Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X winterbanden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben gaan zoeken bij bandenleader.nl en kwam uiteindelijk tot deze 12 banden: pirelli winterbanden
Vervolgens wist ik behalve de correcte maat niet exact welke band ik moest kiezen dus ik vroeg bandenleader om advies. Krijg ik doodleuk de reactie, vraag maar aan Tesla?!
Ik vindt het prima om winterbanden via Tesla te regelen maar ze reageren zo traag en telefonisch contact opnemen is vrijwel onmogelijk. Ik heb al 3 keer een kwartier in de wacht gehangen en volgens mij wordt het er alleen maar drukker op. Bij het laatste onderhoud was ik de auto 4 dagen kwijt. Aangezien ik een goed bandenwisselbedrijf hier op loopafstand heb zitten lijkt me dat toch een stuk praktischer.

EDIT: Speak of the devil, ik kreeg zojuist binnen 5 minuten van Tesla een reactie op mijn vraag over winterbanden, ongekend snel..
 
Ik koop mijn banden nooit bij Tesla. Veel te duur en balanceren en uitlijnen is bij Tesla ook geen succes. Mijn bandenman regelt alles en heeft vooral de X moeten opnieuw uitlijnen. Die stond zo afgesteld dat de binnenzijde van de achterbanden veel te snel slijten.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
In september dit jaar heb ik mijn X mogen ophalen. Omdat ik tegen de Duitse grens woon en regelmatig voor zaken in Duitsland ben, heb ook ik winterbanden nodig. Nu heb ik gezien dat Tesla ze aanbied, maar die zijn erg prijzig.
Nu zag ik op Ebay.de deze advertentie:
Winterräder für Tesla X 9.0x20 255/45 und 275/45-20 Pirelli mit RDKS ABE! | eBay
Mijn vraag is dit een geschikte combinatie?
Nu weet ik dat in Duitsland alleen door de TUV goedgekeurde velgen mogen worden verkocht.
 
In september dit jaar heb ik mijn X mogen ophalen. Omdat ik tegen de Duitse grens woon en regelmatig voor zaken in Duitsland ben, heb ook ik winterbanden nodig. Nu heb ik gezien dat Tesla ze aanbied, maar die zijn erg prijzig.
Nu zag ik op Ebay.de deze advertentie:
Winterräder für Tesla X 9.0x20 255/45 und 275/45-20 Pirelli mit RDKS ABE! | eBay
Mijn vraag is dit een geschikte combinatie?
Nu weet ik dat in Duitsland alleen door de TUV goedgekeurde velgen mogen worden verkocht.

Uit het Tesla Handboek "De vier winterbanden moeten hetzelfde merk, type, loopvlak en dezelfde maat hebben." Dus de "staggered" opzet voor zomerbanden wordt expliciet afgeraden voor winterbanden. Ik heb als winterbanden vier Nokian 265/45R20 onder de X liggen.

rsz-tesla-dec-e--1-.12788.jpg
 

Attachments

  • C2B0B890-419A-4387-938E-7C70680768E0.png
    C2B0B890-419A-4387-938E-7C70680768E0.png
    394.3 KB · Views: 138
  • 516028B5-056D-414A-9292-A3E1D067F82C.png
    516028B5-056D-414A-9292-A3E1D067F82C.png
    117.1 KB · Views: 60
@RioolRat : zie dat je Brock B37 velgen hebt. Dat lijkt mij ook wel wat. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
Heel goed; ze zijn dan ook speciaal voor Tesla bedoeld. Behalve draagvermogen (de Model X is natuurlijk erg zwaar en er worden ook door het hoge koppel grote krachten op de velg uitgeoefend) moet de velg ook geschikt zijn voor bevestiging op een vrij korte centreernaaf en lang niet alle velgen zijn hiervoor geschikt.
Ik vind ze ook nog mooi (Faiz71 is dat niet met me eens) en ze zijn eenvoudiger schoon te maken dan de Slipstreams.
 
