Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben de 30ste aan de beurt in Eindhoven voor de eerste beurt. Kon erop wachten. Verleden week afspraak gepland en mankementen doorgegeven. Gisteren werd ik gebeld dat de matten binnen waren en of ik een afspraak wilde maken. Ik zei, is al ingepland. Sorry was het antwoord. Een uur later een mail dat ik a.s. donderdag om 08.45 in Eindhoven verwacht werd. Na wat mailwisselingen en een telefoontje alles in orde nu.
Mag ik vragen hoe lang die beurt heeft geduurd en wat daarvoor de kosten waren?
 
1e beurt, na 1 jaar (44.000km) à € 597,74 incl. BTW.
Nu net 2e beurt, na 21 mnd (78.000km) ivm verlopen garantie
à 900,00 incl. BTW.

Het is misschien niet de goedkoopste garage, maar de vervangend vervoer service kan ik zeer waarderen, meestal krijg ik een S mee, deze keer (helaas) een ICE, de keuze was of een Jag Xf of een Volvo XC90, beide premium.
Vroeger moest ik mijn fiets meenemen en zat zonder auto of moest er zelf een huren.
 
1e beurt, na 1 jaar (44.000km) à € 597,74 incl. BTW.
Nu net 2e beurt, na 21 mnd (78.000km) ivm verlopen garantie
à 900,00 incl. BTW.

Het is misschien niet de goedkoopste garage, maar de vervangend vervoer service kan ik zeer waarderen, meestal krijg ik een S mee, deze keer (helaas) een ICE, de keuze was of een Jag Xf of een Volvo XC90, beide premium.
Vroeger moest ik mijn fiets meenemen en zat zonder auto of moest er zelf een huren.

Ik zou liever een XC90 meekrijgen dan een Model S, want die ken ik al.
 
Ik twijfel nog steeds of ik het Tesla onderhoudsplan moet aanschaffen. Ik wil gebruik maken van de gegarandeerde restwaarde en dus zit ik vast aan het onderhoudsschema van Tesla. Elke 20.000km dus naar het SeC voor een onderhoudsbeurt. Als ik zie wat er wordt uitgevoerd, dan zou het onderhoud niet veel tijd mogen kosten. Toch kost het €2.600 voor vier inspecties. Ik vraag mij af wat mensen zoals kwijt geweest zijn die de 20.000km en 40.000km beurt gewoon op basis van uurtje/factuurtje hebben laten uitvoeren.

Het werkplaatstarief lag in 2015 al op €130/uur en dat is erg hoog (dat red je zelfs niet bij de Duitse premium-merken). Ik kan nergens vinden wat zo'n beurt normaal ongeveer mag kosten. Er zal vast iemand op het forum zijn die het wel weet...

Ik had afgelopen maand precies dezelfde twijfel. Uiteindelijk toch een onderhoudsplan aangeschaft op basis van de inschatting dat de restwaarde over vijf jaar niet meer zo waardevast is als nu, door vergroting van het aanbod van EV's (model 3 en vanaf 2020/2021 andere merken). Het blijft natuurlijk een gok... :cool:
 
Mijn 100D uit September 2018 zit nu al op 18.000km en ik ben echt niet van plan hem over 2 a 3 weken voor onderhoud naar Tesla te brengen.

Mijn S85 met nu 240.000km op de teller heeft ongeveer 4 beurten gehad, meer dan dat vond ik niet nodig.

De 100D zal het zelfde onderhoud krijgen, zo elke 50.000km vind ik wel prima. Banden doe ik bij de lokale bandenshop en dan laat ik gelijk even de ophanging en remmen nakijken.
 
Ik had afgelopen maand precies dezelfde twijfel. Uiteindelijk toch een onderhoudsplan aangeschaft op basis van de inschatting dat de restwaarde over vijf jaar niet meer zo waardevast is als nu, door vergroting van het aanbod van EV's (model 3 en vanaf 2020/2021 andere merken). Het blijft natuurlijk een gok... :cool:

Hier wat inspiratie, uit de Usa en NL:
Maintenance Schedule or Plans
Werkelijke onderhoudskosten Tesla
Zelf via onze Leaf-30kWh (dat is eeen 2015 auto) vw ons private lease kontrakt verplicht jaarlijks even naar de garage, duurt een uur, enigzinds gechargeerd het voornaamste controlefeit is of de kleur nog steeds wit is. Elektrisch hè....
Suc6 ;)
 
