Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke onderhoudskosten Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla-liefhebbers en -kenners,

Graag maak ik gebruik van van jullie expertise en hoop dat jullie mee willen denken / helpen.

Ik rijd momenteel een full-operational lease VW Golf R-line (diesel) en maak 65.000km per jaar. Momenteel betaalt mijn werkgever bijna € 1.200 per maand, inclusief brandstof voorschot. Zelf betaal ik uiteraard de bijtelling over de cataloguswaarde van een kleine € 42K.

Nu zoek ik een manier waarop ik:
A. Meer auto en rijplezier haal uit het beschikbare budget
B. Winst behaal ten opzichte van mijn huidige bijtelling.

Nu denk (!) ik dat te kunnen halen door een tweedehands Tesla S door mijn werkgever aan te laten schaffen onder een financial lease constructie (snelle zoektocht, € 45.000 excl. BTW voor 2014 model, 180K km's). Ik denk hierbij aan een 48-maanden lease.

Aangezien mijn werkgever slechts deels te overtuigen is met sentimentele argumenten als 'gunnen' en sustainability, zal ik met een berekening moeten komen die een reëel (lees: zo reëel mogelijk) beeld geeft van de te verwachten kosten. Nu is in dit hele idee de onderhoudskosten natuurlijk de meest lastig te voorspellen post. De huidige full operational lease kosten zijn natuurlijk 'hard' te begroten, dat geldt in mijn idee natuurlijk niet.

Ik realiseer dat de onderhoudskosten deels rijder afhankelijk is en dat je ook nog eens simpelweg botte pech kunt hebben. Toch hoop ik dat jullie me willen helpen om de te verwachten onderhoudskosten zo veel mogelijk inzichtelijk te maken.

Wie kan / wil me op weg helpen?

PS. Mocht deze vraag elders in dit forum terug te vinden zijn, dan bij voorbaat mijn excuses... een referral naar de betreffende threat wordt in dat geval toch zeer op prijs gesteld.


Zou me eerst verdiepen in de bijtelling, deze zal per 1-1-2019 7% over de eerste 50K en 25% over de rest van de nieuw waarde worden van een tweedehands Tesla dat is een stuk meer dan onderhoud of zelfs jou Golf.
 
Tip, ga voor een nieuwe model s.
Aanschaf, ca 90k inclusief BTW. Oftewel 74k ex BTW. Vervolgens mag de werkgever 18k extra aftrekken in jaar 1.

De werkgever kan met deze nieuwe auto meer aftrekken dan bij de gebruikte auto, dus over 5 jaar tijd is het verschil daardoor al niet heel erg groot meer. Maar je hebt in ieder geval wel garantie en een nieuwere auto.

Als jij nu uit goodwill tegen jouw werkgever zegt, ik offer een deel van de lagere bijtelling op (4% VS 22), om bij te dragen in de kosten, en je regelt dat fiscaal slim met jouw werkgever, rij jij in een nieuwe Tesla, en heb je beiden vergelijkbare kosten als met de huidige auto.
 
Ik zou inderdaad (en heb dat ook gedaan) een nieuwe Tesla aanschaffen. Heb het mijn boekhouder laten uitrekenen, en een gebruikte auto was maar marginaal goedkoper voor de werkgever terwijl je met een nieuwe auto nog 5 jaar van de gunstige bijtelling profiteert.

Tel daarbij op dat je met een gebruikte wagen een groter risico op reparatiekosten hebt, en dan is een nieuwe gewoon aantrekkelijker. Raar maar waar!
 
Beste Tesla-liefhebbers en -kenners,

Graag maak ik gebruik van van jullie expertise en hoop dat jullie mee willen denken / helpen.

Ik rijd momenteel een full-operational lease VW Golf R-line (diesel) en maak 65.000km per jaar. Momenteel betaalt mijn werkgever bijna € 1.200 per maand, inclusief brandstof voorschot. Zelf betaal ik uiteraard de bijtelling over de cataloguswaarde van een kleine € 42K.

Nu zoek ik een manier waarop ik:
A. Meer auto en rijplezier haal uit het beschikbare budget
B. Winst behaal ten opzichte van mijn huidige bijtelling.

