrikt zich het leplazarus met een rokende wagen na superchargen, als ik de verantwoordelijke bij Tesla was had ik al op de stoep gestaan met een bos bloemen, 1000 excuses en de belofte dat ik mijn wagen binnen een aantal dagen terug had OF een nieuwe wagen zou ontvangen.

Nee niet bij Tesla, je laat iemand gewoon in zijn sop (en rokende huurauto) gaar koken. Bedankt voor u geld, veel plezier van uw nieuwe wagen... NOT.
Zijn je 7 dagen al voorbij? ;-)
 
Nou, mijn rokende Model3 is net gediagnostiseerd in Arnhem: de radiator is lek/defect en moet vervangen worden. Vervangende spullen zijn besteld maar ze konden me niet vertellen of het op voorraad is (hoezo niet, je kan WEL online autos verkopen maar kan je eigen mensen niet vertellen of er onderdelen ergens liggen?) en hoe lang het eventueel gaat duren, ook als de spullen uit de VS moeten komen. De Service man weigerde verder een stap harder te lopen, Tesla Sales Arnhem weigerde ook verantwoording te nemen en verwees terug naar Service en om een lang verhaal kort te maken: van een Netto Promotor hebben ze zojuist een Netto Distractor gemaakt. Wat een schandalig slechte vertoning, iemand schrikt zich het leplazarus met een rokende wagen na superchargen, als ik de verantwoordelijke bij Tesla was had ik al op de stoep gestaan met een bos bloemen, 1000 excuses en de belofte dat ik mijn wagen binnen een aantal dagen terug had OF een nieuwe wagen zou ontvangen.

Nee niet bij Tesla, je laat iemand gewoon in zijn sop (en rokende huurauto) gaar koken. Bedankt voor u geld, veel plezier van uw nieuwe wagen... NOT.

Ai, wat vervelend om te horen Odie.

Ik kan je verklappen, niet alleen Tesla heeeft zulke waardeoze after sales.Mijn 2015 BMW 320D vatte vlam toen ik 150km/h op de autobahn reed,, in noodsituatie gekomen (gelukkig enkel materiele schade, had veel erger af kunnen lopen). Politie en brandweer reageerde "ach, wieder ein 3-er". Was dus veel vaker gebeurd. BMW waste hun handen in onschuld. Ik moest maar bewijzen dat BMW schuld was. Auto was volledig afgebrand en dus al het bewijs vernietigd. Twee maanden later riep BMW gelijkwaardige auto's terug wegens kans op brand. Rechtsvoor. Precies daar waar mijn auto begon te branden. Nooit meer iets van BMW gehoord, nog geen kaartje of iets...

Ik onderschrijf echter helaas ook de Tesla (after)sales. Al enkele weken aan het bellen om AP + EAP (AP1 + AP2/FSD) op mijn model 3 te krijgen.
Prijzen varieerde van 2644 euro tot 9700 euro. Net maar weer eens gebeld (zouden gister terugbellen, niks gehoord).
Laatste prijs: 11.300 euro. Ik schrok ervan.
Later belde sales terug, dat ze mij AP1 gratis konden aanbieden als goedmakertje (??) en AP2/FSD zou nog een additionele 7400 euro zijn.

AP1 mogen ze gratis installeren. AP2 bestel ik bij andere sales persoon, daarvan heb ik het zwart op wit dat het 3200 euro is.

Tja, 2000 auto's in een maand, lastig voor ze. Hadden ze kunnen voorzien en op voorbereid kunnen zijn, toch?
 
Hoe dan? Even tijdelijk tientallen extra werkplaatsen huren, volledig inrichten, personeel erbij?

Het zijn groeistuipen. En nogmaals, vaak wordt het toch netjes opgelost, alleen moet je daar de juiste persoon voor hebben.

Tuurlijk, ik chargeer wat. Ik verbaas mij echter nog steeds over het after sales gedeelte. Hoe moeilijk kan het zijn iets te verkopen wat over the air gaat? Makkelijker kun je je geld niet verdienen als je het mij vraagt...
 
Ai, wat vervelend om te horen Odie.

