Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Uiteraard zijn er verbeteringen mogelijk en ik kijk dan ook uit naar nieuwere versie met meer keuzemogelijkheden en betere gegevens voor de off-line navigatie.
Hadden jullie in je vorige auto's regelmatig updates van de GPS-kaarten? Ik heb bij BMW eens 1 keer een update gedaan, koste toen wel €150.

We vragen dan ook niet de Hemel en de Aarde, hee. Enkel maar een paar heel erg basic dingen, die elke gps (zelfs die in een Lada) in elke fossiele wagen op de markt al sinds tien jaar biedt: de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen kortste & snelste route, plus het kunnen aanvinken om tolwegen en veerponten te vermijden.
Dat kan toch geen rocket science zijn???

Maar nee, de Muskieten houden zich liever bezig met het inbouwen van easter eggs en het integreren met een agenda (waar alleen sommige commercieel actieve chauffeurs iets aan hebben)...
 
Apart, zulke tegengestelde ervaringen. Zelf ben ik zeker niet ontevreden en ik gebruik de navigatie op iedere rit. Ik heb het al eerder gemeld, maar die van mij past zich op regelmatige routes aan mijn voorkeuren aan. Onregelmatige routes check ik standaard voor vertrek op de kaart. Gezond verstand heb ik de afgelopen 2 maanden met 6.800 km. slechts een paar keer moeten gebruiken. De tip van @BobbyKings (#696) is een goede, zojuist ingesteld op 15 minuten, en zou 'vreemde' routes kunnen voorkomen.

Navigatie via SuC's is overigens nog steeds bèta, dus die adviezen moet je met een korrel zout nemen. Na 1 week de eerste lange trip. 100% SoC vertrekken vanuit Hoofddorp richting Oostenrijk, eerste stop SuC A'dam ZO. Bij Veenendaal moest ik nog steeds terug naar ZO. Toen hoogst verwarrend en irritant. Navigatie afgebroken en opnieuw aangezet. Probleem opgelost, eerste stop Zevenaar. Nu, met 'bèta' in het achterhoofd en gezond verstand heb ik er geen moeite mee.

De basis instellingen die @leysfi benoemd, kort/snel/tol/pont, zouden een welkome aanvulling zijn. Agenda ben ik, als één van die weinige nog commercieel actieve Tesla rijders, dan weer erg blij mee. Prima geïntegreerd en instelbaar. Erg benieuwd wat 8.0 ons gaat brengen.
 
Apart, zulke tegengestelde ervaringen. Zelf ben ik zeker niet ontevreden en ik gebruik de navigatie op iedere rit. Ik heb het al eerder gemeld, maar die van mij past zich op regelmatige routes aan mijn voorkeuren aan. Onregelmatige routes check ik standaard voor vertrek op de kaart. Gezond verstand heb ik de afgelopen 2 maanden met 6.800 km. slechts een paar keer moeten gebruiken. De tip van @BobbyKings (#696) is een goede, zojuist ingesteld op 15 minuten, en zou 'vreemde' routes kunnen voorkomen.
Je kan het aantal minuten vertraging in je rerouting helemaal niet instellen.
Het enige wat je kan instellen is dat hij bij vertrek naar huis/werk een andere route voorstelt als er [x] minuten vertraging is op je normale route: (Zie Pagina 130 van de handleiding)
upload_2016-8-23_12-9-19.png


Een misvatting die ik ook al op facebook ben tegengekomen.

En ik gebruik altijd Waze, sinds enkele forumgangers mij bewust maakten van dit mooie gratis alternatief.
 
Al die bugjes die @vdvoorde opsomt kan ik beamen.
- N44: check.
- SuC stop met 96% lading: check.
- Terugsturen naar verkeerde SuC: check.
Dat laatste gebeurde mij tien dagen terug nog. Ik liet SuC Nancy gaan omdat ik Metz makkelijk zou halen. Toen we bijna bij Metz waren was ik het zat en heb de route opnieuw laten berekenen. Ik moest en zou 50 km heen en terug om in Nancy te laden.
 
Ik gooi de hele route er in zo geval uit en laat hem naar SuC Metz als eindbestemming navigeren. Dan wil hij nog gaan laden in Nancy. Door het verwijderen van alle laadstops probeert ie je in ieder geval niet terug te sturen. Je krijgt nog wel de zeer conservatieve waarschuwingen dat je langzamer moet gaan rijden etc. Als ik het "goed" doe kom ik met minder dan 10km restlading aan (vind ik zelf).
 
