Dit topic is wat stil, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de eerste rij-ervaringen met de standaard AWD (non-P). Degene die 'm al hebben: hoe bevalt deze en als je een proefrit hebt gemaakt met de Performance versie, zijn er grote verschillen in rij-eigenschap. Hoe is de acceleratie van de non-P AWD? Hoe is de afwerking van de EU modellen (kwaliteit van de lak, gaps tussen de panelen en dat soort ongein)? Kwaliteit van de stoelen, de audio installatie? Kortom: laat die rij-ervaringen en eerste indrukken maar komen ...
Nu lees ik dit verzoek pas, ik zal iets meer uitwijden.
Ik kom van een 2014 clio estate diesel dus tja, een vertekend beeld wellicht, maar hoe dit ding accelereert en zich in de bochten vastgrijpt is onbegrijpelijk.
Je moet het echt zelf ervaren. Dit zal vast met rollende ogen gelezen worden door S/X rijders, maar dit is mijn ervaring als relatieve leek. De auto doet precies, maar dan ook precies wat je wil. Tekenend voor de ervaring is het feit dat het heel veel uit maakt of je het pedaal rustig indrukt (binnen 1 sec) van 0-80 of ineens erop stampt. Bij een fossiel maakt het niet echt uit, het koppel zit gewoon aan de limiet totdat je snelheid maakt. Als ik nu "geleidelijk" accelereer gaat het snel, heel snel. Maar je merkt dat de auto meer wil. Trap het pedaal vol overgave in en hij blaast em er uit! (technische term). Dan voel je gewoon hoe graag ie die accu leeg wil maken als je op 90% SoC zit.
Rotondes zijn helemaal geweldig, zolang er niemand in de buurt zit en als je geen passagiers hebt.
En dat alles met alleen een spaceship "zooeemmm" als geluid.
Wat betreft range, ik ben tevreden met de average wh/100km als ik terug kijk op de grafieken. Met de wind van de afgelopen dagen is het lastig in te schatten maar voor meer dan 180wh/km moet je echt heel erg hard je best doen op de snelweg. De zomerbanden zullen enorm helpen wat dat betreft. Als je een beetje slim rijdt (niet 140km/h tegen de sterke wind in) kan je denk ik in het platte Nederland goed 165wh/km verwachten onder ietwat gunstige omstandigheden gedurende de gemiddelde woon-werk rit.
Het viel me wel op dat de mechanische rem vrij hard ingetrapt mag worden om tot stilstand te komen. Het zal wel komen omdat de regen zo goed werkt en dat een vertekend beeld geeft, en omdat de auto stiekem heel zwaar is ook al voelt dat niet zo als je de motoren gebruikt.
Er zijn nog veel meer dingen over te zeggen maar uiteindelijk moet je er gewoon lekker zelf in rijden en ik hoop dat dat voor andere vroege reserverings houders ook heel binnenkort zal gebeuren!