Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederlandse rij impressies Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is coasten? Is dat hetzelfde als het door mij eerder genoemde zeilen? Oftewel auto in zijn neutraal en lekker laten rollen?
Ja klopt, ken het Nederlandse woord niet. Uitrollen?

Ik heb er nog over nagedacht en ik vermoed echt dat het toch wat efficiënter is om te coasten, omdat het bijna onmogelijk is om steeds precies tussen de drive en regen te zitten.
De auto heeft echt heel heel weinig weerstand in neutral, lijkt bijna alsof ie weggeblazen wordt (inderdaad zeilen!)
In de praktijk maakt het allemaal niet zoveel uit en 1pedal driving werkt super, maar vind het toch interessant vanuit technisch oogpunt.

Probeer het eens uit zou ik zeggen, ben benieuwd naar jullie mening.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ja klopt, ken het Nederlandse woord niet. Uitrollen?

Zeilen dus :)

Ik heb er nog over nagedacht en ik vermoed echt dat het toch wat efficiënter is om te coasten, omdat het bijna onmogelijk is om steeds precies tussen de drive en regen te zitten.
De auto heeft echt heel heel weinig weerstand in neutral, lijkt bijna alsof ie weggeblazen wordt (inderdaad zeilen!)
In de praktijk maakt het allemaal niet zoveel uit en 1pedal driving werkt super, maar vind het toch interessant vanuit technisch oogpunt.

Probeer het eens uit zou ik zeggen, ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb het efficiënt rijden ook al jaren tot een kunst verheven dus ik zal dat zeker eens gaan proberen straks met de 3.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Ik eigenlijk pas sinds de Tesla. Mijn ATA met de S is nu 198 w/km.. Overigens compenseer ik (ruim) met een paar foute ICE's. ICE's, je weet wel, van die mooie ouderwetsche apparaten voor de zondagse hobby

Ja same here, ik zou ook zeker niet zonder willen :)
Ik was een beetje bang dat er hier alleen maar EV adapters waren die spugen op een ICE.
Misschien een idee voor een leuk draadje hierover ;)
 
  • Like
Reactions: Onno and Michel3
Er zit ook een “low” regenerative optie in de settings van de Tesla’s (althans bij mijn X). Dat sluit meer aan bij dit bewust coasten. Maar opgelet : de kans is dan ook wel groot dat je effectief véél meer gaat remmen op je schijven ipv op de electromotor als alternator. En je dus in een later stadium hier (hoge) kosten voor gaat hebben. Alle Tesla onderdelen zijn duur.
Ik lees het forum toch al een tijdlang mee en herinner mij niet al gelezen te hebben dat iemand al remblokken of -schijven moest vervangen (bijna iedereen rijdt in de regen-mode).
Ik zou het coasten niet doen, tenzij eens bewust en eenmalig zoals bij het nemen van een afrit op de autosnelweg, en voor de rest idd efficiënt en anticiperend one-pedal rijden... (lees : nu en dan eens ferm optrekken aan de rode lichten naast een sportwagen op dinosap, en dan plots wat verder doortuffen aan 60 km/u en je heerlijk laten inhalen door die lawaaibak buiten adem met de gedachte “who cares, I made my point here”.).
 
Toch niet. Want zeilen kan je ook met tegenwind doen. Zeilen is omzetten van krachten. Dat gebeurt hier juist niet.
Ik vind coasten duidelijker, maar het NL woord voor een niet- aangedreven rollend voertuig is “uitrollen”.

Ben het met je eens dat het woord zeilen de lading niet dekt maar VW noemt het zo, vandaar mijn referentie.
Volkswagen lanceert hightech Golf 1.5 TSI BlueMotion met zeilfunctie

Wat is volgens jou de juiste vertaling van coasten?
Coast is kust maar veel verder kom ik eigenlijk niet, zie niet wat dat met uitrollen te maken heeft.
 
