Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3: Periodiek onderhoud/inspectie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kon zo snel geen thread hierover vinden dus vandaar een nieuwe gestart.

Aangezien de 20.000km al in zicht komt bij mijn Model 3 zit er een eerste inspectie/onderhoudsbeurt aan te komen.
Die gaan we uiteraard lekker zelf (selluf) doen aangezien ik niet zon hoge pet op heb van het huidige Tesla technisch personeelsbestand.

Op een van de laatste RichRebuild JoepToep filmpjes is te zien wat door een voormalig 'Tesla Service Engineer' gedaan wordt tijdens zon beurtje.

Hoofdzakelijk inspectie van banden en onderkant en schoonmaken van het een en ander.
Verder wordt alleen het interieur filter vernieuwd door een nieuwer type.
Allemaal lekker low-level basic, leuk voor een zaterdagochtend :)

Wie heeft deze actie al eerder ondernomen ?
Hoe heb je dat gedaan, wat ben je tegengekomen ?
Eventueel extra aandachtspunten mbt tot ons klimaat (zout op de weg etc) ?
 
Ik dacht dat Tesla voor de Model 3 slechts om de 2 jaar een onderhoud voorschrijft?

2 jaar als in 10.000km per jaar of 2 jaar als in 50.000km per jaar ?

Ik weet niet wat ze voorschrijven maar ik wil een periodieke inspectie per 20.000km om alle troep (zie video) te verwijderen en opkomende roest tegen te gaan. In de video zie je bij 10.000miles al duidelijk roestvorming op de randen van de remblokken. En dat is nog een in een klimaat zonder zout op de weg...
 
Er is officieel geen periodiek onderhoud meer voorgeschreven.
Hier staat ook verder helemaal niks genoemd mbt gereden kilometers behalve over de banden.

Onderhoud van de auto

Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig?
Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
 
Winterverzorging
Tesla raadt aan alle remklauwen om de 12 maanden of telkens na 20.000 km, te reinigen en te smeren wanneer de auto in een koud klimaat wordt gebruikt.

Ik zou wachten tot na de winter. Of een paar rondjes op een circuit rijden om de remmen weer goed te zetten ;)
 
Banden rouleren, balanceren en uitlijnen
Tesla raadt u aan de banden na elke 16.000 à 20.000 kilometer te controleren om te bepalen of rouleren, balanceren of uitlijnen noodzakelijk is. Een agressieve rijstijl kan leiden tot vroegtijdige bandenslijtage, waardoor mogelijk vaker bandenservice noodzakelijk is. Als wielen niet correct zijn gebalanceerd of uitgelijnd, heeft dit invloed op het rijgedrag, de levensduur van de banden en onderdelen van de stuurinrichting. Raadpleeg de gebruikershandleidingen en garantiedocumentatie van de bandenfabrikant voor meer informatie.

Remvloeistof testen
Tesla raadt u aan remvloeistof om de 2 jaar te testen op verontreiniging en de vloeistof indien nodig te verversen.

Aircoservice
Bij aircoservice wordt het droogmiddel ververst, wat bijdraagt aan de levensduur en efficiënte werking van het aircosysteem. Tesla raadt om de 2 jaar een aircoservice aan voor de Model S, om de 4 jaar voor de Model X en om de 6 jaar voor de Model 3.

Winterverzorging
Tesla raadt aan alle remklauwen om de 12 maanden of telkens na 20.000 km, te reinigen en te smeren wanneer de auto in een koud klimaat wordt gebruikt.

Om de 20.000km dus.....
 
Nogmaals, dat is dus geen onderhoudsbeurt, maar een controle op bandenslijtage. Dit kan ook gewoon bij de bandenboer gebeuren. Ik rouleer mijn set als ik van zomer naar winter ga. Leg ik ze na de winter er gewoon gewisseld terug op.
 
