Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ook, ik heb het idee dat de raven's zuiniger zijn dan de nieuwe versie. De nieuwe lijkt hetzelfde gebruik te hebben als de 2018 versies (tenminste als ik mijn verbruik met xfrank vergelijk)
Heb nu bijna 13k op mijn model X plaid staan. Hierbij een gemiddeld verbruik van 207 Wh/km. Dat is inclusief alle ‘plaid’ demo ritten die alles behalve zuinig zijn ;)
Ik had op mijn oude S 100D een lifetime verbruik van 220 Wh/km.
Dus ik ben zeker tevreden: 2,5x meer vermogen en zwaardere auto maar toch lager verbruik.
 
Enkele observaties na een paar weken Plaid:

Plussen:
- Erg fijn rijdend. De comfortstand van de vering is een flinke verbetering ten opzichte van de vering van de P100D uit 2018.
- Veel stiller.
- De enorme acceleratie; hij blijft maar trekken.
- De bredere stoelen zitten veel prettiger (zeker met mijn meer ontwikkelde laterale rugspieren).
- Zeer degelijke auto, ik hoor geen enkel kraakje. De deuren klinken ook erg degelijk bij het sluiten (belangrijk detail voor de 'Duitse degelijkheid'-fetisjisten).
- Het grote scherm zit op veel logischer plek.
- De yolk stuurt na wat gewenning erg fijn, het zicht op het kleine scherm is ook erg prettig.
- De sterkere regenerative braking is prettig. One pedal driving is nu pas echt mogelijk.
- De range is enorm verbeterd: van 450 km naar 560 km op 100%.

Minnen:
- De auto bromt/trilt altijd wat tijdens de eerste kilometers. Dit schijnt het opwarmen van de motoren te zijn, las ik elders op dit forum.
- Ik krijg een wat pijnlijk duim van de bediening van de knipperlichten. Gaat hopelijk over.
- Ik mis de scrollfunctie aan de rechterzijde van het stuur (die gebruikte ik voor de temperatuur). Bij het linker scrollwieltje zoek ik nog de mogelijkheid om van zender/nummer te wisselen.
- Bediening spiegels en dahsboardkastje via het scherm is wat omslachtig.
- De automatische ruitenwisser doet nagenoeg niets (dit in tegenstelling tot de vorige auto, al werkte-ie daar ook niet vlekkeloos). Een monteur die ik sprak zei dat je hem kunt trainen door handmatig de snelheid van de ruitenwisser aan te passen. Daar zou hij van leren. Ik ben benieuwd.
- Ik heb een keyfob besteld in de Amerikaanse Tesla-webshop (komt via een forwarding service) want het op afstand kunnen openen/sluiten van de auto en trunk zonder de app te hoeven gebruiken vind ik wel prettig. Ook kan ik dan de laadpoort makkelijker en sneller openen.

Conclusie: een geweldige auto, maar voor een paar honderd dollar meer (stalks, fysieke knoppen voor spiegels en dahsboardkastje, keyfob, regensensor) was-ie helemaal perfect geweest.
Leuk lijstje en zeker herkenbaar, maar dan voor een MX LR. Wat ik toevoeg, in willekeurige volgorde:
- Algehele bouwkwaliteit voelt veel beter. Sluiten van deuren en kleppen klinkt veel meer 'premium'
- De stoelen ben ik nog niet uit. De nieuwe zitten zeker goed, maar de oude zit je meer 'in'. Ik heb geen stevig postuur, waardoor de oude stoelen erg goed bij mij zitten
- De yoke is idd heerlijk, als je eraan gewend bent.
- De functionaliteit van het scherm achter het stuur is wel beperkter dan eerst. Er kan niks worden aangepast bijv. En ik vond het grafiekje, in de oude MX, van je verbruik altijd wel leuk
- Ik heb geen idee hoe je de standaard cruise-controle (autopilot) aanzet. Het knopje op het stuur activeert direct FSD. Voor mij prima, maar de wederhelft vind dat nog eng
- Tesla Vision is er gewoon nog niet. Inparkeren is reuze gezellig met alle waarschuwingen die je vooral moet negeren. Gelukkig zijn de camera's er, want de obstakels en afstanden die Vision laat zien zijn heel erg inaccuraat
- Jammer dat de voorportieren niet meer zo vet open/dicht gaan als in de oude versie. Nu moet je toch de deur openduwen (max 1st world problem)
- Ik ben overgestap van een 6 zitter naar een 7 zits. Mega veel laadruimte als de bank plat ligt! Maar de 6 zitter had wel een mooiere uitstraling
- De auto is echt weer een stapje stillen
- De afbeelding van de vering/demping is wel vet. Live zien wat die doet!

