Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontwikkeling kwaliteit Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Waar we over mopperen op dit forum, dat is AutoPilot, 4G/LTE, of nog Spotify, allemaal dingen die we gratis meegekregen hebben en die niet eens bestaan (op dat niveau) bij andere merken.
Ik snap je opmerking over gratis meegekregen niet. AP is een niet-gratis optie, en de rest zijn features die in de specs staan bij deze auto waarvoor je dus gewoon betaalt (in ieder geval als je hem zoals ik recent gekocht hebt). Het ontbreken van een CD speler maakt het ook wel redelijk elementair dat de daarvoor in de plaats geboden mogelijkheden zoals spotify en tunein wel functioneren. Overigens werken deze zaken bij mij gewoon allemaal prima tot nu toe, maar dat terzijde.
 
  • Like
Reactions: twall-e
Ik snap je opmerking over gratis meegekregen niet. AP is een niet-gratis optie, en de rest zijn features die in de specs staan bij deze auto waarvoor je dus gewoon betaalt (in ieder geval als je hem zoals ik recent gekocht hebt). Het ontbreken van een CD speler maakt het ook wel redelijk elementair dat de daarvoor in de plaats geboden mogelijkheden zoals spotify en tunein wel functioneren. Overigens werken deze zaken bij mij gewoon allemaal prima tot nu toe, maar dat terzijde.

Voor de eerste lichtingen met AP hardware werd deze gratis geactiveerd. Op een gegeven moment is dat een te kiezen optie geworden. Ik zou me niet meer echt druk maken om het ontbreken van een CD speler toch? Ik heb een (mini) 64 Gb stick er vast inzitten waarop meer CD's staan dan er in de frunk kunnen, bij wijze van spreken.

Het kunnen internetten met een gratis abonnement incl. Spotify is geen regel en brengt veel geluk aan :)
 
Ik heb het alvast steeds geweldig gevonden, sedert 2013, dat de wagen bij wijze van spreken elke maand beter werd. Kan mij niet meer herinneren hoeveel ik bij Lexus moest betalen voor nieuwe GPS-kaarten, maar ze kwamen er alvast niet via gratis OTA-updates. Toen ik reserveerde kon ik me niet voorstellen dat een wagen zichzelf (gratis) zou verbeteren, elke maand. En nog minder dat er elke week een Supercharger zou bijkomen in Europa waar ik voorwaar gratis kan laden. Rdio (nu Spotify) kwam er ook onaangekondigd als een fantastisch geschenk. En ook nu zie ik die verbeteringen - AP wordt duidelijk beter in bochten/afritten etc., elke maand (AP leert naar mijn idee écht wel bij, voor de sceptici).

En ik kan me inbeelden dat niemand die als 'leek' een Tesla kocht, rekening hield met het idee dat de wagen zich continu en gratis zou verbeteren, want dat concept bestaat niet bij enig ander merk, denk ik. Lijkt voor een leek even onzinnig als het idee dat Mercedes elke week een of twee nieuwe tankstations zou bouwen in Europa waar je gratis, op kosten van Mercedes, je benzinetank vol kan doen.
 
Last edited:
I Het ontbreken van een CD speler maakt het ook wel redelijk elementair dat de daarvoor in de plaats geboden mogelijkheden zoals spotify en tunein wel functioneren. Overigens werken deze zaken bij mij gewoon allemaal prima tot nu toe, maar dat terzijde.

Meen je dat serieus.?.. er is toch niemand die nu nog een "CD-speler" in een nieuwe auto verwacht ?
Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik er voor het laatst een heb afgespeeld..
 
Ik heb het alvast steeds geweldig gevonden, sedert 2013, dat de wagen bij wijze van spreken elke maand beter werd. En ook nu zie ik die verbeteringen - AP wordt duidelijk beter in bochten/afritten etc., elke maand (AP leert naar mijn idee écht wel bij, voor de sceptici).

En ik kan me inbeelden dat niemand die als 'leek' een Tesla kocht, rekening hield met het idee dat de wagen zich continu en gratis zou verbeteren, merk, denk ik.

Voor zover ik weet is op een model 2013 , zelfs niet tegen betaling, AP mogelijk. Early adopters moeten zich bedot voelen dat hun "upgradeable" car geen AP aankan en dat ook nooit zal kunnen.
De "leek" die toen een Tesla kocht, met alle mooie praatjes, ziet nu toch al langere tijd geen verbeteringen meer aan zijn wagen.
En Tesla doet geen enkele moeite om hen te helpen door bijvoorbeeld een verbeterde inruilwaarde te geven willen ze toch overgaan naar een AP-wagen. Integendeel.
 
