Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontwikkeling kwaliteit Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Een paar dagen geleden heb ik nogal fel gereageerd op een aantal posts. Ik volg waar mogelijk de publicaties die rondom Tesla verschijnen en zie keer op keer dat daar, je zou haast in een complot gaan geloven, Kuch Koch, erg negatieve uitlatingen ziet die dan een tijdje een geheel eigen leven leiden en overal opduiken en vanwege de klikjes worden meegenomen.

Ik had het gevoel dat het met dit draadje ook die kant op zou kunnen gaan, net als Xfrank dat trouwens dacht,

Wie mij kennen weten dat ik inderdaad een Tesla-die-hard ben maar dat heeft veelal te maken met het grote geheel, zeg maar Masterplan 1 van Elon Musk waarin de auto een rol speelt maar waarin het vooral gaat om het "beter doen". Zo vind ik de manier waarop de auto's aan de man gebracht worden (zonder dealers) geniaal, en de benadering door de medewerkers (natuurlijk gaat er ook wel eens iets minder) geweldig. En dan die Superchargers. Gisteren en vandaag weer veel gemak van gehad en elke keer weer vind ik het uniek.
Dat het een auto van een ton is kan niemand ontkennen maar ik heb nooit dat gevoel. Nog steeds blij zijnde dat het mogelijk was rij ik vooral in een auto die een statement maakt, anders is. Ik had nog nooit een auto van een ton gekocht, hooguit de helft, en weet dat de auto niet, zoals bij de andere merken, voortborduurt op wat men in honderd jaar heeft ontwikkeld.

En dat merk je best. Er zijn nogal wat kinderziektes geweest maar uiteindelijk, we spreken over een tijdsspanne van een paar jaar, zorgt men voor een oplossing of is daar mee bezig. Daarmee verdienen ze bij mij veel credits.

Die ton, ik zie het zo dat er ruwweg 25 mille extra betaald is voor R&D om Model 3 te kunnen ontwikkelen (zoals men erg veel betaalde voor de Roadster om weer Model S te ontwikkelen), daarnaast kost de batterij iets van 35 mille (in het begin) en dan is er de drivetrain. En daar moet dan een auto omheen gebouwd worden. Dat gaat niet vanzelf maar alles wordt steeds goed opgepakt en in het totaal genomen is het heel bijzonder.

Nu het draadje een positieve naam heeft gekregen kan ik daar wel achter staan. En inderdaad, in het Nederlands klinkt een "paardenbril" wellicht zwaarder dan in het Belgisch maar dat is dan ook weer iets wat we met het forum te weten komen.

Voor mijn reactie mijn excuses.
 
Een paar dagen geleden heb ik nogal fel gereageerd op een aantal posts. Ik volg waar mogelijk de publicaties die rondom Tesla verschijnen en zie keer op keer dat daar, je zou haast in een complot gaan geloven, Kuch Koch, erg negatieve uitlatingen ziet die dan een tijdje een geheel eigen leven leiden en overal opduiken en vanwege de klikjes worden meegenomen.

Ik had het gevoel dat het met dit draadje ook die kant op zou kunnen gaan, net als Xfrank dat trouwens dacht,

Wie mij kennen weten dat ik inderdaad een Tesla-die-hard ben maar dat heeft veelal te maken met het grote geheel, zeg maar Masterplan 1 van Elon Musk waarin de auto een rol speelt maar waarin het vooral gaat om het "beter doen". Zo vind ik de manier waarop de auto's aan de man gebracht worden (zonder dealers) geniaal, en de benadering door de medewerkers (natuurlijk gaat er ook wel eens iets minder) geweldig. En dan die Superchargers. Gisteren en vandaag weer veel gemak van gehad en elke keer weer vind ik het uniek.
Dat het een auto van een ton is kan niemand ontkennen maar ik heb nooit dat gevoel. Nog steeds blij zijnde dat het mogelijk was rij ik vooral in een auto die een statement maakt, anders is. Ik had nog nooit een auto van een ton gekocht, hooguit de helft, en weet dat de auto niet, zoals bij de andere merken, voortborduurt op wat men in honderd jaar heeft ontwikkeld.

En dat merk je best. Er zijn nogal wat kinderziektes geweest maar uiteindelijk, we spreken over een tijdsspanne van een paar jaar, zorgt men voor een oplossing of is daar mee bezig. Daarmee verdienen ze bij mij veel credits.

