Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteravond zeer enthousiast geraakt. Software update beschikbaar! Vol enthousiasme gestart en vanochtend extra vroeg de weg op.

Software update betreft 2019.12.1.2 - o.a. meer spelletjes, verwarmde batterij om sneller op te laden, automatisch grot licht, nieuwe webbrowser, geupdate bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). That's it.

Ok. Dus geen FSD / AP zou je zeggen. Snelweg op gegaan en getest, helaas niks te herkennen, niks te vinden inzake AP / FSD / NoA.


Tesla maar weer gebeld. Wijnand (volgens mij) was de man die ik te spreken kreeg. Was heel direct:

Nee, het komt niet met een software update want het is een firmware update
Nee, het duurt geen 72 uur, dat slaat nergens op. US moet het met een vinkje activeren en dan werkt het. Niks update.
Nee, wij weten ook niet waarom het zolang duurt, Media weet vaak eerder zaken dan wij als medewerkers.
Tip: Mail Tesla service. Nadat ik uitlegde dat ik dat al heb gedaan (4x sinds 15 april) zonder enige reactie werd hij zelf ook gefrustreerd.

Conclusie: Hij kan er niks aan doen, geduld hebben tot USA het aanvinkt.

Lijkt dus ook bij mij meer op meer dat er (nog) geen goedkeuring van de VP is.
Misschien dat ik zometeen ff langs SeC Amsterdam rijdt. Mogen ze het mij nog eens uitleggen face-to-face.

Situatie: Levering 21 feb, geen AP besteld, 15 april factuur betaald voor FSD upgrade (EUR3200), want AP kreeg ik gratis, betaalbewijs direct opgestuurd. Sinds 15 april over en weer aan het mailen. Meerdere keren beloofd geworden dat het binnen 72 uur geactiveerd zou worden. Niet dus...

Hier ongeveer zelfde situatie, levering 8 feb, geen AP besteld, 21 maart factuur per mail ontvangen voor AP/FSD, betaald en betaalbewijs opgestuurd.
Tot op heden nog geen AP/FSD.

Lijk alsof jullie beide eigenlijk te veel korting gekregen hebben. Gratis AP en FSD voor de helft van de prijs (3200 eur) is volgens mij nooit een optie geweest. De gratis AP categorie (levering na 1 Maart)(die overigens konden kiezen tussen 3200 korting of basic AP) heeft nooit FSD voor de helft (Amerikaanse belofte op 1 Maart als goedmakertje voor de 3200 eur prijs verlaging) kunnen krijgen.
Anders gezegd, voor 3200 euro kun je niet AP+FSD krijgen. Optie1: AP gratis, FSD 6400 (nu 8400) Optie2: AP 3200 eur, FSD 6400 eur (nu 8400 eur) met 50% korting op de complete order (10600/2=5300 eur).

Ik heb vorige week Woensdag 5300 euro overgemaakt voor AP en FSD. Eergisteren had ik opeens (lees: na een stevig telefoongesprek) extra opties in het Autopilot menu, al met al binnen een week (en 4/5 telefoontjes) was het rond. Overigens heb ik half Maart al het verzoek gemailt tot aanschaf van AP+FSD en wat de prijzen/levertijden daarvan zouden zijn.

Mijn levering was 19 Feb.
 
Overigens heb ik sinds kort wel de optie om FSD aan te kopen, eerst voor 3200 euro en nu 6400 euro. Dus ik heb duidelijk enkel EAP gekregen (waarvoor ik betaald heb bij de bestelling)

Dan val je inderdaad buiten de boot. EAP Leveringen vanaf 1 maart krijgen zonder extra kosten de FSD upgrade. Nogmaals; daar heb je de aankomende maanden/jaren echt nog weinig aan dus je kunt de centen beter ergens anders in steken.
 
Welk gedeelte? De toezegging? Met tesla ben je nergens zeker van maar ik heb het hard op mail dus die krijgen ze hoe dan ook om de oren.

Het FSD gedeelte en de usability ben ik vrij zeker van. De huidige AP en EAP zijn zo ondermaats dat ik FSD echt nog niet verwacht binnen nu en een jaar
Dat is idd wel zo, maar ik kon geen EAP meer nemen want toen was het al FSD geworden (de NoA etc). Het gaat mij eigenlijk alleen om de autopilot aan te kunnen laten staan en rijbaan wisselen te doen. Ik rijdt 35/40k kms en die standaard AP slaat nergens op (uit aan uit aan uit aan, iedere keer bij baanwissel).

