Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb levering op 6 maart met SMS. Wat heb ik dan voor prijs voor FSD en waarom zou die anders zijn?

Ik had levering op 26 maart, maar 14 maart nog sms gekregen voor gratis AP upgrade. Ben erg benieuwd welke prijzen ik te zien krijg als de trial geactiveerd wordt.

Neem aan dat die trial voor iedereen beschikbaar komt die nog geen AP/FSD heeft ongeacht besteldatum?
 
Een kleine aanvulling / nuance:
Geleverd voor 1 maart maar met aantoonbare SMS dat AP gratis is krijgen het goedkoper dan andere M3 rijders welke alleen maar voor 1 maart geleverd zijn zonder SMS (laatste betalen idd Euro 2100,-- voor AP + Euro 3200,-- voor FSD = totaal 5.300,-- als je beide besteld)

Een aantal personen (levering VOOR 1 maart) heeft dus een SMS gekregen met toezegging voor gratis AP nav prijsverlaging. In dat geval krijg je gratis AP en kun je voor Euro 3200,-- FSD erbij kopen. Met name de willekeur (wel/geen SMS) is weer op zn Tesla's....... Ik heb overigens protest gemaakt -> ik heb geen SMS maar wel telefonische toezegging gratis AP! Als anderen ook willen aandringen op gratis AP voor levering <1 maart graag ;)

Voor levering vanaf 1 maart weet ik niet wat de bedragen zijn maar volgens medewerker minder gunstig (levering voor 1 maart is dus gunstiger)

Binnenkort volgt er een update trail-versie. Binnen deze periode kun je gebruik maken van vermelde bedragen. Update wordt random (en in fases) uitgerold. Net als alle andere updates. Exacte datum is niet bekent maar ik heb begin april gehoord en medewerker gaf aan "ergens in april"
Het bedrag van €5.300,- voor AP en FSD is wat ik ook twee dagen geleden heb doorgekregen van Tesla, maar de bestel- en activeringswijze kon nog niet worden aangegeven. Mijn herhaaldelijk verzoek om gratis AP na de prijswijziging wordt sinds februari stelselmatig afgewezen. Bizar dat er blijkbaar zo’n willekeur bestaat. Verder wacht ik zeven weken na levering nog steeds op een afspraak om lakschade en mechanische gebreken aan de auto hersteld te krijgen. Wel is me als goedmaker voor dit laatste snafu een wall charger aangeboden die ik dan mee krijg als ik de auto voor herstel bij het SeC breng .... if ever ....
 
Is er al iemand met een NLse M3 die FSD heeft ontvangen?
Ik heb op 21 maart een factuur per mail ontvangen, dezelfde dag betaald, maar tot op heden weinig voortgang.
Eerst zou het naar sales doorgezet worden en 5 werkdagen duren, toen wist sales van niks, is het intern doorgezet naar iemand anders maar het blijft een zwart gat waar je zelf maar achteraan moet blijven bellen.
 
Vandaag gehoord van SeC dat de gratis AP deze maand zou moeten komen....en dat de FSD bijkopen 7200 euro kost bij auto geleverd in maart.

Maar eigenlijk non-info. Iedere keer weer anders.

Heb wel een hoop geduld, maar begint wel op te raken. :mad:

Waar nu echt het probleem zit, geen idee.
 
  • Informative
Reactions: bennyvw
Gisteren bij SeC Amsterdam dan eindelijk in staat geweest AP plus FSD te bestellen, na een maand proberen via verschillende kanalen..

Prijs 5300 euro. Moet een dag of 4 duren voer het geactiveerd is.
Leverdatum van mijn M3 was overigens 15 februari.
Gek, ik was vamiddag nog bij SeC Amsterdam om weer eens naar de laadkabel, gratis AP en FSD upgrade te vragen. Volgens de man bij de servicebalie zou de gratis AP ergens de komende weken uitgerold worden, de FSD optie bijkopen was nog niet mogelijk volgens hem omdat nog niet alle FSD opties in NL toegelaten waren.