Nu denk (!) ik dat te kunnen halen door een tweedehands Tesla S door mijn werkgever aan te laten schaffen onder een financial lease constructie (snelle zoektocht, € 45.000 excl. BTW voor 2014 model, 180K km's). Ik denk hierbij aan een 48-maanden lease.

Aangezien mijn werkgever slechts deels te overtuigen is met sentimentele argumenten als 'gunnen' en sustainability, zal ik met een berekening moeten komen die een reëel (lees: zo reëel mogelijk) beeld geeft van de te verwachten kosten. Nu is in dit hele idee de onderhoudskosten natuurlijk de meest lastig te voorspellen post. De huidige full operational lease kosten zijn natuurlijk 'hard' te begroten, dat geldt in mijn idee natuurlijk niet.

Ik realiseer dat de onderhoudskosten deels rijder afhankelijk is en dat je ook nog eens simpelweg botte pech kunt hebben. Toch hoop ik dat jullie me willen helpen om de te verwachten onderhoudskosten zo veel mogelijk inzichtelijk te maken.

Wie kan / wil me op weg helpen?

PS. Mocht deze vraag elders in dit forum terug te vinden zijn, dan bij voorbaat mijn excuses... een referral naar de betreffende threat wordt in dat geval toch zeer op prijs gesteld.
Met een eigen bijdrage (die je mag verrekenen met de bijtelling) hoeft het voor je werkgever niet meer te kosten, dan het genoemde budget. Dan hoef je trouwens niet eens aan een tweedehands te denken. Op een nieuwe zit nog het voordeel van de MIA.

Edit: zie dat mijn reply die ik gisteren niet geupload kreeg al uitgebreid is aangegeven.
 
Tip, ga voor een nieuwe model s.
Aanschaf, ca 90k inclusief BTW. Oftewel 74k ex BTW. Vervolgens mag de werkgever 18k extra aftrekken in jaar 1.

De werkgever kan met deze nieuwe auto meer aftrekken dan bij de gebruikte auto, dus over 5 jaar tijd is het verschil daardoor al niet heel erg groot meer. Maar je hebt in ieder geval wel garantie en een nieuwere auto.

Als jij nu uit goodwill tegen jouw werkgever zegt, ik offer een deel van de lagere bijtelling op (4% VS 22), om bij te dragen in de kosten, en je regelt dat fiscaal slim met jouw werkgever, rij jij in een nieuwe Tesla, en heb je beiden vergelijkbare kosten als met de huidige auto.
Precies dit zou mijn tip ook zijn. Je maakt het voor je werkgever aantrekkelijk, en het blijft voor jezelf aantrekkelijk. Duidelijke win-win!
 
Als je je auto financiert via Tesla schijnt onderhoud iedere 20.000km verplicht te zijn. Doe je dat niet, dan verlies je je restwaardegarantie (niet de garantie zelf, daarvoor is 1x per jaar voldoende). Hoe gaan jullie hiermee om?
We raden u sterk aan uw Tesla een keer per jaar of iedere 20.000km een onderhoudsbeurt (wat het eerst van toepassing is) te laten ondergaan. Als u dit niet doet, heeft dit geen invloed op uw beperkte garantie voor nieuwe/tweedehands voertuigen. Als u uw Tesla-voertuig financiert via Tesla, komt u alleen in aanmerking voor de volledige restwaardegarantie als uw Tesla-voertuig volgens het hierboven genoemde tijdschema onderhoudsbeurten ondergaat.
Als ik naar het concrete onderhoud kijk (kosten: € 675) dan ben ik niet overtuigd:
* Vervanging van de batterij van de sleutel met zender (set)
* Inspectie op meerdere punten
* Bandrotatie (indien nodig)
* Wieluitlijning controleren (en indien nodig aanpassen)
* Vervanging ruitenwisserbladen

Inspectie is altijd goed, maar er zit veel voorbehoud in ('indien nodig'). De sleutelbatterijen heb ik zelf al vervangen, de banden zijn net verwisseld en geïnspecteerd, etc. Maar goed, dat is de eigenwijze Hollander in mij. Wat ik mij afvraag: hoe gaan jullie hiermee om: gewoon jaarlijks onderhoud of iedere 20.000km? Wat gebeurt er als je het niet doet en je restwaardegarantie dus verliest? Die garantie is natuurlijk fijn (en redelijk uniek zover ik weet), maar ik verwacht/hoop dat de restwaarde aan het eind van de looptijd wel hoger is.
 
