Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is niet 1:1 het geval. Bij een limiet die overeenkomt met wat men rechtvaardig vindt is er een interne motivatie om je aan die regel te houden en zullen mensen dat ook in beginsel doen. Zodra de limiet te laag is voor het gevoel gaan mensen die limiet negeren.

Ik herken je zorg met betrekking tot het negeren van de limiet in de voorliggende casuïstiek. Anderzijds is de bereidwilligheid in de samenleving voor het egaliseren van de max snelheid naar 100 van een omvang die aanzienlijk Is te noemen. Degene die in beginsel moeite hebben om de transitie te maken naar de nieuwe werkelijkheid worden gefaciliteerd door middel van omgekeerd positieve financiële prikkels. Zodra die prikkel van een adequaat niveau is zal men niet langer geneigd zijn de vastgestelde snelheidslimiet te negeren.
 
Zoals een weg waar je 50 mag, maar die ingericht is voor 70. Daar rijden mensen 70 a 80 ookal staat het bord 50 er.

100km/h op een snelweg vind ik érg langzaam, zeker op een lege weg. Ik denk met mij velen. Ik zal het limiet dan ook veelal negeren en zeker als het rustig. Ik vermoed dat veel mensen dit gaan doen.
Je mag er op rekenen dat een nieuwe limiet zeer streng zal worden gecontroleerd. Dat moet ook wel want als er veel mensen zijn zoals jij, zal de maatregel onvoldoende reductie van stikstof opleveren. En als het geen echte reductie oplevert ligt de bouw weer snel stil.
De overheid zal dus gedwongen worden om stringent te handhaven, ook op lege snelwegen.
 
Je mag er op rekenen dat een nieuwe limiet zeer streng zal worden gecontroleerd. Dat moet ook wel want als er veel mensen zijn zoals jij, zal de maatregel onvoldoende reductie van stikstof opleveren. En als het geen echte reductie oplevert ligt de bouw weer snel stil.
De overheid zal dus gedwongen worden om stringent te handhaven, ook op lege snelwegen.
Ik verbaas mij er soms over op stukken snelweg waar 100kmh geldt dat er rond de spits makkelijk 120kmh gereden wordt. Ook op plaatsen waar regelmatig controles zijn. Blijkbaar heeft iedereen veel vertrouwen in Flitsmeister.
 
Ik verbaas mij er soms over op stukken snelweg waar 100kmh geldt dat er rond de spits makkelijk 120kmh gereden wordt. Ook op plaatsen waar regelmatig controles zijn. Blijkbaar heeft iedereen veel vertrouwen in Flitsmeister.
Dat vind ik ook. Maar de overheid kan zich dit straks niet meer permitteren. Als de beoogde reductie niet wordt gehaald, en er zijn vele honderden meetpunten in Nederland, dan volgen er nog strengere maatregelen. Iedereen zou zich moeten afvragen hoe slim bewust negeren van deze maatregel is. De rekening moet worden betaald, linksom of rechtsom.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: nervus and ominoreg
Dat vind ik ook. Maar de overheid kan zich dit straks niet meer permitteren. Als de beoogde reductie niet wordt gehaald, en er zijn vele honderden meetpunten in Nederland, dan volgen er nog strengere maatregelen. Iedereen zou zich moeten afvragen hoe slim bewust negeren van deze maatregel is. De rekening moet worden betaald, linksom of rechtsom.

Dus eens temeer reden om niet met een lapmiddeltje te gaan werken wat alleen op papier een heel klein beetje oplevert, maar deze snelheidsverlaging alleen toepassen waar nut en noodzaak bewezen is en verder kijken naar echte reductie van substantie.
 
Dat vind ik ook. Maar de overheid kan zich dit straks niet meer permitteren.

Ik heb jaren in Duitsland gewoond. Als het stoplicht op het voetpad rood is, blijven ze daar desnoods een uur staan. Ook als er kilometers geen auto te zien is. Want rood is rood.

