Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X reservaties - Benelux - Bestelling/Design/Levering etc

This site may earn commission on affiliate links.
HWS en ondergetekende zijn vandaag in Tilburg geweest en het was toch een bijzondere ervaring. Voor mij de eerste keer in de fabriek en diep onder de indruk hoe schoon en mooi en groot het opgezet is. Vooral de hoeveelheid auto's en de grote afwezigheid van het vele personeel wat er normaal nodig is.

En de bevestiging gekregen van 6 stoelen, want 7 stoelen is echt bizar vol in de auto. Middelste rij, middelste stoel is een slechte plek om te zitten als volwassene. Maar achterin zat ik met mijn 1,86 toch echt verbazingwekkend goed voor zo'n kleine stoel. Niet ideaal voor 100+km ritten maar zeker te doen. Voelde me wel erg "opgesloten". Vloermatjes waren trouwens waardeloos, schoven alle kanten op.

De ventilatie gaatjes zitten alleen in het witte leer. Niet in de andere leer soorten.

Cockpit view is echt fenomenaal, erg mooi om te zien dat er zoveel zicht is!

Verder vertelde ze dat de datum waarop je gereserveerd hebt niet meer van belang is, maar wanneer hij in productie is genomen. Ze zijn sinds vorige week begonnen met de eerste EU productie modellen, die naar verwachting over 2 maanden afgeleverd gaan worden in EU.

Hieronder nog wat sfeer foto's van vandaag. Heb voor mijn gevoel alleen de foto's gepost die nog niet al waren geupload in dit draadje. En 1tje van HWS in de drivers seat ;)

Werd wel gevraagd om hem te configureren, maar verder totaal geen "druk" ....

FullSizeRender.jpg
IMG_6742.JPG
IMG_6750.JPG
IMG_6751.JPG
IMG_6752.JPG
IMG_6756.JPG
IMG_6770.JPG
IMG_6773.JPG
IMG_6774.JPG
IMG_6779.JPG
 
  • Like
Reactions: HWS
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
FrankNL nogmaals dank dat ik mee mocht als je introduce. Leuk die foto in de Driver's Seat. Zat er blijkbaar te lang want na een poosje werd ik r uit gehaald. Ik vind de X van binnen prachtig, weer wat nieuwe snufjes, geventileerde stoelen. Ondanks dat de witte bekleding bij alle stoelen geperforeerd waren zit de ventilatie alleen in de voorste stoelen. Dus met kids zeker zwart of beige kiezen. Marie, de schone dame die je van de achterzijde op de foto hebt gezet (voorkant is nog mooier:rolleyes:) gaf me nog een leuke tip. Als je op de rem trapt gaan de voordeuren automatisch dicht. In D zetten en wegrijden kon niet want hij stond in showroom modus. Morgen ging ie naar Oslo.

Ik laat m'n pubers voorlopig maar niet achterin proefritten want dan... gaat t net als met de nextgen seats bij mijn vrouw, kostte me een nieuwe Tesla.
Op Frank z'n account ff met de configurator kunnen spelen. Mat Obeche hout is de nieuwe standaard, piano black is er niet meer.
Tijdens de rondrit door de fabriek viel me een nieuwe Tesla, althans daar leek t veel op, in de oude donkerblauwe kleur op. Misschien komt deze wel weer terug net als met t zilver. Die had ik ook al gespot tijdens de opening vd fabriek terwijl deze kleur uit t programma was.
Daarnaast stonden er tientallen motoren en accupacks voor de Mercedes B-klasse, deze nemen ze nog steeds af en loopt blijkbaar ook redelijk.

Het blijft voor mij een leuke ervaring een hoop geïnteresseerden te mogen ontmoeten en met hen te praten over hun twijfels. Sprak uitgebreid een Belg met een X-reservering die toch meer in de S zag. Heb z'n range anxiety wel uit z'n hoofd kunnen praten, ging meteen z'n S configureren:). Dacht dat ie er niet makkelijk mee naar z'n boot in Denemarken kon rijden, onzin natuurlijk.
 