De rest van t fsd verhaal geloof ik ook niet in maar ik wil gewoon fatsoenlijke AP. Doodziek dat je daar nu 8500 eur voor moet aftikken. Het zat vroeger gewoon in t veel goedkopere EAP
 
Lijk alsof jullie beide eigenlijk te veel korting gekregen hebben.
Niet volgens deze posts:
Model 3 draadje
Vendor - Nieuwe Autopilot heeft geen Auto Lane Change

Dan zou dus basic AP (voor wie geen AP besteld had) of FSD (voor wie EAP besteld had) gratis gegeven worden aan hen die voor 28 feb besteld hadden. En enkele mensen hebben dat blijkbaar ook effectief gekregen, maar andere (zoals ik) niet. Nu zeggen ze dat de levering wel degelijk na 28 feb moest zijn, wat betekent dat wij dus de brute pech hebben dat we door puur toeval onze M3 een paar weekjes eerder geleverd gekregen hebben terwijl anderen met dezelfde besteldatum WEL de upgrade krijgen. Onbegrijpelijk dat ze dat niet op de hele Europese rollout van bestellingen voor 28 feb toepassen (zoals volgens hogervermelde posts wel degelijk op een bepaald moment de bedoeling was)
 
  • Like
Reactions: Michel3
Niet volgens deze posts:
Model 3 draadje
Vendor - Nieuwe Autopilot heeft geen Auto Lane Change

Dan zou dus basic AP (voor wie geen AP besteld had) of FSD (voor wie EAP besteld had) gratis gegeven worden aan hen die voor 28 feb besteld hadden. En enkele mensen hebben dat blijkbaar ook effectief gekregen, maar andere (zoals ik) niet. Nu zeggen ze dat de levering wel degelijk na 28 feb moest zijn, wat betekent dat wij dus de brute pech hebben dat we door puur toeval onze M3 een paar weekjes eerder geleverd gekregen hebben terwijl anderen met dezelfde besteldatum WEL de upgrade krijgen. Onbegrijpelijk dat ze dat niet op de hele Europese rollout van bestellingen voor 28 feb toepassen (zoals volgens hogervermelde posts wel degelijk op een bepaald moment de bedoeling was)
Levering op 28 feb...
 
Dat is idd wel zo, maar ik kon geen EAP meer nemen want toen was het al FSD geworden (de NoA etc). Het gaat mij eigenlijk alleen om de autopilot aan te kunnen laten staan en rijbaan wisselen te doen. Ik rijdt 35/40k kms en die standaard AP slaat nergens op (uit aan uit aan uit aan, iedere keer bij baanwissel).

De rest van t fsd verhaal geloof ik ook niet in maar ik wil gewoon fatsoenlijke AP. Doodziek dat je daar nu 8500 eur voor moet aftikken. Het zat vroeger gewoon in t veel goedkopere EAP

AP doet sowieso geen rijbaanwissel (EAP deed dit idd wel maar tegenwoordig is dit voorbehouden aan FSD). EAP/FSD doet dat wel maar stront traag/ vaak helemaal niet en enkel nadat je zelf richting aan geeft (op NOA moet je ook initieren). Wat je (denk ik?) bedoelt is Traffic Aware Cruise Control. Remmen en gas geven anticiperend op verkeer om je heen. Dit werkt wel toch? Dat is voor mij in ieder geval de enige bruikbare functie.
 
Last edited:
Lijk alsof jullie beide eigenlijk te veel korting gekregen hebben. Gratis AP en FSD voor de helft van de prijs (3200 eur) is volgens mij nooit een optie geweest. De gratis AP categorie (levering na 1 Maart)(die overigens konden kiezen tussen 3200 korting of basic AP) heeft nooit FSD voor de helft (Amerikaanse belofte op 1 Maart als goedmakertje voor de 3200 eur prijs verlaging) kunnen krijgen.
Anders gezegd, voor 3200 euro kun je niet AP+FSD krijgen. Optie1: AP gratis, FSD 6400 (nu 8400) Optie2: AP 3200 eur, FSD 6400 eur (nu 8400 eur) met 50% korting op de complete order (10600/2=5300 eur).

Ik heb vorige week Woensdag 5300 euro overgemaakt voor AP en FSD. Eergisteren had ik opeens (lees: na een stevig telefoongesprek) extra opties in het Autopilot menu, al met al binnen een week (en 4/5 telefoontjes) was het rond. Overigens heb ik half Maart al het verzoek gemailt tot aanschaf van AP+FSD en wat de prijzen/levertijden daarvan zouden zijn.

Mijn levering was 19 Feb.

Ha Bas,

Welke Tesla afdeling / wie heb jij gesproken dat je dat voor elkaar kreeg?
 