  • Disagree
Reactions: Steven and CO2CLEAN
Voor zover ik weet is op een model 2013 , zelfs niet tegen betaling, AP mogelijk. Early adopters moeten zich bedot voelen dat hun "upgradeable" car geen AP aankan en dat ook nooit zal kunnen.
De "leek" die toen een Tesla kocht, met alle mooie praatjes, ziet nu toch al langere tijd geen verbeteringen meer aan zijn wagen.
En Tesla doet geen enkele moeite om hen te helpen door bijvoorbeeld een verbeterde inruilwaarde te geven willen ze toch overgaan naar een AP-wagen. Integendeel.

Neen, ik voel me niet bedot, absoluut geen bitter gevoel, geen verzuring.
Immers, als early adopter (Q1 2014 in mijn geval) was alle focus op elektrisch rijden (0gr CO2) zonder range anxiety.
Van AP was er nog geen sprake, en ook geen indicatie / belofte dat dit überhaupt op de MS mogelijk zou worden, dus waarom zou ik me "bedot" moeten voelen?
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Voor zover ik weet is op een model 2013 , zelfs niet tegen betaling, AP mogelijk. Early adopters moeten zich bedot voelen dat hun "upgradeable" car geen AP aankan en dat ook nooit zal kunnen.
De "leek" die toen een Tesla kocht, met alle mooie praatjes, ziet nu toch al langere tijd geen verbeteringen meer aan zijn wagen.
En Tesla doet geen enkele moeite om hen te helpen door bijvoorbeeld een verbeterde inruilwaarde te geven willen ze toch overgaan naar een AP-wagen. Integendeel.

Mijn Classic is van 23 sep 2013. 10:00 uur. Nu 149.568 km gereden.
Ik voel mij niet bedot dat er agv de vooruitgang nu AP is, of een D-optie, of een X of...
Ik koop geen auto van een ton op basis van "mooie praatjes".. ales wat Tesla toen beloofde is uiteindelijk waargemaakt..
Ik heb heel veel verbeteringen in/aan de auto gehad de afgelopen 3 jaar.

Als ik overall terug kijk heb ik veel "meer" gekregen dan ik verwachtte toen ik de auto kocht. Ik laat de details maar zitten - lees het forum..
Zoals begin deze wek een Engelse Teslarijder bij de SuC Fano het stelde.. er is een tijd-voor-Tesla en een tijd-na-Tesla.. 23 september 2013, 10:00 uur.
 
Voor zover ik weet is op een model 2013 , zelfs niet tegen betaling, AP mogelijk. Early adopters moeten zich bedot voelen dat hun "upgradeable" car geen AP aankan en dat ook nooit zal kunnen.
De "leek" die toen een Tesla kocht, met alle mooie praatjes, ziet nu toch al langere tijd geen verbeteringen meer aan zijn wagen.
En Tesla doet geen enkele moeite om hen te helpen door bijvoorbeeld een verbeterde inruilwaarde te geven willen ze toch overgaan naar een AP-wagen. Integendeel.

Bedot?? Nee joh, het tegenovergestelde. Ben nog steeds ultiem blij en voel me extreem bevoorrecht dat ik deze classic Model S van november 2013 mag rijden. De Spotify upgrade heb ik als muziekfreak enorm gewaardeerd. De auto is zuiniger dan in het begin. Bovendien had ik veel meer accu degradatie verwacht dan de nog geen 3% na 106.000 km. Ik ben zeer tevreden!
 
  • Like
Reactions: Carl and HWS
Dat op de Classic geen AP mogelijk was, leek al heel snel duidelijk. als dit dan toch zo belangrijk is, is het een kwestie van op tijd te anticiperen. zelf heb ik mijn classic van november 2013, na exact 2 jaar, zonder noemenswaardig verlies verkocht en een demowagen van 2015 gekocht met 10% korting.
 
Meen je dat serieus.?.. er is toch niemand die nu nog een "CD-speler" in een nieuwe auto verwacht ?
Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik er voor het laatst een heb afgespeeld..
o_O Nee ik bedoel dat als er geen CD speler meer in een auto zit, je mag verwachten dat de daarvoor geboden alternatieven wel gewoon werken. En het is natuurlijk leuk als je de auto hebt gekocht voordat er Spotify in zat en dat later als een gratis upgrade hebt gekregen, maar voor mensen die de auto hebben gekocht nadat Spotify volgens de specs aanwezig was is er natuurlijk niks gratis aan. Het gewoon een kneiterdure auto met mooie features, en als die features niet werken mág je daar van balen. Het is dan toch echt geen kwestie van een gegeven paard in de bek kijken ofzo.

