Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL/BE Model 3 LR RWD wachtkamer

This site may earn commission on affiliate links.
Als een mede forumlid mij met het volgende zou kunnen helpen zou ik dat waarderen.
Bij succes wil ik graag 100€ doneren aan het forum.

Ik heb aanvankelijk een LR RWD besteld voor 53.000 met AutoPilot. Tesla gaf aan dat de fiscale waarde 56.200 zou zijn, hoewel de aanschaf 3.200 minder was. De 3.200 zou als korting gelden en dus geen invloed hebben op de fiscale waarde van de auto.

Een zeer korte tijd later was de prijs van de LR RWD gezakt naar 54.100. Als ik mijn oude bestelling zou annuleren en een nieuwe zou plaatsen dan betaalde ik wel 54.100 ipv 53.000 maar zou mijn fiscale waarde ook 54.100 zijn ipv 56.200 wat na 5jr belastingtechnisch voordeliger uitkomt.

Goed het probleem begint dus hier.

Ik vroeg of het niet mogelijk was om de fiscale waarde mijn eerste bestelling te corrigeren van 56.200 naar een lager bedrag in plaats van een nieuwe bestelling te plaatsen. Dat kon dus niet volgens hun.
Mocht het achteraf blijken dat het toch mogelijk bleek te zijn dan zou hier coulant omgegaan mee worden. Ik zou dan namelijk door hun advies te volgen dezelfde auto voor 1.100 meer moeten aanschaffen. Dat is dus exact in welke positie ik nu zit.

Ik lees namelijk dat er forumleden zijn die daadwerkelijk de LR RWD voor de basisprijs van 53.000 incl. AutoPilot hebben gekregen met een fiscale waarde van 54.100 (exclusief extra opties natuurlijk). Tesla ontkent dit stellig en ik heb dus niet echt een poot om op te staan.

Mochten er dus forumleden zijn die tot bovenstaande behoren zou ik het erg op prijs stellen mij een PM te sturen, zodat dat ik Tesla kan aantonen door een paar namen van vrienden met kentekens kan opnoemen die hun LR RWD al hebben ;).

De auto moet morgen worden afgeleverd, vandaar mijn vraag.

Een gedeelte van mijn correspondentie met Tesla is middels mail en deels telefonisch. Ik heb ze al vaak geprobeerd te bellen om het voor levering af te ronden zonder resultaat (2u, 45m, 30m tevergeefs wachtrij) dus het ziet er naar uit dat dit bij de levering een discussie gaat worden.
 
Ik heb aanvankelijk een LR RWD besteld voor 53.000 met AutoPilot. Tesla gaf aan dat de fiscale waarde 56.200 zou zijn, hoewel de aanschaf 3.200 minder was. De 3.200 zou als korting gelden en dus geen invloed hebben op de fiscale waarde van de auto.

Ik lees namelijk dat er forumleden zijn die daadwerkelijk de LR RWD voor de basisprijs van 53.000 incl. de AutoPilot hebben gekregen met een fiscale waarde van 54.100 (exclusief extra opties natuurlijk). Tesla ontkent dit stellig en ik heb dus niet echt een poot om op te staan.

Ik was één van de gelukkigen die 15 mei al een LR RWD mocht ophalen (incl. de beloofde 'gratis' autopilot die me 1400 euro extra aan netto bijtelling kost over 5 jr gerekend).

Ik had na 2 jaar wachten geen zin om nog langer te wachten dus heb 'm maar afgenomen tegen de door jou genoemde fiscale waarde met hier en daar een mopper tijdens het tekenen. Maar... ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel geval gelezen van forumleden die én de auto voor 53k hebben afgerekend, én een fiscale waarde van 54.1k hebben. Volgens mij is de enige mogelijke regeling de auto van 53k annuleren en voor 54.1k afnemen (en ook daadwerkelijk betalen). Impact is dan (in NL met bijtelling, gerekend over 5 jaar) 400 aan netto bijtelling bespaard tov 56k prijs, maar 1100 hogere aanschafprijs. Oftewel, uiteindelijk zeer kleine impact op een auto van ruim 50k en je gaat er nog wat op achteruit ook.

I'd love you to prove me wrong, en dat er wel mensen zijn die dit voor elkaar hebben gekregen :rolleyes::rolleyes: Zou graag mijn fiscale waarde omlaag krijgen, spaart mij netto dan nog 400 euro, maar zoals gezegd, op de totale autoprijs nauwelijks van betekenis.

Succes in ieder geval. En ik vertel je uit eigen ervaring, als je eenmaal voor het eerst alleen aan het stuur zit en je drukt een paar keer het 'gas'pedaal in dan houd je je helemaal niet meer bezig met dit soort zaken.
 
