Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S en X update: 595 en 520 km range

This site may earn commission on affiliate links.
Ze zaten er een tijdje aan te komen: wijzigingen voor S en X. Zojuist bekend gemaakt:
The Longest-Range Electric Vehicle Now Goes Even Farther
Range op een S 100D naar 595 km en op een X 100D naar 523 km. Battery pack is hetzelfde gebleven: het zit hem in “design and architecture updates”.

Verder is de luchtvering vernieuwd, gaat Supercharging rapper en komt er weer een instap model. Optisch lijken er geen vernieuwingen te zijn als ik het goed lees. Ben benieuwd!
 
Goede tekst en uitleg:
https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2019/exclusive-2019-tesla-model-s-review/
"It's getting the Model 3's larger 2170-size cells?" I ask. "No, the battery is unchanged" they reply. "Same battery?" I tilt my head. "Same battery," they repeat. "It's not bigger?" "It's the same battery" they say again. "But its range is going from what to what?" I ask. "The Long Range goes from 335 miles to range to 370. In general, 10 to 12 percent more."

In fact, the drivetrain is fundamentally unchanged except for one bullet-point difference: its existing front drive unit is replaced by a repackaged version of the Model 3's more efficient rear one.
 
Het zijn wel degelijk de oude cellen. De V3 laadsnelheid is dan ook niet 250KW zoals op de Model 3, maar 200KW. De beperking op het vorige S/X model zat hem voornamelijk eerder in de bekabeling. Wel een goed punt dat dit het juiste moment had geweest om CCS op de Europese S/X te plaatsen. Is een gemiste kans als dat niet zo is.
 
  • Like
Reactions: Frankvr
Wel lees ik dat bestaande S/X klanten die een nieuwe bestellen, ludicrous gratis krijgen.

Dit is een leuke, we gaan dus allemaal in de toekomst met een P100D rijden :)

Ik wist al dat mijn S de goedkoopste auto ging zijn voor mij, maar nu garandeert het ook al dat ik 10k€ meer waarde krijg op een volgende bestelling - mooie geste voor de "early adopters".
 
Ik zou toch zeggen dat ze de 2170 cells gebruiken, daarom gaat het superchargen ook sneller lijkt mij. Vraag mij nog wel af of nu ook de CCS stekker op de S en X komt, dat kan ik namelijk nergens vinden.
Het zou zo maar kunnen dat CCS wél op deze versies zit in Europa. Maar dat gaan we ergens in Juni/Juli zien zodra deze geleverd worden in NL.

Ik snap ook niet zo zeer het hele probleem, een 18650 cel is niet slecht. Het is een andere form factor, maar een 2170 cel heeft niet ineens magisch meer energie in zich. Het zit hem in de chemie binnen in de cel.

Mijn hoop is dat mijn bestaande 100D vooral snel de SW update krijgt om met 145kW te kunnen laden aan een V2 SuperCharger en dat de CCS adapter eindelijk eens uit komt.
 
Ik kan me voorstellen dat Tesla niet ineens een 5mm hogere cell in de bestaande vloer van de Tesla S kan krijgen. In de breedte/diepte kun je natuurlijk wel cellen van 18mm breed vervangen door 21mm brede cellen, door ze anders te rangschikken. In de hoogte van 6.5cm naar 7cm gaan zal erg lastig zijn.

Ik meen ook eens gelezen te hebben dat de kabel die van het laadpunt naar de accu gaat niet de 250kW aan kan, dus die zal nu waarschijnlijk zwaarder zijn uitgevoerd. De rest van het BMS zal dan ook aangepast zijn om 250kW (en wellicht nog wat meer) aan te kunnen.

De nieuwe vering is zeer welkom, want ik ben niet onder de indruk van de vering van mijn Model S (luchtvering). Die kraakt als een dolle bij een drempel en is maar weinig instelbaar. Hopelijk hebben ze de hele ophangen voor aangepakt en is ook het ratelen bij hard optrekken verleden tijd. Benieuwd wat men doet met bestaande Model S/X eigenaren die klachten hebben. Ik heb altijd gehoord dat er aan een oplossing gewerkt wordt, dus benieuwd of bestaande eigenaren ook in aanmerking komen voor een ander onderstel.
 
