Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nieuw hier, hopelijk kan ik wat meer info krijgen. Heb me vorig jaar een hybride besteld, deze blijft echter iedere keer uitgesteld geraken en krijg er mijn buik vol van. Ondertussen is de wachttijd op de 3 blijkbaar serieus verminderd want toen niet het geval was en dus geen overweging voor mij.
Als ik nu echter die hybride annuleer, wordt de 3 eerste keuze. Ik heb echter een aantal vragen die wellicht al meermaals hier te sprake zijn gekomen maar die ik niet onmiddellijk terug kan vinden waarvoor mijn excuses!
1. Is de upgrade van de Performance meer dan alleen maar een computer die de wagen harder doet rijden en is het dat verschil waard tov de Long Range?
2. Ik zie hardware 2.5 en 3.0 Als ik deze maand een Long Range zou bestellen wanneer kan ik die realistisch gezien verwachten en is het dan nog een 2.5?
3. Iemand ervaring met het witte interieur. Is dat een risico of is de kwaliteit voldoende?
4. En wat met de prijzen van de autopilot? Dit weekend zag ik 5300, nu 6400?

Als er ergens een linkje is met duidelijke uitleg voor een newbie, thx!
 
Nieuw hier, hopelijk kan ik wat meer info krijgen. Heb me vorig jaar een hybride besteld, deze blijft echter iedere keer uitgesteld geraken en krijg er mijn buik vol van. Ondertussen is de wachttijd op de 3 blijkbaar serieus verminderd want toen niet het geval was en dus geen overweging voor mij.
Als ik nu echter die hybride annuleer, wordt de 3 eerste keuze. Ik heb echter een aantal vragen die wellicht al meermaals hier te sprake zijn gekomen maar die ik niet onmiddellijk terug kan vinden waarvoor mijn excuses!
1. Is de upgrade van de Performance meer dan alleen maar een computer die de wagen harder doet rijden en is het dat verschil waard tov de Long Range?
2. Ik zie hardware 2.5 en 3.0 Als ik deze maand een Long Range zou bestellen wanneer kan ik die realistisch gezien verwachten en is het dan nog een 2.5?
3. Iemand ervaring met het witte interieur. Is dat een risico of is de kwaliteit voldoende?
4. En wat met de prijzen van de autopilot? Dit weekend zag ik 5300, nu 6400?

Als er ergens een linkje is met duidelijke uitleg voor een newbie, thx!

Ik kan je enkel mijn mening geven (heb geen referentiemateriaal);

1. Grootste verschil is inderdaad software. Motor/accu is hetzelfde. Verder standaard 20 inch velgen, ander kleurtje remklauwen, spoilertje, streepje onder type aanduiding en (nog) harder onderstel.

2. Maakt niet uit of het 2.5 is of 3.0 (waarschijnlijk wel 3 tenzij ze nog ergens een oud vin nummer hebben rondslingeren) want als je naar FSD upgrade zijn de kosten hetzelfde met verschil dat de videokaart vervangen moet worden (inbegrepen) op een later tijdstip.

3. Ik vond het interieur wat te licht worden in het wit (door het panorama dak komt al veel licht en dat weerkaatst op wit de hele auto rond) maar men zegt dat het makkelijk schoon te houden is.

4. Klopt, is “aangegeven” door Elon eerder dat het duurder zou worden. Is bij deze gebeurd. Overigens zou ik op dit moment nog niet twijfelen over FSD of niet want het voegt niets toe (ik heb het). Ik verwacht dat het met een jaar of twee echt onderscheid kan gaan maken maar als je de auto leased zou ik het niet nemen. Kans is groot dat je er in jouw leasetermijn weinig gebruik van kan maken.

Hopelijk heb je hier iets aan en succes met je keuze :)!
 
1. Is de upgrade van de Performance meer dan alleen maar een computer die de wagen harder doet rijden en is het dat verschil waard tov de Long Range?
Ja. De RWD heeft één motor, de "gewone" AWD twee andere motoren (een radikaal verschillende maar oudere motor vooraan, een motor die lijkt op die van de RWD achteraan maar die minder vermogen levert). De Performance heeft de achtermotor van de RWD plus de frontmotor van de "gewone" AWD.

De verschillen zitten 'm in de achterste motor misschien niet in de electromotor zelf maar enkel in de inverter, maar het is zeker niet "enkel software" -- al moet je software inderdaad ingesteld staan op een "Performance" of de motor levert net even weinig als op een AWD.

