Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
De meesten met EAP hebben toch “gewoon” FSD? Of zijn jullie hele vroege bestuurders, dus al geleverd voor de prijsverlagingen? Ik heb de auto geleverd gekregen op 31 maart (met EAP) en tegen mij zeiden Ze dat FSD inbegrepen zit. Zie sowieso niet in wat EAP Anders kan zijn dan FSD. Beide met summon NOA, toch?
FSD = EAP + volledig zelfstandig op alle wegen rijden (met de nieuwe hardware 3).

Ik heb dus EAP, en zou geïnteresseerd zijn in HW3 als dat ervoor zorgt dat hij op de snelweg beter rijdt, maar ben eigenlijk niet geïnteresseerd in het volledig zelfstandig rijden op alle wegen.

Een upgrade van EAP naar FSD (om dus ooit een keer in de toekomst die volledige FSD te krijgen) kostte enkele dagen geleden nog 3200 euro, nu 6400.
De upgrade van gewone basis-AP naar FSD (wat je op dit moment enkel EAP geeft, maar later de volledige FSD) is blijkbaar 8500 euro.
 
  • Informative
Reactions: MarcVG
FSD = EAP + volledig zelfstandig op alle wegen rijden (met de nieuwe hardware 3).

Ik heb dus EAP, en zou geïnteresseerd zijn in HW3 als dat ervoor zorgt dat hij op de snelweg beter rijdt, maar ben eigenlijk niet geïnteresseerd in het volledig zelfstandig rijden op alle wegen.

Een upgrade van EAP naar FSD (om dus ooit een keer in de toekomst die volledige FSD te krijgen) kostte enkele dagen geleden nog 3200 euro, nu 6400.
De upgrade van gewone basis-AP naar FSD (wat je op dit moment enkel EAP geeft, maar later de volledige FSD) is blijkbaar 8500 euro.

Wanneer heb je de auto geleverd gekregen? Ik heb namelijk via de mail bevestiging dat ik FSD heb (EAP maar wordt kosteloos omgezet naar FSD zodra beschikbaar)
 
Beste,
Kan ik mij nog aansluiten?
Mvg

Jazeker, er komen nog dagelijks deelnemers bij :)
(deelneemsters laten het nog afweten tot op heden :rolleyes:)
Tegen onze verwachting in zijn er ook nog relatief veel stagnaties bij levering > 1 maart
Beide groepen kunnen dus reageren -> als het maar met AP/FSD te maken heeft.

Graag een persoonlijk bericht met situatie en mailadres (mailadres met update -> we hopen richting einde week meer info en/of een update te kunnen geven) Zie verder de betreffende originele post waar je op reageerde.
 
Wanneer heb je de auto geleverd gekregen? Ik heb namelijk via de mail bevestiging dat ik FSD heb (EAP maar wordt kosteloos omgezet naar FSD zodra beschikbaar)

@Hannes85 ik heb precies hetzelfde. EAP besteld en FSD gekregen. Als ik nu exact dezelfde M3 configureer via de website kost AP (inclusief, dus gratis) + FSD EUR 6400, en komt de totaalprijs prijs op hetzelfde uit als wat ik destijds heb betaald.

De upgrade van EUR 6400 voor FSD zou dan dus een upgrade betreffen van AP --> FSD, en niet van EAP --> FSD.

Of heb ik iets gemist? o_O
 
Je hebt niets gemist. Er is echter ene verschil tussen vroeg geleverde autos en het moment dat de prijs verandering plaatsvond/bekend werd. Om mensen niet massaal te laten cancellen werd gezegd dat iedereen die na 1 maart (deze datum weet ik niet 100% zeker) nog zijn auto geleverd kreeg werd gecompenseerd. Uiteraard enkel als je tegen de oude prijzen de auto besteld had;
Mensen zonder AP kregen AP “gratis”
Mensen met EAP kregen FSD “gratis”
Dit heb ik op de mail en hou ik aan vast alleen wilde even verifiëren dat men uit bovenstaande berichten hiervan op de hoogte is :)!
 