Last edited:
Was leuk je even de hand te schudden Mdobro.
Eens gelijks!

mijn indruk van X
+
* top afwerking, zeker in vergelijking met mijn classic.
* mooie midden console
* die automatische deuren zijn tegek. trap op de rem en de deur gaat dicht.
* hij lijkt niet groot.
* dat plastic op de stoelen voelt en ziet goed eruit
* derde rij neer, geeft een prima laadruimte.
* grote laadruimte in de frunk
* lekker hoge instap
* het is een tesla

-
* hij is wel groot, vooral breed 10 cm extra tov de S, ik heb mijn bedenkingen om hiermee ongeschonden parkeergarages in te komen.
* bruin als kleur is vervallen ( titanium is ook wel mooi)
* plastic blijft wel plastic. (stoelen)
* ventilatie in de stoelen kort getest, maar voelde er niets van (itt tot mijn eerdere mercedes.)
* derde rij is met alleen met enige moeite van achteruit weer omhoog te halen.
* derde rij houd ook niet over qua hoofdruimte.
* middelste positie is alleen voor <1,75m. dakstijl zit in de weg.
* claustrofobische momenten als de vleugeldeuren sluiten rond je hoofd, op de buiten posities 2 de rij.
( vraag me af hoe veilig de buiten posities op de tweede rij zijn voor +1.80m, ik neem aan dat bij de ramen window airbags zitten, maar die middenbalk kan voor je hoofd aardig in de weg zitten bij een zijwaardse botsing.
* 'trage' vleugeldeuren.

tja nu ben ik weer in dubio, zowel voor als tegen.
Mijn jongens zijn al wat langer, ik vraag me af hoe veilig en comfortabel zij achterin zitten.

Mijn indruk van de factory
Echt super, mooi dat we nu ook meer gaan feitelijk aan de auto's gaan bouwen in NL.
Opmerkelijk de mecedes motoren die er stonden. (voor de B klasse)
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Wat was jouw ervaring qua geluid? Was er een model X met standaard audio aanwezig?

De MX in Tilburg was (uiteraard) een full-option P90DL. Dus met UHF. Maar eerlijk gezegd heb ik niets eens de moeite genomen om te luisteren hoe het klinkt. Was het veel te druk voor. Ik heb de UHF optie in mijn config gelaten. Als was het maar alleen voor de subwoofer en de DAB+ radio. Ik ga er namelijk vanuit dat die in het begin niet in de standaard auto gaat zitten, dat was bij de MS classics ook niet zo in het begin.
 
Vandaag dan eindelijk, 1,5 jaar na reservering, de model x mogen bewonderen. Heel verhelderend, want na een bezoek was er dan eindelijk in een klap een einde gekomen aan alle twijfel. Hoewel ik best onder de indruk was van de openslaande deuren, de gigantische voorruit en diverse technologische foefjes overheerst bij mij toch vooral het gevoel dat de afwerking van de auto zwaar ondermaats is. Veel te veel plastic en met name onderaan bij de voorstoelen ziet dit er zeer goedkoop en kwetsbaar uit. Alsof het ontwerp haastig afgeraffeld is. Ook de achterkanten van de stoelen zien er erg goedkoop uit. Ik vind dit onbegrijpelijk; waarom nou hier niet iets meer aandacht aan schenken. Daarbij denk ik dat de openslaande deuren op zich best leuk zijn om te tonen op straat, maar in het dagelijks gebruik allesbehalve praktisch zijn. Beetje jammer dat daar zo zwaar de focus op gelegen heeft. Ik denk dat dit ten koste van de rest van de auto is gegaan. Bij regen moet je er bv niet aan denken om die deuren open te doen, heel de auto in een keer nat. Misschien ligt het aan mijn postuur, maar als volwassene heb je mijns inziens niets te zoeken op de tweede, laat staan derde rij; veel te krap. Dat probleem zou wel opgelost kunnen worden met de 6 zit, dat lost dan meteen het gebrek aan zicht vanuit de achteruitkijkspiegel misschien op.