Mensen moeten dynamisch denken. Je kan in mijn visie niet zeggen “je mag hier 100”, ongeacht of het druk, droog of rustig is.

Het is 100 als het volgens de omstandigheden moet. Dus ook als je 120 mag, maar de omstandigheden het niet toelaten.

En dus ook andersom.

Steeds meer bedrijven gaan ook over op dynamische prijzen. Dat sluit veel beter aan bij de werkelijkheid.
 
Ik heb jaren in Duitsland gewoond. Als het stoplicht op het voetpad rood is, blijven ze daar desnoods een uur staan. Ook als er kilometers geen auto te zien is. Want rood is rood.

Mensen moeten dynamisch denken. Je kan in mijn visie niet zeggen “je mag hier 100”, ongeacht of het druk, droog of rustig is.

Het is 100 als het volgens de omstandigheden moet. Dus ook als je 120 mag, maar de omstandigheden het niet toelaten.

En dus ook andersom.

Steeds meer bedrijven gaan ook over op dynamische prijzen. Dat sluit veel beter aan bij de werkelijkheid.
Als er goede redenen zijn om de snelheid te verlagen dan zal dat gebeuren.
Je lult er een verhaal aan over Duitsland en dynamisch denken en prijzen. Heeft er allemaal geen moer mee te maken. Als het kabinet besluit dat het 100 km/h wordt heb jij je daar ook aan te houden.
En doe je dat niet, dan komen de boetes uit Leeuwarden vanzelf naar je toe.
 
Als er goede redenen zijn om de snelheid te verlagen dan zal dat gebeuren.
Je lult er een verhaal aan over Duitsland en dynamisch denken en prijzen. Heeft er allemaal geen moer mee te maken. Als het kabinet besluit dat het 100 km/h wordt heb jij je daar ook aan te houden.
En doe je dat niet, dan komen de boetes uit Leeuwarden vanzelf naar je toe.

Beetje apart toch? Regels zijn regels. Zo denken ze in Duitsland

Waarom zou je geen 100 moeten rijden als dat beter is (druk, harde regen) ook als er een bord 120 staat?

Zou niet goed zijn als je dan denk, “nou er staat 120, dus rij ik dat”

Maar wellicht denk jij daar anders over.

Hetzelfde geldt andersom (er staat een bord 100, maar het is net zo rustig als na 19 als je 130 mag)
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Hi @Wim S. ik zie dat je mij een disagree geeft. Prima uiteraard. Daar zijn ze voor!

Waar zie ik iets over het hoofd? Is “dynamisch” toch niet iets van deze tijd?
Ik stel voor dat je met normale reacties of een normale post kom.
Ik betoog alleen maar dat de overheid een noodzakelijke verlaging van de maximum snelheid streng zal gaan handhaven. Uiteraard om te voorkomen dat er door het niet handhaven van die snelheid alsnog aanvullende maatregelen nodig zijn.
Daarom ook is 'dynamisch' hier niet op zijn plaats, of dit nou van deze tijd is of niet.
 
Beetje apart toch? Regels zijn regels. Zo denken ze in Duitsland

Waarom zou je geen 100 moeten rijden als dat beter is (druk, harde regen) ook als er een bord 120 staat?

Zou niet goed zijn als je dan denk, “nou er staat 120, dus rij ik dat”

Hetzelfde geldt andersom.
Ik rij altijd 100 km/h, nou 103 dan, zelfs al staan er borden dat ik 130 mag.
 