Je hebt niets gemist. Er is echter ene verschil tussen vroeg geleverde autos en het moment dat de prijs verandering plaatsvond/bekend werd. Om mensen niet massaal te laten cancellen werd gezegd dat iedereen die na 1 maart (deze datum weet ik niet 100% zeker) nog zijn auto geleverd kreeg werd gecompenseerd. Uiteraard enkel als je tegen de oude prijzen de auto besteld had;
Mensen zonder AP kregen AP “gratis”
Mensen met EAP kregen FSD “gratis”
Dit heb ik op de mail en hou ik aan vast alleen wilde even verifiëren dat men uit bovenstaande berichten hiervan op de hoogte is :)!

Check, dank je.
 
Achteraf FSD kopen zou minder moeten kosten. Ik rij gemiddeld 100.000km met een auto. Eerste 5000km heb ik nu op de teller. Dus gelijk 5% minder.
Op gegeven moment bereik je een punt dat je niet meer gaat kopen als je FSD niet mee kan nemen naar je volgende auto.
 
Gisteravond zeer enthousiast geraakt. Software update beschikbaar! Vol enthousiasme gestart en vanochtend extra vroeg de weg op.

Software update betreft 2019.12.1.2 - o.a. meer spelletjes, verwarmde batterij om sneller op te laden, automatisch grot licht, nieuwe webbrowser, geupdate bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). That's it.

Ok. Dus geen FSD / AP zou je zeggen. Snelweg op gegaan en getest, helaas niks te herkennen, niks te vinden inzake AP / FSD / NoA.


Tesla maar weer gebeld. Wijnand (volgens mij) was de man die ik te spreken kreeg. Was heel direct:

Nee, het komt niet met een software update want het is een firmware update
Nee, het duurt geen 72 uur, dat slaat nergens op. US moet het met een vinkje activeren en dan werkt het. Niks update.
Nee, wij weten ook niet waarom het zolang duurt, Media weet vaak eerder zaken dan wij als medewerkers.
Tip: Mail Tesla service. Nadat ik uitlegde dat ik dat al heb gedaan (4x sinds 15 april) zonder enige reactie werd hij zelf ook gefrustreerd.

Conclusie: Hij kan er niks aan doen, geduld hebben tot USA het aanvinkt.

Lijkt dus ook bij mij meer op meer dat er (nog) geen goedkeuring van de VP is.
Misschien dat ik zometeen ff langs SeC Amsterdam rijdt. Mogen ze het mij nog eens uitleggen face-to-face.

Situatie: Levering 21 feb, geen AP besteld, 15 april factuur betaald voor FSD upgrade (EUR3200), want AP kreeg ik gratis, betaalbewijs direct opgestuurd. Sinds 15 april over en weer aan het mailen. Meerdere keren beloofd geworden dat het binnen 72 uur geactiveerd zou worden. Niet dus...
 
Situatie: Levering 21 feb, geen AP besteld, 15 april factuur betaald voor FSD upgrade (EUR3200), want AP kreeg ik gratis, betaalbewijs direct opgestuurd. Sinds 15 april over en weer aan het mailen. Meerdere keren beloofd geworden dat het binnen 72 uur geactiveerd zou worden. Niet dus...

Hier ongeveer zelfde situatie, levering 8 feb, geen AP besteld, 21 maart factuur per mail ontvangen voor AP/FSD, betaald en betaalbewijs opgestuurd.
Tot op heden nog geen AP/FSD.
 
De meesten met EAP hebben toch “gewoon” FSD? Of zijn jullie hele vroege bestuurders, dus al geleverd voor de prijsverlagingen? Ik heb de auto geleverd gekregen op 31 maart (met EAP) en tegen mij zeiden Ze dat FSD inbegrepen zit. Zie sowieso niet in wat EAP Anders kan zijn dan FSD. Beide met summon NOA, toch?
Ik heb het volgende scenario:
  • Model 3 AWD Long-Range met basis prijs 58.800,- besteld in januari 2019 met EAP van 5.300,-
  • Is geleverd op 30 maart 2019 met EAP geactiveerd
Echter door de prijs wijzigingen in de periode van bestelling en levering kwam ik in aanmerking voor een gratis upgrade naar FSD. Alleen heb ik deze info via de social media vernomen. Sommige mensen die in vergelijkbare situaties zaten hebben een e-mail\sms ontvangen dat ze in aanmerking kwamen voor de gratis upgrade. Dus ik heb contact opgenomen met de SeC en deze beaamde dat ik inderdaad in aanmerking kwam voor de gratis upgrade. Hier hebben ze ook de "administratieve procedures" voor in werking gezet om dit voor elkaar te krijgen....echter dit is inmiddels ruim een maand geleden en loopt nog.
Gisteren nog contact hierover gehad met SeC en ze kunnen het nog niet doorvoeren vanwege "bekende lopende storing". Dus nog maar even geduld hebben en steeds vragen naar de voortgang "it ain't over till the fat lady sings".