Ik kan je verklappen, niet alleen Tesla heeeft zulke waardeoze after sales.Mijn 2015 BMW 320D vatte vlam toen ik 150km/h op de autobahn reed,, in noodsituatie gekomen (gelukkig enkel materiele schade, had veel erger af kunnen lopen). Politie en brandweer reageerde "ach, wieder ein 3-er". Was dus veel vaker gebeurd. BMW waste hun handen in onschuld. Ik moest maar bewijzen dat BMW schuld was. Auto was volledig afgebrand en dus al het bewijs vernietigd. Twee maanden later riep BMW gelijkwaardige auto's terug wegens kans op brand. Rechtsvoor. Precies daar waar mijn auto begon te branden. Nooit meer iets van BMW gehoord, nog geen kaartje of iets...

Ik onderschrijf echter helaas ook de Tesla (after)sales. Al enkele weken aan het bellen om AP + EAP (AP1 + AP2/FSD) op mijn model 3 te krijgen.
Prijzen varieerde van 2644 euro tot 9700 euro. Net maar weer eens gebeld (zouden gister terugbellen, niks gehoord).
Laatste prijs: 11.300 euro. Ik schrok ervan.
Later belde sales terug, dat ze mij AP1 gratis konden aanbieden als goedmakertje (??) en AP2/FSD zou nog een additionele 7400 euro zijn.

AP1 mogen ze gratis installeren. AP2 bestel ik bij andere sales persoon, daarvan heb ik het zwart op wit dat het 3200 euro is.

Tja, 2000 auto's in een maand, lastig voor ze. Hadden ze kunnen voorzien en op voorbereid kunnen zijn, toch?

Ja dat AP/FSD verhaal is ook herkenbaar. Musk heeft allerlei verwachtingen veroorzaakt en uiteindelijk maken ze ook daar een grote bende van. Mijn interpretatie was dat ik AP gratis zou krijgen en voor 3200 kon upgraden naar FSD, in ruil voor het niet annuleren van mijn order na de eerste prijsverlaging. Helaas heb ik die mededeling alleen mondeling gehad, nooit op schrift.

En after sales: sorry dat ik het zeg, maar van een Europees merk als BMW verwacht ik het wel een beetje. Ik kom heel wat in de VS en customer intimacy ligt daar echt op een heel ander niveau dan hier in Nederland en Europa. Van Tesla had ik iets anders verwacht, zeker nadat een gloednieuwe M3 begint te roken en z'n berijder het gevoel geeft dat ie een gebraden kippetje wordt als ie niet snel uit stapt...

Maar goed zo zijn er meer dingen: laadkabels op (HOE DAN!?) en als je gaat vragen wanneer ze er weer zijn "weet ik niet meneer maar u bent niet de enige" als enige antwoord geven... Als je bij het SeC vragen gaat stellen en roept dat je wil betalen voor een AP upgrade (betalen, als in: omzet genereren, hallo, wake up Tesla) ook gewoon zeggen "ik weet het niet, we weten hier niets" (echt, letterlijk antwoord) geven. Auto's uitleveren met loshangende onderdelen of zoals bij mij: met ongebalanceerde wielen... Of krassen en die dan downplayen bij uitlevering...

En als toppunt nu een service medewerker die gewoon zegt "Wij kunnen ook niets, we zijn afhankelijk van Tesla", alsof hij zich verschuilt achter een leverancier maar feitelijk gewoon zegt dat ze intern nul komma nul aan communicatie doen.

Nee, dit is een deuk die Tesla niet snel meer uit mij krijgt...
 
Wat ik dan niet begrijp, is dat de M3P met dezelfde motoren (juist, toch?), dezelfde batterij, verlaagde vering (dus minder drag), en een spoiler die de weerstand met 2,3% verlaagt (volgens die site), toch minder range heeft.

Het enige negatieve qua verbruik zouden de banden kunnen zijn, maar wegen die echt op tegen de rest? En kan je die dan niet gewoon vervangen door de banden van een gewone AWD zodat je juist meer range hebt? (Ik vermoed uiteraard van niet, maar waarom dan niet?)
18" met Aero vs. 20" van de Performance zou ongeveer 13% verschil in gebruik moeten zorgen. Dit is wel gebaseerd op banden zoals die in de V.S. geleverd worden. Zie Tesla Range Table - Teslike.com

Volgens die tabel zou voor de P met 20" ongeveer 440 km range gelden en voor de LRD met 18" Aero 499 km. Een LRD met 19" zou ongeveer 450 km moeten hebben..