Maar nu de vraag. Wat is het effect werkelijk in uitstoot. Een kleiner percentage kilometers kan maar sneller worden gereden omdat het vaak toch te druk is. Het is volgens mij net zoiets als met de bijtelling. Alle Tesla’s van €100.000,- betalen te weinig bijtelling. Bij elkaar opgerend zoveel x 22% van 100k dus lopen we zoveel mis. Neem het voorbeeld van de 25 jaar wegenbelastingvrij. Als we dat verhogen naar 40 jaar x zoveel auto’s levert dat een x bedrag op. Iedereen schorst zijn oldtimer en er komt niets binnen. De geloofwaardigheid zijn ze bij wel wel voor 99% verloren. Moet je eens afwachten wat Wiebes weer gaat doen als hij aan de knoppen gaat draaien om de energietransitie te versnellen. Kan zomaar zijn dat de bijtelling weer naar 4% gaat. De autobrief hebben ze ook zo in de kachel gegooid. We gaan het zien waar we heen laveren.
 
Ik stel voor dat je met normale reacties of een normale post kom.
Ik betoog alleen maar dat de overheid een noodzakelijke verlaging van de maximum snelheid streng zal gaan handhaven. Uiteraard om te voorkomen dat er door het niet handhaven van die snelheid alsnog aanvullende maatregelen nodig zijn.
Daarom ook is 'dynamisch' hier niet op zijn plaats, of dit nou van deze tijd is of niet.

Dat streng handhaven doen ze al. Je kan echt op je buik schrijven dat ze nog strenger gaan handhaven, aangezien ze daar de mankracht en middelen niet voor hebben.

Of je moet zo cynisch zijn om te denken dat ze daar wel geld voor vrij gaan maken en niet voor de drugscriminaliteit die de spuigaten uitloopt.
 
Interessant om te lezen wat een grapje over een stimuleringsregeling allemaal los maakt :)
Omdat het reduceren van de snelheid op de totale stikstofproductie van Nederland vrij weinig uitmaakt, is het misschien interessant om het vanuit een ander perspectief te bekijken. Wat zou 90 km/u opleveren kwa verkeersbeeld?

Sloompie-doompies voegen opeens niet meer te langzaam in, vrachtwagens rijden niet meer relatief langzaam, inhalen hoeft niet meer. Kan voordelig zijn. En oersaai natuurlijk.
Gelukkig hebben wij Teslaratie een AP zodat we de verloren tijd kunnen compenseren met veilig bellen, internetten, landschapsfotografie en ongestoord in onze neuzen peuteren....met twee vingers tegelijk.
Op het traject Amsterdam-Maastricht verlies ten opzichte van nu maar een half uurtje. Terwijl je twee uur kunt neuspeuteren. Ideaal.

Al moet ik zeggen dat de originele grap beter vond, wij 120, de rest 90.
 
Interessant om te lezen wat een grapje over een stimuleringsregeling allemaal los maakt :)
Omdat het reduceren van de snelheid op de totale stikstofproductie van Nederland vrij weinig uitmaakt, is het misschien interessant om het vanuit een ander perspectief te bekijken. Wat zou 90 km/u opleveren kwa verkeersbeeld?

Sloompie-doompies voegen opeens niet meer te langzaam in, vrachtwagens rijden niet meer relatief langzaam, inhalen hoeft niet meer. Kan voordelig zijn. En oersaai natuurlijk.
Gelukkig hebben wij Teslaratie een AP zodat we de verloren tijd kunnen compenseren met veilig bellen, internetten, landschapsfotografie en ongestoord in onze neuzen peuteren....met twee vingers tegelijk.
Op het traject Amsterdam-Maastricht verlies ten opzichte van nu maar een half uurtje. Terwijl je twee uur kunt neuspeuteren. Ideaal.

Al moet ik zeggen dat de originele grap beter vond, wij 120, de rest 90.

Dit soort posts zouden we hier meer moeten hebben i.p.v. sommige welles/nietes achtige draadjes. :p
 
Dat streng handhaven doen ze al. Je kan echt op je buik schrijven dat ze nog strenger gaan handhaven, aangezien ze daar de mankracht en middelen niet voor hebben.

Of je moet zo cynisch zijn om te denken dat ze daar wel geld voor vrij gaan maken en niet voor de drugscriminaliteit die de spuigaten uitloopt.
Trajectcontroles kosten geen mankracht, gaat helemaal automatisch.