Vreemd dat anderen het dus wél kunnen kopen...
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Gek, ik was vamiddag nog bij SeC Amsterdam om weer eens naar de laadkabel, gratis AP en FSD upgrade te vragen. Volgens de man bij de servicebalie zou de gratis AP ergens de komende weken uitgerold worden, de FSD optie bijkopen was nog niet mogelijk volgens hem omdat nog niet alle FSD opties in NL toegelaten waren.

Vreemd dat anderen het dus wél kunnen kopen...

Ja het is echt een groot labyrint dat AP FSD :D
 
Gek, ik was vamiddag nog bij SeC Amsterdam om weer eens naar de laadkabel, gratis AP en FSD upgrade te vragen. Volgens de man bij de servicebalie zou de gratis AP ergens de komende weken uitgerold worden, de FSD optie bijkopen was nog niet mogelijk volgens hem omdat nog niet alle FSD opties in NL toegelaten waren.

Vreemd dat anderen het dus wél kunnen kopen...
Dat klinkt heel onlogisch vermits ik vandaag, hier en nu, naar de bestel pagina kan navigeren, en mij een Model 3 kan bestellen met AP + FSD, iets wat in december 2018 niet mogelijk was (enkel EAP was toen mogelijk).

Dus als ze nu zeggen dat FSD bijkopen niet mogelijk is vanwege "wetgeving", waarom kan je dan wel een nieuwe kopen met FSD?! Kan iemand van de Service Centers die redenering toelichten?
 
Last edited:
de FSD optie bijkopen was nog niet mogelijk volgens hem omdat nog niet alle FSD opties in NL toegelaten waren.
Zoals gebruikelijk zijn ze weer van niets op de hoogte.

- Basic AP: enkel lane keeping en TACC
- Enhanced AP ("geavanceerde" AP): Baic + lane change + navigate on AP + advanced summon (waarbij NOA nog maar bij een beperkt aantal Europeanen uitgerold is, en advanced summon enkel in de VS, maar in de toekomst krijg je die dus wel)
- FSD: Enhanced + zelfstandig rijden in stadsverkeer met herkenning van lichten en verkeersborden, met het nieuwe neurale netwerk HW3. Dat systeem is nog in volle ontwikkeling.

Iedereen kan in principe upgraden naar FSD.

Als je basic AP hebt, krijg je met die upgrade voorlopig enkel Enhanced AP, maar ook de belofte dat je later die fameuze nieuwe computer krijgt en zelfstandig rijden in stadsverkeer

Als je Enhanced AP hebt, geeft de upgrade je enkel de belofte dat je later HW3 en volledige FSD krijgt. Al hebben sommigen gemeld dat ze met die "upgrade" (die voorlopig toekomstmuziek is) plots ook NOA kregen terwijl dat eigenlijk sowieso bij EAP hoort.

In elk geval: het ontbreken van volledige FSD heeft niets te maken met wetgeving, en er is in principe niets dat hen tegenhoudt om je voor die optie te laten betalen.
 
  • Like
Reactions: Odie
Zoals gebruikelijk zijn ze weer van niets op de hoogte.

- Basic AP: enkel lane keeping en TACC
- Enhanced AP ("geavanceerde" AP): Baic + lane change + navigate on AP + advanced summon (waarbij NOA nog maar bij een beperkt aantal Europeanen uitgerold is, en advanced summon enkel in de VS, maar in de toekomst krijg je die dus wel)
- FSD: Enhanced + zelfstandig rijden in stadsverkeer met herkenning van lichten en verkeersborden, met het nieuwe neurale netwerk HW3. Dat systeem is nog in volle ontwikkeling.

Iedereen kan in principe upgraden naar FSD.