Met andere woorden, je kunt een "P" 'onderklokken'' tot een AWD, maar je kunt niet met wat software van een AWD een P maken (toch niet als je wilt dat op termijn je wagen blijft rijden). Als je natuurlijk een "formule 1" wagen (als we een goede kans maken dat hij pas na een dagje op een track kapot gaat is het OK) zou willen zou je het misschien kunnen, maar ik wil dan alvast die achtermotor plus inverter niet van je kopen, ;-).

2. Ik zie hardware 2.5 en 3.0 Als ik deze maand een Long Range zou bestellen wanneer kan ik die realistisch gezien verwachten en is het dan nog een 2.5?
Men fluister me dat voor huidige bestellingen de levertermijn al juli/augustus is. Die wagens zouden al HW3 hebben, maar niet dat je er nu al iets aan hebt. Als je HW2.5 hebt en je hebt FSD gekocht dan krijg je op termijn een HW3 upgrade.

3. Iemand ervaring met het witte interieur. Is dat een risico of is de kwaliteit voldoende?
Het synthetische "leder" is vrij makkelijk af te wassen. Of je het een risico vindt of niet is erg persoonlijk.

4. En wat met de prijzen van de autopilot? Dit weekend zag ik 5300, nu 6400?

De AP zit nu enkel in de prijs van de SR+, AWD en P modellen, wat het prijsverschil tussen de LR en AWD erg verkleind heeft als je ook AP en evt. FSD wilt (want je moet nu €3200 extra betalen voor de AP op de LR). Vanaf 1 mei is de aparte FSD-optie ook wat duurder geworden.

Prijzen bij Tesla schommelen nogal volgens wat ze net wíllen verkopen, wat afhangt van hun productieschema en waar de flessenhalsen zit. Bij andere constructeurs wordt je daarvan geïsoleerd door schommelende kortingspercentages die je kunt losweken, bij Tesla dus niet.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Koetje and Hannes85
Ja. De RWD heeft één motor, de "gewone" AWD twee andere motoren (een radikaal verschillende maar oudere motor vooraan, een motor die lijkt op die van de RWD achteraan maar die minder vermogen levert). De Performance heeft de achtermotor van de RWD plus de frontmotor van de "gewone" AWD.

De verschillen zitten 'm in de achterste motor misschien niet in de electromotor zelf maar enkel in de inverter, maar het is zeker niet "enkel software" -- al moet je software inderdaad ingesteld staan op een "Performance" of de motor levert net even weinig als op een AWD.

Met andere woorden, je kunt een "P" 'onderklokken'' tot een AWD, maar je kunt niet met wat software van een AWD een P maken (toch niet als je wilt dat op termijn je wagen blijft rijden). Als je natuurlijk een "formule 1" wagen (als we een goede kans maken dat hij pas na een dagje op een track kapot gaat is het OK) zou willen zou je het misschien kunnen, maar ik wil dan alvast die achtermotor plus inverter niet van je kopen, ;-).

erg benieuwd waar je deze wijsheid vandaan haalt want Elon zegt zelf dat de P identiek is aan de AWD (om het beter te verkopen zegt hij dat enkel de “best geteste motoren” uit de AWD lijn in de P gelepeld worden). Daarbij zijn er gevallen bekend van model 3’s die geboren zijn als AWDs maar omgecat zijn naar P...;

“They are exactly the same car. My Performance Model 3 was born a regular black AWD with Autopilot. I have the original window sticker to prove it. It was upgraded to performance and Autopilot removed before I took delivery.”

Model 3 AWD vs Performance longevity : teslamotors
 
De inverter _is_ verschillend in specificaties en de assembly draagt dan ook een ander serienummer. Wat niet betekent dat je die niet zou kunnen "overklokken", natuurlijk, maar of die het dan houdt...

Je hebt gelijk dat de inverteren intern dezelfde bouw zou kunnen hebben, natuurlijk, en dat ze het partnummer via binning aanwijzen. Het hangt er allemaal van af wat je “hetzelfde” wilt noemen.

Ik sluit trouwens niet uit dat sommige P (of RWD) drive trains als AWD worden verkocht na software-nerfen, als ze wat te veel "P"/"RWD" drive trains en niet genoeg "AWDs" hebben geproduceerd voor de mix die verkocht werd.

