You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wacht even, zachter rijden en hogere uitstoot? Ik volg je redenatie niet. Want minder snelheid == minder luchtweerstand en rolweerstand, dus minder verbruik.70 km/u in Vlaanderen en dan terug 90 km/u in Wallonië, hoe zot kan een regering zijn om zoiets in te voeren.
Verwarring alom als je door ons land moet rijden als buitenlander.
Om nog maar te zwijgen van de uitstoot die vele malen hoger is aan 70 tegenover 90 km/u.
90 kan je in vijfde rijden tegen lagere toerental en dus ook lager gerbruik, 70 zal je met een hoger toerental moeten rijden in lagere versnelling. Onderzoek hierover is een aantal weken geleden in de pers verschenen maar ik vind het niet direct terug.Wacht even, zachter rijden en hogere uitstoot? Ik volg je redenatie niet. Want minder snelheid == minder luchtweerstand en rolweerstand, dus minder verbruik.
70 km/u in Vlaanderen en dan terug 90 km/u in Wallonië, hoe zot kan een regering zijn om zoiets in te voeren.
Verwarring alom als je door ons land moet rijden als buitenlander.
90 kan je in vijfde rijden tegen lagere toerental en dus ook lager gerbruik, 70 zal je met een hoger toerental moeten rijden in lagere versnelling. Onderzoek hierover is een aantal weken geleden in de pers verschenen maar ik vind het niet direct terug.
Hmm ja laat een ICE nu net het efficiëntst zijn in het 2500 a 3000 toerengebied, waar je dan in die lagere versnelling bij 70km/h zou zitten...90 kan je in vijfde rijden tegen lagere toerental en dus ook lager gerbruik, 70 zal je met een hoger toerental moeten rijden in lagere versnelling. Onderzoek hierover is een aantal weken geleden in de pers verschenen maar ik vind het niet direct terug.
Volledig akkoord!70 km/u in Vlaanderen en dan terug 90 km/u in Wallonië, hoe zot kan een regering zijn om zoiets in te voeren.
Verwarring alom als je door ons land moet rijden als buitenlander.
Niet akkoordOm nog maar te zwijgen van de uitstoot die vele malen hoger is aan 70 tegenover 90 km/u.
Dat is de uitleg die de politiek er aan geeft.Ik heb het niet helemaal in detail gevolgd, maar is die aanpassing op zich helemaal niet zo ingrijpend als erover gedaan wordt?
Ik dacht dat het verhaal als volgt in elkaar zat: op de gewestwegen staan nu heel veel borden die telkens "70" aangeven. Om het straatbeeld op te kuisen en meer duidelijkheid te creeëren, is er beslist om deze borden weg te halen en de algemene regel te verwoorden als "staat er geen bord, dan is het 70".
Waar een bord met een andere snelheid op staat, is het die snelheid die je moet volgen (zoals bebouwde kom, 90, whatever). Dit betekend voor mij niet dat je nu op meer plaatsen beperkt wordt tot 70, enkel dat er minder borden gaan zijn die 70 aangeven, aangezien er vanuit gegaan wordt dat iedereen weet dat er de snelheid beperkt is tot 70 als er geen borden staan.
Klopt deze analyse? (Want dat zou willen zeggen dat 70-90 tussen Walonië en Vlaanderen niet zou gebeuren indien er net bij de "grens" een bord van 90 staat.)
Of hebben ze het mooi verpakt om op die manier toch de snelheid op veel plaatsen te verlagen naar 70?
Er zouden zo'n 30.000 borden met 70 km/u beperking staan die ze gaan wegnemen en ze gaan 10.000 borden plaatsen waar je je snelheid mag verhogen naar 90 km/h. Op mijn route naar het werk komt het neer op een derde van mijn traject een verlaging naar 70 waar ik voorheen 90 kon rijden. Ze hebben ergens wel een punt van die borden maar het komt er toch op neer om op veel plaatsen de snelheid te verlagen. Als ze dan een maand later aankondigen dat ze volop gaan investeren in flitscamera's en trajectcontroles dan weet je dat dit bij veel Belgen als een verdoken bron van inkomsten voor de overheid aanzien wordt. Ik zie het meer als overdreven betuttelingspolitiek.Ik heb het niet helemaal in detail gevolgd, maar is die aanpassing op zich helemaal niet zo ingrijpend als erover gedaan wordt?
Ik dacht dat het verhaal als volgt in elkaar zat: op de gewestwegen staan nu heel veel borden die telkens "70" aangeven. Om het straatbeeld op te kuisen en meer duidelijkheid te creeëren, is er beslist om deze borden weg te halen en de algemene regel te verwoorden als "staat er geen bord, dan is het 70".
Waar een bord met een andere snelheid op staat, is het die snelheid die je moet volgen (zoals bebouwde kom, 90, whatever). Dit betekend voor mij niet dat je nu op meer plaatsen beperkt wordt tot 70, enkel dat er minder borden gaan zijn die 70 aangeven, aangezien er vanuit gegaan wordt dat iedereen weet dat er de snelheid beperkt is tot 70 als er geen borden staan.
Klopt deze analyse? (Want dat zou willen zeggen dat 70-90 tussen Walonië en Vlaanderen niet zou gebeuren indien er net bij de "grens" een bord van 90 staat.)
Of hebben ze het mooi verpakt om op die manier toch de snelheid op veel plaatsen te verlagen naar 70?
Er zouden zo'n 30.000 borden met 70 km/u beperking staan die ze gaan wegnemen en ze gaan 10.000 borden plaatsen waar je je snelheid mag verhogen naar 90 km/h. Op mijn route naar het werk komt het neer op een derde van mijn traject een verlaging naar 70 waar ik voorheen 90 kon rijden. Ze hebben ergens wel een punt van die borden maar het komt er toch op neer om op veel plaatsen de snelheid te verlagen. Als ze dan een maand later aankondigen dat ze volop gaan investeren in flitscamera's en trajectcontroles dan weet je dat dit bij veel Belgen als een verdoken bron van inkomsten voor de overheid aanzien wordt. Ik zie het meer als overdreven betuttelingspolitiek.
Verbruik gaat goed dalenHet is effectief zo dat de West-Vlamingen de aanpassing het meeste gaan voelen.
Hier was het bijna nog de enige plaats in Vlaandrenland waar nagenoeg overal 90 mocht, met die aanpassing worden nu heel wat trajecten ondertussen lekker aangepast en verlaagd in snelheid. Zelfs stukken rijksweg waar het wraakroepend wordt, een traject tussen Tielt en Pittem bvb. waar een paar jaar terug nog 120 mocht wordt nu ook 70!
Ik vermoed dat ze de platen van 90 niet al te snel gaan plaatsen, ze gaan er hun tijd voor nemen.
Wat wordt het volgende? De zones 30 binnenkort de auto duwen?
Ik vermoed dat ze de platen van 90 niet al te snel gaan plaatsen, ze gaan er hun tijd voor nemen.
Om dan in 2018 na al het gemor van het volk en omwille van de duidelijkheid bij de staat te lobbyen dat de snelheid overal op het mooie gemiddelde/compromis van 80km/h gezet wordt (zodat daarbij weer alle borden vernieuwd kunnen worden).De Keizer van de Wegwijzer zal alvast weer een goed 2017 hebben.
Na een mega-omzet door het plaatsen van 70-borden; nu weer een record dank zij het verwijderen van diezelfde borden én het plaatsen van 90-borden op weer andere plaatsen...
Wij blijven in NL ondertussen fijn doormodderen met snelheden die dagelijks naar gelang van de stand van de zon, maan en sterren wijzigen. Baas boven baas natuurlijk.