Ik was eerlijk gezegd onaangenaam verrast toen ik de offerte van Arval kreeg voor het leasen van een MS 75D. Voor de post onderhoud en reparaties wordt een maandelijks bedrag van 75,84€ aangerekend. Dat in tegenstelling tot 30,30€ voor de I-pace. Of in tegenstelling tot ruim 50€ voor een ICE genre 530i of Volvo S90.
Voor banden is het verschil trouwens nog opmerkelijker: 158,45€ per maand voor de 19" van de MS tegen 70,93€ voor de I-pace (weliswaar slechts 18"). Kan bijna niet anders dan een fout zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Ik was eerlijk gezegd onaangenaam verrast toen ik de offerte van Arval kreeg voor het leasen van een MS 75D. Voor de post onderhoud en reparaties wordt een maandelijks bedrag van 75,84€ aangerekend. Dat in tegenstelling tot 30,30€ voor de I-pace.
Voor banden is het verschil trouwens nog opmerkelijker: 158,45€ per maand voor de 19" van de MS tegen 70,93€ voor de I-pace (weliswaar slechts 18"). Kan bijna niet anders dan een fout zijn.

158 Euro per maand voor 19 inch. Dat kan inderdaad bijna niet anders dan een fout zijn. Dat betekend immers om de 6 maanden nieuwe banden er op.
 
Als je je auto financiert via Tesla schijnt onderhoud iedere 20.000km verplicht te zijn. Doe je dat niet, dan verlies je je restwaardegarantie (niet de garantie zelf, daarvoor is 1x per jaar voldoende). Hoe gaan jullie hiermee om?

Als ik naar het concrete onderhoud kijk (kosten: € 675) dan ben ik niet overtuigd:
* Vervanging van de batterij van de sleutel met zender (set)
* Inspectie op meerdere punten
* Bandrotatie (indien nodig)
* Wieluitlijning controleren (en indien nodig aanpassen)
* Vervanging ruitenwisserbladen

Inspectie is altijd goed, maar er zit veel voorbehoud in ('indien nodig'). De sleutelbatterijen heb ik zelf al vervangen, de banden zijn net verwisseld en geïnspecteerd, etc. Maar goed, dat is de eigenwijze Hollander in mij. Wat ik mij afvraag: hoe gaan jullie hiermee om: gewoon jaarlijks onderhoud of iedere 20.000km? Wat gebeurt er als je het niet doet en je restwaardegarantie dus verliest? Die garantie is natuurlijk fijn (en redelijk uniek zover ik weet), maar ik verwacht/hoop dat de restwaarde aan het eind van de looptijd wel hoger is.

Ik ga helemaal niet voor onderhoud naar Tesla voor 80.000 km op de teller staat. Ik ben mans genoeg om zelf de batterijen in de zenders te vervangen, mijn wielen verwissel en roteer ik zelf en ruitenwisserbladen vervangen is ook geen rocket science. Wieluitlijning controleer ik door naar het slijtagepatroon van de banden te kijken. Zo lang het er naar uitziet dat deze 60.000 km en meer meegaan, is er sowieso geen probleem met de uitlijning.

Tesla wil me ook liever niet in het SeC meer zien :(. Ruim een week geleden zou ik door SeC A'dam teruggebeld worden om de vervanging van de 12 Volt accu te regelen. Niks meer gehoord. Ilse ... ga je me nog bellen?
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Yero
Ik ga helemaal niet voor onderhoud naar Tesla voor 80.000 km op de teller staat. Ik ben mans genoeg om zelf de batterijen in de zenders te vervangen, mijn wielen verwissel en roteer ik zelf en ruitenwisserbladen vervangen is ook geen rocket science. Wieluitlijning controleer ik door naar het slijtagepatroon van de banden te kijken. Zo lang het er naar uitziet dat deze 60.000 km en meer meegaan, is er sowieso geen probleem met de uitlijning.