Die ton, ik zie het zo dat er ruwweg 25 mille extra betaald is voor R&D om Model 3 te kunnen ontwikkelen (zoals men erg veel betaalde voor de Roadster om weer Model S te ontwikkelen), daarnaast kost de batterij iets van 35 mille (in het begin) en dan is er de drivetrain. En daar moet dan een auto omheen gebouwd worden. Dat gaat niet vanzelf maar alles wordt steeds goed opgepakt en in het totaal genomen is het heel bijzonder.

Nu het draadje een positieve naam heeft gekregen kan ik daar wel achter staan. En inderdaad, in het Nederlands klinkt een "paardenbril" wellicht zwaarder dan in het Belgisch maar dat is dan ook weer iets wat we met het forum te weten komen.

Voor mijn reactie mijn excuses.
Hoi Hans,
Bedankt om alsnog te reageren.
Ik geef toe dat de titel zeer ongelukkig gekozen was en ik begrijp daardoor dan ook u reactie.
Er komt nu toch naar voren dat er evolutie zit in de kwaliteit. Die kleine dingen zoals de lekke koplampen, los komende bekleding of wat problemen met de deurmodules daar geef ik niet om. Zo'n dingen komen ook voor bij andere merken die al jaren meedraaien aan de top.
Maar de drive-units zijn essentieel en moeten verder op punt gezet worden, uit dit topic blijkt dat er toch evolutie in zit en laat dit net nu de bedoeling zijn van dit topic. Oja en als grafisch designer kan ik mij wel behoorlijk storen aan naden die niet gelijk zijn of niet goed aansluiten. Het springt bij mij direct in het oog maar daar zal ik maar mee moeten leren leven:D
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Hoi Hans,
Bedankt om alsnog te reageren.
Ik geef toe dat de titel zeer ongelukkig gekozen was en ik begrijp daardoor dan ook u reactie.
Er komt nu toch naar voren dat er evolutie zit in de kwaliteit. Die kleine dingen zoals de lekke koplampen, los komende bekleding of wat problemen met de deurmodules daar geef ik niet om. Zo'n dingen komen ook voor bij andere merken die al jaren meedraaien aan de top.
Maar de drive-units zijn essentieel en moeten verder op punt gezet worden, uit dit topic blijkt dat er toch evolutie in zit en laat dit net nu de bedoeling zijn van dit topic. Oja en als grafisch designer kan ik mij wel behoorlijk storen aan naden die niet gelijk zijn of niet goed aansluiten. Het springt bij mij direct in het oog maar daar zal ik maar mee moeten leren leven:D
Een drive unit in een Tesla is niet zo essentieel als in een gewone auto. Het vervangen van een drive unit is in ca. 1 uur gedaan. Het vervangen van een motor in een gewone auto lukt niet in een dag. Daarnaast is de kostprijs voor een elektromotor een fractie van de kostprijs van een verbandingsmotor. Dus als ik een auto heb, waarbij de drive unit onder garantie 1, 2 of misschien zelfs 3 keer is vervangen, is dat (zeker met 8 jaar en onbeperkt aantal kilometers) geen enkel probleem.
Als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel problemen er zijn geweest met distributieriemen en kettingen van de VAG group, waarbij steevast werd aangegeven dat de garantie voorbij is, dan is dat veel zorgelijker dan de drive-unit problemen bij Tesla. Maar daarover hoor je maar weinig mensen. Of wat dacht je van het olieverbruik van veel audi's. Ook dat is een toonbeeld van een niet goed functionerende motor, maar omdat in de kleine letters staat dat de auto 1 liter olie kan verbruiken op 1000km (zeg ik even uit mijn hoofd) is dat het probleem van de consument.
 
Het zou wat mij betreft ook veel meer inzichten opleveren als we niet over de kwaliteit / reparaties van de auto maar over de kosten van de reparaties zouden praten. Dan pas komt echt het onderscheid van Tesla naar boven.
Gratis leenauto, niet hoeven aftanken, gratis autowassen ( binnen en buiten) , gratis updates en een zeer klantvriendelijke benadering bij dit alles.