Ben het met je eens dat het woord zeilen de lading niet dekt maar VW noemt het zo, vandaar mijn referentie.
Volkswagen lanceert hightech Golf 1.5 TSI BlueMotion met zeilfunctie

Wat is volgens jou de juiste vertaling van coasten?
Coast is kust maar veel verder kom ik eigenlijk niet, zie niet wat dat met uitrollen te maken heeft.
Coasten kan bij nader inzien wel iets met kust en zeilen te maken hebben. Want vlak bij de kust (of een wal) draait de wind altijd. Door daar gebruik van te maken kun je makkelijker langs de kust varen.
Coasten suggereert iets meer gemak dan uitrollen, wat een vermindering in zich houdt.
Tegelijk is het toch echt uitrollen wat Model 3 doet, alleen gaat dat heel makkelijk, door de hoge gewicht en de lage weerstand.
 
Dus we gaan verhullend VW taalgebruik overnemen?

Niet persee hoor, ik geef alleen maar aan hoe ík het noem omdat ik van VW weet dat ze het als optie meeleveren en dat ook een naampje hebben gegeven. Ik sta open voor andere goede omschrijvingen. :)
Coasten begrijp ik niet zo goed, vandaar dat ik het vraag.

Ik gaf de volgens mij juiste vertaling: uitrollen.

Dat het hier gaat om uitrollen is mij duidelijk maar dan zou ik eerder "roll out" ofzo verwachten. ;)
Hoewel het wat vaag blijft wordt het me door je laatste reactie iets duidelijker en liggen coasten en zeilen dus redelijk bij elkaar.
Echter, google kent het werkwoord coasten in zijn geheel niet, laat staan als in de betekenis van een auto laten uitrollen.
Zeilen wel maar dan kom je dus weer uit bij VW. :)
 
Er zit ook een “low” regenerative optie in de settings van de Tesla’s (althans bij mijn X). Dat sluit meer aan bij dit bewust coasten. Maar opgelet : de kans is dan ook wel groot dat je effectief véél meer gaat remmen op je schijven ipv op de electromotor als alternator. En je dus in een later stadium hier (hoge) kosten voor gaat hebben. Alle Tesla onderdelen zijn duur.
Ik lees het forum toch al een tijdlang mee en herinner mij niet al gelezen te hebben dat iemand al remblokken of -schijven moest vervangen (bijna iedereen rijdt in de regen-mode)..

Ik heb vorig jaar een peperdure vervanging van mijn remblokken op mijn Ampera moeten doen, omdat ze door ze nooit te gebruiken te veel verroest waren en daardoor niet door de APK heen kwamen. Erg zuur als je bedenkt dat een EV bedoeld is om zo min mogelijk mee te remmen en zoveel mogelijk energie te regenereren. Ik kreeg de tip mee om toch minstens een keer in de week een paar noodstops te maken om ze roestvrij te houden. Met dank ook aan het Nederlandse klimaat en de pekel in de winter....
 
Ik heb vorig jaar een peperdure vervanging van mijn remblokken op mijn Ampera moeten doen, omdat ze door ze nooit te gebruiken te veel verroest waren en daardoor niet door de APK heen kwamen. Erg zuur als je bedenkt dat een EV bedoeld is om zo min mogelijk mee te remmen en zoveel mogelijk energie te regenereren. Ik kreeg de tip mee om toch minstens een keer in de week een paar noodstops te maken om ze roestvrij te houden. Met dank ook aan het Nederlandse klimaat en de pekel in de winter....

Noodstop is volgens mij niet echt nodig en ronduit gevaarlijk, gewoon een keer 'normaal' op het pedaal remmen en ze zijn weer schoon.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Dat is ook omdat het een anglicisme is van mij (sorry), het werkwoord is "to coast". Definitie is dan "the easy movement of a vehicle without the use of power".

In het Duits noemen ze het Segeln.
Segeln (Kraftfahrzeuge) – Wikipedia

Vaak zo bedoelt dat je heuvelop gas geeft en je heuvelaf laat uitrijden.
Dit kan ook prima met een EV als je een beetje leert aanvoelen wanneer je het vermogen op nul weet te houden.
Dus niets toevoegen maar ook geen regeneratie.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Dit is een echt zeilvoertuig. Met windkracht 4 - 5 dwars in rijdt ie 40 km/h zonder enige mechanische of fysieke aandrijving.
In deze getunede uitvoering kan ik er, uitsluitend 'human powered', een uur lang 60 km/h mee rijden.
Maar wel met een hematocriet waarde van 0.54.

Lel 2015 Quest staart.jpg