Ik kijk uit naar de echte eerste vakantierit! Nu nog geen SC bezocht en ook nog geen echt lange rit.

Nu woensdag de oude inleveren. Toch een auto waar ik met veel plezier in heb gereden. Geen seconde spijt en ik doe hem alleen weg vanwege fiscale zaken..
 
- Ik heb geen idee hoe je de standaard cruise-controle (autopilot) aanzet. Het knopje op het stuur activeert direct FSD. Voor mij prima, maar de wederhelft vind dat nog eng

Dit is een setting. 1 of 2 keer drukken op het wieltje om FSD aan te zetten. Wanneer je dit op 2 keer zet, dan is 1 keer drukken cruis control
1697115082055.png
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: RobPet
Ja! de handleiding gebruiken. Zeg! dat is valsspelen 😅
ik wist het, daarna opgezocht in de handleiding. ;)
Ik weet zelfs een zeer handige functie die niet (meer) in de handleiding staat maar wel nog werkt (bij mij althans)
afgelopen zondag nog gedemonstreerd aan bestuursleden van TOCNL, die het niet wisten.
Rara wat is het?
Tip: het heeft met de claxon van de refresh te maken
 
ik wist het, daarna opgezocht in de handleiding. ;)
Ik weet zelfs een zeer handige functie die niet (meer) in de handleiding staat maar wel nog werkt (bij mij althans)
afgelopen zondag nog gedemonstreerd aan bestuursleden van TOCNL, die het niet wisten.
Rara wat is het?
Tip: het heeft met de claxon van de refresh te maken
Ja, hoe zet je die claxon op tutututututut?

Of meppen op de airbag? Ik dacht dat dat de claxon ging activeren.

Er is dit blijkbaar:

 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, hoe zet je die claxon op tutututututut?

Of meppen op de airbag? Ik dacht dat dat de claxon ging activeren.
Meppen op de airbag werkt niet, wel er rechts naast. Als je als met de hand alle knoppen op de rechter kant afdekt, gaat de claxon ook. Dit is dezelfde reflex als dat je in het midden zou doen. ;) Je moet dus niet echt op zoek naar het knopje.
20231012_192130.jpg
 
Sinds kort heeft onze MXP last van hevige trillingen. Tot ongeveer 70km/u lijkt er niets aan de hand, maar daar boven wordt het stelselmatig erger. In die mate dat bij 120km/u zelfs het stuur heen en weer slaat en de hele carrosserie door elkaar schud. Nog iemand die hier last van heeft of last van gehad heeft?

Helaas kunnen we niet zonder de auto (dit is onze enige auto) en kunnen we ten vroegste volgende week bij een SC terecht voor dit probleem. Zit er even niets anders op dan aan 70km/u blijven rondrijden (of beter slenteren), of is er een manier om sneller geholpen te worden? Ik heb al geprobeerd het SC Gent te bellen, maar (naar goede Tesla gewoonte) neemt men daar gewoon niet op.
 
Sinds kort heeft onze MXP last van hevige trillingen. Tot ongeveer 70km/u lijkt er niets aan de hand, maar daar boven wordt het stelselmatig erger. In die mate dat bij 120km/u zelfs het stuur heen en weer slaat en de hele carrosserie door elkaar schud. Nog iemand die hier last van heeft of last van gehad heeft?