Nou ik ben niet zo'n ervaren Tesla rijder, dus ik word hier toch wel een beetje nerveus van. Ik was al niet zo blij toen ik, nadat ik achteruit gereden was, in een onbekende stad mijn mobiel moest raadplegen om de stad uit te komen. En 10 km restlading ga ik dus echt niet doen. Slecht voor mijn gezondheid. Ik moet binnenkort naar Serooskerke ergens in Zeeland en ik ben nu al aan te uitzoeken waar ik kan laden voor de terugweg. Ik denk Fastned richting Middelburg
 
Je kan het aantal minuten vertraging in je rerouting helemaal niet instellen.
Het enige wat je kan instellen is dat hij bij vertrek naar huis/werk een andere route voorstelt als er [x] minuten vertraging is op je normale route: (Zie Pagina 130 van de handleiding)
View attachment 191209

Een misvatting die ik ook al op facebook ben tegengekomen.

En ik gebruik altijd Waze, sinds enkele forumgangers mij bewust maakten van dit mooie gratis alternatief.

@JoeNe Je hebt helemaal gelijk. Deze instelling heeft alleen betrekking op woon-werk verkeer. Toch is er nog een andere instelling: traffic-based routing. Zou het zo kunnen zijn dat de navigatie een tikkeltje te gevoelig staat afgesteld en bij het minste of geringste een alternatieve 'vreemde' route berekend? Aankomend weekend een trip voor de boeg en zal eens navigeren met 'traffic-based routing' op 'off'.
 
Nou ik ben niet zo'n ervaren Tesla rijder, dus ik word hier toch wel een beetje nerveus van. Ik was al niet zo blij toen ik, nadat ik achteruit gereden was, in een onbekende stad mijn mobiel moest raadplegen om de stad uit te komen. En 10 km restlading ga ik dus echt niet doen. Slecht voor mijn gezondheid. Ik moet binnenkort naar Serooskerke ergens in Zeeland en ik ben nu al aan te uitzoeken waar ik kan laden voor de terugweg. Ik denk Fastned richting Middelburg

Laat je niet gek maken. Dat is maar 128 km enkele reis dus gemakkelijk heen en terug te halen op één lading. En wat we hier zien zijn de horrorverhalen wat de navigatie betreft. In de bijna 130k Tesla kilometers heeft de navigatie inderdaad een paar keer mij een verrassing voorgeschoteld maar ik ben er zelf ook nog om al dan niet te beslissen een binnenweg te volgen. De kaart is groot genoeg om dat zelf ook te kunnen inschatten. Verder heb ik nog nooit zo'n goede en bruikbare navigatie gehad, in binnen en buitenland. De fileadviezen hebben mij vele uren stilstaan op de Duitse Autobahn bespaard. Mijn eerdere Tomtoms waren eerstens moeilijk te bedienen, hadden een klein scherm en vroegen aardige bedragen voor kaartupdates (ik had dus een oude). De perfecte aanvulling is de agenda-app. Met wat discipline bij het invullen van de agenda in de smartphone is het navigeren naar de volgende afspraak "flawless".
Maar om terug te komen op het Serooskerke verhaal, gewoon een no-brainer!
 
Nou ik ben niet zo'n ervaren Tesla rijder, dus ik word hier toch wel een beetje nerveus van. Ik was al niet zo blij toen ik, nadat ik achteruit gereden was, in een onbekende stad mijn mobiel moest raadplegen om de stad uit te komen. En 10 km restlading ga ik dus echt niet doen. Slecht voor mijn gezondheid. Ik moet binnenkort naar Serooskerke ergens in Zeeland en ik ben nu al aan te uitzoeken waar ik kan laden voor de terugweg. Ik denk Fastned richting Middelburg
Geeft niks had ik in het begin ook. Groei je vanzelf overheen. Ik wil graag weten waar de grens is(helaas niet alleen als t gaat over bereik) dat weet je pas als je er af en toe overheen zit... Je kunt er ook voor kiezen om een ruimere veiligheidsmarge aan te houden. Als je de Tesla adviezen opvolgd kun je nauwelijks fout gaan, die hanteert een morgen van 20%, ik max 2.
 
