Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Niet helemaal Hans, er bestaat wel degenlijk een data uitwisseling tussen geplande navi route en AP/ACC.

De (nieuwe) A4 waar AP inhoudt waar vroeger de A4 stopte heeft wel bewezen dat er "iets" wordt doorgegeven aan AP vanuit de geplande Navi route. Immers waarom houdt de MS in (tot wel 50km/u) op een vrije snelweg (die op GoogleMaps wel te zien is maar op het andere scherm niet).

Was het jij niet zelf die laatst melde bij een afrit van de snelweg dat de MS in AP de snelheid er uithaalde voor een scherpe bocht? Of was dat iemand anders?

Heb ook de nieuwe kaarten en alles rond Rotterdam pakt hij goed op nu. Echter als je vanaf Den Haag komt en je wilt naar Rhoon dan wilt hij je door het centrum gooien maar dat is trager, nu had mijn audi dat ook altijd echter gebeurde bij mij het volgende:

Navigatie ingesteld naar Rhoon vanaf Den Haag. Op de A13 wilt hij door het centrum echter ik ben eigenwijs en sorteer voor om richting de benelux tunnel te gaan de A20 op. De auto reedt op autopilot en wilde dus gewoon rechtdoor de navi volgen en niet de bocht die hij toch duidelijk had moeten zien. Ik kon ingrijpen maar dit zijn wel dure foutjes.

Echter vraag ik me af als je navi route nu ipv de stad door, wel de A20 had gepland als route of je dan ook had moeten ingrijpen gezien de bestaande data uitwisseling tussen Navi en AP?
Ik zal dit zelf ook eens (gaan) testen aangezien ik ook vaak die route (kan) rijden.
 
Vanmiddag reed ik op AutoPilot over de A15 vanuit knooppunt Deil in de richting van Arnhem/Nijmegen. De navigatie had in dit geval de koers uitgezet binnendoor over de N323 naar Nijmegen, en wilde me de A15 later verlaten door mij over de Prins Willem Alexanderbrug te sturen. Ik wilde graag verder rustig cruisend de A15 verder afrijden tot aan knooppunt Valburg en daar de Waal pas oversteken door daar de A50 even te volgen. Nadat ik de sluis bij Tiel gepasseerd was, en de afslag met viaduct bij Echteld rechtdoor vervolgde, sloeg de Tesla spontaan aan het "muiten" en hield ineens fors in/remde zonder enige waarschuwing. :eek: Gelukkig niemand direct achter mij maar is toch kwalijk gedrag wat je niet verwacht! :mad: Op zulk soort wangedrag staat normaal bij ons aan boord een passende straf. Overweeg nu de Tesla te kielhalen! :frown:
 
Niet helemaal Hans, er bestaat wel degenlijk een data uitwisseling tussen geplande navi route en AP/ACC.

De (nieuwe) A4 waar AP inhoudt waar vroeger de A4 stopte heeft wel bewezen dat er "iets" wordt doorgegeven aan AP vanuit de geplande Navi route. Immers waarom houdt de MS in (tot wel 50km/u) op een vrije snelweg (die op GoogleMaps wel te zien is maar op het andere scherm niet).

Was het jij niet zelf die laatst melde bij een afrit van de snelweg dat de MS in AP de snelheid er uithaalde voor een scherpe bocht? Of was dat iemand anders?



Echter vraag ik me af als je navi route nu ipv de stad door, wel de A20 had gepland als route of je dan ook had moeten ingrijpen gezien de bestaande data uitwisseling tussen Navi en AP?
Ik zal dit zelf ook eens (gaan) testen aangezien ik ook vaak die route (kan) rijden.

Er is een verschil tussen de de koppeling van de AP aan de gegevens van de weg waar je op rijdt en de navigatie. Daar kan het dus zijn dat je als je een 70 km bocht nadert de auto zelf vaart mindert. Dat meende ik gezien te hebben maar dat doet hij inmiddels niet meer.

Dat zag je op de Waalbrug waar men bijna klaar is met het verbreden. Tot de laatste kaart raakte hij in de war omdat hij die nieuwe brug niet kende en de gegevens van wegen daaronder ging interpreteren overigens daar zonder zelf in te grijpen.

Door het systeem van fleetlearning wordt dat steeds beter. Zwitserland is een echt Tesla land en daar werkt de AP messcherp, beter nog dan in delen van Nederland.
Het is dus al zo dat de auto de gemiddelde lijn volgt die eerder werd gereden en misschien zal het ook zo worden dat op plaatsen waar alle auto's vaart minderen omdat er een scherpe bocht ligt hij dat zelf alvast gaat doen, maar dat is er volgens mij nog niet.

Maar als je navigatie aangeeft dat je er de volgende afslag af moet dan trekt de AP zich daar niets van aan. Ik ben al een paar keer mijn afslag voorbij gereden.

