Het lijkt erop dat het algoritme om verbruik te bepalen is aangepast: meer kilometers per kWh; mijn maximale range is met 20 km toegenomen maar tegelijkertijd is ook de laadsnelheid verhoogd. Ik laad 5-6 km per uur sneller met 22kWh lader dan voorheen. Alles wijst op een aangepaste berekening.
Als dat het geval is, is dat een ander probleem, waarbij de verbruiksgegevens anders berekend worden. Waar we het hier over hebben, is dat verbruiksgegeven foutief
weergegeven worden. Al is het natuurlijk waarschijnlijk dat bij het implementeren van de nieuwe algoritmes, er in het weergave deel een bug geïntroduceerd is.
En dat kan natuurlijk gebeuren. Ik ben zelf ook softwareontwikkelaar. Maar het kwalijke aan deze zaak is, is dat dit probleem er niet tijdens de releasetests uitgekomen is. Ik kan me nog voorstellend dat een individuele ontwikkelaar dit over het hoofd zit, maar een software tester moet een in het oog springend probleem als dit meteen opvallen. Als het niet na het aftesten van de CR is, dan toch zeker wel in de regressietest of de releasetest.
Wat mij meteen doet twijfelen of Tesla het softwareontwikkelingsprocess wel op orde heeft; Of dat ze überhaupt wel testen. Ik kan alleen maar hopen dat ze bij het ontwikkelen van de AutoPilot software zorgvuldiger te werk gaan...
- - - Updated - - -
Nee, hij doet het echt in 1 en dezelfde rit. En de energiegrafiek springt vrolijk langs de horizontale als heen en weer. Voor rekennerds als ik vrijwel onoverkomelijk...
Ik heb er gisteren en vandaag even speciaal op gelet en bij mij springt hij soms wel 10km voor- en achteruit. Soms staat hij tientallen kilometers still, en als hij loopt, loopt hij veel te langzaam en laat verbruiksgegeven van kilometers geleden zien.
Maar de waardes die hij (te laat) laat zien, lijken wel te kloppen voor de tijd terug dat ze gemeten waren. Mij is in elk geval geen onredelijk hoog of laag verbruik opgevallen.