Ik heb nu bijna 120.000 km gereden in een van de eerste Model S uit 2013 met heel veel kinderziektes en heb nog een beurt tegoed van mijn onderhoudscontract van € 2.400.- Nog nooit zo blij en trots geweest op een auto.

De enige vraag waar ik mee zit....ik heb 2 x een Model 3 besteld, maar wil ik mijn S eigenlijk wel kwijt?
 
Een drive unit in een Tesla is niet zo essentieel als in een gewone auto. Het vervangen van een drive unit is in ca. 1 uur gedaan. Het vervangen van een motor in een gewone auto lukt niet in een dag. Daarnaast is de kostprijs voor een elektromotor een fractie van de kostprijs van een verbandingsmotor. Dus als ik een auto heb, waarbij de drive unit onder garantie 1, 2 of misschien zelfs 3 keer is vervangen, is dat (zeker met 8 jaar en onbeperkt aantal kilometers) geen enkel probleem.
Als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel problemen er zijn geweest met distributieriemen en kettingen van de VAG group, waarbij steevast werd aangegeven dat de garantie voorbij is, dan is dat veel zorgelijker dan de drive-unit problemen bij Tesla. Maar daarover hoor je maar weinig mensen. Of wat dacht je van het olieverbruik van veel audi's. Ook dat is een toonbeeld van een niet goed functionerende motor, maar omdat in de kleine letters staat dat de auto 1 liter olie kan verbruiken op 1000km (zeg ik even uit mijn hoofd) is dat het probleem van de consument.

Nu ik er toch weer ben nog iets over de drivetrains. In bijna alle gevallen zijn ze vervangen omdat ze een storend (tot zeer storend) geluid produceerden (Ik wilde eerst zetten bijgeluid, maar waarbij dan eigenlijk :) ) en niet omdat ze de geest hebben gegeven. Er zijn er wel, maar dat zijn er erg weinig, die mechanisch uitvielen (meestal na een klong geluid) en zijn gestrand, maar de meesten hebben gewoon door kunnen rijden omdat de drivetrain normaal functioneerde. Ik heb ook twee keer een tijdje rond gereden met een, best wel vervelend, geluid maar ik heb er niet minder om hoeven te rijden. Voor de beeldvorming is dat wel belangrijk omdat het vervangen van de drivetrain (bijna altijd) ook niet meer was dan dat en er geen scenario van langs de kant van de weg komen te staan, wachten op een flatbed en meer van die ongemakken is geweest.

Maar met de batterij is dat wel het geval geweest. Van de eerste serie auto's kreeg een groot deel vroeg of laat een foutmelding waardoor de auto niet meer kon rijden. Dat had te maken met een connector in de hoofdbatterij die niet aan de eisen voldeed. Kreeg je dat dan werd de auto opgehaald en kreeg je direct een loaner maar het stranden was niet plezierig.
Het maakte verschil waar het gebeurde, zo was het bij mij op de oprit die wat afloopt dus toen hij werd gehaald rolde hij bijna op eigen kracht naar de flatbed auto. Vanaf een bepaald moment werden alle nieuwe auto's met de nieuwe connector uitgerust en werden de bestaande ook aangepast, ofwel na het uitvallen ofwel preventief.
Nu horen we er niets meer over.

En alles was onder garantie, de leenauto was gratis maar hoefde ook nog eens niet afgetankt teruggebracht te worden alsof men het de klanten niet meer aan wilden doen te gaan tanken. Ze waren al lang vergeten hoe dat moest, zal de gedachte geweest zijn.
 
De leenautopool lijkt in elk geval uitgebreid - men zou maandag alleen even naar het gezoem/geluid luisteren om te bepalen wanneer er een serviceafspraak zou zijn. Binnen nog geen 5 minuten had ik een loaner-sleutel en bleef de mooie blauwe achter in het SeC. Inmiddels dus zelfs al een paar dagen (wachten op onderdeel uit Freemont zo werd ik gisteravond netjes geinformeerd). Ze blijven communiceren en het gaat allemaal zeer netjes.
 
Zelfs Hans zal toegeven dat de Tesla nog op veel fronten verbeterd kan worden. Ik alvast wel in iedergeval. Op dit forum vindt je vooral enthousiastelingen. Eenmaal een paar dagen met de Tesla gereden en je begrijpt dat dit de toekomst is. De techniek is nieuw het bedrijf is nieuw, de opschaling die ze moeten realiseren en financen is enorm. De steken die men zo nu en dan laat vallen vergeef je ze dan graag. Communicatie is slecht maar ook begrijpbaar voor een explosief groeiend bedrijf waar alles invloed lijkt te hebben op de beurskoers en dus de toekomst van het bedrijf.