Daarvan zou je uiteraard wel terug een P van kunnen maken, al zou je net evenmin garantie hebben tenzij het Tesla is die het doet. Dat zou _altijd_ zo zijn als alle drive trains inderdaad die van de RWD zijn.
 
Last edited:
Neen, dat zeg ik net níet.

Als je een AWD achterste drive train neemt dan weet je niet of die het na een cat nog lang doet, als je een P neemt dan garandeert Tesla dat die het wel doet op de vermogens-specificaties van een P.

Natuurlijk, dat vermogen is niet méér dan in de enkele motor van een RWD, dus zo moeilijk is het niet — je kan het bezwaarlijk een "cat" noemen gezien het aantal RWDs, die op die ene motor ook wel best pittig rijden.

Of de AWD drive train inderdaad echt minder kan is niet geweten, enkel dat het partnummer aangeeft dat er een verschil in rating is.
 
Last edited:
Volgens mij klopt dit niet. De P en Non-P zijn qua motoren identiek. De voorste motor is een inductie motor die voor de instant acceleratie zorgt. De achterste motor is een permanent magneet motor welke bij de Non-P softwarematig gelimiteerd is. Op de onderdelenlijst staat voor de long range modellen (RWD, AWD en P) maar 1 type achtermotor. Dus bij een defecte motor krijgen alle 3 modellen dezelfde motor als vervanging.

Bij de RWD ontbreekt de inductiemotor op de voorwielen.

Elon Musk heeft ooit getweet dat de motoren voor de P worden gebinned voor piek prestaties. Misschien is dit waar maar vermoed zelf een marketings praatje om de sales voor de P modellen te verhogen. Het klinkt immers super vet dat jouw auto geselecteerd is voor de beste hardware. Waar betaal je dan wel extra voor? Grotere velgen, andere veren (1 cm lager), grotere remschijven + klauwen en het in bezit zijn van het snelste topmodel. Denk dat de kostprijs van de AWD en AWD-P bijna gelijk is. Die 10.000 extra is een stukje zekerheid voor Tesla mochten de motoren of accu het begeven van de zwaardere belasting van de P modellen.

Er zijn in Amerika ook een aantal AWD modellen geleverd met per ongeluk toch de P software. Zie Amerikaanse fora.
 
  • Like
Reactions: Hannes85
Ja.
De verschillen zitten 'm in de achterste motor misschien niet in de electromotor zelf maar enkel in de inverter, maar het is zeker niet "enkel software" -- al moet je software inderdaad ingesteld staan op een "Performance" of de motor levert net even weinig als op een AWD.

Men fluister me dat voor huidige bestellingen de levertermijn al juli/augustus is. Die wagens zouden al HW3 hebben, maar niet dat je er nu al iets aan hebt. Als je HW2.5 hebt en je hebt FSD gekocht dan krijg je op termijn een HW3 upgrade.

Het synthetische "leder" is vrij makkelijk af te wassen. Of je het een risico vindt of niet is erg persoonlijk.

De AP zit nu enkel in de prijs van de SR+, AWD en P modellen, wat het prijsverschil tussen de LR en AWD erg verkleind heeft als je ook AP en evt. FSD wilt (want je moet nu €3200 extra betalen voor de AP op de LR). Vanaf 1 mei is de aparte FSD-optie ook wat duurder geworden.

Bedankt Sixela & Hannes85!
Concreet is de Long Range een Dual Motor All-Wheel Drive die minder krachtig is maar ruim voldoende en kan ik het dar bij houden.

Het wit wordt misschien TE ... ik dacht in combinatie met een zwarte wagen dat dit mogelijk wel iets zou hebben. Maar wat bedoel je met synthetisch... geen echt leder dus?

De leveringstermijn zou dus een probleem kunnen worden. Mijn hybride is al een klein jaar geleden besteld en was beloofd voor mei maar wordt nu wellicht okotber-november en juli is mijn deadline

Ik zie al die opties AP, SR+ etc nergens. Ik zie enkel de SR+ en de LR die ongeveer 10K duurder is maar erna als optie zie ik enkel de buitenkleur, velgen, kleur interieur en de FSD. Zou een wagen zijn die ik koop en waarmee ik 4 of 5 jaar rij en die dan naar de vrouw gaat. Dus wel of nit die FSD nemen?
 
Bedankt Sixela & Hannes85!
Concreet is de Long Range een Dual Motor All-Wheel Drive die minder krachtig is maar ruim voldoende en kan ik het dar bij houden.