Tesla heeft de SuperChargers nooit als verdienmodel gezien, ook nu nog niet.
Al degenen die thuis kunnen laden en om die paar 'lousy' euro's bij een SuperCharger gaan laden zijn er de oorzaak van dat Tesla tarieven en idle fee is gaan invoeren voor het gebruik van de SuperChargers. Tesla kan zien waar de auto thuishoort en ziet ook dat er nodeloos bij een SuC wordt geladen.
Ik kom op alle ritten, zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden, langs een SuC. Zo lang ik thuis goed kan bereiken onderbreek ik mijn rit nooit om een paar euro uit te sparen. Ik noemde mensen die dat wel doen eerder zielig en zo vind ik dat nog steeds.
Ik erger me ook aan lieden die een SuC bepleiten in of nabij hun woonplaats. Dan krijg je de idiote situatie dat mensen hun Tesla aan de SuC hangen en met de vouwfiets naar huis rijden of zich laten ophalen.
En tenslotte krijgen die lieden er zelf ook hinder van. Als er veel Tesla's staan te laden die ook thuis hadden kunnen laden, staan ook zij vroeg of laat in de rij.
Lekker fel hé.
@Technative, dank voor je disagree.
Tesla heeft vandaag de tarieven voor het gebruik van de SuperCharger wereldwijd met zo'n 33% verhoogd.
Daarmee is de aantrekkelijkheid om de SuperCharger voor dagelijks gebruik te benutten sterk afgenomen.
 
@Technative, dank voor je disagree.
Tesla heeft vandaag de tarieven voor het gebruik van de SuperCharger wereldwijd met zo'n 33% verhoogd.
Daarmee is de aantrekkelijkheid om de SuperCharger voor dagelijks gebruik te benutten sterk afgenomen.
Tenzij je gratis supercharging hebt als particulier. En de snelheid blijft natuurlijk.
En ik schat in dat alle leaserijders (volgens mij is dat nog steeds het over- overgrote deel van de Teslarijders) geen boodschap hebben aan brandstofprijzen, de werkgever, i.e. de belastingdienst betaalt immers. Bij de M3 ligt dat anders. Ik denk dat de M3 bestellers veel vaker privépersonen zullen zijn.
 
De prijsstelling van de M3 is op dit moment dusdanig dat er weinig prive rijders zullen zijn. 60.000 euro is nog steeds heel veel geld. Zelfs 40.000 euro is nog steeds heel veel geld, en een zeer aanzienlijk deel van de autorijders in die prijsklasse is lease.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ik ken zo maar drie mensen die al twee jaar wachten op de M3 en allen privépersoon zijn. Uit idealisme en allemaal getriggerd door de aankondiging van de 35.000 USD auto.
De RWD zal in NL idd vanaf 43.000 of zo zijn en dat kost een beetje Volkswagen of Audi ook al snel. En de ex-leaseauto's worden ook veel vaker particulier gereden, zoals ik dat nu doe.
Maar in NL is inderdaad de nieuwe auto bijna altijd een leaseauto en die bepaalt later de occasionmarkt.
 
De auto's die jij noemt zijn 2e hands. Voorlopig zal de Model 3 nog niet echt als 2e hands auto beschikbaar komen.

Cijfers over de Nederlandse leasebranche - Dealerleasing geeft wat getallen. Zoals ik al stelde: veruit het merendeel van de duurdere auto's zijn leaseauto's. Dat jij 3 mensen kent die de model 3 kunnen en willen kopen zegt iets over de inkomensklasse waar je in verkeert. Geen waardeoordeel hoor, maar een constatering. Het merendeel van de bevolking van Nederland kan of wil zich geen nieuwe auto van zeg meer dan 25.000 euro niet veroorloven.

Ik doe geen aannames over de prijs van de RWD en speculeer niet mee. We moeten gewoon afwachten en we gaan het zien als het zo ver is. Het zou me wel verbazen als ze de auto onder de 50k kunnen houden.
 
De auto's die jij noemt zijn 2e hands. Voorlopig zal de Model 3 nog niet echt als 2e hands auto beschikbaar komen.

Cijfers over de Nederlandse leasebranche - Dealerleasing geeft wat getallen. Zoals ik al stelde: veruit het merendeel van de duurdere auto's zijn leaseauto's. Dat jij 3 mensen kent die de model 3 kunnen en willen kopen zegt iets over de inkomensklasse waar je in verkeert. Geen waardeoordeel hoor, maar een constatering. Het merendeel van de bevolking van Nederland kan of wil zich geen nieuwe auto van zeg meer dan 25.000 euro niet veroorloven.

Ik doe geen aannames over de prijs van de RWD en speculeer niet mee. We moeten gewoon afwachten en we gaan het zien als het zo ver is. Het zou me wel verbazen als ze de auto onder de 50k kunnen houden.

Je zult best gelijk hebben, maar de prijs zal m.i. eerder bij 40.000 liggen dan bij 50.000 voor de kale versie met kleine accu en RWD. Musk heeft in de US de prijs van alle Tesla's al met 2000 USD verlaagd omdat de subsidie afgebouwd wordt in fasen.
In NL gaan we nog subsidie krijgen en 6000 euro is echt wel een ding.

Overigens de tweedehands markt van EVs is heel anders dan die van ICEs. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw was een auto met 100 K op de teller afgeschreven, nu zijn ICE's met drie ton op de teller zelfs nog te verkopen.

Maar een EV heeft een heel andere levenscyclus dan een ICE. DIe Teslataxis uit 2013 in A'dam hebben soms zelfs al 700 K op de teller en rijden nog steeds rond. En er zijn ook klanten voor dat soort auto's.
 