Dat is de video die ik bedoel :)

En ongeacht wat de fabrikant of betweters beweren en je willen laten geloven:
is mijn motto "vertrouwen is goed, maar controleren is beter"

Ehh, maar de fabrikant weet toch wel wat het beste is qua onderhoud? Zeker als ze feitelijk zeggen: "je hoeft niet te komen" lijkt me dit vanuit de fabrikant toch wel betrouwbaar. Die zouden geen mogelijkheid aan zich voorbij laten gaan om geld te verdienen zou je denken.
 
Iemand tips over garages die ervaring hebben met Tesla’s en die idd een wat marktconformer tarief hanteren?

misschien handig om deze hier of in een ander draadje te verzamelen.

Let op dat de garage in kwestie wel beschikt over de juiste 'optildoppen' of hoe die dingen ook mogen heten. Je kunt de Model 3 niet zomaar optilen met een krik of brug.Daar zijn speciale adapters voor nodig om de batterijbak niet te beschadigen.
Je kunt ze natuurlijk ook zelf aanschaffen en bij de auto houden. Altijd handig.
 
Let op dat de garage in kwestie wel beschikt over de juiste 'optildoppen' of hoe die dingen ook mogen heten. Je kunt de Model 3 niet zomaar optilen met een krik of brug.Daar zijn speciale adapters voor nodig om de batterijbak niet te beschadigen.
Je kunt ze natuurlijk ook zelf aanschaffen en bij de auto houden. Altijd handig.
Exact. Het moet niet zo zijn dat ze maar wat doen. En dus ervaring hiermee hebben.
Banden ga ik natuurlijk niet zelf doen. Ik lease dus niet.
 
Ik lees hierboven wat berichten gebaseerd op kilometers. Iemand met veel snelweg kilometers zal snel een interieurfilter vervuilen maar de remmen hebben doorgaans minder last van roest/vastzitten. In feite is onderhoud maatwerk en dus met gezond verstand benaderen. Mijn vorige EV/auto kreeg om de 50-60k een OHB en heeft op deze wijze 300k gereden tegen een kilometerprijs van 1,4 cent (incl. banden!) Mede dankzij veel snelweg kilometers. Als ik deze auto elke 20k een OHB had laten geven dan waren de onderhoudskosten véél hoger en tevens de slijtage van vele malen in-/uit elkaar halen.

Samenvattend: bij een EV ben ik meer voor onderhoud gebaseerd op tijd dan op km ;)
Eens per 1,5 tot 2 jaar moet m.i. kunnen bij een Model 3 :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: TM3LR
Ik lees hierboven wat berichten gebaseerd op kilometers. Iemand met veel snelweg kilometers zal snel een interieurfilter vervuilen maar de remmen hebben doorgaans minder last van roest/vastzitten. In feite is onderhoud maatwerk en dus met gezond verstand benaderen. Mijn vorige EV/auto kreeg om de 50-60k een OHB en heeft op deze wijze 300k gereden tegen een kilometerprijs van 1,4 cent (incl. banden!) Mede dankzij veel snelweg kilometers. Als ik deze auto elke 20k een OHB had laten geven dan waren de onderhoudskosten véél hoger en tevens de slijtage van vele malen in-/uit elkaar halen.

Samenvattend: bij een EV ben ik meer voor onderhoud gebaseerd op tijd dan op km ;)
Eens per 1,5 tot 2 jaar moet m.i. kunnen bij een Model 3 :rolleyes:
Tegen die tijd zijn er hoogstwaarschijnlijk veel meer garages met ervaring met Tesla’s.
 
@prensel @TM3LR

'jackpads' op de juiste Model 3 steunpunten is idd de door Tesla mbt. de Model 3 ge-adviseerde manier. Maar met een brugkrik gaat ook prima...;) Maar voor onderweg ( of zelf thuis met een krik die hopelijk laag genoeg kan.. ) bij een willekeurige garage onverwacht iets moeten laten doen zijn die jackpads natuurlijk van belang.

Brugkrik.jpg