Alles bij elkaar: als ik 160k uitgeef aan een auto moet het totaal plaatje meer overtuigen, veel luxer zijn en meer bieden dan alleen unieke deuren. Als ik dan toch een auto wil die super snel is, lage bijtelling heeft en vol techniek zit koop ik liever een tweede model S. Daarom toch maar besloten om de Model X signature versie te annuleren. Ik hoop oprecht dat Tesla met de Model 3 wel goud in handen heeft, want ik vrees dat ze met de Model X uiteindelijk een lelijke zeperd op lopen. Al zag ik vandaag toch genoeg blije gezichten. Over smaak valt niet te twisten.
 
Je zou eigenlijk eens een paar minuten in beide moeten ervaren om een echte mening te kunnen vormen of het je waard is of niet. Kwestie van USB stickje voorbereiden en een keer op een rustig moment naar een showroom staan, (eventueel van te voren even informeren of ze modellen met en zonder hifi pakket hebben staan)

Beetje moeilijk als er geen enkele MX met standaard audio in Europa te vinden is.
Ik heb het UHF pakket gewoon maar besteld, hopelijk (omdat ik alle opties heb gekozen) heeft dat wat effect op de levertijd.
Ik geloof dat ze nu net met de productie van de 90D's begonnen zijn...
 
Vandaag dan eindelijk, 1,5 jaar na reservering, de model x mogen bewonderen. Heel verhelderend, want na een bezoek was er dan eindelijk in een klap een einde gekomen aan alle twijfel. Hoewel ik best onder de indruk was van de openslaande deuren, de gigantische voorruit en diverse technologische foefjes overheerst bij mij toch vooral het gevoel dat de afwerking van de auto zwaar ondermaats is. Veel te veel plastic en met name onderaan bij de voorstoelen ziet dit er zeer goedkoop en kwetsbaar uit. Alsof het ontwerp haastig afgeraffeld is. Ook de achterkanten van de stoelen zien er erg goedkoop uit. Ik vind dit onbegrijpelijk; waarom nou hier niet iets meer aandacht aan schenken. Daarbij denk ik dat de openslaande deuren op zich best leuk zijn om te tonen op straat, maar in het dagelijks gebruik allesbehalve praktisch zijn. Beetje jammer dat daar zo zwaar de focus op gelegen heeft. Ik denk dat dit ten koste van de rest van de auto is gegaan. Bij regen moet je er bv niet aan denken om die deuren open te doen, heel de auto in een keer nat. Misschien ligt het aan mijn postuur, maar als volwassene heb je mijns inziens niets te zoeken op de tweede, laat staan derde rij; veel te krap. Dat probleem zou wel opgelost kunnen worden met de 6 zit, dat lost dan meteen het gebrek aan zicht vanuit de achteruitkijkspiegel misschien op.

Alles bij elkaar: als ik 160k uitgeef aan een auto moet het totaal plaatje meer overtuigen, veel luxer zijn en meer bieden dan alleen unieke deuren. Als ik dan toch een auto wil die super snel is, lage bijtelling heeft en vol techniek zit koop ik liever een tweede model S. Daarom toch maar besloten om de Model X signature versie te annuleren. Ik hoop oprecht dat Tesla met de Model 3 wel goud in handen heeft, want ik vrees dat ze met de Model X uiteindelijk een lelijke zeperd op lopen. Al zag ik vandaag toch genoeg blije gezichten. Over smaak valt niet te twisten.

Bedankt voor het delen van je ervaring. Wat ik mij afvraag is of het terecht is om de materiaalkeuze onder afwerking te scharen. Ik begrijp dat kunststof niet duur/luxe overkomt (al kan het heel duur zijn), maar ik vraag mij tegelijkertijd af of dit perse nodig is. Volgens mij speelt bij Tesla ook heel sterk het idee dat de auto ecologisch verantwoord moet zijn en alle panelen en onderdelen maar met een dikke laag leer bedekken is dat niet. Dat kunststof er kwetsbaar uitziet betekent gelukkig nog niet dat het kwetsbaar is.

Ik kan mij goed voorstellen dat je dan liever voor een Model S gaat. De Model X is volgens mij bedoelt voor mensen die meer ruimte nodig hebben (vooral meer zitplaatsen) en de hogere rijpositie prefereren.
 