Het wit wordt misschien TE ... ik dacht in combinatie met een zwarte wagen dat dit mogelijk wel iets zou hebben. Maar wat bedoel je met synthetisch... geen echt leder dus?

De leveringstermijn zou dus een probleem kunnen worden. Mijn hybride is al een klein jaar geleden besteld en was beloofd voor mei maar wordt nu wellicht okotber-november en juli is mijn deadline

Ik zie al die opties AP, SR+ etc nergens. Ik zie enkel de SR+ en de LR die ongeveer 10K duurder is maar erna als optie zie ik enkel de buitenkleur, velgen, kleur interieur en de FSD. Zou een wagen zijn die ik koop en waarmee ik 4 of 5 jaar rij en die dan naar de vrouw gaat. Dus wel of nit die FSD nemen?
Wat voor hybride heb je besteld? Heb in zowel de AWD als AWD-P gereden. Beide auto's zijn bizar snel maar vanaf 40-50 km/h kon ik zelf geen verschil in performance meer ontdekken. Vanaf 0 merk je dat de Performance duidelijk sneller weg is. De AWD voelt dan enigszins gelimiteerd aan en er lijkt een kleine vertraging in de eerste versnelling te zitten. Deze vertraging merk je dus niet als de auto al in beweging is (bijvoorbeeld inhalen op 80 wegen).

Nog een interessant filmje waar dit verschil ook duidelijk terug komt:
 
  • Like
Reactions: Koetje
Elon Musk heeft ooit getweet dat de motoren voor de P worden gebinned voor piek prestaties.

Dat is alvast een marketingpraatje: de specificaties over geleverd vermogen van de achterste motor van de P overtreffen die van de RWD LR niet, en daar zijn er wel genoeg van ;-).

Wat de niet weten is of *sommige* AWD-achtermotoren zoiets niet aankunnen. Op langere termijn zit dat wel snor, tenzij er meer SR+ worden verkocht en men voor die wagen een ‘mindere’ motor gaat maken die fysiek verschillend is, en die dan ook vanaf dan in de AWD wordt gemonteerd. Het huidige gamma geeft Tesla heel wat speelruimte ongeacht van hoe de hardware er nú uitziet.

Wat betreft vervangen: uiteraard heb je daar geen twee opties voor nodig. Van een P een AWD maken is makkelijk via software.
 
Last edited:
Ik zie al die opties AP, SR+ etc nergens. Ik zie enkel de SR+ en de LR die ongeveer 10K duurder is

€5200 als je voor meer bereik bent bereid de AP achterwege te laten; dan heb je enkel "gewone" Cruise Control met vaste snelheid.

Zou een wagen zijn die ik koop en waarmee ik 4 of 5 jaar rij en die dan naar de vrouw gaat. Dus wel of nit die FSD nemen?
Gezien het momenteel klein verschil tussen FSD bij bestelling en FSD achteraf zou ik dat laten tenzij je nu al auto lane change moét hebben (of navigatie op Autopilot op autostrade, al werkt dat nog niet in België).

De vraag is eerder: nu wel een SR+ met minder bereik om later voor minder geld FSD te hebben, of toch een LR zonder AP (waar later FSD erbij nemen nog duurder wordt)?
 
Het wit wordt misschien TE ... ik dacht in combinatie met een zwarte wagen dat dit mogelijk wel iets zou hebben. Maar wat bedoel je met synthetisch... geen echt leder dus?

Zwart is ook synthetisch. Toen ik bij bestellen vroeg aan de verkoper of het zwarte leer wel kwalitatief goed was kreeg ik een blik en antwoord waardoor ik mij voelde alsof ik de hele oceaan had leeggevist, volledig verantwoordelijk was voor het smelten van de ijskappen en een nerts om mijn nek droeg;

“Meneer, wij zijn heel erg bezig met het Mileu en gebruiken synthetisch leer! Hoe durft u te denken dat het echt leer is!?”
 
Neen, geen echt leer, net zo min als Mercedes MB-Tex in oude Mercedeswagens leer is, al zou je het bijna denken.

Maar we leven niet echt meer in de jaren 70...dat materiaal is best wel goed.

Onlangs zei iemand me dat-ie liever zijn alcantara-interieur had dan dat synthetisch gedoe...tja...die dacht dat er zoiets was als alcantara-koeien.
 