Nogmaals: bij mij werkt Spotify gewoon, ik reageer slechts op het eerdere bericht waar deze features net als autopilot als 'gratis' werden bestempeld.
 
Als er iets niet werkt baal ik daar ook voor. Zeker als je het gevoel hebt daar veel voor te betalen. Het wordt al makkelijker als je het gevoel hebt dat je iets gratis hebt gekregen. Ik zie de de USB-stick meer als vervanging van de CD-speler, DAB+ als vervanger van FM en Spotify een nieuwe mogelijkheid. Van nieuwe technieken ben ik wel gewend als een fabrikant dat als eerste op de markt brengt dat daar kinderziektes in zitten. Maakt t niet minder vervelend maar verbaasd me ook niet. Als je daar moeite mee hebt kun je beter producten kopen die al jaren op de markt zijn. Die hebben geen onverwachte problemen, alleen de problemen die je al van ze kent en die zijn inmiddels geaccepteerd.
 
Als classic rijder vind ik dat de focus wel volledig verschoven is naar het AP verhaal, terwijl basale zaken zoals:
- Slechte automatische ruitenwisser (in beide automatische standen merk ik geen verschil), gewoon onbruikbaar (veel te laat wissen). Ook bij de nieuwe is dit nog steeds zeer slecht.
- Tergend trage overgang tussen netwerken bij de grens (ik rij elke dag over de grens bij Hazeldonk). Is het bij de 4G beter?
- Zeer slechte navigatie (wazige routes, opties voor tol / snelwegen mijden, route alternatieven, tussenstops opgeven, afstanden tussen superchargers weergeven zodat je zelf kan inschatten wat je moet hebben aan reserve, etc).

Er kan zoveel meer met het platform, maar de focus ligt niet bij het verbeteren van bestaande punten, maar het upgraden van de AP functionaliteit. Nu snap ik goed dat dit een belangrijk punt is voor Tesla, maar het selling point van gratis OTA updates als classic rijder is er dan niet echt. Ik zie geen meerwaarde in een nieuw ontwerp van de interface, terwijl de navigatie nog steeds ruk blijft.

Daarnaast vind ik ook de browser absoluut onbruikbaar. Op mijn telefoon van drie jaar geleden loopt het nog soepeler. Ik zou graag zien dat ze wat focus legden op optimalisatie van de browser.
 
Ik ben in geen enkele auto ooit fan geweest van ingebouwde dashboardnavigatie - grotendeels kosten/kwaliteit verhouding - maar ook onderhoudbaarheid. In de Tesla (ondanks dat ik absoluut nog moet beginnen met reisplannen) valt het me zeker op dat eenvoudige simpele zaken ontbreken. Daar zie ik een enorme parallel met de navigatie die in ICEs zat. Beperkte functionaliteit en geen goede/voldoende upgrades. Juist in de Tesla - waar bovendien navigon al gebruikt wordt - zou ik verwachten dat goede functionaliteit zit.
In de ICE gebruikte ik merendeels Navigon op een iOS telefoon en de laatste maanden Waze. Eenvoudig zorgen dat Navigon naast in de HUD ook in het grote scherm zit zou me een waar genoegen zijn. Waypoints en meer worden dan bruikbaar. Maar ... Tesla zal wel niet voor niets google en een andere toko voor verkeer gebruiken - bovendien wilde Elon volgens mij nog hogere definitie mapping om (ja dan wel weer AP) te verbeteren.
 
- Slechte automatische ruitenwisser (in beide automatische standen merk ik geen verschil), gewoon onbruikbaar (veel te laat wissen). Ook bij de nieuwe is dit nog steeds zeer slecht.
Ik rijd al jaren Peugeot's met automatische ruitenwissers (volgens mij had mijn 406 van meer dan 15 jaar geleden het al). Tot en met de huidige 607 (nu ruim 8 jaar oud) werkte het maar matig en zou het voor mijn gevoel een enorme vooruitgang zijn als je meerdere gevoeligheidskeuzes zou hebben.
Toen ik zag dat de Model S twee gevoeligheidskeuzes heeft dacht ik: eindelijk een auto waarvan de ontwerpers het een beetje snappen.
Door jouw opmerking ben ik bang dat ik misschien wat dat betreft toch een beetje teleurgesteld ga zijn.