Dan vreemd dat Tesla ook een winterset met wel bredere banden aanbiedt.
Model X 20" Slipstream Wheel and Winter Tire Package
Dat is wel heel merkwaardig, want ook in de USA-versie van het handboek staat een vergelijkbaar voorschrift:
"When installing winter tires, always install a complete set of four tires at the same time. Winter tires must be the same size, brand, construction and tread pattern on all four wheels."
Ik ben benieuwd welke maat Pirelli's door Tesla Nederland als winterband wordt gemonteerd. Heeft iemand hier al ervaring mee?
 
Het wordt tijd om over de winterbanden voor de X na te denken en dan gaat het vooral om: welke banden, en heb ik een extra set velgen nodig? Bij mijn vorige auto's had ik een extra set en wisselde zelf.
Nu rijd ik op de standaard donkergrijze 20" velgen met MIchelin zomerbanden.
Inmiddels veel gesnuffeld in dit topic maar heb toch een paar vragen waar ik de antwoorden niet op heb kunnen vinden:

- Hoeveel km gaan de zomer en winterbanden ongeveer mee bij een vrij rustige rijstijl? Auto staat op Chill, rijd meestal max + 5/10km en geen haakse bochten.
- Is er verschil in slijtage tussen voor en achter?
- Ik haal uit de commentaren meer positieve reacties voor Pirelli dan voor Michelin. Bij mijn vorige auto's gaf ik meestal de voorkeur aan Michelin. Waar zitten de verschillen, voor/nadelen in?
- Zijn speciale banden met een Tesla code nodig? T0 o.i.d.?
- Kleven er buiten kosten nog grote nadelen aan banden wisselen op de velgen ipv een extra velgenset?

Alvast dank voor het meedenken!
Guido


Ik post deze hier ook maar even wegens geen reactie op de andere plek.
Nu lees ik ook dat de voorbanden bij winterbanden 265 breed moeten zijn ipv 255? Ik kan me indenken dat het allemaal niet zo nauw luistert, maar weet iemand waarom dat is?

Dank!
 
Heel goed; ze zijn dan ook speciaal voor Tesla bedoeld. Behalve draagvermogen (de Model X is natuurlijk erg zwaar en er worden ook door het hoge koppel grote krachten op de velg uitgeoefend) moet de velg ook geschikt zijn voor bevestiging op een vrij korte centreernaaf en lang niet alle velgen zijn hiervoor geschikt.
Ik vind ze ook nog mooi (Faiz71 is dat niet met me eens) en ze zijn eenvoudiger schoon te maken dan de Slipstreams.

Ik zie dat de originele Tesla winterbanden een 9J velg voor heeft en een 9,5J achter. Heb jij dat ook?
 
Maar wat levert Tesla nu zelf als originele winterband? Volgens mij is dat Michelin toch? Ook ik wil mijn 20"op winterbanden hebben maar ben nog op zoek naar een stille band. Tesla levert banden met die sound-proofing foam-strip in de band, maar is dat ook in winterbanden het geval?
 
Uit de handleiding voor de Model X:
Schermafbeelding 2018-10-31 om 16.42.27.png


En van de Tesla store:
Schermafbeelding 2018-10-31 om 16.45.02.png


Er zijn klaarblijkelijk 2 verschillende 20" staggered wielensets in omloop:

20" wielen voor 9J en achter 9,5J met banden 265 en 275 . (vierseizoenen en winterbanden)
20" wielen voor 9J en achter 10J met banden 255 en 275 (zomerbanden)

Op mijn Model X zijn Michelin Latitude Sport 3 zomerbanden gemonteerd met 255 voor en 275 achter.
Ik ga er dan maar vanuit dat ik 9J en 10J velgen heb.

Wat de winterbanden betreft denk ik dat zowel 255/275 als 265/275 prima zijn voor beide sets staggered wielen (ben wel benieuwd of die verschillende bandenmaten invloed kunnen heb op de snelheidsaanduiding in het scherm).

Ik denk dat 4 gelijke banden 265/265 misschien wel kan met de 9,5J wielen achter maar niet met de 10J achter.