AP doet sowieso geen rijbaanwissel (EAP deed dit idd wel maar tegenwoordig is dit voorbehouden aan FSD). EAP/FSD doet dat wel maar stront traag/ vaak helemaal niet en enkel nadat je zelf richting aan geeft (op NOA moet je ook initieren). Wat je (denk ik?) bedoelt is Traffic Aware Cruise Control. Remmen en gas geven anticiperend op verkeer om je heen. Dit werkt wel toch? Dat is voor mij in ieder geval de enige bruikbare functie.
Nee dat werkt idd met basic AP. Ik wil lane change, en dat t nog bugt maakt niet uit, ga de auto 4 a 5 jaar rijden dat wordt wel beter.....
 
Niet volgens deze posts:
Model 3 draadje
Vendor - Nieuwe Autopilot heeft geen Auto Lane Change

Dan zou dus basic AP (voor wie geen AP besteld had) of FSD (voor wie EAP besteld had) gratis gegeven worden aan hen die voor 28 feb besteld hadden. En enkele mensen hebben dat blijkbaar ook effectief gekregen, maar andere (zoals ik) niet. Nu zeggen ze dat de levering wel degelijk na 28 feb moest zijn, wat betekent dat wij dus de brute pech hebben dat we door puur toeval onze M3 een paar weekjes eerder geleverd gekregen hebben terwijl anderen met dezelfde besteldatum WEL de upgrade krijgen. Onbegrijpelijk dat ze dat niet op de hele Europese rollout van bestellingen voor 28 feb toepassen (zoals volgens hogervermelde posts wel degelijk op een bepaald moment de bedoeling was)

De eerste quote is uit een mail van een Enterprise manager, cq een manager die met leasemaatschappijen te maken heeft. Voor 1 Maart zijn er bij mijn weten geen auto's uitgeleverd door leasemaatschappijen.

De tweede link (flowchart) is volgens mij slightly incorrect. De middelste kolom is volgens mij bij None: geen optie om B voor 3000 usd te kopen, maar 'gewoon' 7000 usd. Deze chart is nooit door Tesla bevestigd en gemaakt door een community member (Troy) naar zijn beste begrip ergens halverwege Maart (met Amerikaanse context).

Er gaan veel verschillende verhalen in het rond en bij lang niet allemaal is het voor mij duidelijk om welke categorie het gaat. Er zijn mensen die in de voor 1 Maart levering categorie vallen en die een schriftelijke toezegging voor gratis AP gekregen hebben. Het zou kunnen zijn dat die beloftes terug gedraaid gaan worden (zou niet 'fair' zijn naar andere mensen die het niet gratis krijgen), in het mom van 'dat had medewerker X nooit mogen doen' OF een aantal overeenkomsten blijven staan en die mensen hebben mazzel.

Ik was blij met de duidelijkheid en het patroon wat ik kon ontdekken en heb met veel plezier 2100 eur (3200 vs 5300) extra betaald voor de software. Per slot van rekening hield ik er bij aanschaf rekening mee dat ik EAP in een trial voor 5800 eur aan zou schaffen. Nu heb ik voor minder geld ook FSD er bij. Het gevoel dat ik benadeeld ben door Tesla is daarmee dan ook weg. (FSD alleen zou ook 3200 eur kosten na aanschaf EAP)

Als tip wil ik jou en vergelijkbare cases mee geven dat je recht kijkt naar de feiten en niet blijft zoeken naar redenen om je eigen standpunt te onderbouwen.
 
Ik heb sinds een aantal weken ap+fsd. Leuke gadgets, maar het is uiteindelijk vooral een belofte dat je koopt. ik vind AP op enkelbaans N-wegen met weinig stoplichten en rotondes prima, maar ik denk dat andere merken dat net zo goed voor elkaar hebben. daarnaast is het voor rustige snelwegen handig. FSD is eigenlijk een paar probeersels bij elkaar, ca. 1000 euro zou daarvoor passend zijn qua prijs, de rest van het geld is het alleen maar waard als de beloften nagekomen worden. Zelf inhalen is leuk om aan je kinderen of neefjes te laten zien, maar dat is het wel zon beetje.

Bij drukkere snelwegen vind ik AP en FSD ook wel gevaarlijk, juist omdat hij zo schrikkerig is en voorzichtig. Dit leidt tot onvoorspelbaar remmen, als iemand dicht achter je zit, zit ie er zo bovenop. Ik denk dat er ongetwijfeld verbeteringen komen, maar dat zal aan de nieuwe 3.0 chip hangen, en inbouwen (bij tesla NL....) zal wel weer een hoofdpijndossiertje worden.
 
De eerste quote is uit een mail van een Enterprise manager, cq een manager die met leasemaatschappijen te maken heeft. Voor 1 Maart zijn er bij mijn weten geen auto's uitgeleverd door leasemaatschappijen.

