You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hoi Hans,Een paar dagen geleden heb ik nogal fel gereageerd op een aantal posts. Ik volg waar mogelijk de publicaties die rondom Tesla verschijnen en zie keer op keer dat daar, je zou haast in een complot gaan geloven, Kuch Koch, erg negatieve uitlatingen ziet die dan een tijdje een geheel eigen leven leiden en overal opduiken en vanwege de klikjes worden meegenomen.
Ik had het gevoel dat het met dit draadje ook die kant op zou kunnen gaan, net als Xfrank dat trouwens dacht,
Wie mij kennen weten dat ik inderdaad een Tesla-die-hard ben maar dat heeft veelal te maken met het grote geheel, zeg maar Masterplan 1 van Elon Musk waarin de auto een rol speelt maar waarin het vooral gaat om het "beter doen". Zo vind ik de manier waarop de auto's aan de man gebracht worden (zonder dealers) geniaal, en de benadering door de medewerkers (natuurlijk gaat er ook wel eens iets minder) geweldig. En dan die Superchargers. Gisteren en vandaag weer veel gemak van gehad en elke keer weer vind ik het uniek.
Dat het een auto van een ton is kan niemand ontkennen maar ik heb nooit dat gevoel. Nog steeds blij zijnde dat het mogelijk was rij ik vooral in een auto die een statement maakt, anders is. Ik had nog nooit een auto van een ton gekocht, hooguit de helft, en weet dat de auto niet, zoals bij de andere merken, voortborduurt op wat men in honderd jaar heeft ontwikkeld.
En dat merk je best. Er zijn nogal wat kinderziektes geweest maar uiteindelijk, we spreken over een tijdsspanne van een paar jaar, zorgt men voor een oplossing of is daar mee bezig. Daarmee verdienen ze bij mij veel credits.
Die ton, ik zie het zo dat er ruwweg 25 mille extra betaald is voor R&D om Model 3 te kunnen ontwikkelen (zoals men erg veel betaalde voor de Roadster om weer Model S te ontwikkelen), daarnaast kost de batterij iets van 35 mille (in het begin) en dan is er de drivetrain. En daar moet dan een auto omheen gebouwd worden. Dat gaat niet vanzelf maar alles wordt steeds goed opgepakt en in het totaal genomen is het heel bijzonder.
Nu het draadje een positieve naam heeft gekregen kan ik daar wel achter staan. En inderdaad, in het Nederlands klinkt een "paardenbril" wellicht zwaarder dan in het Belgisch maar dat is dan ook weer iets wat we met het forum te weten komen.
Voor mijn reactie mijn excuses.
Een drive unit in een Tesla is niet zo essentieel als in een gewone auto. Het vervangen van een drive unit is in ca. 1 uur gedaan. Het vervangen van een motor in een gewone auto lukt niet in een dag. Daarnaast is de kostprijs voor een elektromotor een fractie van de kostprijs van een verbandingsmotor. Dus als ik een auto heb, waarbij de drive unit onder garantie 1, 2 of misschien zelfs 3 keer is vervangen, is dat (zeker met 8 jaar en onbeperkt aantal kilometers) geen enkel probleem.Hoi Hans,
Bedankt om alsnog te reageren.
Ik geef toe dat de titel zeer ongelukkig gekozen was en ik begrijp daardoor dan ook u reactie.
Er komt nu toch naar voren dat er evolutie zit in de kwaliteit. Die kleine dingen zoals de lekke koplampen, los komende bekleding of wat problemen met de deurmodules daar geef ik niet om. Zo'n dingen komen ook voor bij andere merken die al jaren meedraaien aan de top.
Maar de drive-units zijn essentieel en moeten verder op punt gezet worden, uit dit topic blijkt dat er toch evolutie in zit en laat dit net nu de bedoeling zijn van dit topic. Oja en als grafisch designer kan ik mij wel behoorlijk storen aan naden die niet gelijk zijn of niet goed aansluiten. Het springt bij mij direct in het oog maar daar zal ik maar mee moeten leren leven
Een drive unit in een Tesla is niet zo essentieel als in een gewone auto. Het vervangen van een drive unit is in ca. 1 uur gedaan. Het vervangen van een motor in een gewone auto lukt niet in een dag. Daarnaast is de kostprijs voor een elektromotor een fractie van de kostprijs van een verbandingsmotor. Dus als ik een auto heb, waarbij de drive unit onder garantie 1, 2 of misschien zelfs 3 keer is vervangen, is dat (zeker met 8 jaar en onbeperkt aantal kilometers) geen enkel probleem.
Als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel problemen er zijn geweest met distributieriemen en kettingen van de VAG group, waarbij steevast werd aangegeven dat de garantie voorbij is, dan is dat veel zorgelijker dan de drive-unit problemen bij Tesla. Maar daarover hoor je maar weinig mensen. Of wat dacht je van het olieverbruik van veel audi's. Ook dat is een toonbeeld van een niet goed functionerende motor, maar omdat in de kleine letters staat dat de auto 1 liter olie kan verbruiken op 1000km (zeg ik even uit mijn hoofd) is dat het probleem van de consument.