Laat je niet gek maken. Dat is maar 128 km enkele reis dus gemakkelijk heen en terug te halen op één lading. En wat we hier zien zijn de horrorverhalen wat de navigatie betreft. In de bijna 130k Tesla kilometers heeft de navigatie inderdaad een paar keer mij een verrassing voorgeschoteld maar ik ben er zelf ook nog om al dan niet te beslissen een binnenweg te volgen. De kaart is groot genoeg om dat zelf ook te kunnen inschatten. Verder heb ik nog nooit zo'n goede en bruikbare navigatie gehad, in binnen en buitenland. De fileadviezen hebben mij vele uren stilstaan op de Duitse Autobahn bespaard. Mijn eerdere Tomtoms waren eerstens moeilijk te bedienen, hadden een klein scherm en vroegen aardige bedragen voor kaartupdates (ik had dus een oude). De perfecte aanvulling is de agenda-app. Met wat discipline bij het invullen van de agenda in de smartphone is het navigeren naar de volgende afspraak "flawless".
Maar om terug te komen op het Serooskerke verhaal, gewoon een no-brainer!

Ik voeg me bij Hans.

Mag absoluut niet klagen over de Nav.

Tijdens de week ben ik met m'n Crafter op de baan en gebruik ( reeds mijn vierde ) de nieuwste ( duurste ) TomTom met alle toeters en bellen er op. Je zou eens moeten weten hoeveel ergernis dit ding me al bezorgd heeft. Je kan inderdaad kiezen kortst of snelst, waarbij bij mij snelst prioriteit heeft. Dat ding stuurt je over achterlijke vijfderangswegen waar je dan aan 30 kan hotsen en klotsen in plaats van de hoofdweg te volgen waar géén verkeer was én je 90 mocht.
Kortom, ik rij liever met de Tesla Nav op zondag dan met de "super" TomTom tijdens de week ! Nah ! Het moest er uit !
 
Ik blijf het dan toch curieus vinden dan de ervaringen met de navigatie zo ver uit elkaar liggen. Je zou haast denken dat dit van wagen tot wagen verschillend is, maar dat lijkt me toch niet.

Het feit dat de nieuwe A4 tussen Delft en Schiedam ontbreekt is misschien jammer, maar zoals gezegd bij een Britse of Duitse premium auto moet je 150 tot 250 euro voor betalen voor een nieuwe DVD ieder jaar. Maar dan koos ik er voor om mijn RR te rijden met een "oude DVD" en dan ben je helemaal niet verbaasd als de nieuwe A4 er niet op staat. Maar bij Tesla verwacht ik om de een of andere reden dat dit wel up to date is. Misschien omdat Tesla rijden ook wel een beetje het gevoel geeft om in een in hyper moderne wagen te rijden met een hoog "Silicon Valley" gehalte, met om de haverklap updates.....

En nog een enkele premium Zweedse, Duitse of Britse wagen heeft mij de snelweg afgestuurd door een paar dorpen heen om verder op er weer op te rijden..

Maar, inderdaad, de file informatie is echt de beste die ik ooit heb ervaren! Dat moet gezegd worden.
 
Die verwachting is helemaal niet raar als er bij de verkoop van de auto gemeld wordt dat er 7 jaar gratis kaartupdates bijzitten...

Ik ben teleurgesteld dat naast dat er in de basis al oud kaartmateriaal in zit er ook nog eens geen regelmatige kaartupdates zijn. Ik meen in de afgelopen 3 jaar 1x een melding gezien te hebben dat mijn kaarten ge-update waren.

Alsof een weg sneller gebouwd is als een stukje software aanpassen:(
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
ik heb het laatste jaar tot anderhalf jaar meerdere updates van de kaarten gekregen. een drietal denk ik zo.
maar : ik heb ook Navigon op mijn smartphone (welke dus ook de navigatie is op de Tesla); en daar komen merkelijk meer updates van.
Ik begrijp dus ook niet waarom er niet meer kaart-updates van Tesla zijn.

Misschien toch om het 3G-dataverbruik te drukken ? Het gaat toch snel over een paar gigabytes denk ik, per auto en per update.
Maar dat zou men kunnen oplossen door enkel via Wifi kaartupdates te pushen.


En ... op mijn vorige auto's had ik ook een vaste, ingebouwde gps. Deze zijn nooit geupdated.