  • Funny
Reactions: Jgroenen
Mochten er dus forumleden zijn die tot bovenstaande behoren zou ik het erg op prijs stellen mij een PM te sturen, zodat dat ik Tesla kan aantonen door een paar namen van vrienden met kentekens kan opnoemen die hun LR RWD al hebben ;).
Misschien heb je wat aan het RDW register waar de Model 3's in staan:

https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Tesla-Model-3-delivery-NL/76t3-9ba8

Op basis van het gewicht kun je de LR RWD er wel uithalen incl. catalogusprijs in de tabel
 
Ik heb van twee forumleden hun kentekens gekregen die hebben aangeven de LR RWD voor 53.000 met AutoPilot hebben gehaald met een lage fiscale waarde. Echter heb ik van hun (begrijpelijk natuurlijk, want internet en vertrouwen) geen naam en eventueel woonplaats gekregen. Hun kenteken klopt met hun fiscale waarde, maar ik kan denk ik moeilijk bij Tesla met allemaal kentekens komen aanlopen zonder enige verdere referentie :)
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
Idem hier. €3.200,- korting gehad, maar wel bijtelling over dit bedrag. Dat was niet helemaal zoals ik het tijdens de bestelling had bedacht. Tesla communiceerde begin april een prijs van €53.000,- incl AP. Schijnt allemaal een communicatiefout te zijn geweest. Kost me idd per jaar een paar honderd aan bijtelling, maar ik heb besloten dit zo te laten. Ondernemersrisico o.i.d. Kan mijn energie beter steken in leukere zaken.
 
Ik heb van twee forumleden hun kentekens gekregen die hebben aangeven de LR RWD voor 53.000 met AutoPilot hebben gehaald met een lage fiscale waarde. Echter heb ik van hun (begrijpelijk natuurlijk, want internet en vertrouwen) geen naam en eventueel woonplaats gekregen. Hun kenteken klopt met hun fiscale waarde, maar ik kan denk ik moeilijk bij Tesla met allemaal kentekens komen aanlopen zonder enige verdere referentie :)
Awesome, en wat is dan precies de fiscale waarde 54.1k?

Edit: NB: En... wat moet je ervoor doen om dat voor elkaar te krijgen. NNB: En.. zou dat ook met terugwerkende kracht kunnen, in theorie?
 
Van 1 kenteken is de waarde 56.230
Basis fiscale waarde = 54.100, optie trekhaak +1080, optie Midnight Silver +1050. Totaal is het dus 56.230, de aanschaf was dus als basis niet voor 54.100 maar 53.000 aldus het forumlid.

Terugdraaien gaat volgens mij heel lastig of misschien zelfs niet wanneer de auto bij de RDW al met kenteken geregistreerd is.
 
  • Informative
Reactions: Vlaaiman
Awesome, en wat is dan precies de fiscale waarde 54.1k?

Edit: NB: En... wat moet je ervoor doen om dat voor elkaar te krijgen. NNB: En.. zou dat ook met terugwerkende kracht kunnen, in theorie?


Ik heb mijn order moeten wijzigen, lees oude vin eruit en wachten op nieuwe vin
Overigens als ook maar iemand iets anders heeft en een ander krijgt dit niet is er sprake van discriminatie en volgens mij is dat verboden.
Misschien dat dit in de US is toegestaan, maar hier niet meen ik.
Het lijkt me dat dit geen behaalde resultaat is van onderhandeling, daar Tesla uit principe geen korting geeft, dus daar kunnen ze zich niet op beroepen.
 
Last edited:
Van 1 kenteken is de waarde 56.230
Basis fiscale waarde = 54.100, optie trekhaak +1080, optie Midnight Silver +1050. Totaal is het dus 56.230, de aanschaf was dus als basis niet voor 54.100 maar 53.000 aldus het forumlid.

Terugdraaien gaat volgens mij heel lastig of misschien zelfs niet wanneer de auto bij de RDW al met kenteken geregistreerd is.

Dat kan wel voor aflevering, en erna nadat je met de belastinginspecteur rond de tafel hebt gezeten met de in jouw ogen juiste fiscale waarde en hij dit ook zo ziet.
 
Ik heb mijn zwarte schoonheid maandag opgehaald. Had wat lelijke swirls op een raamstijl en een lelijke plek op de motorkap.
De swirls hebben ze terplekke nog helemaal weggepoetst. De lelijke plek op de kap is vrijwel weg. Je moet weten dat er wat zit om het te zien. Afwerking verder helemaal prima.

De levering zelf was wat teleurstellend. De jongen die ons hielp was echt net vers uit de training, wist eigenlijk helemaal niets en moest alles vragen aan een collega.
Grappig detail was dat ik twee verschillende kentekenplaten op mijn auto had. Beetje slordig. Gelukkig wel optijd ontdekt en direct opgelost.
Gisteren gebeld door een achter mij rijdende collega dat 1 remlicht niet functioneert. Vanmiddag wel even langs Tesla in Den Haag.
 
Hoe staat het trouwens met de afwerking van de Model 3's die afgelopen weken zijn opgehaald?
Volgens mij al stuk beter (zo niet prima) dan de "eerste generatie" Model 3 's?

Vorige maandag mijn Model 3 LR AWD opgehaald in St-Martens-Latem (Gent). De wagen stond netjes opgeblonken klaar en vertoonde geen zichtbare mankementen. De medewerker wees mij op een miniem krasje dat ik zelf niet opgemerkt had. Hij verontschuldigde zich omdat ze dit niet meer hadden weggewerkt, maar ik was dan ook enkele uren vroeger dan voorzien. Ik kreeg ook onmiddellijk het voorstel om in de loop van de maand langs te komen zodat ze dit kunnen wegwerken.

Voorts een uitgebreide uitleg gekregen omtrent de werking en de mogelijkheden van de wagen. Prima service dus in St-Martens-Latem wat betreft het afleveren.