Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Er is juist heel weinig draagvlak voor. Dat op dit forum het draagvlak groter lijkt doet daar weinig aan af.

Toch heb ik nog niet echt een plek gezien waaruit zou blijken dat het draagvlak klein is. Op alle plaatsen waar discussie/reageren mogelijk is en deze maatregel besproken wordt is er toch een groot aandeel mensen die aangeven hier wel achter te staan. De ene vanwege het (al dan niet beperkte) voordeel voor het milieu, de luchtkwaliteit of juist de doorstroom of verkeersveiligheid.

Laat ik het in ieder geval zo zeggen. In het algemeen zijn de reacties voor snelheid beperken reacties die onderbouwd zijn met legitieme redenen, terwijl de meeste tegenstanders regelmatig niet verder komen dan "Ik bepaal zelf wel dat ik hard rij want ik vind hard rijden leuk!"
 
Toch heb ik nog niet echt een plek gezien waaruit zou blijken dat het draagvlak klein is. Op alle plaatsen waar discussie/reageren mogelijk is en deze maatregel besproken wordt is er toch een groot aandeel mensen die aangeven hier wel achter te staan. De ene vanwege het (al dan niet beperkte) voordeel voor het milieu, de luchtkwaliteit of juist de doorstroom of verkeersveiligheid.

Laat ik het in ieder geval zo zeggen. In het algemeen zijn de reacties voor snelheid beperken reacties die onderbouwd zijn met legitieme redenen, terwijl de meeste tegenstanders regelmatig niet verder komen dan "Ik bepaal zelf wel dat ik hard rij want ik vind hard rijden leuk!"

Dit noemen we cognitieve dissonantie.

Natuurlijk zijn er argumenten pro en contra te verzinnen. Maar net doen alsof er eigenlijk maar 1 logische conclusie mogelijk is, is echt onzin.
 
  • Like
Reactions: horta
Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid mag best.

Als het ineens overal 100km/h wordt zal ik denk ik vrolijk 110 a 120 blijven rijden.

Maar zo zijn er wel meer wetten die ik (bewust) negeer. Voelt ook als een stukje eigen vrijheid om zelf je keuzes te moeten maken.

Ik twijfel nog erg sterk of het wel overal 100 gaat worden. Ik denk niet dat dat er doorheen komt.
Toelichting disagree (maar nogal evident) Als we zo met alle regels omgaan is het snel een zooitje en gaat het recht van de sterkste gelden.
Ik denk dat heel veel Nederlanders als er geen extra controles zijn te hard blijven rijden overigens, want daar waar we allemaal spugen op wetsovertreders en asociaal gedrag is dat voor onszelf in het verkeer ineens anders. (En ja ik ben ook wel eens een keer ondeugend en krijg ook wel eens een boete). Ik ben overigens voor een autoloze zondag voor auto's met emissie en voor 150 km/h op die dag voor auto's zonder emissie.
 
  • Funny
Reactions: nervus
Ik ben overigens voor een autoloze zondag voor auto's met emissie en voor 150 km/h op die dag voor auto's zonder emissie.

Ik vind dat pure humor..... maar laten we een beetje voorzichtig zijn in de richting van onze ICE collega’s. Het is me al een paar keer overkomen dat ik tamelijk negatieve opmerkingen kreeg over het feit dat ik in een Tesla rijd. Er lijkt een controverse te ontstaan tussen EV en ICE waarbij de standpunten verharden (zoals zo vaak gebeurt).
Ik heb het ook gehad over een “vrije baan voor de vrije (lees EV) jongens”, maar niet iedereen vat dat goed (humor) op.... Voortaan ben ik wat voorzichtiger met alle lange tenen in het land (en ook op dit forum).
 
  • Like
Reactions: nervus
Ik vind dat pure humor..... maar laten we een beetje voorzichtig zijn in de richting van onze ICE collega’s. Het is me al een paar keer overkomen dat ik tamelijk negatieve opmerkingen kreeg over het feit dat ik in een Tesla rijd. Er lijkt een controverse te ontstaan tussen EV en ICE waarbij de standpunten verharden (zoals zo vaak gebeurt).
Ik heb het ook gehad over een “vrije baan voor de vrije (lees EV) jongens”, maar niet iedereen vat dat goed (humor) op.... Voortaan ben ik wat voorzichtiger met alle lange tenen in het land (en ook op dit forum).

