Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL/BE Model 3 LR RWD wachtkamer

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ook een sms gehad vandaag voor levering op de 15e :) wel echt lekker rap!

Wel balen van die fiscale waarde. Ik heb Delivery ook nog aan de telefoon gehad deze week en die hebben toen gezegd 53k fiscale waarde, hij heeft t zelfs nog gedoublecheckt bij een collega! Kost me toch weer €1500 netto privé over 5 jaar, had niet gehoeven :(
 
Ik ook een sms gehad vandaag voor levering op de 15e :) wel echt lekker rap!
Wel balen van die fiscale waarde.

Dat komt ervan als al die facturatie vanuit Fremont wordt gedaan...die snappen het specifieke fiscale verschil tussen een factuur van X en een factur van X+Y met Y korting niet...ik vermoedt dat het erg moeilijk wordt voor de Nederlandse filiaal om daar iets aan te veranderen, of ze het nu willen of niet.
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
De oplossing is "vrij simpel" als je als een Nederlander denkt omdat je het probleem ziet...en zulke fratsen (stilzwijgend 'later' iets leveren dat niet op de factuur vermeld staat), daar zijn financiële auditeurs niet echt happig op in de VS -- dat is een grote no-no.

De "vrij simpele" oplossing is op de factuur de AP als een nulitem ("inbegrepen") te factureren, waardoor voor die wagens de officiële catalogusprijs anders is .

Maar zoals ik zei, je moet het probleem al kennen om te weten dat daar een verschil is met een facturatie aan de "gewone" prijs en dan een commerciële korting.

In de VS kennen ze zaken als "bijtelling" niet, dus ze snappen gewoon niet waar het probleem ligt. In Nederland misschien wel, maar zij staan niet in voor de facturatie (het is tekenend dat mijn bestelbevestiging in het Nederlands is, maar dat de 'gratis' AP verrekend staat als "Price Adjustment" -- ja, in het Engels).

Uiteraard: de Nederlandse fiscus zou ook coulanter kunnen zijn, maar er is zo vaak met "kortingen" op de catalogusprijs gesjoemeld (als de klant "onafhankelijk" extra opties met veel marge beloofde te bestellen) dat ze daar ondertussen het been ook flink stijf houden.
 
Last edited:
Blij dat we in België geen bijtelling kennen. Maar goed: legio andere fiscale idiotieën.
Bij ons noemt het gewoon niet bijtelling maar VAA (voordelen alle aard). Komt op hetzelfde neer helaas. Mijn nieuwe X P100DL kreeg van Tesla een price adjustment op de factuur van bijna 70K.
Helaas, de Belgische fiscus belast je op de prijs zonder korting dus je betaald VAA op een auto van ruim 170K en niet op eentje van 102K.
 
"Gratis" optiepakketten die op prijslijsten voor andere wagens apart geprijsd staan moet je technisch gezien in België bij de prijs optellen voor het berekenen van het VAA.

Met andere woorden, als er op een factuur van een bestelling voor 29 mei stond “Autopilot €0" en een factuur voor een bestelling op 1mei “Autopilot €3200”, dan moest er bij de eerste factuur toch €3200 bij voor het berekenen van het VAA, zelfs al was de Autopilot niet verrekend via een commerciële korting maar als item met nulkost.

Bij het premiuminterieur is het gelukkig niet zo omdat die nergens apart aangeboden wordt...

Of een controleur over zoiets zou struikelen bij een controle is een andere vraag, natuurlijk, want het is je boekhouder die het VAA berekent. Maar de wet is de wet.

Blijkbaar doet de fiscus niet moeilijk als je ook bewijsmateriaal hebt dat de korting tijdelijk aan iedereen werd toegekend, inclusief particuliers. Zie Het autosalon en lager VAA: het kan | Rechtenkrant.be

Dat ligt bij de RWD LR moeilijk, omdat die prijs (€53000 inclusief AP) nergens gepubliceerd werd.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Yv3s
Hmm, toch maar allemaal weer even aan de bel trekken bij Tesla. Er zijn ons andere dingen voorgehouden.

