Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 geleverd gekregen op 9 maart (gehaald in Tilburg). In de weken erna een paar x in mijn tesla account de vraag gesteld over hoe ik EAP kan aanschaffen. Nooit antwoord op gehad helaas. Afgelopen maandag 8/4 SC Groningen gebeld, iemand van verkoop aan de lijn gehad. Deze gaf aan dat ik het via mijn account kan bestellen. Daarop heb ik aangegeven dat dat volgens mij niet kan, maar ik zou nog een x kijken of het nu wel mogelijk was. Dit geprobeerd en werkte natuurlijk niet. Hierna SC Groningen verkoop weer gebeld. Na mijn verhaal zou deze het doorzetten naar service die dan contact met mij zouden opnemen. Gisteren 9/4 eind van de middag maar weer gebeld naar SC Groningen afd service. Deze wist blijkbaar van niets, waarop deze aangaf dat ik een mail moest sturen naar [email protected]. Dit gedaan met mijn wens om AP en FSD aan te schaffen met 50% korting (hierbij een prntscr van de verwijderde blogpost van 1 maart van Tesla hierover meegezonden). Vandaag 10/4 een mail van SC Groningen gehad. Dat de aanbieding van 50% op 21 maart is verlopen en dat ik de upgrades online in mijn Tesla account kan aankopen.... Ze weten echt niets. Slechte zaak. Ben enorm tevreden over de auto, maar van de communicatie wordt je gewoon moe.
 
Door te bellen? Met welke vestiging/afdeling?
Via een update of moest je langs de werkplaats?
Er staan meer M3 rijders te popelen ;)
Kosten?

Had op 20-03 (achteraf was dat dus de laatste dag dat je FSD voor 50% kon aanschaffen...wist ik ook niet) gebeld met Service/sales, kreeg toevallig iemand aan de lijn die het voor me kon regelen voor het tarief van € 3.200,00. Is meteen een factuur gemaakt die ik ook direct heb overgemaakt. Vervolgens zou het ongeveer 5 dagen duren voordat het geactiveerd zou worden. Dat gebuurde natuurlijk niet. Afgelopen vrijdag belde ik met Tesla Service Amsterdam of de Wheel Cap Kit op voorraad was. Vertelde daarnaast ook dat ik nog steeds zat te wachten op die activatie van AP en FSD. Ze zei dat ze het even voor me ging uitzoeken. Belde me twee uur later terug met de mededeling dat het geactiveerd was. En dat was ook zo.

Ik denk dat ze bij Tesla nog niet helemaal weten wat nou de richting zal worden met AP en FSD voor wat betreft beprijzing voor de eerste leveringen. Het zou namelijk ook zo maar eens kunnen zijn dat die € 3.200 nog aan de hoge kant is aangezien AP er nu gewoon gratis aan komt. Voor nu is het echt een kwestie van veel geduld en wat geluk. Auto is fantastisch (ik rij ook een I-pace en moet zeggen dat ik meer onder de indruk ben van de M3 en dat ik die ook fijner vind rijden). De organisatie Tesla heeft nog wel wat groeistuipen zullen we maar zeggen. Of zoals Winston Churchill zei, "Verbeteren betekent veranderen. Perfect zijn betekent vaak veranderen".
 
Had op 20-03 (achteraf was dat dus de laatste dag dat je FSD voor 50% kon aanschaffen...wist ik ook niet) gebeld met Service/sales, kreeg toevallig iemand aan de lijn die het voor me kon regelen voor het tarief van € 3.200,00. Is meteen een factuur gemaakt die ik ook direct heb overgemaakt. Vervolgens zou het ongeveer 5 dagen duren voordat het geactiveerd zou worden. Dat gebuurde natuurlijk niet. Afgelopen vrijdag belde ik met Tesla Service Amsterdam of de Wheel Cap Kit op voorraad was. Vertelde daarnaast ook dat ik nog steeds zat te wachten op die activatie van AP en FSD. Ze zei dat ze het even voor me ging uitzoeken. Belde me twee uur later terug met de mededeling dat het geactiveerd was. En dat was ook zo.

Ik denk dat ze bij Tesla nog niet helemaal weten wat nou de richting zal worden met AP en FSD voor wat betreft beprijzing voor de eerste leveringen. Het zou namelijk ook zo maar eens kunnen zijn dat die € 3.200 nog aan de hoge kant is aangezien AP er nu gewoon gratis aan komt. Voor nu is het echt een kwestie van veel geduld en wat geluk. Auto is fantastisch (ik rij ook een I-pace en moet zeggen dat ik meer onder de indruk ben van de M3 en dat ik die ook fijner vind rijden). De organisatie Tesla heeft nog wel wat groeistuipen zullen we maar zeggen. Of zoals Winston Churchill zei, "Verbeteren betekent veranderen. Perfect zijn betekent vaak veranderen".