Op dit moment is voor mij alleen in mijn Tesla account zichtbaar dat ik de Verbeterde autopilot als optie heb en de FSD upgrade besteld kan worden. Vorige week was de prijs 5.300,- euro en gisteren stond er 6.400,-.
Ik heb ook tussendoor contact gehad met Tesla delivery en die konden zien dat FSD niet geactiveerd was. Dus er is wel degelijk verschil tussen EAP en FSD.
upgrade_scheme.jpeg
 
Ik heb het volgende scenario:
  • Model 3 AWD Long-Range met basis prijs 58.800,- besteld in januari 2019 met EAP van 5.300,-
  • Is geleverd op 30 maart 2019 met EAP geactiveerd
Echter door de prijs wijzigingen in de periode van bestelling en levering kwam ik in aanmerking voor een gratis upgrade naar FSD. Alleen heb ik deze info via de social media vernomen. Sommige mensen die in vergelijkbare situaties zaten hebben een e-mail\sms ontvangen dat ze in aanmerking kwamen voor de gratis upgrade. Dus ik heb contact opgenomen met de SeC en deze beaamde dat ik inderdaad in aanmerking kwam voor de gratis upgrade. Hier hebben ze ook de "administratieve procedures" voor in werking gezet om dit voor elkaar te krijgen....echter dit is inmiddels ruim een maand geleden en loopt nog.
Gisteren nog contact hierover gehad met SeC en ze kunnen het nog niet doorvoeren vanwege "bekende lopende storing". Dus nog maar even geduld hebben en steeds vragen naar de voortgang "it ain't over till the fat lady sings".

Op dit moment is voor mij alleen in mijn Tesla account zichtbaar dat ik de Verbeterde autopilot als optie heb en de FSD upgrade besteld kan worden. Vorige week was de prijs 5.300,- euro en gisteren stond er 6.400,-.
Ik heb ook tussendoor contact gehad met Tesla delivery en die konden zien dat FSD niet geactiveerd was. Dus er is wel degelijk verschil tussen EAP en FSD.
View attachment 407893

Dat van die "lopende storingen" is gewoon een smoes lijkt het, ze sturen je met een kluitje het riet in om weer een tijd van je af te zijn. Vorige week werd mij verteld dat men het intern oneens is over de kortingen die zijn gegeven t.o.v. de huidige dagprijzen voor AP/FSD (engineering vs service). Of veel mensen bij service zijn hiervan niet op de hoogte of men is verteld om mensen af te schepen met een "storing" in de hoop dat men op den duur geld terug - mijn persoonlijke mening.
 
  • Like
Reactions: JuanJacobs
Dat van die "lopende storingen" is gewoon een smoes lijkt het, ze sturen je met een kluitje het riet in om weer een tijd van je af te zijn. Vorige week werd mij verteld dat men het intern oneens is over de kortingen die zijn gegeven t.o.v. de huidige dagprijzen voor AP/FSD (engineering vs service). Of veel mensen bij service zijn hiervan niet op de hoogte of men is verteld om mensen af te schepen met een "storing" in de hoop dat men op den duur geld terug - mijn persoonlijke mening.
Tja of het een smoes is komen we in de loop van de tijd wel achter, het lijkt er wel op maar zou heel onprofessioneel zijn om klanten aan het lijntje te houden.
Hieronder overigens de letterlijke e-mail tekst van Tesla service aan sales:
"
Wat betreft onderstaande, wij kunnen op het moment geen AP etc. activeren ivm de bekende lopende storing. Facturen kunnen we wel maken.

Wanneer het process en/of er een oplossing over het activern is, worden klanten op de hoogte gehouden hiervan. Kan jij dit svp aan de klant mededelen?
"
 
Het zou wel heel slecht zijn, want ik heb mijn factuur (na lang aandringen en veel bellen) uiteindelijk op 21 maart per mail ontvangen en betaald, met de belofte dat het binnen 5 werkdagen geregeld zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat Tesla 2 maanden lang storing heeft op dit vlak (ik probeer zelfs al sinds levering 8 feb AP enabled te krijgen...)
 