Het lijkt me wel handig om met Tesla contact opnemen met zijn allen om aan te kaarten dat de fiscale waarde echt 53k moet zijn. De Model 3 LR AWD was tijdelijk toch ook ong. 55k en nu zijn ze weer ong. 58k. Die tijdelijke prijsverlaging van die Model 3’s hebben na aandringen van de kopers toch een fiscale waarde van ong. 55k gekregen als ik me niet vergis?

Ik heb nog een mail waarin ze bevestigen dat de fiscale waarde 53000,- is. Dus gaat wel weer discussie worden.
Want 22% over 3200 euro is wel weer erg veel. Zelfde als hoe het met AP ging, hele vreemde gang van zaken door nu ineens de fiscale waarde te verhogen.

Deze mail kan je toch aanhouden bij je accountant bij je belastingaangifte? Mocht de fiscus moeilijk doen kan je voet bij stuk houden over de waarde van je auto. Het enige waar je sowieso denk ik niets aan kunt doen is de waarde bij de verzekering mocht Tesla uiteindelijk geen fiscale waarde van 53k opgeven.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: sjaakmaarsen
Lees al een tijdje meer in het draadje om levertijden in de gaten te houden. Heb een account aangemaakt om even een update te geven vanuit mijn kant en mee te praten in de community natuurlijk.

Rond begin mei Via LM een LR RWD besteld, order was doorgezet en kon een account aanmaken.
Week geleden werd ik direct gebeld dat mijn Tesla op de boot zat en rond 16 mei geleverd zou worden.
Tot op heden verder niks gehoord of gezien, maar keek zojuist in mijn Tesla account en hier staat een leverdatum voor 15 mei in. Dus ook als je nog niks heb gehoord check even je Tesla account, stond bij mij in de reserveringspagina onder het reserveringsnummer.
 
  • Like
Reactions: Woek
Lees al een tijdje meer in het draadje om levertijden in de gaten te houden. Heb een account aangemaakt om even een update te geven vanuit mijn kant en mee te praten in de community natuurlijk.

Rond begin mei Via LM een LR RWD besteld, order was doorgezet en kon een account aanmaken.
Week geleden werd ik direct gebeld dat mijn Tesla op de boot zat en rond 16 mei geleverd zou worden.
Tot op heden verder niks gehoord of gezien, maar keek zojuist in mijn Tesla account en hier staat een leverdatum voor 15 mei in. Dus ook als je nog niks heb gehoord check even je Tesla account, stond bij mij in de reserveringspagina onder het reserveringsnummer.
Thanks voor de update. Welke configuratie heb je? Kan jij wel in de Tesla app inloggen?
 
Thanks voor de update. Welke configuratie heb je? Kan jij wel in de Tesla app inloggen?

Exacte config is:
- LR RWD
- Zwart
- Aero

Verder gewoon basic dus, daarnaast staat er geen Autopilot in mijn configuratie. Dus ga ervan uit dat ik daar precies buiten die datum viel.

Kan tevens ook niet in loggen in de Tesla app, status gecontroleerd via Tesla SSO – Login
 
  • Informative
Reactions: Vlaaiman
Is het bij de LR RWD eigenlijk mogelijk om hem zonder AP te bestellen en later te kopen en activeren? Kost hij dan €3200,- of een ander bedrag?

Ja is mogelijk om zonder AP te bestellen. Prijs achteraf activeren weet ik niet.

Vandaag bij de SeC in Rotterdam wezen kijken naar de Model 3 en gelijk wat vragen gesteld. Ja het is mogelijk om de LR RWD te bestellen zonder AP. Een ja je kan deze achteraf erbij kopen, kosten zijn gelijk, dus nog steeds €3200.
Je moet wel langs de SeC om AP te laten activeren, kan niet online.

Dat is dus mooi, scheelt toch weer flink in de bijtelling
 
  • Informative
Reactions: Woek