Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

nieuwe snelheidslimieten Vlaanderen

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand een idee of Tesla of moet ik zeggen Google maps, een aanpassing voorziet van de max. snelheden die zullen gelden vanaf 2017? Het zou anders wel eens kunnen zijn dat de snelheidsovertredingen binnenstromen.
 
70 km/u in Vlaanderen en dan terug 90 km/u in Wallonië, hoe zot kan een regering zijn om zoiets in te voeren.
Verwarring alom als je door ons land moet rijden als buitenlander.
Om nog maar te zwijgen van de uitstoot die vele malen hoger is aan 70 tegenover 90 km/u.
 
70 km/u in Vlaanderen en dan terug 90 km/u in Wallonië, hoe zot kan een regering zijn om zoiets in te voeren.
Verwarring alom als je door ons land moet rijden als buitenlander.
Om nog maar te zwijgen van de uitstoot die vele malen hoger is aan 70 tegenover 90 km/u.
Wacht even, zachter rijden en hogere uitstoot? Ik volg je redenatie niet. Want minder snelheid == minder luchtweerstand en rolweerstand, dus minder verbruik.
 
  • Like
Reactions: FVO
Wacht even, zachter rijden en hogere uitstoot? Ik volg je redenatie niet. Want minder snelheid == minder luchtweerstand en rolweerstand, dus minder verbruik.
90 kan je in vijfde rijden tegen lagere toerental en dus ook lager gerbruik, 70 zal je met een hoger toerental moeten rijden in lagere versnelling. Onderzoek hierover is een aantal weken geleden in de pers verschenen maar ik vind het niet direct terug.
 
70 km/u in Vlaanderen en dan terug 90 km/u in Wallonië, hoe zot kan een regering zijn om zoiets in te voeren.
Verwarring alom als je door ons land moet rijden als buitenlander.

Waarom is dit zot? Vlaanderen is veel dichter bebouwd dan Wallonie en het wegennet is er de laatste 20 jaar ook heel anders ingericht. Heel logisch dan ook dat de regels aan de nieuwe realiteit aangepast worden. Volgens mij zal het nu net veel duidelijker zijn want het aantal 70-borden is echt wel enorm groot. Dat dit voor buitenlanders op lokale wegen voor verwarring zou kunnen zorgen wanneer ze de gewestgrens oversteken is wat mij betreft ondergeschikt aan de duidelijkheid die 6 miljoen Vlamingen dagelijks in de plaats krijgen, nog los van de fors lagere factuur voor onderhoud van de bordeninfrastructuur. Daarnaast zijn het weer tienduizenden paaltjes minder waar je per ongeluk tegen kan rijden.
 
90 kan je in vijfde rijden tegen lagere toerental en dus ook lager gerbruik, 70 zal je met een hoger toerental moeten rijden in lagere versnelling. Onderzoek hierover is een aantal weken geleden in de pers verschenen maar ik vind het niet direct terug.

in de pers.... altijd nakijken wie er achter zit.

alle ice auto's waar ik mee gereden heb kunnen perfect aan 70 km/u rijden aan een laag toerental.
 
90 kan je in vijfde rijden tegen lagere toerental en dus ook lager gerbruik, 70 zal je met een hoger toerental moeten rijden in lagere versnelling. Onderzoek hierover is een aantal weken geleden in de pers verschenen maar ik vind het niet direct terug.
Hmm ja laat een ICE nu net het efficiëntst zijn in het 2500 a 3000 toerengebied, waar je dan in die lagere versnelling bij 70km/h zou zitten...
Verder heb je echt veel minder vermogen nodig bij 70km/h dan bij 90km/h, dat kun je in een Tesla perfect zien. Het is echt niet zo dat een ICE dat ongebruikte vermogen dan maar volledig in warmte omzet... er wordt dan gewoon minder brandstof verbrand, met navenant minder ongewenste bijproducten.
(Toerental en brandstofverbruik hebben verder niets met elkaar te maken, behalve wanneer alle omstandigheden tijdens het vergelijken precies gelijk zijn, zoals de snelheid bijv.).
 
Ik heb het niet helemaal in detail gevolgd, maar is die aanpassing op zich helemaal niet zo ingrijpend als erover gedaan wordt?

