Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.2.*

This site may earn commission on affiliate links.
EAP doet echt gevaarlijke stoten de laatste tijd in volgende scenario: Als je van middenbaan wisselt naar het rechterbaanvak en doet dit bij een naderende afrit, die je niet wenst te nemen (zonder navigate on autopilot) mét navigatie die aangeeft om rechtdoor te rijden, dan overcorrigeert mijn Tesla de baanwissel en overshoot hij naar de afrit. Dit met last second evasion manouevre-achtige kracht, dat ik niet wil weten wat er zou gebeuren als dit op een nat/aangevroren wegdek plaatsvindt.
 
Bij afritsstroken blijft het knipperlicht aan, waar in NL dit na de baanwisseling gelijk uit gaat. Dus per land andere instellingen. Vreemd dat in NL het niet goed staat dan...
Bijzonder inderdaad. Heb dit ook een aantal keer gemeld via de combinatie van een melding maken in de auto (lang de knop voor het automenu indrukken) en een service request inschieten met verwijzing daarna. Sec zegt dan dat ze het niet op kunnen lossen. Ik vraag dan of ze het dan hogerop willen sturen en zij zeggen dat dan toe.
Maar het SeC en de service requests zijn blijkbaar niet gemaakt om om te gaan met bug reports.
Of ze dat dan daadwerkelijk doen of niet is een tweede. Toch is Tesla een sterk data gedreven bedrijf en hoe meer data punten hoe groter lijkt mij de kans dat in een ML/AI model een patroon wordt herkend.

Dus ik blijf het stug doen. Overigens op aanvraag van het SeC bij mijn eerste keer melding dat de richtingaanwijzer aan hoort blijven te staan bij het nemen van een oprit zolang je naast de blok markering zit.
 
EAP doet echt gevaarlijke stoten de laatste tijd in volgende scenario: Als je van middenbaan wisselt naar het rechterbaanvak en doet dit bij een naderende afrit, die je niet wenst te nemen (zonder navigate on autopilot) mét navigatie die aangeeft om rechtdoor te rijden, dan overcorrigeert mijn Tesla de baanwissel en overshoot hij naar de afrit. Dit met last second evasion manouevre-achtige kracht, dat ik niet wil weten wat er zou gebeuren als dit op een nat/aangevroren wegdek plaatsvindt.
Heb dit ook al sinds de 2024 versie updates en lig nog niet opgelost met de laatste .7 versie. Ik heb in dit geval dan ook dat de auto automatisch de richtingaanwijzer uitzet om die afrit dan te nemen en ook daadwerkelijk de beweging inzet (om daarna abrupt te corrigeren). De automatische afrit insturen is een functie die we tot ergens 1 jaar geleden nog wel hadden met NoA maar door regelgeving beperkt werd waardoor je nu zelf actie moest nemen om af te slaan.
 
Deze borden (en de begin bebouwde kom borden) worden niet herkend door AP.
Dat bedoel ik net. Ze moeten dit aan hun programmeurs doorgeven zodat ze ze wel voorzien worden.
Begin en einde van bebouwde kom wordt van de kaartgegevens gegeven als een zone waar je 50 mag.
Neen, want voor de update die de verkeersbordherkenning meer activeerde werkte het beter. De kaartgegevens waren dus correct.
Edit: zie nu je opmerking dat borden voorrang hebben op verkeersborden. Daar zit de fout dus.
Een moeilijke, maar ik denk niet dat er een 50km bord stond. Ik zal er eens op letten.
 
Last edited:
Dat bedoel ik net. Ze moeten dit aan hun programmeurs doorgeven zodat ze ze wel voorzien worden.

Neen, want voor de update die de verkeersbordherkenning meer activeerde werkte het beter. De kaartgegevens waren dus correct.
Edit: zie nu je opmerking dat borden voorrang hebben op verkeersborden. Daar zit de fout dus.
Een moeilijke, maar ik denk niet dat er een 50km bord stond. Ik zal er eens op letten.
Hier in de buurt rij je de bebouwde kom uit en staat er dan een bord 50. Die 50 geldt tot het volgende kruispunt, maar daar staat natuurlijk nergens een einde 50, dus Tesla blijft koppig 50 aanhouden.

