MjjVonk
Member
Beste Tesla-liefhebbers en -kenners,
Graag maak ik gebruik van van jullie expertise en hoop dat jullie mee willen denken / helpen.
Ik rijd momenteel een full-operational lease VW Golf R-line (diesel) en maak 65.000km per jaar. Momenteel betaalt mijn werkgever bijna € 1.200 per maand, inclusief brandstof voorschot. Zelf betaal ik uiteraard de bijtelling over de cataloguswaarde van een kleine € 42K.
Nu zoek ik een manier waarop ik:
A. Meer auto en rijplezier haal uit het beschikbare budget
B. Winst behaal ten opzichte van mijn huidige bijtelling.
Nu denk (!) ik dat te kunnen halen door een tweedehands Tesla S door mijn werkgever aan te laten schaffen onder een financial lease constructie (snelle zoektocht, € 45.000 excl. BTW voor 2014 model, 180K km's). Ik denk hierbij aan een 48-maanden lease.
Aangezien mijn werkgever slechts deels te overtuigen is met sentimentele argumenten als 'gunnen' en sustainability, zal ik met een berekening moeten komen die een reëel (lees: zo reëel mogelijk) beeld geeft van de te verwachten kosten. Nu is in dit hele idee de onderhoudskosten natuurlijk de meest lastig te voorspellen post. De huidige full operational lease kosten zijn natuurlijk 'hard' te begroten, dat geldt in mijn idee natuurlijk niet.
Ik realiseer dat de onderhoudskosten deels rijder afhankelijk is en dat je ook nog eens simpelweg botte pech kunt hebben. Toch hoop ik dat jullie me willen helpen om de te verwachten onderhoudskosten zo veel mogelijk inzichtelijk te maken.
Wie kan / wil me op weg helpen?
PS. Mocht deze vraag elders in dit forum terug te vinden zijn, dan bij voorbaat mijn excuses... een referral naar de betreffende threat wordt in dat geval toch zeer op prijs gesteld.
Zou me eerst verdiepen in de bijtelling, deze zal per 1-1-2019 7% over de eerste 50K en 25% over de rest van de nieuw waarde worden van een tweedehands Tesla dat is een stuk meer dan onderhoud of zelfs jou Golf.