Ik dacht dat het verhaal als volgt in elkaar zat: op de gewestwegen staan nu heel veel borden die telkens "70" aangeven. Om het straatbeeld op te kuisen en meer duidelijkheid te creeëren, is er beslist om deze borden weg te halen en de algemene regel te verwoorden als "staat er geen bord, dan is het 70".
Waar een bord met een andere snelheid op staat, is het die snelheid die je moet volgen (zoals bebouwde kom, 90, whatever). Dit betekend voor mij niet dat je nu op meer plaatsen beperkt wordt tot 70, enkel dat er minder borden gaan zijn die 70 aangeven, aangezien er vanuit gegaan wordt dat iedereen weet dat er de snelheid beperkt is tot 70 als er geen borden staan.

Klopt deze analyse? (Want dat zou willen zeggen dat 70-90 tussen Walonië en Vlaanderen niet zou gebeuren indien er net bij de "grens" een bord van 90 staat.)

Of hebben ze het mooi verpakt om op die manier toch de snelheid op veel plaatsen te verlagen naar 70?
 
Ik heb het niet helemaal in detail gevolgd, maar is die aanpassing op zich helemaal niet zo ingrijpend als erover gedaan wordt?

Ik dacht dat het verhaal als volgt in elkaar zat: op de gewestwegen staan nu heel veel borden die telkens "70" aangeven. Om het straatbeeld op te kuisen en meer duidelijkheid te creeëren, is er beslist om deze borden weg te halen en de algemene regel te verwoorden als "staat er geen bord, dan is het 70".
Waar een bord met een andere snelheid op staat, is het die snelheid die je moet volgen (zoals bebouwde kom, 90, whatever). Dit betekend voor mij niet dat je nu op meer plaatsen beperkt wordt tot 70, enkel dat er minder borden gaan zijn die 70 aangeven, aangezien er vanuit gegaan wordt dat iedereen weet dat er de snelheid beperkt is tot 70 als er geen borden staan.

Klopt deze analyse? (Want dat zou willen zeggen dat 70-90 tussen Walonië en Vlaanderen niet zou gebeuren indien er net bij de "grens" een bord van 90 staat.)

Of hebben ze het mooi verpakt om op die manier toch de snelheid op veel plaatsen te verlagen naar 70?
Dat is de uitleg die de politiek er aan geeft.

Op die manier wil men er een "efficiëntiewinst" aan koppelen naar debuitenwereld. Een verkeersbord gaat 20jaar mee... en heeft na de aankoop volgens mij geen onderhoud nodig.

Deze maatregel is al 10 jaar geleden beslist en al sluimerend ingevoerd.
Hetzelfde met de zones 30 rond scholen. Toen verklaarde men dat er niet zou geflitst zou worden. Vorig jaar kwam naar buiten dat slechts een zeer klein deel van de automobilisten zich er aan houdt... zal dus in de toekomst meer en meer gecontroleerd worden.
 
Ik heb het niet helemaal in detail gevolgd, maar is die aanpassing op zich helemaal niet zo ingrijpend als erover gedaan wordt?

Ik dacht dat het verhaal als volgt in elkaar zat: op de gewestwegen staan nu heel veel borden die telkens "70" aangeven. Om het straatbeeld op te kuisen en meer duidelijkheid te creeëren, is er beslist om deze borden weg te halen en de algemene regel te verwoorden als "staat er geen bord, dan is het 70".
Waar een bord met een andere snelheid op staat, is het die snelheid die je moet volgen (zoals bebouwde kom, 90, whatever). Dit betekend voor mij niet dat je nu op meer plaatsen beperkt wordt tot 70, enkel dat er minder borden gaan zijn die 70 aangeven, aangezien er vanuit gegaan wordt dat iedereen weet dat er de snelheid beperkt is tot 70 als er geen borden staan.

Klopt deze analyse? (Want dat zou willen zeggen dat 70-90 tussen Walonië en Vlaanderen niet zou gebeuren indien er net bij de "grens" een bord van 90 staat.)

Of hebben ze het mooi verpakt om op die manier toch de snelheid op veel plaatsen te verlagen naar 70?
Er zouden zo'n 30.000 borden met 70 km/u beperking staan die ze gaan wegnemen en ze gaan 10.000 borden plaatsen waar je je snelheid mag verhogen naar 90 km/h. Op mijn route naar het werk komt het neer op een derde van mijn traject een verlaging naar 70 waar ik voorheen 90 kon rijden. Ze hebben ergens wel een punt van die borden maar het komt er toch op neer om op veel plaatsen de snelheid te verlagen. Als ze dan een maand later aankondigen dat ze volop gaan investeren in flitscamera's en trajectcontroles dan weet je dat dit bij veel Belgen als een verdoken bron van inkomsten voor de overheid aanzien wordt. Ik zie het meer als overdreven betuttelingspolitiek.
 