Helaas kunnen we niet zonder de auto (dit is onze enige auto) en kunnen we ten vroegste volgende week bij een SC terecht voor dit probleem. Zit er even niets anders op dan aan 70km/u blijven rondrijden (of beter slenteren), of is er een manier om sneller geholpen te worden? Ik heb al geprobeerd het SC Gent te bellen, maar (naar goede Tesla gewoonte) neemt men daar gewoon niet op.

Lijkt erop dat je balanceer-lood bent kwijtgeraakt in één van je wielen. Even controleren of je lood kwijt bent, de plak-plek zou eenvoudig zichtbaar moeten zijn.

Indien ja naar een reguliere garage/banden centrale en laten balanceren en uitlijnen.
 
Leuk lijstje en zeker herkenbaar, maar dan voor een MX LR. Wat ik toevoeg, in willekeurige volgorde:
- Algehele bouwkwaliteit voelt veel beter. Sluiten van deuren en kleppen klinkt veel meer 'premium'
- De stoelen ben ik nog niet uit. De nieuwe zitten zeker goed, maar de oude zit je meer 'in'. Ik heb geen stevig postuur, waardoor de oude stoelen erg goed bij mij zitten
- De yoke is idd heerlijk, als je eraan gewend bent.
- De functionaliteit van het scherm achter het stuur is wel beperkter dan eerst. Er kan niks worden aangepast bijv. En ik vond het grafiekje, in de oude MX, van je verbruik altijd wel leuk
- Ik heb geen idee hoe je de standaard cruise-controle (autopilot) aanzet. Het knopje op het stuur activeert direct FSD. Voor mij prima, maar de wederhelft vind dat nog eng
- Tesla Vision is er gewoon nog niet. Inparkeren is reuze gezellig met alle waarschuwingen die je vooral moet negeren. Gelukkig zijn de camera's er, want de obstakels en afstanden die Vision laat zien zijn heel erg inaccuraat
- Jammer dat de voorportieren niet meer zo vet open/dicht gaan als in de oude versie. Nu moet je toch de deur openduwen (max 1st world problem)
- Ik ben overgestap van een 6 zitter naar een 7 zits. Mega veel laadruimte als de bank plat ligt! Maar de 6 zitter had wel een mooiere uitstraling
- De auto is echt weer een stapje stillen
- De afbeelding van de vering/demping is wel vet. Live zien wat die doet!

Ik kijk uit naar de echte eerste vakantierit! Nu nog geen SC bezocht en ook nog geen echt lange rit.

Nu woensdag de oude inleveren. Toch een auto waar ik met veel plezier in heb gereden. Geen seconde spijt en ik doe hem alleen weg vanwege fiscale zaken..
hoi!

inmiddels ook mijn Ultra Red Plaid mogen ophalen, direct gebracht naar de poetser.

Ik heb 5 jaar MS gereden, toen 5 jaar MX (uit 2018) en nu deze en kan niet anders zeggen dat ik als een kind zo blij ben :). De power van plaid is echt heel fijn, inhalen, even snel optrekken, het is echt uber fijn. Ook bouwkwaliteit inderdaad vele malen beter dan vorige versies.

Dus ik sluit met grotendeels aan bij de andere opmerkingen, paar andere opvallende zaken:
- De range is enorm verbeterd las ik hierboven van @Bart44 van 450 km naar 560 km op 100%. Die herken ik niet. Volladen bij mij is ~500km range op de range teller, hoe kom je op jouw 560?
- wij zijn met 3 pubers juist van 7 naar 6 zits gegaan. Misschien omdat het ook weer eens iets anders is, maar het bevalt tot nu toe erg goed. kijken of we ook alle koffers (en ski's) goed meekrijgen, dat wel ;).
- voorportieren die half open gaan, irritant vind ik dat!
- ik mis nu nog de keyfob met openen van deuren, chargeport, etc. ik zag een thread voorbij komen hierover, ga daar even induiken

bijgevoegd wat pics van de poetser!

Groet van Björn
 

Attachments

  • MXPBS2.jpg
    MXPBS2.jpg
    86.3 KB · Views: 38
  • MXPBS.jpg
    MXPBS.jpg
    71.9 KB · Views: 37

hoi!

inmiddels ook mijn Ultra Red Plaid mogen ophalen, direct gebracht naar de poetser.