Zelfs Hans zal toegeven dat de Tesla nog op veel fronten verbeterd kan worden. Ik alvast wel in iedergeval. Op dit forum vindt je vooral enthousiastelingen. Eenmaal een paar dagen met de Tesla gereden en je begrijpt dat dit de toekomst is. De techniek is nieuw het bedrijf is nieuw, de opschaling die ze moeten realiseren en financen is enorm. De steken die men zo nu en dan laat vallen vergeef je ze dan graag. Communicatie is slecht maar ook begrijpbaar voor een explosief groeiend bedrijf waar alles invloed lijkt te hebben op de beurskoers en dus de toekomst van het bedrijf.
Het blijft ronduit schande dat de gevestigde orde met veel ervaring en middelen langs de zijlijn blijven staan als het om echte EV's gaat. Tot nog toe moet Tesla deze kar volledig alleen trekken. Zowel Tesla als ik kan niet wachten tot er wat alternatieven op de markt komen.
Ik ben het met Hendrik eens, zo sta ik er ook in. Ik heb gewoon veel respect voor de Tesla want hoe krijg je het bijvoorbeeld voor elkaar om in het korte bestaan van Tesla een geheel nieuwe auto te ontwikkelen met een geheel nieuwe techniek, deze dan te produceren, over nagenoeg de gehele wereld een serviceorganisatie op te zetten, een laadinfrastructuur neer te zetten, en dan inmiddels ook nog eens door te ontwikkelen en met meerdere modellen op de markt te komen. Eigenlijk hebben ze in die korte tijd een geheel nieuw mobiliteitsconcept neergezet. Wie is daar in het verleden eerder in zoiets "massaals" geslaagd?
Ik vind het ronduit een topprestatie die Tesla levert, naar mijn mening althans, die onvoorstelbaar groot is. Als ik dan even aan de "praktische" kant denk, hoe krijg je bijvoorbeeld in een zo korte tijd "wereldwijd" zoveel juiste mensen aangetrokken die de "beleving" van, volgens mij, één persoon op ons als klant over kan brengen. De manier hoe "alles" geregeld is, en geregeld wordt, is gewoonweg een hele andere ervaring die eenieder van ons tot op heden gewend was. Er zijn maar weinig (auto)bedrijven die hieraan maar enigszins kunnen tippen in mijn beleving. Daarom was ik "op slag verliefd" en ik een zwak hebben voor Tesla, en neem ik de "foutjes" voor lief. Die "foutjes" zijn, naar mijn mening, voor zo'n organisatie nu eenmaal onontkoombaar als je in deze omstandigheden zit. Ze hebben nu van mij een 9, en als ze het nu ook nog voor elkaar krijgen ook van die "foutjes" te leren, dan krijgen ze van mij een 10, dan moet er heel wat gebeuren dat ik niet loyaal aan ze blijf.
Ik ben het volledig met u eens dat met een EV rijden een unieke ervaring is.Damn right, there is no experience like a Tesla. Ik ga steeds meer afscheid nemen van de oude wereld. Ondanks dat mijn Saab 9-5 station probleemloos was, mijn engelse hobby karren me aan het sleutelen houden, zou ik zo graag meer EV alternatieven zien zoals cabrio, SUV, bestelauto, pick-up. Het kan allemaal maar gaat mij te langzaam. Eindelijk verlost van stinkende dieseldampen, men heeft geen idee wat voor troep je dagelijks inademd.
Hulde aan Tesla en andere start-up EV fabrikanten.
Goed dit te lezen, klaarblijkelijk verliezen ze de kwaliteit en betrouwbaarheid niet uit het oog en wordt alles door ontwikkeld.7 maanden / 22.000 km en geen problemen.
Damn right, there is no experience like a Tesla. Ik ga steeds meer afscheid nemen van de oude wereld. Ondanks dat mijn Saab 9-5 station probleemloos was, mijn engelse hobby karren me aan het sleutelen houden, zou ik zo graag meer EV alternatieven zien zoals cabrio, SUV, bestelauto, pick-up. Het kan allemaal maar gaat mij te langzaam. Eindelijk verlost van stinkende dieseldampen, men heeft geen idee wat voor troep je dagelijks inademd.
Hulde aan Tesla en andere start-up EV fabrikanten.
Ik had in mijn vorige auto's altijd een soort brom voorin in de auto die steeds luider werd als je optrok. Bij de Tesla geen last meer van.
En aan de hoeveelste drive unit zit je na 244.000km als ik vragen mag?2,5 jaar en 244.000km verder ben ik zeker tevreden over de betrouwbaarheid en kwaliteit. Absoluut minder problemen dan met een fossiel!
Mijn huidige drive-unit type Q heeft nu 85.000km gereden en is nog muisstil. En ik ben een vlotte rijder!