  • Funny
Reactions: Carl
ander kleurtje remklauwen, spoilertje, streepje onder type aanduiding en (nog) harder onderstel.

Zo doe je de P wel wat tekort. Rijdt zeker zelf niet een P;)?
Remmen zijn wezenlijk anders(niet alleen een rood ‘kleurtje’), banden (Michelin super sport 4S)op 20 inch velgen, niet te vergelijken met wat er onder de awd zit(hankook), onderstel is meer op sport afgesteld en heeft de trackmodus(is software idd). Kwa motor doet er het eea de ronde over selectie ervan, waar ieder weer een eigen interpretatie aan lijkt te geven.
Ik vind het verschil in rijden erg groot iig.
Zo groot dat ik mijn awd ervoor heb afbesteld. Dat dit niet voor een ieder hoeft dat snap ik goed, maar een P afdoen met de bovenstaande quote is mij net iets te makkelijk.
 
Zo doe je de P wel wat tekort. Rijdt zeker zelf niet een P;)?
Remmen zijn wezenlijk anders(niet alleen een rood ‘kleurtje’), banden (Michelin super sport 4S)op 20 inch velgen, niet te vergelijken met wat er onder de awd zit(hankook), onderstel is meer op sport afgesteld en heeft de trackmodus(is software idd). Kwa motor doet er het eea de ronde over selectie ervan, waar ieder weer een eigen interpretatie aan lijkt te geven.
Ik vind het verschil in rijden erg groot iig.
Zo groot dat ik mijn awd ervoor heb afbesteld. Dat dit niet voor een ieder hoeft dat snap ik goed, maar een P afdoen met de bovenstaande quote is mij net iets te makkelijk.

Ik rij inderdaad in de AWD (bewust niet voor de P gekozen).

Remmen gebruik je niet in 95% van de gevallen (200.000 km op je eerste blokjes is niet ondenkbaar) en afdoende in alle wegomstandigheden. Banden heb ik ook Michelin (niet iedereen kreeg/krijgt dezelfde banden op de model 3 ivm tekort aan voorraad). Onderstel is harder... dat is toch wat ik typte. Het standaard onderstel is al vrij hard. Je moet de P ook niet overwaarderen want het is exact wat ik eerder noemde (misschien dat je viel over het gebruik van verkleinwoordjes? In dat geval was het geenszins de bedoeling je ego te krenken :)!)
 
Ik rij inderdaad in de AWD (bewust niet voor de P gekozen).

Remmen gebruik je niet in 95% van de gevallen (200.000 km op je eerste blokjes is niet ondenkbaar) en afdoende in alle wegomstandigheden. Banden heb ik ook Michelin (niet iedereen kreeg/krijgt dezelfde banden op de model 3 ivm tekort aan voorraad). Onderstel is harder... dat is toch wat ik typte. Het standaard onderstel is al vrij hard. Je moet de P ook niet overwaarderen want het is exact wat ik eerder noemde (misschien dat je viel over het gebruik van verkleinwoordjes? In dat geval was het geenszins de bedoeling je ego te krenken :)!)
 
Hahaha, mooie twitch kwa ego.
Heb ik niet veel last van;)
Natuurlijk heeft een P mogelijkheden die ik 99% van de tijd onbenut laat. Dan nog als ik mij in die 1% tracht te begeven haal ik er niet uit wat erin zit.
Waar het mij omgaat is dat de M3 zó goed is dat het mijn idee over auto’s heeft veranderd. Bizar eigenlijk.
Elektrisch stond niet gelijk aan prestaties en fun. Wel voor vervoer en energietransitie.
Dat het gelukt is om dit te combineren heeft mij(en met mij velen) verrast. De auto is goed, echt verwarrend goed. Júist het topmodel laat zien dat alle petrolheads, haters en twijfelaars ongelijk hebben. De rest wist het al. Láat de performance dan opeisen waar het recht op heeft: een dikke vinger naar al het negatieve volk over de elektrische auto.
Deze auto is serieus, ook in superieure prestaties als het er toe doet!
En daar zijn nu eenmaal super remmen, onderstel, banden en top prestaties(software afstellingen)voor nodig.
Laat dat nu précies dat ding zijn wat ik wil hebben. “Kijk, het kan dus wel”
Verkleinen doen ‘anderen’ genoeg, toch?;)
 
  • Like
Reactions: Cely