Wat mij opvalt is dat de WLTP op de NL site te laag is. Die is ongeveer gelijk aan de EPA test en de EPA is strenger voor het bereik. Ik verwacht dan ook dat de WLTP hoger uitvallen zodra definitieve cijfers bekend zijn. De EPA cijfers zijn notabene voor meeste versies hoger dan de ingeschatte WLTP cijfers.

In ieder geval mooie ontwikkeling die het de concurrentie weer een stuk moeilijker maakt.
 
Het zou zo maar kunnen dat CCS wél op deze versies zit in Europa. Maar dat gaan we ergens in Juni/Juli zien zodra deze geleverd worden in NL.
Goed punt, nog helemaal niet bij stil gestaan. Veel verder dan 145kW zal de huidige connector niet komen, zelfs niet met aanpassingen (zo dik kunnen die pinnen niet zijn in een Type 2 aansluiting). Bovendien is CCS alleen maar handig nu we in Europa meer dan alleen SuCs hebben (Fastned/Ionity). Waarschijnlijk wordt het een oplossing zoals in China met die aparte laadklep.
 
Wat me ook opvalt is dat ze het dual-motor-type principe van de 3 hebben overgenomen: een permanent magnet synchronous reluctance motor voorin voor de efficiency en een rappe inductiemotor achterin voor de performance bestond volgens mij niet bij de S en X.

Het zou me enorm verbazen als deze S en X versies niet met CCS worden uitgeleverd, maar ik vind het ook opvallend dat er geen melding van gemaakt wordt in dit persbericht. Toch denk ik dat CCS dit jaar de norm gaat worden op alle nieuwe EU voertuigen van Tesla.
 
Hoe werkt die gratis upgrade dan? Als ik inlog blijft de prijs van Ludicrous Mode staan.
De gratis upgrade, wat zou dat doen voor de bijtelling? Als je de RDW regels erbij pakt is het een soort korting en zal Tesla de prijs inclusief Ludicrous Mode moeten opgeven maar we zien bij de M3 dat het hier ook niet gebeurd...maar dan is het met name software..
 
Hoe werkt die gratis upgrade dan? Als ik inlog blijft de prijs van Ludicrous Mode staan.
De gratis upgrade, wat zou dat doen voor de bijtelling? Als je de RDW regels erbij pakt is het een soort korting en zal Tesla de prijs inclusief Ludicrous Mode moeten opgeven maar we zien bij de M3 dat het hier ook niet gebeurd...maar dan is het met name software..
Ik vermoed dat je een Model S/X performance besteld zonder Ludicrous. Achterof wordt dan ludicrous geactiveerd. Zo houd je het buiten de fiscale waarde. Het klinkt als een leuke deal, maar ik neem aan dat die alleen geldt bij een Performance versie? Dan zou ik het sowieso al niet interessant vinden (niet dat ik behoefte heb om te upgraden).

Als iemand nog een P100D met goedkope Ludicrous wil hebben dan koop ik hem wel en zet hem door :)

Overigens vind ik het performance model (en helemaal ludicrous) niet zo'n zinvolle toevoeging. Leuk voor de PR-afdeling van Tesla en leuk om eens mee te maken, maar ik vind het zelf niet interessant. Het leukste van de performance vind ik nog de geventileerde stoelen.
 
  • Like
Reactions: Odie
Overigens vind ik het performance model (en helemaal ludicrous) niet zo'n zinvolle toevoeging. Leuk voor de PR-afdeling van Tesla en leuk om eens mee te maken, maar ik vind het zelf niet interessant. Het leukste van de performance vind ik nog de geventileerde stoelen.
Die laatste lijken bij deze update te zijn verwijderd, alleen nog maar standaard stoelen, ongeacht de versie.