De app 'EV Trip Optimizer' van Digital Audio Guides (?) lijkt dit een stuk gemakkelijker te maken. Ik ga de app van de week testen op mijn reisje naar Besancon (FR).
Zoals beloofd zou ik nog even mijn ervaringen met de app 'EV Trip Optimizer' van Digital Audio Guides' met jullie delen.
Met EVTO kan je op je smartphone (IOS en Android) routes voor je Tesla plannen, incl. laden bij SuCs. De routes van EVTO kunnen uit meerdere segmenten met tussenpunten bestaan. Ook de terugreis wordt ondersteund. Het is wat gemakkelijker om de route van te voren aan te passen door zelf andere SuC's te kiezen. Bijvoorbeeld als je zelf minder lang wilt rijden dan de auto volgens de planner zou kunnen. Er is geen website, alleen een app.
Bij de instellingen van je auto kan je de typical range bij 90% laden ingeven, waarna de app weet hoe goed je batterij nog is (natuurlijk kan je gewoon je trip starten op 100%). Je kan tot 5 auto's de basisgegevens registreren. Vooralsnog kent de app alleen Tesla's, maar dat zal niemand hier erg vinden. Mooi is dat de app zelf de weeromstandigheden meerekent op de dag van je trip. Je hoeft dus niet zelf temperatuur, wind en regen in te geven zoals bij ABRP. Handig is dat de app de Tesla navigatie gebruikt, door de tussenpunten als afspraken naar je agenda te sturen. Je krijgt dus geen aparte nav in je browser erbij.
De werking en resultaten zijn prima en komen goed overeen met mijn reis. Het ontbreken van de koppeling met de auto maakt de app onderweg wat onhandiger dan ABRP. Bij de eerste stop in Arlons hoef ik maar 10min te laden, maar dat worden er ruim 30min vanwege een gezellig kopje koffie op het terras met mijn reisgezel. Vanaf dat moment is de duur van iedere volgende laadstop natuurlijk niet meer accuraat. Ik moet de laadduur daarna dus telkens zelf bepalen, al gaat dit redelijk eenvoudig ahv de door EVTO opgegeven lading die nodig is naar de volgende SuC.
Kortom plus en min:
+ Het is een app
+ Veel instellingen (zoals weeromstandigheden) handiger dan ABRP
+ Gemakkelijk zelf je trip aanpassen (bv andere SuCs of toeristische stops)
+ (Indirecte) koppeling met de nav van Tesla zelf
- Alle stops komen in je agenda te staan
- De route past zich niet aan aan werkelijk verbruik gedurende de rit. Wel zelf blijven opletten dus!