Ik heb nu onderhand al 5x de UHF optie uit en aangeklikt. Heb mijn DS om raad gevraagd en zijn antwoord was letterlijk:

"Ik hoor hier van een sales college dat er in de X standaard 11 speakers zitten verwerkt dus het aanvullende pakket is voor een niet-hifi freak absoluut niet nodig."

Nu zal de standaard audio van de X wellicht beter klinken dan de standaard S, lees ik daarna weer ergens dat de UHF wel heel erg goed is. Ik heb zelf HIFI/Sound studio in de MS en dit klinkt zeker aardig (kan beter, weet niet of de >'13 modellen betere HIFI hebben). Maar deze optie was dan ook 1k en niet 3k aan euro's.
Heb ooit een 70D loaner met standaard audio gekregen, en het geluid was toch een stuk blikkeriger en amper bas.

Nu ben ik absoluut geen HIFI-freak en heb geen flauw benul van merken speakers, amps en meer. Maar een volle mooie sound over de gehele 'breedte' apprecieer ik wel. DAB+ gebruik ik zelden.

Alle positieve en lovende reacties op UHF in de X heeft mij toch doen wankelen. Het vlees is zwak ;).

Dus aangezien het vandaag de laatste dag volgens de designstudio om kosteloos te wijzigen; bij deze UHF maar aangeklikt. Ik ga er vanuit dat de 3k well spent is :cool:.
 
Vandaag dan eindelijk, 1,5 jaar na reservering, de model x mogen bewonderen. Heel verhelderend, want na een bezoek was er dan eindelijk in een klap een einde gekomen aan alle twijfel. Hoewel ik best onder de indruk was van de openslaande deuren, de gigantische voorruit en diverse technologische foefjes overheerst bij mij toch vooral het gevoel dat de afwerking van de auto zwaar ondermaats is. Veel te veel plastic en met name onderaan bij de voorstoelen ziet dit er zeer goedkoop en kwetsbaar uit. Alsof het ontwerp haastig afgeraffeld is. Ook de achterkanten van de stoelen zien er erg goedkoop uit. Ik vind dit onbegrijpelijk; waarom nou hier niet iets meer aandacht aan schenken. Daarbij denk ik dat de openslaande deuren op zich best leuk zijn om te tonen op straat, maar in het dagelijks gebruik allesbehalve praktisch zijn. Beetje jammer dat daar zo zwaar de focus op gelegen heeft. Ik denk dat dit ten koste van de rest van de auto is gegaan. Bij regen moet je er bv niet aan denken om die deuren open te doen, heel de auto in een keer nat. Misschien ligt het aan mijn postuur, maar als volwassene heb je mijns inziens niets te zoeken op de tweede, laat staan derde rij; veel te krap. Dat probleem zou wel opgelost kunnen worden met de 6 zit, dat lost dan meteen het gebrek aan zicht vanuit de achteruitkijkspiegel misschien op.

Alles bij elkaar: als ik 160k uitgeef aan een auto moet het totaal plaatje meer overtuigen, veel luxer zijn en meer bieden dan alleen unieke deuren. Als ik dan toch een auto wil die super snel is, lage bijtelling heeft en vol techniek zit koop ik liever een tweede model S. Daarom toch maar besloten om de Model X signature versie te annuleren. Ik hoop oprecht dat Tesla met de Model 3 wel goud in handen heeft, want ik vrees dat ze met de Model X uiteindelijk een lelijke zeperd op lopen. Al zag ik vandaag toch genoeg blije gezichten. Over smaak valt niet te twisten.

Goede afweging heb je gemaakt volgens mij...als de S voldoet dan zou ik daar denk ik ook voor gaan, maar voor degene met 3/3+ kinderen kan je eigenlijk haast alleen maar voor de X kiezen wil je nog wat ruimte overhouden.

Ze zullen er geen zeperd aan lopen verwacht ik ivm de reserveringen die er nu al staan en de 3 die er nu aan komt waar wss meer focus op komt te liggen.