18" velgen passen niet op de performance versie (met plus-pakket), vanwege de remklauwen (vooral achter dacht ik). In de V.S. is de P een tijd met 18" Aero geleverd zonder de remklauw-upgrade

Misschien dat er aftermarket 18" te krijgen zijn die wel passen. Dan zou het verschil 8% kunnen zijn (het verschil tussen 18" + aero en 18" - aero zou ongeveer 5% bedragen). Dan zou je dus in theorie 476 km moeten kunnen halen. Als die aftermarkets evenveel wegen als de standaard 18" tenminste. De 18" Aero's zijn relatief licht en toch voldoende sterk om het zware gewicht van de auto te kunnen dragen..
 
Last edited:
Nou, mijn rokende Model3 is net gediagnostiseerd in Arnhem: de radiator is lek/defect en moet vervangen worden. Vervangende spullen zijn besteld maar ze konden me niet vertellen of het op voorraad is (hoezo niet, je kan WEL online autos verkopen maar kan je eigen mensen niet vertellen of er onderdelen ergens liggen?) en hoe lang het eventueel gaat duren, ook als de spullen uit de VS moeten komen. De Service man weigerde verder een stap harder te lopen, Tesla Sales Arnhem weigerde ook verantwoording te nemen en verwees terug naar Service en om een lang verhaal kort te maken: van een Netto Promotor hebben ze zojuist een Netto Distractor gemaakt. Wat een schandalig slechte vertoning, iemand schrikt zich het leplazarus met een rokende wagen na superchargen, als ik de verantwoordelijke bij Tesla was had ik al op de stoep gestaan met een bos bloemen, 1000 excuses en de belofte dat ik mijn wagen binnen een aantal dagen terug had OF een nieuwe wagen zou ontvangen.

Nee niet bij Tesla, je laat iemand gewoon in zijn sop (en rokende huurauto) gaar koken. Bedankt voor u geld, veel plezier van uw nieuwe wagen... NOT.

Minder als 1500 km erop/7 dagen? Gewoon terugbrengen en nieuwe bestellen !
Nieuwe poging nieuwe kansen.
 
Minder als 1500 km erop/7 dagen? Gewoon terugbrengen en nieuwe bestellen !
Nieuwe poging nieuwe kansen.

Gisteren was dag 7 en daarbij: Lease. Dat gaat Leaseplan echt niet zomaar pikken, ik heb een contract met hen en ik zij zijn de eigenaar van de wagen dus ik mag hem helemaal niet terug sturen. Helaas, als het een privé wagen was geweest dan was het een stuk makkelijker...
 
Gisteren was dag 7 en daarbij: Lease. Dat gaat Leaseplan echt niet zomaar pikken, ik heb een contract met hen en ik zij zijn de eigenaar van de wagen dus ik mag hem helemaal niet terug sturen. Helaas, als het een privé wagen was geweest dan was het een stuk makkelijker...

In dat geval: waarom spreek je Leaseplan dan niet aan? Want die zijn jouw contractpartner.
 
  • Like
Reactions: Odie
Werkt bij jullie de handleiding in de auto?

Het werkte prima toen ik de auto ontving, maar sinds een paar dagen zie ik niks verschijnen in het grote vlak wanneer je iets in de inhoudsopgave selecteert. Ik heb vanalles geprobeerd, de taal van de handleiding veranderd, een soft-reset door beide scrollwieltjes ingedrukt te houden, maar niks lijkt te helpen.
Heb je het rijdend of stilstaand geprobeerd? Als ik stil sta kan ik wel de handleiding openen. Tijdens het rijden niet. Het ophalen lijkt over internet te gaan dus een werkende internet verbinding zal ook aanwezig moeten zijn.
 
Heb ik gedaan. Ik kreeg serieus de vraag "en wat wil u dan precies dat wij voor u doen?".... Uiteindelijk heb ik ze zover dat ze een klacht gaan aanmaken bij Tesla, maar ik verwacht daar eigenlijk weinig van tbh.

Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik wel een slag erger dan hoe Tesla ermee omgaat. Want zij zijn verantwoordelijk daarvoor en kunnen zich niet achter Tesla verschuilen. Dat moeten ze maar weer met Tesla uitvechten.
 
Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik wel een slag erger dan hoe Tesla ermee omgaat. Want zij zijn verantwoordelijk daarvoor en kunnen zich niet achter Tesla verschuilen. Dat moeten ze maar weer met Tesla uitvechten.
Het komt erop neer dat het geld ik de pocket is en je als klant je mond mag houden. Zowel Tesla als LeasePlan gaan geen stap harder lopen.

Nouja misschien valt het mee en heb ik hem spoedig terug. En misschien niet.