Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe exclusieve club: SoC < 5 km

This site may earn commission on affiliate links.
Het lukt mij nog steeds regelmatig. Deze zijn van 29/12.
 

Attachments

  • 2EC173D7-FB3E-422C-ABDC-292D0E207290.jpeg
    2EC173D7-FB3E-422C-ABDC-292D0E207290.jpeg
    358.8 KB · Views: 297
  • 5E224464-081A-47D0-976C-E648F097DD49.jpeg
    5E224464-081A-47D0-976C-E648F097DD49.jpeg
    312.9 KB · Views: 103
Djiez, helemaal niet aan gedacht, maar behoor ook tot de club. Weliswaar nerves KIA e-Niro: had een opleidingssessie waar alle palen bezet waren. Thuiskomen zou tricky worden, maar besloten het toch te doen. Wat KIA snelladen noemt, zou voor Tesla rijders een reden zijn om naar de SEC te gaan, vandaar…
Op de A27 kreeg ik allemaal waarschuwingen en begon de auto het vermogen (204pk, jaja) te knijpen. Hilversum in kon ik al niet meer harder dan 40 op het vlakke. Het loopt alleen licht omhoog 🙈. De laadpaal aan het begin van de wijk toch geskiped (you daredevil) en toen werd het helamaal komisch: stapvoets en een verhogende kruising werd slakketempo waarbij ik tegen het stuur zat te duwen (toen wist ik ook al dat dat niet ging werken, maar je wil wat). Mijn straat loopt naar beneden, dus die ik moest halen: bijna, bijna, bijna….. de hoek om en kak, picnic blokkeert de boel, aaaaahhhh. Het dashboard geeft inmiddels 4km bereik aan en alles is afgeschakeld. Ik kruip de parkeerplek voor het huis op. Even in zijn achteruit om goed te staan. Dood 😂. Bij KIA is 4km dus leeg 🙈. Gelukkig heb ik gekozen voor een lange kabel, dus eind goed al goed.
 
Vanochtend de auto gepakt om wat spullen weg te brengen. Nergens op gelet en na ongeveer 3 kilometer plotseling een melding dat ik moet gaan laden, een blik op het display geeft 0% SoC aan. Tja dan nog 3 km terug naar huis rijden, rustig aan gereden want ik had geen idee hoelang de auto al op 0% stond.
Wat blijkt, mijn zoon was vannacht thuis gekomen met een paar procent SoC en hij heeft de auto netjes aan de lader gehangen, echter de auto stond nog ingesteld op uitgesteld laden en de laadsessie was dus nog niet gestart. Blijkbaar door de vampire drain nog wet extra procenten verloren.
1677947756089.jpeg
 
Vandaag even écht schrikken, voor het eerst in de 5 jaar dat ik de auto rijd. Geparkeerd met 6% voor een kort gesprek en zou daarna doorrijden naar een SUC om daar met 3% aan te komen. Vrij strak natuurlijk en niet echt relaxed maar al wel eens vaker gedaan.
Na mijn gesprek stap ik weer in de auto: 0% soc!!

Toen brak het zweet mij wel even uit want met -3% aankomen via een snelweg durfde ik echt niet aan. Als een dolle een laadpunt opgezocht en eentje 1.2km verderop gevonden (de ander was al bezet). Airco uit, bespaarmodus aan en héééél rustig erheen gereden, klaar om mijn stuur naar rechts te draaien en hem in de berm of op de stoep te gooien indien alles op zwart zou gaan. Helaas waren beide laadpunten bezet toen ik met -1% aankwam. Een man aangesproken of er in de wijk meer laadpunten waren en gelukkig was er eentje 100 meter verderop. Met klamme handjes de laadkabels aangesloten in de hoop dat hij net niet de geest zou geven. Gelukkig werkte alles naar behoren en kon ik na een 45 minuten op weg naar de SUC.

Poeh, niet eerder zo'n acute phantom drain meegemaakt.....

IMG_2187.jpeg
 
Tip voor een tussenstop met lage SoC: Zet na aankomst de airco uit (temp-knopje even vasthouden) Soms gaat het acclimatiseren nog minutenlang door en dat kan het bovenstaande probleem veroorzaken, evenals afkoeling bij lage buitentemperatuur, die niet de SoC verlaagt maar wel de indicatie van de SoC. Als het 0km billenknijpen is bij strenge vorst: Stoelverwarming i.p.v. luchtverwarming aan, dat kost amper stroom.
 
Vanochtend de auto gepakt om wat spullen weg te brengen. Nergens op gelet en na ongeveer 3 kilometer plotseling een melding dat ik moet gaan laden, een blik op het display geeft 0% SoC aan. Tja dan nog 3 km terug naar huis rijden, rustig aan gereden want ik had geen idee hoelang de auto al op 0% stond.
Wat blijkt, mijn zoon was vannacht thuis gekomen met een paar procent SoC en hij heeft de auto netjes aan de lader gehangen, echter de auto stond nog ingesteld op uitgesteld laden en de laadsessie was dus nog niet gestart. Blijkbaar door de vampire drain nog wet extra procenten verloren.
View attachment 913747
Dat is gek. Want de auto langere tijd laten staan met 0% SoC is slecht voor de batterij. Ik zou dan denken dat de auto direct gaat laden tot minimaal 10%, ondanks dat je gepland laden hebt ingesteld?

Ik gebruik zelf Tibber (en voorheen Jedlix) en bij beide apps kun je aangeven hoeveel % SoC je minimaal wilt hebben. De auto gaat dan direct laden tot die waarde, en stelt verder laden uit tot de prijzen gunstig zijn.
 
Dat is gek. Want de auto langere tijd laten staan met 0% SoC is slecht voor de batterij. Ik zou dan denken dat de auto direct gaat laden tot minimaal 10%, ondanks dat je gepland laden hebt ingesteld?

Ik gebruik zelf Tibber (en voorheen Jedlix) en bij beide apps kun je aangeven hoeveel % SoC je minimaal wilt hebben. De auto gaat dan direct laden tot die waarde, en stelt verder laden uit tot de prijzen gunstig zijn.
Ik verwacht dat het door uitgesteld laden kwam, maar het kan ook zijn dat mijn laadpaal stond ingesteld om alleen op overproductie zonnepanelen te laden (hoewel ik dat niet verwacht).