Er blijven wat punten waar er onverwachte dingen gebeuren. Tot nu toe was de verklaring dat een eerdere Tesla daar bijvoorbeeld vol in de remmen moest en dat op de kaart wordt afgetekend als een potentieel gevaarlijke plaats en dat dat dan later weer afvlakt als het zich niet herhaalt.
 
Gisteren volgende koppeling tussen ACC en Navigatie kaarten opgemerkt.
Lekker aan het rijden op het nieuwe stuk A4 in Duitsland (tussen Duren en Kerpen zeg maar). Op ACC, navigatie aan, niet op AP. Het nieuwe stuk staat niet op de navigatie kaarten (wel uiteraard op de Google maps kaarten van de center console). Je krijgt dus constant meldingen om af te slaan, om te draaien, etc. (niet fijn, maar logisch. Had ik vorige auto ook).
Lastiger vond ik wel dat de ACC in de flauwe bochten gaat ingrijpen omdat hij een auto recht voor je ziet (terwijl deze auto weliswaar recht voor je rijdt, maar wel in de baan rechts van je). Omdat ik navigatie aan had staan (en die gekke meldingen kreeg) kon ik het gedrag snel verklaren. Heb je navigatie echter niet aan staan (wordt je dus niet getriggerd dat hij de weg niet kent) kan eea veel ??? oproepen.
 
Vanmorgen nieuwe maps gekregen.

Eerst gecheckt of de verlengde A4 al werkt, niet natuurlijk, dat zou me verrast hebben, komt goed. Een andere check was de route naar schoonfamilie in Elburg, waar de navi mij vanaf de A28 / 't Harde over de provinciale weg naar Elburg leidde, en dan 3/4 rond Elburg, via de haven (prachtig natuurlijk). Nu gewoon 1/4 langs de andere kant. Ben benieuwd of het overall beter zal zijn.
 
Vanmorgen nieuwe maps gekregen.

Eerst gecheckt of de verlengde A4 al werkt, niet natuurlijk, dat zou me verrast hebben, komt goed. Een andere check was de route naar schoonfamilie in Elburg, waar de navi mij vanaf de A28 / 't Harde over de provinciale weg naar Elburg leidde, en dan 3/4 rond Elburg, via de haven (prachtig natuurlijk). Nu gewoon 1/4 langs de andere kant. Ben benieuwd of het overall beter zal zijn.

De kaarten schijnen van Q1 2015 te zijn. (dat blijkt althans uit de files op het ontmantelde systeem). Kan dus nog wel even duren voordat de A4 er bij staat :)
 
Vrijdag een hotspot in de auto geinstalleerd zodat ik hem via Wifi kon verbinden. Hij begin onmiddelijk flink te downloaden, zo'n 4.7Gb totaal. Maar sindsdien heb ik nog steeds niet die melding gehad dat de maps waren geupdate. Hoe lang duurt dat uitpakken en installeren van die kaarten ongeveer ?
 
Naar verluid is die download eerder in buurt van de 10 GB.
Misschien heb je nog niet alles binnen.
Hoelang het na de complete download nog duurt, is nog niet gepubliceerd.
Dat kon wel een meer dan een halve dag zijn, getuige het aantal mensen dat (onterecht) claimt dat de download niet via wifi ontvangen kan zijn. Ze denken dit omdat ze al heel lang niet meer met wifi verbonden waren op het moment dat de map update gereed gemeld werd.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
1) de download is +/- 4.7Gb
2) na de download duurt het kennelijk zo'n twee dagen voordat alles is geinstalleerd
3) geduld is een schone zaak :)
4) nu al gemerkt dat nog steeds niet alle nieuwe wegen op mijn dagelijkse route er in staan, m.a.w. deze kaarten zijn ook alweer verouderd :(
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    11.1 KB · Views: 58
Sinds een aantal weken heb ik een witte route lijn ipv een blauwe. Nadeel is dat alle file info er onder verdwijnt en niet meer zichtbaar is. En 9 van de 10 keer is de file info belangrijker dan de route.
Aangezien ik niemand anders er hier over hoor zal het wel een glitch bij mij zijn. Ik heb al eens gereset via de 2 scrollwieltjes, maar dat hielp niet. Was er niet nog een hardere reset mogelijkheid?
 
Wat is toch dat "inch" wat Tessie roept bij aankomst: uw bestemming, Boslaan 15-inch, bevindt zich aan de rechterkant
Ofzoiets.Hebben jullie dat ook?
Ik zet het geluid van de nav altijd uit, maar kan me voorstellen dat, met de kwaliteit van de Tesla nav in gedachten, er 15-ish gezegd wordt.
Daarmee aangevend dat je in de buurt van 15 bent
 
  • Like
Reactions: PaulusdB