Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
...
Verbruik neemt bij iedere auto exponentieel toe. 75% harder dan 100 km/u is minder dan een derde aan range. Natuurkunde. Geldt voor premium ook....

Klopt niet. Windweerstand "R" neemt toe met kwadraat van snelheid "v". Dus van 100 naar 175: R = 1.75 x 1.75 = 3.06. Echter: je rijdt per tijdvak "t" ook 1.75 keer zoveel kilometers. Als we dan nog veronderstellen dat een M3 motor over hele snelheid range zijn werk ongeveer even efficiënt doet, en dat bij deze snelheden de rolweerstand van de wielen te verwaarlozen is, dan is het effect op de verbruikte energie E evenredig met R / v, dus 1.75 x 1.75 / 1.75 = 1.75 keer zoveel energieverbruik bij 175 km/u ivm 100 km/u.

Dan zou je dus op ongeveer 400km / 1.75 = 228 km range uit moeten komen ...

Op Youtube staat een filmpje waarbij de range bij 150km/u en 120km/u vergeleken worden. De range verhoudt zich hierbij precies volgens de formule hierboven ...

Natuurkunde idd ...
 
Net hetzelfde zou ik denken? Je geeft je configuratie door aan je werkgever, die geeft dit door aan Tesla (of laat dit door de lease firma doen) en geeft dan de aankoopprijs door aan de lease maatschappij.

Net Alphabet gesproken maar zo eenvoudig is het niet, de leasemaatschappij moet alle data van het desbetreffende model krijgen incl prijs zodat ze kunnen gaan calculeren (verwachte kosten, verbruik, restwaarde etc) op basis daarvan kunnen ze een leaseprijs afgeven. Tesla moet die data verstrekken en ik begrijp dat Tesla daar niet heel erg goed in is ivm andere fabrikanten. En omdat de RWD een off menu auto is ben ik benieuwd of de data ook door Tesla gebracht gaat worden naar de leasemaatschappij.
 
AP voor iedereen gratis?? Het is included in de config nu ja, maar de basisprijs van de auto is wel weer terug omhoog gegaan.
Geloof dat het in totaal 500 euro voordeliger is nu t.o.v. laatste prijswijziging. Maar gratis niet ;)

M'n bestelling van 24 maart voor een M3P (zonder verdere opties) heeft geen prijsverschil met huidige model, maar toch zit AP inbegrepen als je nu zou bestellen. Zojuist even Tesla gebeld en kreeg net een bevestigingsmail dat ze AP hebben toegevoegd aan m'n bestelling. Heb niets hoeven bij te betalen.

Schermafbeelding 2019-04-15 om 15.36.24.png
 
  • Love
Reactions: widodh
Ook hier enorm benieuwd naar de LR-RWD + Silver Metallic variant. Voor zover ik weet verkopen ze die kleur niet meer ivm verminderen complexiteit bij de Tesla paint shop?
Wou morgen via mijn werkgever een bestelling plaatsen voor de LR-RWD, in ‘t zwart. Maar als Silver Metallic nog wel kan dan weet ik waar ik voor ga ;)
Rotterdam geeft aan dat Zilver niet kan. Is er geen verwarring met Midnight Silver?
 
Gewoon Brabantse provinciale wegen max 80kmph ;)
Ik ga toch echt denken dat er iets aan mijn m3 mankeert. Ik rij dezelfde Brabantse wegen en op een slakkengang met een ijzeren handrem op mijn rechtervoet, radio zacht, airco uit (zwetend in de auto) achter een bus of vrachtauto en haal dan eventjes 140 om uiteindelijk gemiddeld op 175/180 uit te komen. Ik ga weer gewoon rijden en wat vaker opladen want dit is ook niet meer leuk
 
Ik ga toch echt denken dat er iets aan mijn m3 mankeert. Ik rij dezelfde Brabantse wegen en op een slakkengang met een ijzeren handrem op mijn rechtervoet, radio zacht, airco uit (zwetend in de auto) achter een bus of vrachtauto en haal dan eventjes 140 om uiteindelijk gemiddeld op 175/180 uit te komen. Ik ga weer gewoon rijden en wat vaker opladen want dit is ook niet meer leuk
Mijn gebruik ligt gemiddeld rond 185, waarvan de helft van de rit (van 100 km) 130 km per uur is.
Staat vaak op 18 ingesteld met lvl 2 ventilatie (geen airco voor nu).
Vind rijplezier belangrijker dan lange range.. dus ik begin er steeds minder op te letten..
 
Ik ga toch echt denken dat er iets aan mijn m3 mankeert. Ik rij dezelfde Brabantse wegen en op een slakkengang met een ijzeren handrem op mijn rechtervoet, radio zacht, airco uit (zwetend in de auto) achter een bus of vrachtauto en haal dan eventjes 140 om uiteindelijk gemiddeld op 175/180 uit te komen. Ik ga weer gewoon rijden en wat vaker opladen want dit is ook niet meer leuk
Ik heb dezelfde ervaring; zelfs met 85 op de cruisecontrol met wind mee op de snelweg haal ik maar nipt het aangegeven bereik, geen airco of verwarming of iets aan. Alleen stoelverwarming en de verlichting, dat moet toch kunnen. Ben zo wel blij dat ik iig nog de LR versie heb, SR lijkt me echt een uitdaging op deze manier..
 
Ik heb dezelfde ervaring; zelfs met 85 op de cruisecontrol met wind mee op de snelweg haal ik maar nipt het aangegeven bereik, geen airco of verwarming of iets aan. Alleen stoelverwarming en de verlichting, dat moet toch kunnen. Ben zo wel blij dat ik iig nog de LR versie heb, SR lijkt me echt een uitdaging op deze manier..
Een model 3 Performance met 20" velgen heeft sowieso gemiddeld een ongeveer 12% hoger gebruik dan de Model 3 AWD met 18" aero. Zelfs een model 3 AWD met 19" velgen zou - vergeleken met die laatste - gemiddeld ongeveer 10% meer moeten gebruiken..