Tesla wil me ook liever niet in het SeC meer zien :(. Ruim een week geleden zou ik door SeC A'dam teruggebeld worden om de vervanging van de 12 Volt accu te regelen. Niks meer gehoord. Ilse ... ga je me nog bellen?

Zelf vanmiddag maar weer even gebeld. Van mijn telefoonnummer was bij Tesla een '3' weggevallen ;)
Accu is besteld. Wel gek, dat soort dingen hoor je toch gewoon in voorraad te hebben.
 
  • Funny
Reactions: nico180
Ik heb geen regeling met restwaarde, dus ik doe gewoon jaarlijks bij de wissel van winter naar zomer banden.

Ik heb nu het onderhoud 40.000 km gehad terwijl ik op 57.000 km zit. Dus ik moet in principe over enkele weken terug, maar het zal toch weer april volgend jaar zijn, zelfs niet in november met bandenwissel of zo. Het “onderhoud” is gewoon te kostelijk om correct uit te voeren.

Ik heb nu enkele weken geleden wel de LTE upgrade laten doen tijdens onderhoud en de werkuren heeft men laten vallen op de factuur ;)
 
Ik ga helemaal niet voor onderhoud naar Tesla voor 80.000 km op de teller staat. Ik ben mans genoeg om zelf de batterijen in de zenders te vervangen, mijn wielen verwissel en roteer ik zelf en ruitenwisserbladen vervangen is ook geen rocket science. Wieluitlijning controleer ik door naar het slijtagepatroon van de banden te kijken. Zo lang het er naar uitziet dat deze 60.000 km en meer meegaan, is er sowieso geen probleem met de uitlijning.

Tesla wil me ook liever niet in het SeC meer zien :(. Ruim een week geleden zou ik door SeC A'dam teruggebeld worden om de vervanging van de 12 Volt accu te regelen. Niks meer gehoord. Ilse ... ga je me nog bellen?
Op alle vlakken (zelfs het issue van de 12V-batterij en het niet terugbellen aan toe) identiek als bij mij. Zou dus toch maar eens kijken naar je voorste remblokken. ;)
Elke 80.000 km laat ik wel de koelvloeistof van het grote pakket wisselen. Maar ook dat hoeft niet bij een officieel SeC... ( nikola Brussels...)
 
Als je je auto financiert via Tesla schijnt onderhoud iedere 20.000km verplicht te zijn. Doe je dat niet, dan verlies je je restwaardegarantie (niet de garantie zelf, daarvoor is 1x per jaar voldoende). Hoe gaan jullie hiermee om?

Als ik naar het concrete onderhoud kijk (kosten: € 675) dan ben ik niet overtuigd:
* Vervanging van de batterij van de sleutel met zender (set)
* Inspectie op meerdere punten
* Bandrotatie (indien nodig)
* Wieluitlijning controleren (en indien nodig aanpassen)
* Vervanging ruitenwisserbladen

Inspectie is altijd goed, maar er zit veel voorbehoud in ('indien nodig'). De sleutelbatterijen heb ik zelf al vervangen, de banden zijn net verwisseld en geïnspecteerd, etc. Maar goed, dat is de eigenwijze Hollander in mij. Wat ik mij afvraag: hoe gaan jullie hiermee om: gewoon jaarlijks onderhoud of iedere 20.000km? Wat gebeurt er als je het niet doet en je restwaardegarantie dus verliest? Die garantie is natuurlijk fijn (en redelijk uniek zover ik weet), maar ik verwacht/hoop dat de restwaarde aan het eind van de looptijd wel hoger is.

Met de nieuwe bijtellingsregeling van 2019 en het onaantrekkelijk maken van het rijden van een tweedehands Tesla verwacht ik dat er vanaf 2019 een Tesla dip gaat ontstaan en dat de tweedehands markt minder aantrekkelijk wordt (zelfde als nu met PHEV's). Ik verwacht dan ook dat de restwaarde minder vast en lager gaat worden. Wellicht toch interessant om de voorwaarden voor de gegarandeerde restwaarde te volgen?!
 