De tweede link (flowchart) is volgens mij slightly incorrect. De middelste kolom is volgens mij bij None: geen optie om B voor 3000 usd te kopen, maar 'gewoon' 7000 usd. Deze chart is nooit door Tesla bevestigd en gemaakt door een community member (Troy) naar zijn beste begrip ergens halverwege Maart (met Amerikaanse context).

Er gaan veel verschillende verhalen in het rond en bij lang niet allemaal is het voor mij duidelijk om welke categorie het gaat. Er zijn mensen die in de voor 1 Maart levering categorie vallen en die een schriftelijke toezegging voor gratis AP gekregen hebben. Het zou kunnen zijn dat die beloftes terug gedraaid gaan worden (zou niet 'fair' zijn naar andere mensen die het niet gratis krijgen), in het mom van 'dat had medewerker X nooit mogen doen' OF een aantal overeenkomsten blijven staan en die mensen hebben mazzel.

Ik was blij met de duidelijkheid en het patroon wat ik kon ontdekken en heb met veel plezier 2100 eur (3200 vs 5300) extra betaald voor de software. Per slot van rekening hield ik er bij aanschaf rekening mee dat ik EAP in een trial voor 5800 eur aan zou schaffen. Nu heb ik voor minder geld ook FSD er bij. Het gevoel dat ik benadeeld ben door Tesla is daarmee dan ook weg. (FSD alleen zou ook 3200 eur kosten na aanschaf EAP)

Als tip wil ik jou en vergelijkbare cases mee geven dat je recht kijkt naar de feiten en niet blijft zoeken naar redenen om je eigen standpunt te onderbouwen.

Zie de blogpost van 1 maart op Tesla site. Deze hebben ze ook geruisloos in 1 van de weken erna weer verwijderd van de site. Die flowchart is fout. Maar deze afspraak van 1 maart zou Tesla na moeten komen. Dat hebben ze ook bij mij ik heb een factuur voor AP+FSD met korting (en is betaald). Echter is nog niet geactiveerd. Mijn levering was 9 feb 2019
 

Attachments

  • Blogpost 1 maart 2019 betreffende AP en FSD voor helft van de prijs.PNG
    Blogpost 1 maart 2019 betreffende AP en FSD voor helft van de prijs.PNG
    465.1 KB · Views: 79
Zie de blogpost van 1 maart op Tesla site. Deze hebben ze ook geruisloos in 1 van de weken erna weer verwijderd van de site. Die flowchart is fout. Maar deze afspraak van 1 maart zou Tesla na moeten komen. Dat hebben ze ook bij mij ik heb een factuur voor AP+FSD met korting (en is betaald). Echter is nog niet geactiveerd. Mijn levering was 9 feb 2019

Dat is inderdaad precies waar ik gebruik van heb gemaakt. Ik ging specifiek in op de mensen die 3200 euro betaald hadden. Jij hebt 5300 euro betaald? Dan zou ik aan te telefoon gaan hangen. Elke dag weer als je er de tijd voor op kan brengen. (ca 30 min per gesprek, 15-20 min in de wacht was voor mij normaal)
Mijn ervaring is dat er pas na je telefoontje iets gedaan wordt.

Eerste keer bellen (Woensdag 1 mei): belofte gekregen dat de medewerker uit zou zoeken of ik gratis AP kon krijgen en dan zou ik een offerte krijgen op de mail.
Tweede keer bellen (Maandag 6): "De factuur staat in uw account, heeft u die nog niet gekregen?", na 2 uur een factuur in de mail ontvangen.
Direct betaald en betaal bewijs gestuurd (Dinsdag 7), geen reacties gekregen.
Derde keer bellen (Woensdag 8): Gevraagd of de betaling in behandeling genomen was, "Ja meneer, we gaan de betaling verifieeren en dan doorzetten naar engineering, zou met 2/3 dagen actief moeten zijn" (Ik had sterk het idee dat er nog niets mee gedaan was)
Vierde keer bellen (Maandag 13): 3 mensen gesproken, maar niemand had toegang tot het mail account van Arnhem, dus ze konden allemaal niet helpen. Doorverbinden met Arnhem is 2x geprobeerd, maar niet gelukt.
Vierde keer bellen (Dinsdag 14): "De belofte van 2/3 dagen had niet gegeven mogen worden, ik neem even contact op met Arnhem." -Wachten- "Het ligt bij Engineering en we kunnen er niets aan doen" (Mijn vermoeden: ze hebben het op dat moment door gezet naar Engineering)
2 uur later zag ik toevallig de optie Voorrijden in mijn app > AP+FSD actief.

Rant: WTF is er gebeurt met je systeem als je een ENGINEER nodig hebt om een vinkje aan te zetten. Zo gaat de ING. titel nog verder naar de haaien :(
 
  • Funny
Reactions: Michel3 and bennyvw