Ik heb 5 jaar MS gereden, toen 5 jaar MX (uit 2018) en nu deze en kan niet anders zeggen dat ik als een kind zo blij ben :). De power van plaid is echt heel fijn, inhalen, even snel optrekken, het is echt uber fijn. Ook bouwkwaliteit inderdaad vele malen beter dan vorige versies.

Dus ik sluit met grotendeels aan bij de andere opmerkingen, paar andere opvallende zaken:
- De range is enorm verbeterd las ik hierboven van @Bart44 van 450 km naar 560 km op 100%. Die herken ik niet. Volladen bij mij is ~500km range op de range teller, hoe kom je op jouw 560?
- wij zijn met 3 pubers juist van 7 naar 6 zits gegaan. Misschien omdat het ook weer eens iets anders is, maar het bevalt tot nu toe erg goed. kijken of we ook alle koffers (en ski's) goed meekrijgen, dat wel ;).
- voorportieren die half open gaan, irritant vind ik dat!
- ik mis nu nog de keyfob met openen van deuren, chargeport, etc. ik zag een thread voorbij komen hierover, ga daar even induiken

bijgevoegd wat pics van de poetser!

Groet van Björn
Ik deel vooral de frustratie over de voordeuren. Dat vind ik echt een misser. Maar goed. Met software updates zou dat in de toekomst goed moeten komen, maar met Elon is het altijd de vraag wanneer???

Over range:
Mijn MX plaid had in de eerste week onderstaande waardes:
  • 482km range op 90%
  • 539km range op 100%
Nu heb ik hem niet meer tot 100% geladen dus daar kan ik niets over zeggen, maar na enkele maanden en 13k verder op de teller zit de 90% nu op 471km en het gemiddelde verbruik 207Wh/km (hierboven al eerder benoemd).
Volgens mij heeft de ingestelde bandenmaat ook effect op de predicted range dus misschien is dat nog een verklaring voor het verschil?
Ik rij op de 'kleintjes' (20").
 
  • Like
Reactions: job-lek
- De range is enorm verbeterd las ik hierboven van @Bart44 van 450 km naar 560 km op 100%. Die herken ik niet. Volladen bij mij is ~500km range op de range teller, hoe kom je op jouw 560?

Persoonsverwisseling. Ik was degene die schreef dat ik van een range van 450 km (bij 100% laden) naar 560 km ben gegaan. Maar dat is een S, geen X. Dat scheelt aanzienlijk (zwaarder, meer luchtweerstand).

- ik mis nu nog de keyfob met openen van deuren, chargeport, etc. ik zag een thread voorbij komen hierover, ga daar even induiken

bijgevoegd wat pics van de poetser!

Groet van Björn

De keyfob mis ik ook, maar die is alleen te bestellen bij de Tesla-shop in de VS. En die leveren niet naar Europa. Ik kon vanuit Europa zelfs niet eens een bestelling plaatsen voor levering op een adres in de VS, als ik daarover had beschikt. Ik heb daarom een forwarding-bedrijf (Forwardme.com) ingeschakeld en die opdracht gegeven de keyfob voor me te kopen (enkele tientjes commissie). Toen de keyfob gisteren bij hen was aangekomen, kreeg ik keurig een bericht en kon ik kiezen met welke vervoerder ik die naar Nederland wilde laten versturen. Dat kostte 46 dollar. Hij zou er binnen een paar dagen moeten zijn.

Slimme keus om de auto te laten 'poetsen'. Die mooie kleur/lak vraagt erom. Ik heb vorige week een keramische coating (grafeen) laten aanbrengen tegen krasjes, voor behoud van glans en om vuil af te stoten. Kostte €1250.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Coaten is idd slim! Wil ik ook laten doen zosnel de transportschade is opgelost. Big Blue staat nu voor de eerste keer ter service met de nodige puntjes. Hopelijk volgt het fixen van de lak snel. Dan kan hij voor het zoutseizoen een coat hebben...