Met de nieuwe bijtellingsregeling van 2019 en het onaantrekkelijk maken van het rijden van een tweedehands Tesla verwacht ik dat er vanaf 2019 een Tesla dip gaat ontstaan en dat de tweedehands markt minder aantrekkelijk wordt (zelfde als nu met PHEV's). Ik verwacht dan ook dat de restwaarde minder vast en lager gaat worden. Wellicht toch interessant om de voorwaarden voor de gegarandeerde restwaarde te volgen?!
Het zakelijk rijden van een tweedehands auto is in alle gevallen onaantrekkelijk. Dat geldt voor alle automerken. De forse bijtelling wordt berekend over de nieuwwaarde (uitgezonderd youngtimers). Dus je kunt beter geen 5 jaar oude auto zakelijk rijden, want de bijtelling is even hoog als toen hij nieuw was, ongeacht welk merk. Te duur dus voor zo’n oude auto.

Jouw dip op de 2e hands Tesla markt zie ik in 2019 niet komen. Tenminste, niet anders dan bij een BMW, VW of Audi, die overigens aantoonbaar met een enorme dip te maken hebben op de 2e hands dieseluitvoeringen.

Ik verwacht overigens vanaf het 2e kwartaal, als de 2018-bijtelling-inventory op is, wel een dip in de verkoop van nieuwe Tesla’s vanwege de flink hogere bijtelling op S en X en de late komst van de Model 3.
 
Met de nieuwe bijtellingsregeling van 2019 en het onaantrekkelijk maken van het rijden van een tweedehands Tesla verwacht ik dat er vanaf 2019 een Tesla dip gaat ontstaan en dat de tweedehands markt minder aantrekkelijk wordt (zelfde als nu met PHEV's). Ik verwacht dan ook dat de restwaarde minder vast en lager gaat worden. Wellicht toch interessant om de voorwaarden voor de gegarandeerde restwaarde te volgen?!
Nederland is een klein, transport-technisch centraal gelegen landje met veel Tesla's. Europa is een groot gebied met relatief weinig Tesla's die relatief duur zijn, maar waar ze tweedehands wel interessant worden... Ergo ze verdwijnen allemaal over de grens. Reken maar dat auto exporteurs je Tesla gretig van je overnemen straks... Ik verwacht dus geen echt noemenswaardige dip in de tweedehands prijzen, behalve misschien eventjes eind dit jaar wanneer een berg nieuwe Tesla's wordt uitgeleverd en dientengevolge oude Tesla's worden ingeruild.
 
Een tweedehandse Tesla >= 5jaar heeft zakelijk niet zoveel zin ivm de bijtelling. Na 60 maanden krijg je de volle mep om je oren. Mogelijkheid is dan om de Tesla privé te kopen en zakelijk je kilometers door te belasten. Als je elk jaar bijhoudt wat de verhouding privé/zakelijk is, dan kan je de btw voor onderhoud etc met die verhouding verrekenen.
Maar denk dat je, gezien de prijzen op de tweedehandsmarkt, beter kunt afvragen of je dan niet een “paar eurootjes” bij gaat leggen voor een nieuwe, met alle kersen op de appelmoes ;)
 
Een tweedehandse Tesla >= 5jaar heeft zakelijk niet zoveel zin ivm de bijtelling. Na 60 maanden krijg je de volle mep om je oren. Mogelijkheid is dan om de Tesla privé te kopen en zakelijk je kilometers door te belasten. Als je elk jaar bijhoudt wat de verhouding privé/zakelijk is, dan kan je de btw voor onderhoud etc met die verhouding verrekenen.
Maar denk dat je, gezien de prijzen op de tweedehandsmarkt, beter kunt afvragen of je dan niet een “paar eurootjes” bij gaat leggen voor een nieuwe, met alle kersen op de appelmoes ;)

Even check. Dit deel snap ik. Ik haal Mn tesla naar prive. Declareer m’n zakelijke kilometers.
Deel van btw verrekenen snap ik niet. Ik kan geen btw verrekenen als particulier, toch?