Het blijft ronduit schande dat de gevestigde orde met veel ervaring en middelen langs de zijlijn blijven staan als het om echte EV's gaat. Tot nog toe moet Tesla deze kar volledig alleen trekken. Zowel Tesla als ik kan niet wachten tot er wat alternatieven op de markt komen.

Ik ben het met Hendrik eens, zo sta ik er ook in. Ik heb gewoon veel respect voor de Tesla want hoe krijg je het bijvoorbeeld voor elkaar om in het korte bestaan van Tesla een geheel nieuwe auto te ontwikkelen met een geheel nieuwe techniek, deze dan te produceren, over nagenoeg de gehele wereld een serviceorganisatie op te zetten, een laadinfrastructuur neer te zetten, en dan inmiddels ook nog eens door te ontwikkelen en met meerdere modellen op de markt te komen. Eigenlijk hebben ze in die korte tijd een geheel nieuw mobiliteitsconcept neergezet. Wie is daar in het verleden eerder in zoiets "massaals" geslaagd?

Ik vind het ronduit een topprestatie die Tesla levert, naar mijn mening althans, die onvoorstelbaar groot is. Als ik dan even aan de "praktische" kant denk, hoe krijg je bijvoorbeeld in een zo korte tijd "wereldwijd" zoveel juiste mensen aangetrokken die de "beleving" van, volgens mij, één persoon op ons als klant over kan brengen. De manier hoe "alles" geregeld is, en geregeld wordt, is gewoonweg een hele andere ervaring die eenieder van ons tot op heden gewend was. Er zijn maar weinig (auto)bedrijven die hieraan maar enigszins kunnen tippen in mijn beleving. Daarom was ik "op slag verliefd" en ik een zwak hebben voor Tesla, en neem ik de "foutjes" voor lief. Die "foutjes" zijn, naar mijn mening, voor zo'n organisatie nu eenmaal onontkoombaar als je in deze omstandigheden zit. Ze hebben nu van mij een 9, en als ze het nu ook nog voor elkaar krijgen ook van die "foutjes" te leren, dan krijgen ze van mij een 10, dan moet er heel wat gebeuren dat ik niet loyaal aan ze blijf.
 
Ik ben het met Hendrik eens, zo sta ik er ook in. Ik heb gewoon veel respect voor de Tesla want hoe krijg je het bijvoorbeeld voor elkaar om in het korte bestaan van Tesla een geheel nieuwe auto te ontwikkelen met een geheel nieuwe techniek, deze dan te produceren, over nagenoeg de gehele wereld een serviceorganisatie op te zetten, een laadinfrastructuur neer te zetten, en dan inmiddels ook nog eens door te ontwikkelen en met meerdere modellen op de markt te komen. Eigenlijk hebben ze in die korte tijd een geheel nieuw mobiliteitsconcept neergezet. Wie is daar in het verleden eerder in zoiets "massaals" geslaagd?

Ik vind het ronduit een topprestatie die Tesla levert, naar mijn mening althans, die onvoorstelbaar groot is. Als ik dan even aan de "praktische" kant denk, hoe krijg je bijvoorbeeld in een zo korte tijd "wereldwijd" zoveel juiste mensen aangetrokken die de "beleving" van, volgens mij, één persoon op ons als klant over kan brengen. De manier hoe "alles" geregeld is, en geregeld wordt, is gewoonweg een hele andere ervaring die eenieder van ons tot op heden gewend was. Er zijn maar weinig (auto)bedrijven die hieraan maar enigszins kunnen tippen in mijn beleving. Daarom was ik "op slag verliefd" en ik een zwak hebben voor Tesla, en neem ik de "foutjes" voor lief. Die "foutjes" zijn, naar mijn mening, voor zo'n organisatie nu eenmaal onontkoombaar als je in deze omstandigheden zit. Ze hebben nu van mij een 9, en als ze het nu ook nog voor elkaar krijgen ook van die "foutjes" te leren, dan krijgen ze van mij een 10, dan moet er heel wat gebeuren dat ik niet loyaal aan ze blijf.