Bedankt voor de heldere uitleg. Lease of koop? Was de levering van je auto VOOR of NA 1 maart? (schijnt ook nog wat verschil te kunnen maken)
 
Had op 20-03 (achteraf was dat dus de laatste dag dat je FSD voor 50% kon aanschaffen...wist ik ook niet) gebeld met Service/sales, kreeg toevallig iemand aan de lijn die het voor me kon regelen voor het tarief van € 3.200,00. Is meteen een factuur gemaakt die ik ook direct heb overgemaakt.

Ik neem dan aan dat je de auto na 1 maart geleverd hebt gekregen en AP er dus gratis bij geleverd werd?
 
Het wordt nóg gekker.

Vorige week maar weer gemailed waar mijn FSD blijft.
Antwoord: 'Het was erg druk, maar we gaan ervoor zorgen dat het nu snel gebeurt, waarschijnlijk vóór het weekend'.

Niks geactiveerd, dus vandaag weer gebeld. Andere medewerkster die nu zegt: 'Er zitten nog gevaarlijke bugs in FSD, dus we moeten op een update wachten voordat we kunnen uitleveren' Pardon? Hoe lang weten jullie dit al? Antwoord; 'Al weken'.

WTF..

Geloof er ook niks van, want er rijden al M3's met FSD. Zijn die in gevaar dan?

Wie is de general manager van Tesla NL?
 
Model 3 geleverd gekregen op 9 maart (gehaald in Tilburg). In de weken erna een paar x in mijn tesla account de vraag gesteld over hoe ik EAP kan aanschaffen. Nooit antwoord op gehad helaas. Afgelopen maandag 8/4 SC Groningen gebeld, iemand van verkoop aan de lijn gehad. Deze gaf aan dat ik het via mijn account kan bestellen. Daarop heb ik aangegeven dat dat volgens mij niet kan, maar ik zou nog een x kijken of het nu wel mogelijk was. Dit geprobeerd en werkte natuurlijk niet. Hierna SC Groningen verkoop weer gebeld. Na mijn verhaal zou deze het doorzetten naar service die dan contact met mij zouden opnemen. Gisteren 9/4 eind van de middag maar weer gebeld naar SC Groningen afd service. Deze wist blijkbaar van niets, waarop deze aangaf dat ik een mail moest sturen naar [email protected]. Dit gedaan met mijn wens om AP en FSD aan te schaffen met 50% korting (hierbij een prntscr van de verwijderde blogpost van 1 maart van Tesla hierover meegezonden). Vandaag 10/4 een mail van SC Groningen gehad. Dat de aanbieding van 50% op 21 maart is verlopen en dat ik de upgrades online in mijn Tesla account kan aankopen.... Ze weten echt niets. Slechte zaak. Ben enorm tevreden over de auto, maar van de communicatie wordt je gewoon moe.
Derhalve zulke mondelinge zaken altijd op schrift bevestigen incl vermelding van datums.
 
Had op 20-03 (achteraf was dat dus de laatste dag dat je FSD voor 50% kon aanschaffen...wist ik ook niet) gebeld met Service/sales, kreeg toevallig iemand aan de lijn die het voor me kon regelen voor het tarief van € 3.200,00. Is meteen een factuur gemaakt die ik ook direct heb overgemaakt. Vervolgens zou het ongeveer 5 dagen duren voordat het geactiveerd zou worden. Dat gebuurde natuurlijk niet. Afgelopen vrijdag belde ik met Tesla Service Amsterdam of de Wheel Cap Kit op voorraad was. Vertelde daarnaast ook dat ik nog steeds zat te wachten op die activatie van AP en FSD. Ze zei dat ze het even voor me ging uitzoeken. Belde me twee uur later terug met de mededeling dat het geactiveerd was. En dat was ook zo.