Als je basic AP hebt, krijg je met die upgrade voorlopig enkel Enhanced AP, maar ook de belofte dat je later die fameuze nieuwe computer krijgt en zelfstandig rijden in stadsverkeer

Als je Enhanced AP hebt, geeft de upgrade je enkel de belofte dat je later HW3 en volledige FSD krijgt. Al hebben sommigen gemeld dat ze met die "upgrade" (die voorlopig toekomstmuziek is) plots ook NOA kregen terwijl dat eigenlijk sowieso bij EAP hoort.

In elk geval: het ontbreken van volledige FSD heeft niets te maken met wetgeving, en er is in principe niets dat hen tegenhoudt om je voor die optie te laten betalen.
Ja dat weet jij, dat weet ik... maar dat weet Tesla SeC 020 niet...
 
Is er al iemand met een NLse M3 die FSD heeft ontvangen?
Ik heb op 21 maart een factuur per mail ontvangen, dezelfde dag betaald, maar tot op heden weinig voortgang.
Eerst zou het naar sales doorgezet worden en 5 werkdagen duren, toen wist sales van niks, is het intern doorgezet naar iemand anders maar het blijft een zwart gat waar je zelf maar achteraan moet blijven bellen.
Heb jij inmiddels al iets gehoord van Tesla?
 
Voor levering vanaf 1 maart weet ik niet wat de bedragen zijn maar volgens medewerker minder gunstig (levering voor 1 maart is dus gunstiger)
Als er nu iets was waar ik zeker over was, dan is het wel dat bestellingen vóór 1 maart geleverd ná 1 maart sowieso een gratis AP-upgrade kregen (no AP -> basic, EAP -> FSD). Wereldwijd, zelfs. Logisch, ook, want die mensen konden op dat moment hun bestelling gratis annuleren en opnieuw bestellen voor een lagere prijs met maar een paar weken latere levering. Om dat te vermijden, gaven ze dus die gratis upgrade.

Maar blijkbaar is zelfs dat nu al niet meer zeker?!
 
Heb jij inmiddels al iets gehoord van Tesla?
Afgelopen vrijdag ben ik zowaar teruggebeld (op verzoek) en wederom intern doorgezet met bewijs van betaling FSD naar juiste afdeling.
Normaal zou het dan binnen 24-48 enabled moeten zijn op m'n auto, maar ze hebben een enorme backlog vanwege eerdere storingen werd gemeld. Oftewel, voor m'n gevoel weer van kastje naar muur gestuurd want tot op heden nog niet gehoord.
Binnenkort maar langs bij SeC Amsterdam en eisen dat ze het ter plekke activeren, ik zit nu in week 9 van wachten (eerst trial AEP, toen AP beloofd en later FSD gekocht)
 
Peter Tromp on Twitter
Screenshot_20190410-163218_Twitter.jpg


Misschien kunnen meer mensen zo'n berichtje plaatsen, retweeten, oid?
Anders ben ik ook maar een roepende in de woestijn.

Ik denk dat het probleem heel snel opgelost kan worden als de juiste mensen bij Tesla dit signaal opvangen.
 
Last edited:
Peter Tromp on Twitter
View attachment 395569

Misschien kunnen meer mensen zo'n berichtje plaatsen, retweeten, oid?
Anders ben ik ook maar een roepende in de woestijn.

Ik denk dat het probleem heel snel opgelost kan worden als de juiste mensen bij Tesla dit signaal opvangen.

Gedaan!

Geef het nog een week en dan ga ik mijn geld terug vragen. De auto is nog steeds geweldig, maar dit is gewoon debiel..
 
Gek, ik heb mijn auto met EAP besteld in december, gecanceled tijdens de price drop en opnieuw besteld maar nu met enkel AP (geen FSD nodig)... en wat krijg ik voor de nieuwe bestelling.... een factuur met de goedkopere prijs á 55k met EAP á5200 als optie en de auto heeft zowel AP als FSD bij levering vorige week met fiscale waarde op kenteken van net 63k (rood met 19” velgen). Ik zeur graag als iets niet klopt maar zodra het in mijn voordeel werkt... :)
 
  • Funny
Reactions: bennyvw