Het zou wel heel slecht zijn, want ik heb mijn factuur (na lang aandringen en veel bellen) uiteindelijk op 21 maart per mail ontvangen en betaald, met de belofte dat het binnen 5 werkdagen geregeld zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat Tesla 2 maanden lang storing heeft op dit vlak (ik probeer zelfs al sinds levering 8 feb AP enabled te krijgen...)
Een systeem storing van 2 maanden lijkt mij ook heel sterk en heeft denk ik voornamelijk te maken met de interne administratieve processen\procedures\beslissingsbevoegdheid.
 
Ik heb het volgende scenario:
  • Model 3 AWD Long-Range met basis prijs 58.800,- besteld in januari 2019 met EAP van 5.300,-
  • Is geleverd op 30 maart 2019 met EAP geactiveerd
Echter door de prijs wijzigingen in de periode van bestelling en levering kwam ik in aanmerking voor een gratis upgrade naar FSD. Alleen heb ik deze info via de social media vernomen. Sommige mensen die in vergelijkbare situaties zaten hebben een e-mail\sms ontvangen dat ze in aanmerking kwamen voor de gratis upgrade. Dus ik heb contact opgenomen met de SeC en deze beaamde dat ik inderdaad in aanmerking kwam voor de gratis upgrade. Hier hebben ze ook de "administratieve procedures" voor in werking gezet om dit voor elkaar te krijgen....echter dit is inmiddels ruim een maand geleden en loopt nog.
Gisteren nog contact hierover gehad met SeC en ze kunnen het nog niet doorvoeren vanwege "bekende lopende storing". Dus nog maar even geduld hebben en steeds vragen naar de voortgang "it ain't over till the fat lady sings".

Op dit moment is voor mij alleen in mijn Tesla account zichtbaar dat ik de Verbeterde autopilot als optie heb en de FSD upgrade besteld kan worden. Vorige week was de prijs 5.300,- euro en gisteren stond er 6.400,-.
Ik heb ook tussendoor contact gehad met Tesla delivery en die konden zien dat FSD niet geactiveerd was. Dus er is wel degelijk verschil tussen EAP en FSD.
View attachment 407893


Het document ken ik. Wat ik probeer te zeggen is dat je er nu nog niets aan hebt. Zodra er model 3’s binnen komen voor de videokaart swap en de stoplichtherkenning beschikbaar is ga ik mij weer druk maken. Overigens denk ik dat dat nog wel een jaartje of twee duurt voordat het er is dus de “storing” mag wat mij betreft nog even blijven :)
 
  • Like
Reactions: JuanJacobs
Het document ken ik. Wat ik probeer te zeggen is dat je er nu nog niets aan hebt. Zodra er model 3’s binnen komen voor de videokaart swap en de stoplichtherkenning beschikbaar is ga ik mij weer druk maken. Overigens denk ik dat dat nog wel een jaartje of twee duurt voordat het er is dus de “storing” mag wat mij betreft nog even blijven :)
Helemaal mee eens dat je nu geen direct gebruik kan maken van FSD omdat deze features nog niet uitgerold zijn, maar ik zie toch zelf liever wel dat er in het Tesla systeem een vinkje bij FSD staat bij mijn auto configuratie. Dan is er ook geen belemmering meer om de updates van de HW3 computer te krijgen en uiteraard ook de FSD features wanneer beschikbaar. Om na 2 jaar nog eens erachteraan te moeten gaan wil ik niet riskeren, je moet het ijzer smeden wanneer het heet is :).
 
Ben benieuwd. Mij werd gisteren verteld in SeC dat het niet vanzelfsprekend is FSD te activeren en dat in België de wetgeving helemaal nog niet in orde is.
Aangezien NoA ook nog niet actief in België is, geloof ik dat enigsinds wel. Ik vind het alleen jammer dat wij als Belgen NoA niet in Nederland kunnen gebruiken waar dit wel toegelaten is.
Misschien moeten we de wagen eens op region NL zetten ;-)
 
  • Like
Reactions: JuanJacobs