Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe prijzen / autopilot opties

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp de onderlinge prijsverschillen niet zo goed..
De S Long Range is maar 5% (€4.000) duurder dan de Standaard Range. Daar krijg je 112km (NEDC) extra range voor. (20% extra) Ok - Max snelheid is 250 ipv 225. En hij is 0,1 sneller van 0-100. Die laatste twee verschillen zijn niet echt relevant lijkt me (225 is hard zat). Maar voor "slechts" 4K extra 20% meer range, dan gaat toch iedereen voor die Long Range lijkt me?

Die 4.000 Euro extra geeft zo'n 20 kWh extra. Dat is 200 Euro per kWh. Ik denk eerlijk gezegd dat Tesla stiekem al de 2170 heeft gestopt in de nieuwe modellen. Dan hebben ze een marge van zo'n 50%. Kostprijs zou eind 2018 rond 100 Dollar per kWh liggen. Maar ben het helemaal met je eens dat je bij een auto van zo'n bedrag dan meteen die 4.000 extra betaalt. No brainer lijkt me.
 
Ik weet niet of het hier als is vermeld, maar je bestaande EAP (ook voor bijvoorbeeld een 2016 wagen) upgraden naar FSD kost nu nog "slechts" 3200 EUR. Da's ook wel een serieuze prijsvermindering denk ik.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Als je voor 1 maart de Tesla hebt besteld dan heb je €5.000 betaalt voor EAP en daarin zat (TACC, Autosteer, Auto lane change, Autopark en Summon). Het zou natuurlijk wel schandalig zijn als dit er bij een firmware-upgrade uitgehaald werd. Auto's na 1 maart betalen minder voor EAP, maar krijgen dan ook minder features.

Voor EAP heb je die retrofit niet nodig, dus waarom zou Tesla je achteraf hardware vervangen die prima voldoet? Het is geen veiligheidsgerelateerde recall, dus ze zijn er ook helemaal niet toe verplicht. Die retrofit is ook nog niet beschikbaar, dus Tesla kan die nog niet inbouwen. Tesla komt wellicht straks ook met een CCS stekker, maar die ga je ook echt niet krijgen. Dan had je gewoon moeten wachten...

Het is alleen onderhand duidelijk dat voor FSD de huidige hardware niet voldoet en vervangen moet worden. Als je voorheen €5.000 hebt betaalt voor deze feature, dan kan Tesla het natuurlijk niet maken om nog een keer te laten betalen voor FSD. Daarom krijg je dan de retrofit gratis.

Besluit je nu alsnog FSD te bestellen, dan betaal je €3.000 en krijg je de retrofit als die noodzakelijk wordt. Ik vind dat eigenlijk zeer netjes van Tesla. Als er iemand mag klagen, dan zijn het de mensen die bij aanschaf FSD hebben besteld. Die hebben Tesla extra gestimuleerd, nog niets gehad en betalen meer... Ik wacht af tot ik weet of FSD ook daadwerkelijk beschikbaar kom en besluit dat of ik het doe. Voordeel van achteraf €3.000 te betalen is dat die ook uit de bijtelling blijft.

Tesla heeft me bevestigd dat ik de FSD upgrade krijg (model 3 ontvangen op 6 februari, besteld met EAP).
Het lijkt erop dat dit ook de HW3 upgrade inhoud als de andere FSD eigenaars dit krijgen. Hier was niks specifiek over gecommuniceerd.

Edit: Er zijn trouwens verschillende forumleden die dezelfde berichtgeving hebben ontvangen.
 
Ik weet niet of het hier als is vermeld, maar je bestaande EAP (ook voor bijvoorbeeld een 2016 wagen) upgraden naar FSD kost nu nog "slechts" 3200 EUR. Da's ook wel een serieuze prijsvermindering denk ik.
Volgens Musk kost deze FSD geen $3.000 maar $2.000. "We need a few days to update the system":
 

Attachments

  • F592B087-0073-4213-9230-8622D6DB9A36.jpeg
    F592B087-0073-4213-9230-8622D6DB9A36.jpeg
    1 MB · Views: 47
  • Helpful
Reactions: Carl