Achterkant van de stoelen is denk ik ook een ramp na een tijdje ( als ik zie hoe mijn kids en hun vrienden "normaal" in een auto verblijven kan dat nooit lang goed gaan :) )

Persoonlijk vond ik de afwerking wel goed en zag hij er zeker niet verkeerd uit, integendeel, maar dat is en blijft persoonlijk ( matjes waren wel rampzalig) en deze heeft natuurlijk al heel wat mensen er in en uit zien stappen door de beurzen waar hij heeft gestaan...en de ontwikkeling gaat natuurlijk iedere week weer beter door de duizenden ( al zoveel?) X'en die er afgeleverd zijn.

160k is wel volle bak ( max was 169k uit mijn hoog toch?) dat kan makkelijk 30K minder... ;-)
 
Ik ben gisteren ook in Tilburg geweest om de X te bewonderen en het blijft een fantastische auto. De afwerking is zeer mooi, zowel binnen als buiten. De zetels vooraan zitten fantastisch en als bestuurder heb je enorm veel ruimte. Wat ik wel raar vind is dat de bestuurderszetel ook volledig vooruit schuift als er iemand van de derde rij uitstapt. Lijkt me niet praktisch als je passagiers moet afzetten. Ik zat bijna met mijn knieën tegen het dashboard en mijn buik plakte tegen het stuur.
Het is hier al een paar keer gezegd, de middelste zetel op de 2de rij is ongeschikt voor grote mensen (ik paste helemaal niet met mijn 1.96m). De twee andere zetels zaten wel goed. De derde rij heb ik zelfs niet meer geprobeerd. Ik had schrik dat ik met mijn lengte niet onder de falcon wing deuren ging kunnen maar dat paste nog juist. Ik kon juist onder de metalen hoeken, enkel tegen de klink kwam mijn hoofd tegen de plastic.
Het enige deel dat voor mij echt een afknapper is, is het feit dat de tweede zetelrij niet naar beneden kan geklapt worden. De koffer van de MX is ruim maar je kan er geen lange voorwerpen in plaatsen. De Tesla medewerker probeerde nog wel uit te leggen dat de leuning naar voor kon klappen, maar daarmee win je 0% extra oppervlakte en verlies je integendeel nog het nut van de 2de zetelrij.
De blinkende plastic op de achterkant van de zetels vind ik ook maar zo-zo. De matte versie in de S is mooier, maar dat is smaak. De frunk lijkt me ook kleiner dan in de S, maar daar krijg je dan weer meer trunk voor in de plaats.
Ik heb nog geen Tesla maar de eeuwige twijfel S of X is nu alleen maar weer groter geworden. De kofferruimte biedt niet wat ik er van verwacht had...

Ik heb ook de vraag gesteld aan een medewerker hoe ze de nummerplaat vooraan er gaan aanhangen en ze hebben daar blijkbaar nog geen oplossing voor gevonden. Alleen een sticker is blijkbaar niet toegestaan in Nederland (voor België wist hij dat niet) en een andere definitieve oplossing hadden ze nog niet, want in de US doet dat probleem zich niet voor.
 
Screenshot_20160319-145749.jpg


Ik kwam op internet de TowBox tegen, een bagagekoffer voor achter op de trekhaak. Thule heeft ook zo'n systeem en de inhoud is net zo groot als een dakkoffer.

Toch een uitkomst voor als je met 6 of 7 personen en de X op vakantie gaat!

Het ziet er niet mooi uit, lelijk zelfs, maar praktisch is het wel.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: MJKA and FrankNL
Nu ik twee nichtjes heb kunnen slapen over mijn 'proefzitten' in de MX afgelopen donderdag ben ik vanochtend eens achterin de Chrysler Grand Voyager gaan zitten.... Wat een zee van ruimte vergeleken met de MX ...

Ik heb nog vijf dagen om de order kosteloos te cancelen en twijfel heel erg. Voor een kort ritje met de kinderen is de MX wel geschikt, maar elke rit > 30 minuten kun je alleen met hele kleine kinderen achterin doen. En daar bovenop blijft het in- en uitstappen een hele crime. Dan is de 6-zits uitvoering toch een handigere uitvoering, ware het niet dat we een 7-zitter willen.

Het oude gezegde zegt: bij twijfel niet doen... Misschien dan toch maar de MS, en dan kan ik ook gewoon een al 'ingereden' MS kopen, scheelt ook weer geld. Moeilijk, moeilijk ....