Ik denk dat ze bij Tesla nog niet helemaal weten wat nou de richting zal worden met AP en FSD voor wat betreft beprijzing voor de eerste leveringen. Het zou namelijk ook zo maar eens kunnen zijn dat die € 3.200 nog aan de hoge kant is aangezien AP er nu gewoon gratis aan komt. Voor nu is het echt een kwestie van veel geduld en wat geluk. Auto is fantastisch (ik rij ook een I-pace en moet zeggen dat ik meer onder de indruk ben van de M3 en dat ik die ook fijner vind rijden). De organisatie Tesla heeft nog wel wat groeistuipen zullen we maar zeggen. Of zoals Winston Churchill zei, "Verbeteren betekent veranderen. Perfect zijn betekent vaak veranderen".
FSD kan en mag nog niet geactiveerd zijn/worden(o.a. ivm wetgeving en technische mogelijkheden). Volgens mij zelfs niet eens de beta versie. Ik heb niets vanuit de RDW vernomen Dus ik neem aan dat je bedoeld dat de AP is geactiveerd.
 
Last edited:
FSD kan aktief zijn, alleen de maximale functie is niet aktief...Mijn X heeft ook FSD, maar nog niet volledig aktief.....

Ik heb de normale basic AP besteld.
Verder wil ik eigenlijk alleen Navigate-On-Autopilot... Dat hele FSD verhaal is leuk maar doet niks. Dat summon/parkeren zijn ook maar gimmicks.
Moet ik nu 10K neertellen na delivery ALLEEN voor Navigate-On-Autopilot? Op een leaseauto die ik na 4 jaar weer kwijt ben, incl wat ik voor FSD betaald hebt want hoort bij auto en niet bij account.
Want dan wacht ik wel tot er weer een keer einde-kwartaal-paniek is en dat voor *veul* minder geld beschikbaar komt..
het is nu 'alles' of 'niks' . Ze kunnen beter wat features loshalen en er monthly subscriptions van maken.
En voor degene die de auto KOPEN en in toekomst FSD/verhuren van hun auto willen doen het als 1malig bedrag afkopen (goedkoper dan xxx jaar die subscription), dan zijn we er volgens mij ook toch..
 
Verschil US en NL autopilot en FSD.png
FSD kan aktief zijn, alleen de maximale functie is niet aktief...Mijn X heeft ook FSD, maar nog niet volledig aktief.....
Dat klopt. Ik heb op 30 maart mijn M3 afgehaald. Daarbij is deels FSD geactiveerd. Wat ik nog niet heb is Enhanced Summon en ook het automatich wisselen van banen zonder dat er om bevestiging wordt gevraagd. Zie het plaatje. Oranje omcirkeld heb ik nog niet. Komt pas nadat er juridisch akkoord voor is gegeven.
 
View attachment 397070
Dat klopt. Ik heb op 30 maart mijn M3 afgehaald. Daarbij is deels FSD geactiveerd. Wat ik nog niet heb is Enhanced Summon en ook het automatich wisselen van banen zonder dat er om bevestiging wordt gevraagd. Zie het plaatje. Oranje omcirkeld heb ik nog niet. Komt pas nadat er juridisch akkoord voor is gegeven.
Grappig is dit. De beschreven functies zaten eerst in het pakket : Enhanced AutoPilot. Ze zijn nu overgezet en onder de naam FSD gebracht. Volledig Zelfrijdende Besturing; Full Self Driving komt pas technisch aan het eind van het jaar en wordt uitgerold nadat de wet-en regelgeving het toestaat. Het is maar wat je onder FSD verstaat, merk ik. Onder ons zijn er dus ook al verschillende interpretaties door de wijzigingen die Tesla op dit gebied heeft doorgevoerd. Ik ben wel blij dat ik bij de reservering en BESTELLING zowel de EAP als ook de FSD heb aangekocht; tevens voor gereduceerd tarief heb gekregen en dus nu AP en Volledig FSD al heb gereserveerd. Het wordt binnenkort alleen maar een stuk duurder. Mijn inschatting is dat het +/- € 5000 zal schelen. Toch weer een paar zonnepanelen of een Power Wall extra.
 
Last edited:
View attachment 397070
Dat klopt. Ik heb op 30 maart mijn M3 afgehaald. Daarbij is deels FSD geactiveerd. Wat ik nog niet heb is Enhanced Summon en ook het automatich wisselen van banen zonder dat er om bevestiging wordt gevraagd. Zie het plaatje. Oranje omcirkeld heb ik nog niet. Komt pas nadat er juridisch akkoord voor is gegeven.

Auto lane change wordt pas sinds kort uitgerold in de US, wij (met FSD) komen daarna (idd na goedkeuring) aan de beurt. Volgens mij is enhanced summon überhaupt nog in de testfase.