@Technative, dank voor je disagree.
Tesla heeft vandaag de tarieven voor het gebruik van de SuperCharger wereldwijd met zo'n 33% verhoogd.
Daarmee is de aantrekkelijkheid om de SuperCharger voor dagelijks gebruik te benutten sterk afgenomen.

Ik weet even niet waar je het over hebt eigenlijk... Volgens mij hebben wij een gelijke zienswijze op het gebruik van superchargers, namelijk dat superchargers bedoeld zijn om verre reizen mogelijk te maken. Hopen dat er een SuC in de buurt van je woning komt is m.i. absolute onzin.

Dus ik weet niet waar je die disagree vandaan haalt?
 
Tesla heeft de SuperChargers nooit als verdienmodel gezien, ook nu nog niet.
Al degenen die thuis kunnen laden en om die paar 'lousy' euro's bij een SuperCharger gaan laden zijn er de oorzaak van dat Tesla tarieven en idle fee

Tesla gebruikt het zelf als verkoop argument (vroeger... Nu denk ik niet meer) ... immers zijn dan de kosten voor werkgever ineens heel aantrekkelijk als 'de brandstofkosten' komen te vervallen...
 
Ik denk dat die idle fee meer te maken zal hebben met de leaserijders die tussen de middag in de Vandervalken enzo gaan zitten eten op kosten van de baas en de belastingbetaler en dan de auto opladen om weer de hele dag te kunnen rijden en thuis niet de privéstroom te hoeven betalen. Daar erger ik me het meest aan als ik bij een supercharger in de auto blijf wachten tot ik weer genoeg geladen heb om door te gaan: de vele lege Tesla's die er soms al lang staan, zoals ik laatst met iemand besprak die ook in de auto zat te wachten. Die zei dat twee Tesla's er al meer dan een uur zouden staan.

Het is nu eenmaal zo, Tesla had een idee met de supercharger en de zuinige Hollander doet er zijn voordeel mee, denk ik maar. Taxis die er gratis laden, mensen die thuis niet willen laden, de pauzerende leaserijder en ook de langeafstandrijder die van de supercharger afhankelijk is........
 
Weer on-topic;

Ik heb geen onderhouds afspraak

Tot 80000km gewoon langs gaan voor de issues; vervangen van; deurhandgreep (4x), sluiting achterklep, stoel bestuurder en wat los ander spul. ( 0,-- kosten )

Ik heb nu tot 120.000km en eigenlijk maar 1x betaald onderhoud gedaan das was nu net voor de winter; remsysteem onderhoud en de voor remschijven vervangen (a 1100,-- )
 
Ik ken zo maar drie mensen die al twee jaar wachten op de M3 en allen privépersoon zijn. Uit idealisme en allemaal getriggerd door de aankondiging van de 35.000 USD auto.
De RWD zal in NL idd vanaf 43.000 of zo zijn en dat kost een beetje Volkswagen of Audi ook al snel. En de ex-leaseauto's worden ook veel vaker particulier gereden, zoals ik dat nu doe.
Maar in NL is inderdaad de nieuwe auto bijna altijd een leaseauto en die bepaalt later de occasionmarkt.
Mijn Audi koste destijds ook rond de 40k dus zal er wel een markt zijn voor particulieren zoals ik.
50k is de bovengrens voor particulieren, voor tweeverdieners is dit nog aanvaardbaar.
Alleen schiet Tesla tekort op het aanbieden van financieringen voor particulieren.
Bij alle grote merken bieden ze een soort balloon kredieten aan, voorschot - kleine maandelijkse aflossingen - afkoopsom of inruilen voor nieuwe. Zoiets verlaagd de drempel en overhaalt de koper sneller.
Nu moet je online een auto kopen zonder veel uitleg klikken en betalen maar wat met de overname van je auto?, financiering?, ....
Ik heb al vrienden gehad die na het bezoek op de website ervan uitgingen dat Tesla enkel voor zelfstandigen waso_O

Excuses om even off topic te gaan.
 
Weer on-topic;

Ik heb geen onderhouds afspraak

Tot 80000km gewoon langs gaan voor de issues; vervangen van; deurhandgreep (4x), sluiting achterklep, stoel bestuurder en wat los ander spul. ( 0,-- kosten )

Ik heb nu tot 120.000km en eigenlijk maar 1x betaald onderhoud gedaan das was nu net voor de winter; remsysteem onderhoud en de voor remschijven vervangen (a 1100,-- )

Ik doe al lang al het onderhoud aan mijn auto's zelf. Ik heb een brug in de garage. Maar 1 ding weet ik wel: € 1.100,00 voor een paar voorremschijven met blokken is een belachelijk hoog bedrag. Dat is max. 2 uur werk en de schijven en blokken kosten max iets van 200 euro.

Tesla is met de Model S en X een prijspolitiek begonnen die ze bij de servicebeurten doorzetten. Voor de Model3 zullen ze dat echt anders moeten gaan doen.