Er zouden zo'n 30.000 borden met 70 km/u beperking staan die ze gaan wegnemen en ze gaan 10.000 borden plaatsen waar je je snelheid mag verhogen naar 90 km/h. Op mijn route naar het werk komt het neer op een derde van mijn traject een verlaging naar 70 waar ik voorheen 90 kon rijden. Ze hebben ergens wel een punt van die borden maar het komt er toch op neer om op veel plaatsen de snelheid te verlagen. Als ze dan een maand later aankondigen dat ze volop gaan investeren in flitscamera's en trajectcontroles dan weet je dat dit bij veel Belgen als een verdoken bron van inkomsten voor de overheid aanzien wordt. Ik zie het meer als overdreven betuttelingspolitiek.

Het is effectief zo dat de West-Vlamingen de aanpassing het meeste gaan voelen. :(
Hier was het bijna nog de enige plaats in Vlaandrenland waar nagenoeg overal 90 mocht, met die aanpassing worden nu heel wat trajecten ondertussen lekker aangepast en verlaagd in snelheid. Zelfs stukken rijksweg waar het wraakroepend wordt, een traject tussen Tielt en Pittem bvb. waar een paar jaar terug nog 120 mocht wordt nu ook 70! :mad:
Ik vermoed dat ze de platen van 90 niet al te snel gaan plaatsen, ze gaan er hun tijd voor nemen.
Wat wordt het volgende? De zones 30 binnenkort de auto duwen?
 
  • Like
  • Love
Reactions: FVO and Phil_BE
Het is effectief zo dat de West-Vlamingen de aanpassing het meeste gaan voelen. :(
Hier was het bijna nog de enige plaats in Vlaandrenland waar nagenoeg overal 90 mocht, met die aanpassing worden nu heel wat trajecten ondertussen lekker aangepast en verlaagd in snelheid. Zelfs stukken rijksweg waar het wraakroepend wordt, een traject tussen Tielt en Pittem bvb. waar een paar jaar terug nog 120 mocht wordt nu ook 70! :mad:
Ik vermoed dat ze de platen van 90 niet al te snel gaan plaatsen, ze gaan er hun tijd voor nemen.
Wat wordt het volgende? De zones 30 binnenkort de auto duwen?
Verbruik gaat goed dalen :)
 
De Keizer van de Wegwijzer zal alvast weer een goed 2017 hebben.
Na een mega-omzet door het plaatsen van 70-borden; nu weer een record dank zij het verwijderen van diezelfde borden én het plaatsen van 90-borden op weer andere plaatsen...
Om dan in 2018 na al het gemor van het volk en omwille van de duidelijkheid bij de staat te lobbyen dat de snelheid overal op het mooie gemiddelde/compromis van 80km/h gezet wordt (zodat daarbij weer alle borden vernieuwd kunnen worden).

Wij blijven in NL ondertussen fijn doormodderen met snelheden die dagelijks naar gelang van de stand van de zon, maan en sterren wijzigen. Baas boven baas natuurlijk. ;):D
 
  • Like
  • Funny
Reactions: FVO and CO2CLEAN
Allemaal goed en wel, maar eigenlijk was dat niet de vraag. Ik krijg nu melding dat ik 90 mag terwijl de snelheid beperkt werd naar 70 (zonder borden buiten de bebouwde kom). Waar haalt Tesla de info om de snelheid te tonen als er geen borden stonden? Is er ergens een meldingspunt voor de verkeerde signalisatie in de Tesla? Ik kreeg vroeger al op verschillende plaatsen zone 30 waar er 70 mocht gereden worden.
 
Er zijn de regels en dan is er het afdwingen van de regels.
Ik heb de voorbije drie jaar 4 snelheidsbekeuringen gehad: 2 in Nederland (85 km/u op een 80km/u weg, 1 in Frankrijk (ook met 5 km te veel) en 1 in België en dat terwijl ik 90% van mijn kilometers in België afleg. Je wordt permanent belachelijk gemaakt als je je in België aan de snelheidslimeiten houdt omdat je bijna straffeloos die limieten kan negeren.
Hier staat 250 m voor een flitspaal een bord om de bestuurders te waarschuwen.