Ergens anders van hetzelfde: een bord 70 in een bebouwd kom, en eens buiten de bebouwde kom passeer je een kruispunt, maar blijft de auto koppig 70 hoewel je in Wallonië er 90 mag.

Heb het al verschillende keren laten weten, maar no bueno via de app...

Ik vermoed dat de ontwikkeling en bugfixing van Europese autosteer en verkeersbordenherkenning stil ligt. Als alle focus gaat naar FSD Beta, heeft niemand zin, tijd en budget om zo een bug in legacy FSD te fixen.
 
EAP doet echt gevaarlijke stoten de laatste tijd in volgende scenario: Als je van middenbaan wisselt naar het rechterbaanvak en doet dit bij een naderende afrit, die je niet wenst te nemen (zonder navigate on autopilot) mét navigatie die aangeeft om rechtdoor te rijden, dan overcorrigeert mijn Tesla de baanwissel en overshoot hij naar de afrit. Dit met last second evasion manouevre-achtige kracht, dat ik niet wil weten wat er zou gebeuren als dit op een nat/aangevroren wegdek plaatsvindt.
Dat is al langer zo, ik weet niet of het met de update erger is geworden.

Wat mij wel opviel is dat een baanwissel nu sneller wordt aangegeven dan in het verleden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Hier in de buurt rij je de bebouwde kom uit en staat er dan een bord 50. Die 50 geldt tot het volgende kruispunt, maar daar staat natuurlijk nergens een einde 50, dus Tesla blijft koppig 50 aanhouden.

Ergens anders van hetzelfde: een bord 70 in een bebouwd kom, en eens buiten de bebouwde kom passeer je een kruispunt, maar blijft de auto koppig 70 hoewel je in Wallonië er 90 mag.
Dat is al langer. En vooral erg bij 30 km/u.
Wat nieuw is, is dat waar hij vroeger bij ‘einde bebouwde kom’ perfect naar 70 ging, nu ook nog aan 50 blijft.
Was vroeger ook wel eens, maar nu is het bijna overal zo. Althans op de routes die ik de laatste weken deed.
 
Dat is al langer. En vooral erg bij 30 km/u.
Wat nieuw is, is dat waar hij vroeger bij ‘einde bebouwde kom’ perfect naar 70 ging, nu ook nog aan 50 blijft.
Was vroeger ook wel eens, maar nu is het bijna overal zo. Althans op de routes die ik de laatste weken deed.
Op 1 traject staat na een tijd "einde inhaalverbod" en dat las mijn vorige Tesla als "einde snelheidsbeperking" en kon ik terugvallen op de snelheidsbeperking van de kaartgegevens.

En na een update was dat gedaan.... 😅
 
Gisteren mocht ik zogezegd enkele km’s slechts 5km/h rijden (waar 70 mocht). Het kan echt nog erger hoor 😁
Nergens een bord van 5 te bespeuren trouwens, lijkt dus eerder een kaartfout.
Als je telkens daar passeert je 5km krijgt, dan is het een kaartfout.

Kans is groter dat er ergens een bord staat met een gewichtslimiet van 5t.

Een ander stuk waar ik op rij staat op een parallelweg links een bord 50. Overdag slaat de autopilot ook op 50 omdat ie het bord ziet.

De borden die je auto herkent, zie je ook verschijnen op het scherm.
 
Ik heb de voorbije week een paar meldingen vanuit de wagen geregistreed en ik heb net een service request ingediend.
Antwoord gekregen. Als er inderdaad verdere melding gemaakt is naar het moederschip is dit het perfecte antwoord.
Maar ik vrees dat ik met een kluitje in het riet gestuurd ben.
Btw, volgens hun signature is hun service ‘virtual’. Velen hebben het hier al ondervonden.
IMG_2658.jpeg
 
Nou, al een beter antwoord dan de "we kunnen het niet repareren" bericht dat ik kreeg.

Overigens vorige week nog een strike gehad, en deze middag terwijl ik naar de weg keek nog eens een strike, dus moet ik nu een week zonder autopilot rijden. Verrek...