Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn nieuwe navigatie is vrolijk over 3g binnengekomen. Paar weken terug al. Je kunt ook Tesla bellen en vragen of 'm pushen.
Ja, had vorige week al even gebeld en vriendelijk verzocht. Maar de dame van SeC Tilburg vertelde me dat ze de update .26 wel kon doorzetten, maar de nieuwe navigatie niet. Nou ja, helaas. Dan rijden we die 5000 km nog even op de oude navigatie. Toch jammer.
 
Ik zit al een paar weken op 2018.24.1 maar mijn auto zegt dat ik nu plot 5 km verder woon.
Ook wanneer ik mijn adres volledig intype stuurt hij me steeds naar diezelfde verkeerde plaats.
Heb eens heel even geen 4G gehad en dan stuurde hij me juist, maar zodra er terug internetverbinding was stuurde hij me terug naar de verkeerde plaats.

Rare is dat de 'pin' op de kaart wel goed staat.
Zie foto:
MVIMG_20180718_093122.jpg
 
Wij hebben sinds een paar dagen de nieuwe navigatie. Wat een genot! Echt een giga verschil. Bij vertrek vanuit Leiderdorp werden wij steevast over of een ruiterpad gestuurd of eerst een eind het dorp in tweede rotonde helemaal nemen en zelfde weg weer terug. Nu gaat het direct soepel. Maakt het rijden op de navigatie echt heel plezierig! Ik ben benieuwd of hij ook geen scherm freeze meer zal hebben.
 
De app 'EV Trip Optimizer' van Digital Audio Guides (?) lijkt dit een stuk gemakkelijker te maken. Ik ga de app van de week testen op mijn reisje naar Besancon (FR).

Zoals beloofd zou ik nog even mijn ervaringen met de app 'EV Trip Optimizer' van Digital Audio Guides' met jullie delen.

Met EVTO kan je op je smartphone (IOS en Android) routes voor je Tesla plannen, incl. laden bij SuCs. De routes van EVTO kunnen uit meerdere segmenten met tussenpunten bestaan. Ook de terugreis wordt ondersteund. Het is wat gemakkelijker om de route van te voren aan te passen door zelf andere SuC's te kiezen. Bijvoorbeeld als je zelf minder lang wilt rijden dan de auto volgens de planner zou kunnen. Er is geen website, alleen een app.

Bij de instellingen van je auto kan je de typical range bij 90% laden ingeven, waarna de app weet hoe goed je batterij nog is (natuurlijk kan je gewoon je trip starten op 100%). Je kan tot 5 auto's de basisgegevens registreren. Vooralsnog kent de app alleen Tesla's, maar dat zal niemand hier erg vinden. Mooi is dat de app zelf de weeromstandigheden meerekent op de dag van je trip. Je hoeft dus niet zelf temperatuur, wind en regen in te geven zoals bij ABRP. Handig is dat de app de Tesla navigatie gebruikt, door de tussenpunten als afspraken naar je agenda te sturen. Je krijgt dus geen aparte nav in je browser erbij.

De werking en resultaten zijn prima en komen goed overeen met mijn reis. Het ontbreken van de koppeling met de auto maakt de app onderweg wat onhandiger dan ABRP. Bij de eerste stop in Arlons hoef ik maar 10min te laden, maar dat worden er ruim 30min vanwege een gezellig kopje koffie op het terras met mijn reisgezel. Vanaf dat moment is de duur van iedere volgende laadstop natuurlijk niet meer accuraat. Ik moet de laadduur daarna dus telkens zelf bepalen, al gaat dit redelijk eenvoudig ahv de door EVTO opgegeven lading die nodig is naar de volgende SuC.

Kortom plus en min:
+ Het is een app
+ Veel instellingen (zoals weeromstandigheden) handiger dan ABRP
+ Gemakkelijk zelf je trip aanpassen (bv andere SuCs of toeristische stops)
+ (Indirecte) koppeling met de nav van Tesla zelf

- Alle stops komen in je agenda te staan
- De route past zich niet aan aan werkelijk verbruik gedurende de rit. Wel zelf blijven opletten dus!
 
Ik zie de laatste paar dagen dat de drukte op de weg niet meer correct weergegeven wordt op de map. Zelfs vandaag naar het werk rijdend, wat zo'n 20 minuten duurt, is de weg groen terwijl ik in de file sta en zou het rood moeten zijn.
Is dit een bekend probleem sinds de map update?
 
Ik zie de laatste paar dagen dat de drukte op de weg niet meer correct weergegeven wordt op de map. Zelfs vandaag naar het werk rijdend, wat zo'n 20 minuten duurt, is de weg groen terwijl ik in de file sta en zou het rood moeten zijn.
Is dit een bekend probleem sinds de map update?
Ja.
Een behoorlijke achteruitgang, want voorheen was de file informatie wel accuraat.
Het helpt om in of uit te zoomen. Dan zie je ineens wel een rode streep. Of groen waar het door rijdt.
Dat verschillende zoomlevels verschillende file informatie tonen is m.i. een fikse bug
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Er is idd een bug in het update van de drukte. Naast het zoomen, kan je ook even de file uit en weer aan vinken.
Maar gelukkig met de nieuwe navigatie, is het eigenlijk alleen een esthetische probleem: het nieuwe navigatie gebruikt up to date online data, ongeacht wat er op het hoofd scherm is vertoond.
Met resultaat dat aankomst tijd ongelooflijk accuraat is geworden.
We zijn nu in Novotel Bordeaux MERIGNAC (met SuC) en aankomst tijd (vanuit Saintes) was binnen 5 min juist. Ik heb dit vergeleken in Saintes met wat Waze en Google voorspelde, dit was vergelijkbaar.
Dus zeer blij met nieuwe navigatie. Ook light years beter imho in het weergeven van de instructies op het IC scherm.
Voor wie het nog niet heeft: geduld, het zal het waard zijn. (Nota: het is in beta, en idd af en toe begrijp je waarom :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: simonsmidt