Tja in Noorwegen mag je met een EV op de busbaan dat is al een goeie start! verder moeten de ICE rijders niet zeuren want het is een keuze ... zowel voor de EV rijders als de ICE rijders... beide hebben voor en nadelen...

that's life....
 
Tja in Noorwegen mag je met een EV op de busbaan dat is al een goeie start! verder moeten de ICE rijders niet zeuren want het is een keuze ... zowel voor de EV rijders als de ICE rijders... beide hebben voor en nadelen...

that's life....

Mwah. Denk dat er een flinke groep ICE berijders graag de keuze zou willen maken om in een EV te stappen.
Financieel zit dat er (nog) lang niet voor iedereen in.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Mwah. Denk dat er een flinke groep ICE berijders graag de keuze zou willen maken om in een EV te stappen.
Financieel zit dat er (nog) lang niet voor iedereen in.

Even doorsparen is ook een optie .. er zijn inmiddels ook auto's goedkoper dan een Tesla... maar goed we en dan bedoel ik echt iedereen moet wat te zeuren hebben dus soms zijn het de Boeren, soms de metselaars, soms de ICE rijders... ieder zijn ding :)

(sorry ik weet het grote stappen snel thuis)
 
Ja, That’s life...dat vind ik ook maar helaas zijn er toch heel veel mensen die er kennelijk anders over denken. Ik ben al een paar keer uitgemaakt voor “rijke aso in een gifbak”. Hoe dat met dat gif zit begrijp ik niet maar daar viel met die personen niet over te praten. Wat aanschaf van een EV betreft ook vaak “discussie”:
Lang niet iedereen kan zich een karretje van bijna 50k euro’s permiteren. Mijn uitleg dat ik juist bezig ben om voor hun t.z.t. een betaalbare tweedehands te maken of dat je “early adopters” nodig hebt valt in een zwart gat.
 
<knip>Wat ik persoonlijk merk is dat ik slecht tegen files kan. Waarom? Mijn persoonlijke vrijheid wordt beperkt. Ik kan niet gaan waar ik naartoe wil dat moment. Een vrijheidsbeperking.
files komen vooral door snelheidsverschillen en jij propageert grotere snelheidsverschillen (door constant harder dan de maximumsnelheid te willen rijden).
Dus graag kiezen en de consequenties aanvaarden.

Ik vind dat pure humor..... maar laten we een beetje voorzichtig zijn in de richting van onze ICE collega’s. Het is me al een paar keer overkomen dat ik tamelijk negatieve opmerkingen kreeg over het feit dat ik in een Tesla rijd. Er lijkt een controverse te ontstaan tussen EV en ICE waarbij de standpunten verharden (zoals zo vaak gebeurt).
Ik heb het ook gehad over een “vrije baan voor de vrije (lees EV) jongens”, maar niet iedereen vat dat goed (humor) op.... Voortaan ben ik wat voorzichtiger met alle lange tenen in het land (en ook op dit forum).

Als onze regering afstapt van -om telegraaf-lezers te plezieren- het bashen van EV's en consequent is in haar duurzaamheidsbeleid en stikstofreductie faciliteert zij net als Noorwegen hen die compliant zijn of willen worden. Niets meer niet minder.
en 150 km/h was een grapje, want ook wij EV-rijders verminderen de (indirecte) uitstoot als we langzamer rijden.
 
Hear, hear. Blijkbaar was ik naïef om te denken dat een Tesla-rijder iets verder kijkt in het leven dan zijn eigen belang. Lijkt toch tegen te vallen. Jammer dat de 'dikke ik' steeds weer de kop opsteekt.
De fiscale voordelen trekken natuurlijk ook mensen aan die enkel kijken naar het eigen belang :).

Voor mij persoonlijk was dat toch zo. Het is pas door de biofilter dat ik ben gaan merken hoe vuil het buiten stinkt, en daardoor ben ik me gaan afvragen wat we met z'n allen mekaar aan doen met het verbranden van fossiele brandstoffen...