Damn right, there is no experience like a Tesla. Ik ga steeds meer afscheid nemen van de oude wereld. Ondanks dat mijn Saab 9-5 station probleemloos was, mijn engelse hobby karren me aan het sleutelen houden, zou ik zo graag meer EV alternatieven zien zoals cabrio, SUV, bestelauto, pick-up. Het kan allemaal maar gaat mij te langzaam. Eindelijk verlost van stinkende dieseldampen, men heeft geen idee wat voor troep je dagelijks inademd.
Hulde aan Tesla en andere start-up EV fabrikanten.
 
Damn right, there is no experience like a Tesla. Ik ga steeds meer afscheid nemen van de oude wereld. Ondanks dat mijn Saab 9-5 station probleemloos was, mijn engelse hobby karren me aan het sleutelen houden, zou ik zo graag meer EV alternatieven zien zoals cabrio, SUV, bestelauto, pick-up. Het kan allemaal maar gaat mij te langzaam. Eindelijk verlost van stinkende dieseldampen, men heeft geen idee wat voor troep je dagelijks inademd.
Hulde aan Tesla en andere start-up EV fabrikanten.
Ik ben het volledig met u eens dat met een EV rijden een unieke ervaring is.
Maar in dit topic hebben we het over de stappen die Tesla zet met betrekking op de kwaliteit.
Tesla is een gloednieuw bedrijf die nu al aan zijn vierde automodel zit, de roadster, S, MX en de M3. Recentelijk ook nog de facelift van de S. Ze gaan wat mij betreft al snel genoeg.
 
Hayden - ik denk (en ben er vrij zeker van) dat niemand op dit forum ooit heeft betaald voor een nieuwe drive unit, of zelfs in 't algemeen voor andere kinderziektes (en allen zullen wel een leuke vervangwagen hebben gekregen tijdens de herstelling, en menigeen zal trouwens thuis wel zijn vervangwagen geleverd hebben gekregen - nooit meegemaakt met enig ander merk). Waar we over mopperen op dit forum, dat is AutoPilot, 4G/LTE, of nog Spotify, allemaal dingen die we gratis meegekregen hebben en die niet eens bestaan (op dat niveau) bij andere merken. Pure luxeproblemen, van het genre luxe dat geen enkel merk even goed aanbiedt, laat staan gratis (en al zeker niet als onaangekondigde update voor een reeds gekochte wagen).
 
  • Like
Reactions: HWS and Phil_BE
Damn right, there is no experience like a Tesla. Ik ga steeds meer afscheid nemen van de oude wereld. Ondanks dat mijn Saab 9-5 station probleemloos was, mijn engelse hobby karren me aan het sleutelen houden, zou ik zo graag meer EV alternatieven zien zoals cabrio, SUV, bestelauto, pick-up. Het kan allemaal maar gaat mij te langzaam. Eindelijk verlost van stinkende dieseldampen, men heeft geen idee wat voor troep je dagelijks inademd.
Hulde aan Tesla en andere start-up EV fabrikanten.

inderdaad akkoord, de service en de manier hoe tesla zaken oplost zijn echt heel netjes bij geen enkel ander merk gezien.

De medewerkers zijn stuk voor stuk gemotiveerde ongelofelijke klant vriendelijke mensen.

De mooie geste een center console die ze hebben gedaan toen mijn auto 2 maanden bij hen heeft gekampeerd voor het dual charger issue werd erg door me gesmaakt.

Er zijn wel dingen die beter afgewerkt zouden mogen zijn en die ronduit ontbreken ; haakje voor jas, verlicht "make up" spiegels en zo zijn er nog wel zaken, maar voor mij niet essentieel. mijn doel was een statement te maken en zeggen kijken beste BMW & mercedes en andere rijders ik rij hier zonder anderen te vergassen en spurt jullie nog voorbij, zelfs met een 70D ;-)

Ik zou niet meer terug willen naar een ander merk
 
+1. Nooit terug naar iets anders dan een lekker snelle EV die dezelfde range, hetzelfde niveau van AutoPilot, en dezelfde mogelijkheid van super-snel-laden onderweg heeft. 99% zeker dat dat in de nabije toekomst ook altijd wel een Tesla zal zijn !